تکنولوژی

چرا حضور دارندگان مدرک MBA در استارتاپ‌ها ضروری است؟

چرا افراد دارای مدرک MBA باید حضور در استارت‌آپ‌ها را نیز به عنوان یک موقعیت شغلی مناسب درنظر بگیرند؟

شاید در نگاه اول به‌نظر برسد افراد جویای کار با مدرک MBA یا همان تخصص مدیریت کسب و کار در مقابل جامعه شرکت‌های نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها تفاهم زیادی برای همکاری با یکدیگر نداشته باشند اما با نگاهی عمیق‌تر به‌نظر می‌رسد این روند در عمل متفاوت خواهد بود. افرادی که از مدرک MBA برخوردارند معمولا میزان دستمزد بیشتری را در مقایسه با افراد مشابه اما بدون مدرک یادشده طلب می‌کنند و البته انتظارات بیشتری در زمینه ثبات جایگاه و شغل مورد نظر دارند. این در حالی است که تیم‌های استارت‌آپ معمولا با سطح توقعات پایین به نوعی ترجیح می‌دهند دست به آچار شده و کار را عملا پیش ببرند.
با وجود این تفاوت دیدگاه، فارغ‌التحصیلان MBA و استارت‌آپ‌ها برای یکدیگر از مناسب‌ترین گزینه‌های همکاری هستند. استارت‌آپ‌ها شانسی ایده‌ال برای شروع به کار افراد دارای مدرک MBA در سطح متوسط تا سطح بالای فعالیت‌های راهبردی به شمار می‌آیند و متخصصان دارای مدرک MBA نیز ظرافت مورد نیاز تجارت‌های با استانداردهای بالا را به شرکت‌های نوپا هدیه خواهند داد. 
 
پیوندی ایده‌آل
در بهترین سبک همکاری‌ها، هر یک از طرفین نیازهای دیگری را برآورده کرده و به شریک خود کمک خواهد کرد تا به رشد و تکامل برسد. افراد دارای مدرک MBA مهارت‌های مفید را سریعا به شرکت‌های نوپا تزریق می‌کنند و این چیزی است که منتخبینی که از این مدرک و سطح تحصیلات بی‌بهره‌اند در اجرای آن ناتوان هستند. در ادامه به چند مورد از این نکات مثبت اشاره خواهیم کرد.
 
تصمیم‌گیری در زمان تردید
 استارت‌آپ‌ها به افرادی نیاز دارند که می‌توانند به‌طور مستقل به تغییر بهینه شرایط در حالی‌که با منابع محدود روبرو هستند، دست بزنند. از همین رو در اختیار داشتن نیروهایی که می‌توانند به مدیریت صحیح دیگران و البته پیش از آن، خود بپردازند می‌تواند به بهبود محصول تولیدشده و یا رسیدن به هدف بینجامد. افراد دارای MBA در رهبری تیمی و البته روش‌های خلاقانه تخصص دارند و همین امر باعث خواهد شد هر شخصی در چهارچوب و مسیر تعیین شده به فعالیت رو به جلوی خود ادامه دهد. 
 
تعامل و ارتباطات برای بدست آوردن نتایج مورد نظر
 شرکت‌های نوپا به‌ویژه در مراحل اولیه، محصولات خود را به هر شخص و سازمانی از مشتریان معمولی تا شرکای تجاری، سرمایه‌گذاران، صاحبان رسانه‌های جمعی و دیگران می‌فروشند. از همین رو وجود فردی با مهارت‌هایی در قالب MBA به شدت به آن‌ها در این زمینه کمک خواهد کرد. این افراد معمولا از سبک نوشتاری قوی در کنار مهارت‌های ارتباطی سطح بالا بهره می‌برند. 
 
 
ایجاد توازن در مبادلات علی‌رغم وجود منابع محدود
 ایجاد توازن میان اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت می‌تواند برای شرکت‌های نوپا سخت و طاقت‌فرسا باشد. با ظهور هر روزه مشکلات جدید، پایدار نگه داشتن شرایط در عین توجه به جلو و تفکر درباره آینده دشوار به‌نظر می‌رسد. افراد دارای مهارت MBA به‌گونه‌ای تعلیم دیده‌اند تا بتوانند استراتژی خاص در یک شرکت نوپا ایجاد کنند و از سوی دیگر آشنایی آن‌ها با شرکت‌ها، صنایع و اهداف و دیدگاه‌ها، بیش از پیش به کمک خواهد آمد. این تنوع تجربه، به افراد دارای مدرک MBA این امکان را خواهد داد تا دیدی وسیع و جامع داشته باشند و هیچ‌گاه درگیر مشکلات و موانع جزئی نشوند. 
 
حرکت همراه با تحلیل شرایط
 بدون بهره‌مندی از تحلیل درست شرایط، شرکت‌های نوپا سریعا دچار مشکل خواهند شد. شرکت‌های جوان باید سریعا به این نتیجه برسند که در چه جبهه‌هایی موفقیت بدست آورده‌اند و دلیل این موفقیت چیست؟ آن‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ این پرسش را بیابند و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند زیرا اکثر شرکت‌های نوپا سرمایه‌کافی برای خرج کردن بر روی هدف‌ها و روش‌های بدون موفقیت را ندارند. اگرچه ممکن است اکثر منتخبین بدون بهره از MBA نیز از استعداد لازم برای تحلیل شرایط برخوردار باشند اما اکثر افراد با مهارت MBA، تجربه و آموزش کافی در این زمینه را دارند. 
 
شبکه‌های ارتباطی و اهرم‌های مورد نیاز
 افراد دارای مدرک MBA معمولا با شبکه‌های حرفه‌ای، رابطه و آشنایی دارند که  این آشنایی می‌تواند برای استارت‌آپ‌ها یک مزیت اساسی به حساب آید. شرکت‌های جدید همواره نیاز به یافتن شریک، مشتری و یا سرمایه‌گذار جدید دارند و این شانس با حضور فردی در شرکت که پیش‌زمینه‌های مورد نیاز در این خصوص و رابطه‌های لازم را داراست بیشتر می‌شود. 
 
این مطالب را هم بخوانید :
 
 
تغییر در شرایط
همان‌گونه که عنوان شد، شرکت‌های نوپا با به‌خدمت‌ گرفتن افراد دارای مدرک MBA سود زیادی خواهند برد اما این اشتغال برای شخص انتخاب شده چه سودی در ازای حضور در این شرکت خواهد داشت؟
اگرچه اکثر افراد دارای مدرک MBA برای حضور در جایگاهی تثبیت شده در شرکتی با شرایط کاری پایدار رقابت می‌کنند اما افرادی که در شرکت‌های نوپا قدم می‌گذارند تجربه‌ای وصف‌ناشدنی و با ارزش بالا را از همان روز اول کسب می‌کنند. 
افرادی که در شرکت‌های بزرگ و با شرایط پایدار و تثبیت شده قدم می‌گذارند کمتر امکان ایجاد تاثیر در روند کاری شرکت را خواهند یافت. این در حالی است که در شرکت‌های استارت‌آپ، تجربه رهبری یک گروه و تصمیم‌گیری در موارد مختلف نصیب این افراد خواهد شد. با مسئولیت بیشتر مطمئنا امکان ارتکاب اشتباه بیشتر خواهد شد اما از طرف دیگر امکان موفقیت نیز افزایش می‌یابد و تجربه ارزشمندی در بازه زمانی کوتاه در مقایسه با شرکت‌های بزرگ نصیب فرد خواهد شد.
 اگرچه یکی از مزایای کارکردن در شرکت‌های بزرگ، آموزش تحت روندی رسمی و مشخص شده می‌باشد اما هیچ‌چیز جای تجربه کاری را نمی‌گیرد. فعالیت به عنوان تصمیم‌گیرنده شرکت‌های جوان باعث خواهد شد علی‌رغم وجود محدودیت در بازه زمانی که شرکت برای نیل به نتیجه دارد، مشتریان نگران و مضطرب در خصوص نتیجه‌گیری و یا عدم نتیجه‌گیری و نهایتا شرایط دشوار برای خشنود کردن سرمایه‌گذاران، تجربه‌ای گران‌قدر نصیب فرد شود. از سوی دیگر هیچ محدودیتی در برقراری ارتباط با سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ در هنگام فعالیت در شرکت‌های نوپا وجود ندارد. 
علاوه بر این، شرکت‌های بزرگ این شانس را ندارند تا بتوانند نظیر آنچه شرکت‌های استارت‌آپ در پیاده‌سازی آن مشهور هستند به تغییر بنیادی شرایط و ایجاد روندی جدید دست بزنند. صمیمیت در محیط کاری و وجود اهداف مشخص نیز موردی است که در بعد شخصی می‌تواند در شرکت‌های نوپا، به عنوان یک نکته مثبت مدنظر قرارگیرد. 
 
ورود به جامعه شرکت‌های نوپا
در صورتی که افراد جویای کار با مدرک MBA گزینه‌های مختلفی برای فعالیت در شرکت‌های مختلف نوپا داشته باشند، مطمئنا بهترین گزینه پس از بررسی کامل شرایط و جوانب موجود قابل انتخاب خواهد بود. با این وجود مواردی وجود دارند که می‌توانند راه‌گشای این افراد در اشتغال در شرکت‌های نوپا و یا همان استارت‌آپ‌ها باشند. در ادامه به این موارد اشاره‌ای کوتاه خواهیم کرد.
 
ارزش‌ها را به نمایش بگذارید
 استارت‌آپ‌ها با پیش‌زمینه دست به آچار بودن یا صمیمیت یا هر آنچه شما نامش را بگذارید شناخته می‌شوند و این درحالی است که این ذهنیت از افراد دارای مدرک MBA ایجاد شده که آن‌ها تمایلی به اینکه کار دستی انجام بدهند، ندارند. بنابراین در صورت اشتغال به‌کار در چنین شرکت‌هایی پیش از هرچیز باید سعی کنید یخ موجود در روابط را آب کنید! و یا به نوعی این طرز تفکر را تغییر دهید. این موضوع می‌تواند حتی به روش‌های ساده مانند آماده‌کردن ناهار برای تیم کاری میسر شود.
 
انعطاف‌پذیر باشید
 در شرکت‌های استارت‌آپ همه افراد باید انتظار وقوع شرایط پیش‌بینی نشده را داشته باشند. در واقع این شرکت‌ها فاقد ساختاری از پیش تعیین شده و روند کاری با ثبات کافی، نظیر آنچه در شرکت‌های بزرگ‌تر مشاهده می‌کنیم بوده و از همین رو باید در نهایت انعطاف با مشکلات و موارد ایجاد شده روبرو شوید تا بتوانید در چنین جمعی دوام بیاورید. 
 
اشتیاق نشان دهید
 در هنگام ارسال درخواست‌ها و برقراری ارتباط با شرکت‌ها و سازمان های دیگر، افراد دارای مدرک MBA باید تا حد امکان سعی کنند اطلاعات کافی از شرکت خود داشته و خود را تافته‌ای جدابافته ندانند. آماده‌بودن برای قرارهای کاری با انجام مطالعات کافی در خصوص موضوعات مورد بحث، اهداف و وضعیت شرکت از جمله مهم‌ترین موارد هستند. 
 
فرهنگ کار تیمی
 اینکه یک فرد در کار تیمی چه عملکردی دارد اهمیتی بیشتر در مقایسه با دیگر شرایط حضور در یک شرکت استار‌ت‌آپ دارد. در شرکت‌های کوچک، افراد زمان زیادی را در کنار یکدیگر می‌گذرانند و به همین جهت افراد دارای مدرک MBA باید به نحوی با دیگران تعامل داشته باشند که تاثیری مثبت بر فرهنگ و روند موجود در شرکت داشته باشند.
نهایتا افراد دارای مدرک MBA که شغل پیشنهاد شده را می‌پذیرند باید آماده باشند تا فعالیت‌های تجاری و البته روسای خود را تحت تاثیر قراردهند. نتایج مالی ممکن است در مدت زمانی طولانی به دست آیند اما برای این افراد، ایجاد اعتبار در میان شرکت‌های نوپای حاضر در جامعه، ایجاد روند مثبت و البته نتایج موثر باید از همان درجه اهمیت برخوردار باشد. 
مهارت‌هایی که افراد داری مدرک MBA به یک شرکت نوپا وارد می‌کنند دقیقا چیزی است که بسیاری از شرکت‌های نوپا به آن نیاز دارند و از سوی دیگر شرکت‌های نوپا نیز می‌توانند سکویی برای عملی کردن ایده‌های این افراد به حساب آیند. بنابر این بار دیگر جمله ابتدایی مطلب را تکرار می‌کنیم، اگرچه در ظاهر، شرکت‌های نوپا و افراد دارای مدرک MBA هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند اما این‌دو می‌توانند به خوبی مکمل هم باشند.
 
منبع: مشبل 
 
مرتبط: 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا