تکنولوژی

مقایسه iPad Mini 4 و iPad Air 2

بسیاری منتظر رسیدن آی‌پد جدید ۱۲.۹ اینچی (  که به iPad Pro معروف است)  هستند. آی‌پدی با صفحه نمایش رتینا و قیمت حداقل ۸۰۰ دلار البته برای یک تبلت قیمت بالایی محسوب می شود. اما اگر بخواهیم آی‌پد بخریم ولی ۸۰۰ دلار پول آی‌پد جدید ندهیم چه گزینه‌های دیگری داریم؟ 

پاسخ را باید در iPad Mini 4 و iPad Air 2 جست. هر دو بسیار قدرتمند و حرفه‌ای‌اند و iOS 9.1 دارند درست مانند iPad Pro اما با این تفاوت که قیمت iPad Mini 4 از ۳۹۹ دلار شروع می‌شود و iPad Air 2 هم قیمتش از ۴۹۹ دلار آغاز می‌شود. 

اما اگر بین این دو آی‌پد بخواهیم یکی را انتخاب کنیم کدام بهتر است؟ 

در مورد iPad Mini 4 که دستگاه جدیدتری است باید نسخه ۱۶ گیگابایتی آن ۳۹۹ دلار و نسخه ۶۴ گیگابایتی آن ۴۹۹ دلار و نسخه ۱۲۸ گیگابایتی آن ۵۹۹ دلار قیمت دارد. اگر ۱۳۰ دلار به هر کدام اضافه کنید می‌توانید نسخه سیم‌کارت دار آن را بخرید. 

مدل قیمت‌گذاری iPad Air 2 هم تقریبا مشابه است. نسخه ۱۶ گیگابایتی آن ۴۹۹ دلار ، نسخه ۶۴ گیگابایتی ۵۹۹ دلار و نسخه ۱۲۸ گیگابایتی ۶۹۹ دلار قیمت دارد. به هرنسخه اگر ۱۳۰ دلار اضافه کنید می‌توانید مدل سیم‌کارت دار این آی‌پد را بخرید. 

هر دو آی‌پد در سه رنگ نقره‌ای، طلایی و خاکستری تیره ( space grey  ) موجودند و مشخصات فنی هر دو دستگاه نیز به هم بسیار نزدیک است. هم iPad Mini 4 و هم  iPad Air 2 از دوربین ۸ مگاپیکسلی پشتی با قابلیت تصویربرداری ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه برخوردارند. همچنین دوربین جلوی آنها هم ۱.۲ مگاپیکسلی و قادر به تصویربرداری ۷۲۰p است. 

تقریبا همه چیزهای دیگر دو آی‌پد با هم مشابه است به جز چند مورد . 

پردازنده دو آی‌پد تفاوت اندکی با هم دارد. در iPad Mini 4 شاهد یک پردازنده ۶۴ بیتی A8 هستیم در حالی که iPad Air 2 دارای پردازنده ۶۴ بیتی A8X است. در اینجا X در پایان نام این پردازنده نمایانگر این است که این پردازنده برای صفحه نمایش بزرگتر است. 

هر چند پردازنده دارای X احتمالا سرعت بالاتری هم دارد اما در مقابل این افزایش پردازش برای صفحه نمایش بزرگتر مورد نیاز است که در نتیجه باتری بیشتری مصرف می‌کند و گرمای بیشتری هم ایجاد می‌کند .

نکته اختلاف دیگر این است که iPad Mini 4 دارای رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل و تفکیک ۳۲۶ پیکسل بر اینچ است. اما در iPad Air 2 رزولوشن آنقدر بالا نیست به طوری که با یک رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل و تفکیک تصویری ۲۶۴ پیکسل بر اینچ مواجه هستیم. در واقع می‌توان گفت هر دو آی‌پد از رزولوشن یکسانی برخوردارند اما چون iPad Air 2 صفحه نمایش بزرگتری دارد آی‌پد مینی ۴ دارای صفحه نمایش با روزولوشن و قدرت تفکیک بیشتری است. 

بزرگترین نقطه تفاوت دو دستگاه در اندازه صفحه نمایش آن‌هاست. در iPad Mini 4 با صفحه نمایش ۷.۹ اینچی روبه رو هستیم در حالی که iPad Air 2 دارای صفحه نمایش ۹.۷ اینچی است.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا