تکنولوژی

Humai ، استارتاپی برای احیای مغز بعد از مرگ

Humai ، شرکت نوپایی است که قصد دارد در قالب هدف 30 ساله خود، آرزوهای بلندپروازانه مسئولینش را اجرایی کند. با توجه به تولید اعضای رباتیک برای بدن که با استفاده از مغز کنترل می‌شوند، ایمپلنت پیشرفته و عمل‌های مختلف پیوند اعضا در علوم پزشکی و نهایتا درمان‌های پزشکی نجات دهنده جان انسان‌ها به‌نظر می‌رسد بیش تلاشها برای ادامه حیات بعد از مرگ وارد مرحله جدیدی شده است.

این در حالی است که برخی امیدوارند بتوانند انسان را به زندگی و حیات بدون حد و مرز برسانند اما استارت‌آپ Humai قصد دارد مغز افراد را تحت شرایطی  پس از مرگ، به حیات مجدد بازگرداند. در وب‌سایت این شرکت، اینچنین می‌خوانیم:

“ما از هوش مصنوعی و نانوتکنولوژی به‌منظور ذخیره اطلاعاتی از روش‌های گفتگو، الگوهای رفتاری و فرایندهای فکری و اطلاعاتی در خصوص عملکردهای داخلی و خارجی اعضای بدن شما استفاده خواهیم کرد. این اطلاعات در قالب تکنولوژی‌های موجود در سنسورهای متفاوت، برنامه‌نویسی شده و در بدن مصنوعی در کنار مغز فرد فوت‌شده قرار می‌گیرند.”

چالش‌های موجود بر سر راه این شرکت با هدف‌های عملی-تخیلی آن، کاملا واضح و مبرهن هستند: بازگرداندن مغز فرد فوت شده به حیات و ایجاد ارتباط میان مغز و تجهیزاتی بر پایه تراشه‌های مختلف و نهایتا تلاش برای پیاده‌سازی آنچه که در واقع شخصیت شما، تجربیات گذشته و به‌طور کل، ذهن شما خواهد بود، شرح کامل فعالیت‌های مدنظر این شرکت است. اگرچه نباید انتظار داشت که به‌ این زودی‌ها شاهد پیاده‌سازی روند یادشده باشیم اما مطمئنا تلاش برای ایجاد چنین ترکیبی، ضرر نخواهد داشت. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روند کاری و اهداف این استارت‌آپ، در ادامه می‌توانید پرسش و پاسخ‌های مطرح شده با Josh Bocanegra، مدیرعامل و موسس Humai را بخوانید: 

 

اصلی‌ترین سوال؛ این روند چگونه اجرایی خواهد شد؟

پاسخ مدیرعامل: درک ماموریت و هدف شرکت ما بسیار ساده اما اجرایی کردن آن، به همان اندازه، سخت خواهد بود. ما در مرحله اول، اطلاعات مبسوطی را پیش از مرگ افراد و با استفاده از نرم‌افزارهای مختلفی که در حال گسترش آن‌ها هستیم، ثبت می‌کنیم. پس از مرگ این افراد، مغز آن‌ها را با استفاده از فناوری سرمازیستی، فریز خواهیم کرد. با توسعه کامل تکنولوژی، مغز را در قالب بدنی مصنوعی قرارخواهیم داد. عملکردهای این بدن مصنوعی از طریق افکار فرد فوت شده و با اندازه‌گیری و بررسی امواج مغز، پیاده‌سازی خواهند شد. با بالارفتن سن مغز نیز از نانوتکنولوژی در جهت بهبود و ارتقای عملکرد سلول‌ها استفاده خواهیم کرد. تکنولوژی شبیه‌سازی نیز در این راه، کمک‌حال ما خواهد بود. 

 

چگونه از پیشرفت شرکت خود در این مسیر، مطمئن خواهید شد؟

پاسخ مدیرعامل: هر گامی که در راه فهم افکار شما در جهت کنترل بدن مصنوعی برداشته می‌شود، به‌خودی خود یک پیشرفت قابل ملاحظه است. من مطمئن هستم که در جریان این روند، ما حتی تکنولوژی‌هایی برای نجات جان انسان‌ها را توسعه خواهیم داد. با این وجود، آزمایش نهایی زمانی خواهد بود که اولین روند جراحی را به‌منظور کاشت مغز انسان و قراردادن آن در بدن مصنوعی، پیاده‌سازی کنیم.

 

تلاقی زیست‌شناسی و علوم رایانه‌ای در چه نقطه‌ای اتفاق خواهد افتاد؟

پاسخ مدیرعامل: جواب کوتاه برای پرسش شما، بیونیک، فناوری نانو و هوش مصنوعی است. من معتقدم بدن انسان محدودیت‌هایی دارد و نمی‌تواند ارائه دهنده بهترین عملکردهای ممکن باشد. من فکر می‌کنم بدن مصنوعی می‌تواند بیش از پیش به بهبود تجربه انسانی کمک کند. این مفهوم می‌تواند به تغییر تصور افراد در خصوص رویارویی با مرگ نیز کمک کند. 

 

کارمندان شرکت شما چه تخصص‌هایی دارند؟

پاسخ مدیرعامل:  شرکت ما در مجموع از 5 نفر تشکیل شده است. یک‌نفر در زمینه هوش مصنوعی کار می‌کند و دو محقق هم داریم که یکی بر روی علم بیونیک و سنسورها تمرکز اشته و دیگری بر روی هوش مصنوعی و نانوتکنولوژی متمرکز است و نهایتا ما یک نفر رابط داریم که تیمی از مربیان را به منظور ارائه آموزش عمومی در خصوص اهداف و تکنولوژی‌های مورد استفاده توسط شرکت Humai، آماده می‌‌کند. من نیز شخصا در هر قسمتی کمک می‌کنم اما تمرکز اصلی من بر روی سیاست‌های شرکت است. در حال حاضر قصد داریم جلساتی را برپا کنیم و در طول ماه‌های آتی به استخدام نیروهای شرکتی، اقدام خواهیم کرد. 

 

آیا سازمان و یا شرکت دیگری نیز در طرح شما سرمایه‌گذاری کرده است؟

پاسخ مدیرعامل: در حال حاضر تمامی مخارج شرکت را شخصا تقبل کرده‌ام اما در ماه‌های آتی به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های خارج از شرکت خواهیم بود. 

 

برنامه زمانی شما برای این پروژه چگونه است؟

پاسخ مدیرعامل: من معتقدم ظرف 30 سال آتی می‌توانیم اولین فرد فوت شده را به این جهان بازگردانیم.

 

چرا با مرگ مبارزه می‌کنید؟

پاسخ مدیرعامل: به‌نظر من، این مبارزه با مرگ نیست. من فکر می‌کنم ماموریت ما، دادن حق انتخاب به افراد در خصوص رویارویی با مرگ است. البته شخصا نمی‌توانم تصور کنم که چرا شخصی باید مرگ را انتخاب کند با این وجود باید به تمامی سلایق احترام گذاشت. 

 

منبع

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا