تکنولوژی

فلز مقاوم جدید برای ساخت هواپیماهای سبک‌تر

محققان موفق به توسعه ساختار فلزی جدید و با مقاومت بالایی شده‌اند که از آن می‌توان در تولید هواپیماها، خودروها و حتی فضاپیماهای سبک‌تر و با مصرف سوخت بهینه‌تر استفاده کرد. 

این فلز جدید با نسبت مقاومت به وزن خوب، از منیزیومی که در آن تزریق نانوذرات کاربیدی سیلیکونی به‌طور متراکم و البته پراکنده انجام شده، تشکیل یافته است. محققان معتقدند از این فلز جدید می‌توان در تولید هواپیماها، خودروها و فضاپیماهای سبک‌تر و با بازده توان بالاتر و حتی دستگاه‌های الکترونیکی همراه و دستگاه‌های زیست پزشکی نیز استفاده کرد. 

تیم تحقیقاتی شامل سوون ماتادهو از دانشگاه کالیفرنیا و سانجیت بومیک از شرکت آمریکایی های‌سیترون در بررسی‌های خود موفق شدند راهکاری برای ایجاد پراکندگی و سپس تثبیت نانوذرات در فلزهای ذوب‌شده بیابند تا نهایتا روش تولیدی در اندازه‌های وسیع در تولید فلزهای سبک با کارایی بالا مورد استفاده قرار گیرد. 

ژیاکوهون لی، سرپرست تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، لوس‌آنجلس در این خصوص می‌گوید:

” پیش از این هم استفاده از نانوذراتی که می‌توانند استحکام فلزات را بدون ایجاد اثرات منفی بر روی شکل‌پذیری آن‌ها بهبود دهند، به‌ویژه در خصوص فلزهای سبکی مانند منیزیوم مطرح شده بود اما هیچ گروه تحقیقاتی تاکنون موفق نشده بود نانوذرات سرامیکی را وارد فلزهای مذاب کند.”

این در حالی است که تراکم منیزیوم، دو سوم تراکم آلومینیوم بوده تا سبک‌ترین ساختار فلزی لقب گیرد. سیلیکون کاربید نیز سرامیکی فوق سخت است که بیشتر در تیغه‌های برش صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا