کتاب

چهار کتاب برای بنیانگذاران استارتاپ‌ها

یک کارآفرین موفق بودن نیاز به این دارد که مانند شعبده بازان چند کلاه را در یک زمان بالا بیندازند. شناخت مشکلات و توسعه و راهکارهایی برای بزرگ کردن تجارت بخشی از دغدغه روزمره کارآفرینان است. پیدا کردن مشکلات فنی و برنامه نویسی و رفع آنها بخشی از مسوولیت کارآفرینان است اما بخشی دیگر اجرای استراتژی‌های مارکتینگ است.

در یک سناریوی ایده آل بنیانگذاران تجربه ساخت یک شرکت را دارند. آنها احتمالا در گذشته شغل‌های مختلفی داشته‌اند یا مدارک دانشگاهی گوناگونی دارند که آن ها را به سمت هدف درست راهنمایی می‌کند. اما استارتاپ‌ها شکل پویایی دارند. به عنوان یک کارآفرین شما باید هر لحظه آماده شیرجه زدن در عمق موضوعات باشید. خوشبختانه سرمایه عظیمی از توصیه‌ها و تجربه‌های افرادی در دسترس است که مسیرهای موفقیت را پیموده‌اند و مایل‌اند آن‌ها را در اختیار دیگران قرار دهند.

چهار کتاب زیر نمونه‌های درخشانی از این موارد است:

Peter Thiel نیاز به معرفی ندارد. او بنیانگذار شرکت PayPal و یکی از نخستین سرمایه‌گذاران فیس‌بوک است. یک کارآفرین موفق که کارهای زیادی انجام داده و در این کتاب شرح می‌دهد که چگونه شرکت‌های بزرگ از هیچ متولد می‌شوند. کتاب« از صفر تا یک» آنقدر بین کارآفرینان و استارتاپ‌ها محبوب است که فوربس گفته که خواندن آن به شما احساس قدرت فرابشری می‌دهد.

او در این کتاب به خوبی می‌داند درباره چه چیزی صحبت می‌کند او حداقل الان در حدود ۲.۲ میلیارد ثروت دارد و مسیر تاریخی تولید ثروت و رابطه آن با نوآوری را در کتابش به خوبی تشریح می‌کند. در این کتاب همچنین درباره طبیعت رقابت، جوهره تولید محصول و سرمایه‌گذاری و اهمیت داشتن تیم خوب حرف می زند.

2- The Hard Thing About Hard Things — Ben Horowitz

بن هورویتس بنیانگذار یکی از مشهورترین شرکتهای سرمایه‌گذار ارزش آفرین به نام Andreessen Horowitz است. او پیش از که این شرکت VC را راه‌اندازی کند در شرکت Netscape کار می‌کرد و سرانجام یک شرکت نرم‌افزاری را به نام Opsware پایه گذاشت که بعدا توسط HP به قیمت ۱.۶ میلیارد دلار فروخته شد. کتاب « چیزهای سخت درباره چیزهای سخت» مسیری است که در آن  خواننده بالا و پایین می‌رود و آموزه‌های نوآوری برای بنیانگذارانی است که می‌خواهند چیز بزرگی درست کنند. هر چند کتاب به شکل روایت شخصی نوشته شده اما به خوبی نشان می‌دهد که هیچ بنیانگذاری نمی‌تواند بدون گیر افتادن در چنبره مشکلات و دست و پنجه نرم کردن با آنها موفق شود. توصیه‌های او برای کسانی است که می‌خواهند یک شرکت در کلاس جهانی داشته باشند و مانند یک مدیر بزرگ فکر کنند و تصمیم بگیرند.

3- The Lean Startup — Eric Ries

این کتاب که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز هم هست به بنیانگذاران استارتاپ‌ها می‌آموزد که چگونه بتوانند بدون هزینه زیاد بودجه خود را صرف شکار فرصت‌ها، بزرگ‌کردن  عملیات و … کنند. اریک در این کتاب می‌خواهد که شما را بدون تلف کردن منابع زیاد به سمت موفقیت راهنمایی کند. شاید بد نباشد بدانید که Dropbox  از توصیه‌های اریک برای رشد سریع خود بسیار بهره گرفت.

4- Startup Playbook — Sam Altman

سم آلتمن رییس شتابدهنده Y Combinator  است. جایی که نام‌های بزرگی را به سیلیکون ولی معرفی کرده است. نام‌هایی مانند Dropbox ، Airbnb و  Reddit از آن جمله‌اند. خط مشی او این است :« چیزی را بساز که مردم می‌خواهند»

امروزه بیش از ۱۰۰ شرکتی که در Y Combinator بوده‌اند ارزشی معادل  ۱۰۰ میلیون دلار یا بیشتر دارند و ارزش این شرکتها بالای ۶۵ میلیارد دلار است. به نوعی Y Combinator را می‌توان یک جای فوق‌العاده برای دریافت توصیه‌های مربیان ( mentorship ) دانست.

این کتاب مجموعه همه توصیه‌هایی است که در این شرکت به استارتاپ‌های مستقر در آن هم شده و می‌شود. این کتاب در این زمینه بحث می‌کند که چگونه یک شرکت را باید ایجاد کرد که هم کاربران آن را دوست داشته باشند و هم در خود آن اشتیاق بزرگ شدن و جهانی شدن وجود داشته باشد. البته نویسنده هم می‌گوید این کتاب قسمت نخست از یک مجموعه دو قسمتی است که در قسمت نخست آن بیشتر درباره مراحل اولیه رشد استارتاپ صحبت می‌شود و قرار است در کتاب دوم ( که هنوز منتشر نشده) در مورد چگونگی بزرگ کردن شرکتها صحبت شود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. راهنمای خرید ام وی ام X33S؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش
    سازین : تجربه های کارآفرینی و نوآوری – سرگرمی و تفریح،سبک زندگی،دانش و فن آوری،سلامت و بهداشت

    بلومبرگ: لنزهای تجویزی هدست ویژن پرو بین 300 تا 600 دلار قیمت دارند

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا