تکنولوژی

«سیری» در کلاس پنجم دبستان!

درباره هوشمندی دستیارهای هوشمند همواره بحث‌های زیادی وجود داشته است. آنچه امروز می دانیم این است که این دستیارهای هوشمند هنوز از نظر هوش از دانش‌آموز کلاس پنجم فراتر نرفته‌اند. 
دستیار صوتی اپل – سیری – که یکی از مهمترین آنهاست به گفته خود اپل در iOS 9  تا ۴۰ درصد در دقت و سرعت بهبود پیدا کرده است. اما واقعا این هوشمندتر شدن به چه معناست؟
ما تصمیم گرفتیم که «سیری» را در معرض تست IQ قرار بدهیم و برای این منظور از تست‌های معلومات عمومی موجود در فضای وب استفاده کردیم. نتیجه ؟ «سیری» به طرز غیر قابل انکاری با قابلیت است اما هنوز از نظر هوش با یک کودک قابل مقایسه نیست. 
برای آغاز با چندتا سوال عادی شروع کردیم که از یک بازی تلویزیونی الهام گرفته شده بود. نام این برنامه این بود: « آیا شما از یک بچه کلاس پنجمی باهوش‌ترید؟» . «سیری» تنها به یکی از پنج سوال سریع و دقیق پاسخ داد. سوال این بود: کدام سیاره به خورشید نزدیک تر است . پاسخ این بود : عطارد. 
در سایر اوقات «سیری» همان کاری را می‌کرد که یک کودک دبستانی وقتی نمی‌تواند به سوالات پاسخ بدهد، انجام می‌دهد. جست و جو در وب . از «سیری» پرسیدیم : طول مدت خدمت یک  عضو کنگره چقدر است؟ او پاسخ را به جست و جودر وب حواله داد. در مقایسه Google Now ( دستیار صوتی گوگل ) به سه سوال از پنج سوال ما درست جواب داد. 
 
 
سوال بعدی را کمی پیچیده‌تر کردیم و از یک معمای ریاضی استفاده کردیم : جان ۱۲ ساله است و سه برابر برادرش سن دارد. جان چند ساله خواهد بود وقتی برادرش دوبرابر امروزش سن داشته باشد؟ 
پاسخ «سیری» : فیلم دوازده سال بردگی!
 
 
مشخصا از این موضوع جلوتر نرفتیم. Indraneel Mukherjee یک متخصص هوش مصنوعی از شرکت Liftigniter توضیح می دهد که امروزه دستیارهای صوتی به محدوده‌های هوش انسانی نزدیک نشده‌اند چراکه تکنولوژی هنوز به آنجا نرسیده است. اما «سیری» و سایر دستیارهای صوتی برای این منظور طراحی شده‌اند که بتوانند کارهای روزمره عادی کاربران موبایل را انجام دهند. هدف آنها کاهش زمان استفاده از موبایل و تبلت است. مثلا پیدا کردن سریع‌ترین مسیر به فرودگاه . یا نزدیک ترین پمپ بنزین.
اما چطور میتوانیم بفهمیم «سیری» تا ۴۰ درصد بهبود پیدا کرده است؟ Mukherjee  که خودش زمانی در بخش هوش مصنوعی گوگل کار کرده می‌گوید: این خیلی دشوار است که بخواهیم تغییر در یک الگورتیم را به طور کمی ( quantitative ) اندازه بگیریم. از نظر کمی مثلا می‌توانیم ببینیم آیا توصیه های یافتن رستوران بهتر شده یا مثلا دستیار صوتی به طور اتوماتیک متوجه تاخیر من در ترافیک و زمان رسیدن به پروازم می‌شود؟ اگر این تفاوت‌ها برای شما ملموس باشد پس می‌توانید بگویید چه چیزی بهبود پیدا کرده است. 
به رغم حرفهای این کارشناس ما به جست و جوی خودمان برای یافتن میزان ۴۰ درصد بهبود «سیری» ادامه دادیم. 
سال گذشته شرکت مشاوره Stone Temple و چندین گروه دیگر سه دستیار صوتی اپل، گوگل و مایکروسافت را برای یک رقابت با هم در معرض ۳۰۰۰ پرسش قرار دادند. نتیجه شکست «سیری» در برابر Google Now بود. 
برای مقایسه ما هم به کمک Stone Temple  «سیری» در iOS 9  را دربرابر ۱۲ ساعت آزمون جدید قرار دادیم تا متوجه شویم تا چه اندازه عضله‌های این دستیار صوتی بزرگتر شده است. البته این بار رقیب «سیری» Google Now نبود بلکه خود اپل بود. برای این منظور ۴۷۵ سوال طراحی شده را که قبلا دستیارهای صوتی اپل و گوگل به آنها پاسخ داده بودند را به دستیار جدید دادیم تا متوجه شویم آیا «سیری» بهتر شده است؟
 
 
مدل پرسش‌ها بدین گونه بود که طوری طرح شوند که پاسخ غنی‌تری داشته باشند به این شکل که «سیری» به آنها مستقیما پاسخ دهد نه اینکه صفحه جست و جو را نشانمان دهد. در مرحله دوم صحت پاسخ ارایه شده مورد بررسی قرار می‌گرفت. سال گذشته «سیری» به یک سوم سوالات مستقیما پاسخ داد که میزان پاسخ‌های صحیح ۸۱ درصد بود. اما در «سیری» جدید ( نسخه iOS 9 ) حدود ۴۱ درصد پاسخ‌ها مستقیم پاسخ داده شدند و ۹۲ درصد پاسخ‌های داده شده صحیح بود. به بیان دیگر این آزمایش ما نشان داد که صحت پرسش‌های داده شده توسط «سیری» به ما نشان داد که نسخه جدید ۳۲ درصد بهبود پیدا کرده است. 
این تست به ما نشان داد که دستیار صوتی اپل در پاسخ به پرسش‌های عملی مثل همان چیزهایی که خود اپل به عنوان پیش‌فرض در داخل «سیری» قرار داده بسیار دقیق عمل می‌کند. مثلا سوالاتی مثل « نتیجه بازی دیشب لوس‌آنجلس چه شد؟» یا « آیا باید امروز با خودم چتر ببرم سرکار؟» یا « چندتا رستوران ژاپنی خوب این اطراف برایم پیدا کن». «سیری» همچنین در زمینه سوالات تبدیل نرخ ارز و یا ساعت مقصد ( سفر) خوب عمل می‌کند. 
 
«سیری» هوشمندتر امروز البته می‌تواند کارهای جدیدتری را انجام دهد که پیش از این قادر به آن نبود. مثلا می‌توانید عکسهای سفر به هنگ کنگ‌تان را از او بخواهید و او فورا آن‌ها را نشان می‌ٔهد. «سیری» قبلی در پاسخ به درخواست نشان دادن عکسهای هنگ کنگ در وب به جست و جو می‌پرداخت.
همچنین به «سیری» می‌توانید بگوید آهنگ شماره نخست ( بهترین آهنگ در جدول فروش ومحبوبیت) را پخش کند و «سیری» بلافاصله آهنگ “What Do You Mean?” از جاستین بیبر را پخش می‌کند و همچنین میتوانید از او بخواهید آهنگ‌های مشابه را پخش کند. 
 
دستیار صوتی اپل حالا می‌تواند اطلاعات مربوط به حمل ونقل عمومی ( فعلا در آمریکا و برخی از کشورها) را روی نقشه اپل به شما نشان دهد. البته سیری به جز اینها بهبودهای دیگری هم پیدا کرده مثلا زبان‌های بیشتری را پشتیبانی می‌کند. 
با این قابلیت‌ها تعجبی ندارد که این دستیار شخصی در یک برنامه تلویزیونی از تیم‌کوک بخواهد که حقوق‌اش را افزایش دهد!
 
این‌ها را هم بخوانید:
 
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا