تکنولوژی

تامین اینترنت ایران توسط شرکت آمریکایی GTT

یک سایت اینترنتی خبری آمریکایی مدعی شده که شرکت ارتباطی GTT که از شرکت‌های بزرگ اینترنتی آمریکاست طی هفته‌های اخیر یک مشتری جدید غیر مستقیم دارد: ایران

این سایت که این خبر را با رویکردی خصمانه علیه ایران  و به عنوان افشای پنهان‌کاری این شرکت آمریکایی منتشر کرده می‌نویسد: شرکت GTT تاکنون هیچ نوع اطلاعاتی درباره فروش اینترنت به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران منتشر نکرده اما با یک اپراتور کابل زیردریایی به نام Gulf Bridge International که مقر آن در دوحه است همکاری آغاز کرده و از این طریق خدمات اینترنتی به ایران می‌رسد. پس از تماس The Daily Beast به‌منظور اخذ جزئیات بیشتر در خصوص همکاری با اپراتور اجرای کابل زیردریایی Gulf Bridge International سخنگوی GTT اعلام کرد این توافق هنوز نهایی نشده و ظرف چندهفته آتی به مرحله پایانی خواهد رسید. با این وجود اطلاعات فنی نشان می‌دهند که GTT چند ماهی است که بی‌سروصدا خدمات اینترنتی را به ایران تحویل می‌دهد.

شرکت GTT یک شرکت بزرگ اینترنتی است که اصطلاحا T1 نامیده می‌شوند و خدمات اینترنتی را در سطحی بالاتر به شرکتهای ISP  و شرکتهای مخابراتی ارایه می‌دهند.

به رغم آنکه تحریم‌ها و به خصوص تحریم‌های اینترنتی در همه این‌ سال‌ها از سوی شرکتهای آمریکایی علیه ایران برقرار بوده اما قوانینی که سال گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا وضع کرد مجوزهای لازم برای GTT و دیگرشرکتهای آمریکایی که قصد ورود به بازار خدمات اینترنتی ایران دارند فراهم می‌شود.

بنابه گفته Doug Madory، سرپرست تیم تحلیل داده‌ها در شرکت تحقیقاتی Dyn، شرکت GTT فرایند ارائه خدمات پهنای باند به شرکت ارتباطات زیرساخت (TCI) را از طریق کابل‌های زیردریایی شرکت Gulf Bridge از تاریخ 20 خردادماه سال جاری آغاز کرده است که چیزی در حدود یک‌ماه پیش از دست‌یابی ایران و گروه پنج به اضافه یک به مرحله نخست توافق هسته‌ای بوده است.

 Madory معتقد است تنها مقامات رسمی ایران هستند که می‌توانند در خصوص درصد دقیق اطلاعات مبادله شده به GTT اظهارنظر کنند. وی اذعان داشته اینترنت ایران از چیزی در حدود پنج هزار مسیر ارتباطی تامین شده و در بالاترین حد ممکن GTT در ماه آگوست ممکن است از قسمتی تا حتی کل ترافیک بین‌المللی را برای 1800 مورد از این مسیرها یا 16.6 درصد از مجموع کل راه‌های ارتباطی تامین کرده باشد. با این اوصاف نمی‌توان GTT را یک خرده‌فروش اینترنتی با مدت زمان محدود حضور در ایران تصور کرد.

این در حالی است که در خصوص درخواست The Daily Beast به‌منظور ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه همکاری با ایران، سخنگوی GTT، Ann Rote اعلام کرد  تنها پس از نهایی شدن این همکاری، قادر به ارائه اطلاعات دقیق‌تر خواهد بود. وی اعلام کرده فعالیت‌های این شرکت هیچ‌یک از تحریم‌های موجود را نقض نکرده و در چهارچوب سیاست‌های ایالات متحده آمریکا به‌منظور تسهیل جریان اطلاعات به ایران انجام گرفته است. وی در این خصوص می‌گوید:

” GTT با هیج شرکتی و یا حتی دولت ایران تعامل نداشته است. ترافیک اینترنتی که به ایران انتقال یافته و یا از این کشور دریافت شده به‌طور غیرمستقیم از طریق عمده‌فروشان سرویس اینترنتی و دیگر شرکای این شرکت در خاورمیانه مبادله می‌شود.”

از نقطه‌نظر فنی و با توجه به اینکه مشتری GTT در خلیج فارس، شرکت Gulf Bridge International است می‌توان این صحبت را تصدیق کرد اما همین اطلاعات نشان می‌دهند که GTT می‌دانسته (یا باید در جریان قرار می‌گرفته) که در حال ارائه سرویس‌های اینترنتی به شرکت ارتباطات زیرساخت ایران است.  وب سایت The Daily Beast که تلاش کرده از این طریق این افشاگری این شرکت را برای قطع همکاری با ایران تحت فشار قرار دهد در ادامه می‌نویسد:  نکته اساسی در اینجاست که بنابر قوانین وضع شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، اگرچه شرکت‌های آمریکایی به فروش سرویس‌های اینترنتی به ایران مجاز هستند اما در صورت اطلاع از این امر که چنین سرویس‌هایی برای مقاصد دولت جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند، نباید چنین عملی را انجام دهند.

این وب سایت بدون توجه به اینکه بخش اصلی استفاده کنندگان اینترنت در ایران مردم عادی هستند مدعی  میشود: شرکت ارتباطات زیرساخت تحت پوشش ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی دولت آمریکا است.

بنابر گفته Madory، در ماه اکتبر، شرکت GTT از 521 مسیر ارتباطی موجود در ایران به انتقال اطلاعات مبادرت ورزیده است. این بدان‌معناست که این شرکت تا حدودی به تجهیز این مسیرهای ارتباطی با اینترنت عرضه شده خود اقدام کرده است. تجهیزی که به‌طور حتم به دسترسی به آدرس‌های اینترنتی ایرانی منجر شده است.

گفتنی است تحریم‌های اینترنتی از سوی شرکتهای آمریکایی در طی سال‌های اخیر به شکل وسیعی روی کاربری عادی اینترنت در ایران تاثیر داشته به طوری که دانلود از برخی سایت‌ها یا استفاده از برخی سرویس‌ها برای همه مردم ایران ممنوع شده است. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا