تکنولوژی

اچ پی بعد از ۷۶ سال دوپاره شد

یکی از مشهورترین نمادهای سیلیکون ولی که ۷۶ سال قبل توسط دو فارغ التحصیل استنفورد پایه گذاری شده بود  حالا با فشار زیاد وضعیت وخیم کسب و کار در این هفته به دو شرکت کوچکتر تقسیم می‌شود. Hewlett-Packard یکی از نخستین شرکتهایی بود که پایه‌گذار چیزی است که امروزه آن را سیلیکون ولی می‌شناسیم. این شرکت در سال ۱۹۳۹ توسط دو فارغ‌التحصیل استنفورد در یک گاراژ در  Palo Alto کالیفرنیا بنیان گذاشته شد. 

اچ‌پی برای سال‌ها به عنوان شرکتی شناخته می‌شد که مهندسی دقیقی و کاملی از بازار دارد و به تدریج به یک شرکت بزرگ بین‌المللی تبدیل شد که مجموعه متنوعی از کامپیوترها یا سرویس‌های تکنولوژیک را عرضه می‌کرد. 

اما رشد سریع تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های رایانش ابری کار را به جایی رساند که هیات مدیره HP سال گذشته تصمیم گرفت این شرکت را به شرکت کوچک‌تر تقسیم کند تا هر دوشرکت متمرکزتر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. 

حالا و از این پس HP کامپیوترهای شخصی و پرینتر می‌فروشد و Hewlett Packard Enterprise  سیستم‌های کامپیوتری ، نرم‌افزار و سرویس‌های تکنولوژیک را عرضه خواهد کرد. 

حالا از روز دوشنبه دو شرکت به طور مجزا در بازار بورس نیویورک حضور خواهند داشت. 

 

بخوانید: ۱۶ هزار شغل از شرکت اچ‌پی حذف شد

 

یک متخصص تکنولوژی در شرکت تحقیقاتی فورستر می‌گوید : آن‌ها ( اچ‌بی) ضرورت حضور در بازار موبایل را نادیده گرفتند. 

شاید یکی از مهمترین نقاط ضعف دیگر اچ بی در بازار نادیده گرفتن ضرورت حضور در بازار رایانش ابری باشد چیزی که شرکت‌های کامپیوتری سنتی مانند اچ‌بی را به ورشکستگی کشانده و در مقابل شرکتهایی مثل آمازون را به عرش بازار رسانده است. مایکروسافت و شرکت دل ( با خرید ۶۷ میلیارد دلاری اخیرش)  تلاش کرده‌اند در این بازار جدید حضور قابل قبولی داشته باشند. 

شرکتی چون IBM اما مسیر دیگری رفت و کلا بخش فروش کامپیوترهای شخصی‌، میکروپروسسور و سرورهایش را فروخت که دچار افت فروش در همه آنها شده بود. آی‌بی‌ام تلاش کرد سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش‌های پرپتانسیل مثل تحلیل داده، امنیت و رایانش ابری داشته باشد. 

در سپتامبر ۱۹۹۳ دیوید پاکارد ( سمت راست )‌یکی از بنیانگذاران Hewlett-Packard از کناره‌گیری و بازنشستگی خود از سمت ریاست هیات مدیره این شرکت خبر داد. او در آن زمان ۸۱ سال داشت و این شرکت را در ۱۹۳۹ با کمک William R. Hewlett ( سمت چپ ) پایه گذاری کرده بود. 

 

در سپتامبر سال ۲۰۰۱ مدیرعامل وقت  Hewlett-Packard یعنی کارلی فیورینا ( که این روزها یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست) در کنار  Michael Capellas  مدیرعامل شرکت کامپک در حال سخنرانی‌اند. Hewlett-Packard شرکت کامپک را به قیمت ۲۵ میلیون دلار خریداری کرده بود 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا