تکنولوژی

استفاده استرالیا از پهپاد به‌منظور حفاظت سواحل از کوسه‌ها

اگر چه در سواحل استرالیا به‌ندرت شاهد حمله کوسه‌ها به انسان هستیم اما همچنان هرساله گزارشاتی از بروز حوادث ناگوار برای شناگران و افرادی که در سواحل این کشور قصد تفریح و ورزش دارند منتشر می شود. از همین رو مقامات دولتی این کشور به‌منظور کاهش احتمال بروز حوادث یادشده، چیزی در حدود 16 میلیون دلار استرالیا (11.6 میلیون دلار آمریکا) را به اجرای سیاست‌های مراقبتی و کنترلی اختصاص داده‌اند.

این راهکارها شامل گشت‌زنی‌های برنامه‌ریزی‌ شده پهپاد‌ها و به کارگیری تکنولوژی GPS در جهت ایمن‌سازی هرچه بیشتر سواحل است. در طرح آزمایشی که از امروز آغاز شده، اپراتورها، هواپیماهای بدون سرنشین را به سواحل Coffs Harbour این کشور اعزام کردند تا بازخوردهایی را در قالب تصاویر زنده از جانوران دریایی که در حال شنا در قسمت‌های کم‌عق آب هستند دریافت و نهایتا هشدارهایی را برای آگاهی هرچه بیشتر شناگران و حتی موج‌سواران ارسال کنند.

علاوه بر این، خطوط هوشمند استقراری نیز از هفته آینده به‌کار گرفته می‌شوند. این خطوط هوشمند در واقع از لنگرهای آویزی که یک طعمه در آن‌ها قرارداده شده تشکیل شده‌اند. کوسه‌ها معمولا با استفاده از این روش به‌دام می‌افتند اما بعضا گونه‌های بی‌خطر نیز جان خود را از دست می‌دهند. لازم به ذکر است که در این روش تنها کوسه‌های خطرناک و آن‌هم با مقاصد مطالعاتی، کشته می‌شوند. این تجهیزات هوشمند، با تجهیز قلاب‌ها به GPS و دوربین‌های زیر آب، امکان مشاهده سریع‌تر کوسه‌ها را نیز به شناگران می‌دهند تا فرصت کافی برای عکس‌العمل آن‌ها وجود داشته باشد.

به‌منظور رهگیری بهتر کوسه‌ها، دولت استرالیا 10 ایستگاه اطلاعاتی نسل چهارم را به‌منظور برقراری ارتباطی بدون وقفه و آنی در محل‌های مختلف ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، بر تعداد گشت‌زنی‌های مراقبتی هوایی با استفاده از بالگردها نیز افزوده خواهد شد. 

بدنیست بدانید که تنها در سال 2015، سی و سه مورد حمله کوسه به انسان در سواحل استرالیا رخ داده که دو مورد از آن‌ها منجر به مرگ شده است. با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد دولت استرالیا تدابیر جدیدی را اتخاذ کرده تا در سال آتی میلادی شاهد همزیستی مسالمت آمیز میان انسان و کوسه باشیم. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا