تکنولوژی

مشخصات Apple Tv،‌ تلویزیون اپل

اپل تی وی را شاید بتوان متفاوت ترین محصول اپل دانست. دوستداران محصولات اپل سالهاست منتظر نسل جدیدی از Apple TV بودندو سرانجام اپل در جریان کنفرانس خود در سانفرانسیسکو این محصول جدید را معرفی کرد. 
شاید بزرگترین تفاوت اپل تی وی با مدل قبل در این باشد که اساسا اپل به طور کل محصول متفاوتی را عرضه کرده است از جمله اینکه اپل تی وی جدید دارای حافظه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی ، کنترل لمسی که قابلیت تبدیل به دسته بازی را هم دارد. همچنین اپل یک سیستم عامل جدید به نام tvOS برای این محصول قرار داده و دستیار صوتی Siri را هم به آن اضافه کرده تا یک محصول متفاوت را عرضه کرده باشد. 
اپل همچنین حالا به برنامه‌نویسان اجازه داده که برای این دستگاه هم اپلیکیشن تولید کنند.
 
اپل تی وی آنقدر برای شرکت اپل مهم بود که حتی نام رویداد دیروزش را Hey Siri گذاشته بود که اشاره ای به اجرای قابلیتهای دستیار صوتی اپل روی تلویزیون دارد. 
اپل تی وی حالا یک دستگاهی است که با اتصال به تلویزیون و اینترنت قادر خواهد بود که اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تلویزیونی متعددی را اجرا کند. کنترل لمسی این دستگاه به نوعی یک نوآوری در کنترلها به شمار می‌رود و Siri هم حالا خود یک کنترل‌گر دیگر است که با استفاده از آ‌ن می‌توان برنامه‌های مختلف را روی تلویزیون فراخوانی کرد یا حتی هنگام تماشای فیلم با صدا فیلم را متوقف یا صحنه‌هایی را دوباره دید.  
البته قابل ذکر است که بخش عمده برنامه‌های روی اپل تی وی به خصوص اپلیکیشن‌هایی که مربوط به شبکه‌های تلویزیونی می‌شوند در ایران قابل استفاده نیستند و یا دیدن فیلم به صورت آنلاین یا اجاره فیلم و سریال هم در ایران چندان مرسوم نیست ضمن اینکه نیاز به سرعت اینترنت بالایی دارد. 
یکی از مهمترین کارهایی که حالا میتوان با اپل تی وی انجام داد بازی با آن است که عملا این دستگاه را به یک کنسول بازی تبدیل میکند و این چیزی بود که از نخستین زمان عرضه این کنسول همه از اپل آن را انتظار داشتند. 
اپل تی وی دارای ۲ گیگابایت رم است و بسیاری از تکنولوژی های کلیدی iOS مثل Metal & GameKit و  UIKit را پشتیبانی میکند و حالا بسیاری از برنامه‌نویسان  iOS حالا احتمالا برنامه‌های خود را روی اپل تی وی خواهند برد. 
 
 
ریموت یا کنترلر این دستگاه با بلوتوث نسخه ۴ کار می‌کند و باتری آن با یک بار شارژ تا سه ماه می‌تواند فعال باشد. همچنین بر خلاف ریموت قبلی اپل تی وی در  ریموت جدید می‌توان آن را از طریق یک کانکتور شارژ کرد. 
اپل تی وی از انتهای ماه اکتبر ( حدود آبان ماه) به بازار عرضه می‌شود و قیمت آن ۱۴۹ دلار برای نسخه ۳۲ گیگابایتی و ۱۹۹ دلار برای نسخه ۶۴ گیگابایتی است. اپل همچنان فروش نسخه فعلی اپل تی وی خود را با قیمت ۶۹ دلار ادامه می‌دهد اما نکته اینکه اپل تی وی قدیمی از App Store جدید پشتیبانی نخواهد کرد. 
اپل تی وی و ریموت‌کنترل مجهز به Siri ابتدا در کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، آلمان ، کانادا و استرالیا ارایه خواهد شد و Siri در کشورهای دیگر کار نخواهد کرد و به جای آن Search وجود خواهد داشت. 
با آمدن اپل موزیک روی اپل تی وی هم حالا به قابلیت‌های این محصول اضافه شده است. 
 
انقلاب در صنعت تلویزیون
 
هر چند ساخت تلویزیون همواره به عنوان شایعه در اطراف اپل وجود داشته اما به نظر می‌رسد که این شرکت تصمیم گرفته که از مسیری دیگر به دنبال انقلابی در عرصه تلویزیون باشد.گفته میشود اپل تی وی در  رویداد برنامه‌نویسان اپل که چند ماه قبل برگزار شد آماده عرضه بود اما اپل به دلایلی آن را به تاخیر انداخت. برخوردار بودن پردازنده پرقدرت A8 روی این دستگاه حالا آن را حتی برای کاربردهای دیگر از جمله اتصال به سیستم‌های خانه هوشمند هم آماده می‌کند. به عنوان مثال استفاده از فرمان‌های صوتی از طریق Siri برای کاربردهای مربوط به خانه هوشمند می‌تواند این محصول را به عنوان یک دستگاه کلیدی در هر خانه معرفی کند. 
همچنین بر خلاف انتظارها اپل در مورد سرویس عضویت پولی به تلویزیون اپل هم در این مراسم چیزی نگفت و گفته می شود که اعلام آن را به سال ۲۰۱۶ موکول کرده است. گفته می‌شود این یک سرویس ۳۰ تا ۴۰ دلاری در ماه خواهد بود که حدود ۲۵ کانال تلویزیونی را در برمی‌گیرد. 
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا