تکنولوژی

نخستین شتابدهنده استارتاپ در غزه و کمک ۹۰۰ هزار دلاری گوگل

هیچ کس تصور نمی‌کند که در جایی چون غزه اساسا استارتاپی فعال باشد اما دو سال  قبل با کمک 900 هزاردلاری گوگل و با کمک بنیاد خیریه Mercy Corps نخستین شتابدهنده استارتاپ غزه با  عنوان  Gaza Sky Geeks شکل گرفت و  حالا  این شتابدهنده بسیار فعال است. تا قبل از اینکه این شتابدهنده تاسیس شود از فضای آن برای برگزاری استارتاپ ویکند یا حضور برخی استارتاپها استفاده می‌شد اما بعد از سرمایه‌گذاری گوگل به یک شتابدهنده تبدیل شد.
اپلیکیشن تاکسی یاب Wasselni  یکی از چهاراستارتاپ اولی است که در این شتابدهنده کار خود را شروع کرد و مدیر آن سعید احمد این استارتاپ را Uber خاورمیانه معرفی می‌کند. اما از آنجا که در غزه شبکه نسل 3 موبایل وجود ندارد مشتریان این استارتاپ برای گرفتن تاکسی نیاز به اتصال به اینترنت WiFi دارند.
 
 
استارتاپهایی مثل Wasselni  با چالش‌هایی متفاوت از بیشتر شرکتهای نوپا روبه رو هستند. هجوم سال گذشته اسرائیل به غزه باعث خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها شد و از طرف دیگر محدودیت‌های مربوط به مسافرت و همچنین فقر هم به آن اضافه می‌شود. علی‌رغم این مشکلات جنبش استارتاپ های غزه توجه زیادی را به سمت خود جلب کرده است. به جز گوگل که 900 هزار دلار برای تجهیز این شتابدهنده کمک کرد خود این شتابدهنده نیز کمپینی برای جذب اعطای کمک به آ‌ن به راه انداخت که باعث کمک 250 هزاردلاری از سوی 800 نفر شد.
این شتابدهنده چرخه نخست خود را از ماه مارس امسال آغاز کرد و هم اکنون نیز به د نبال 20 استارتاپ دیگر است. یک استارتاپ به نام Walk and Charge دستگاهی ساخته است که انرژی حاصل از راه رفتن را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند. در جایی مثل غزه که معمولا برق بسیار قطع می‌شود و حتی زمان قطع برق به 16 ساعت در روز می‌رسد حالا ساکنان آن می‌توانند با راه رفتن تلفن‌های همراه خود را شارژ کنند.
 
 
به گفته سعید حسن کسانی که در این استارتاپ کار می‌کنند اوضاع خوب مالی ندارند بسیاری از اوقات آنها حتی پول تاکسی برای رسیدن به شتابدهنده و ارایه پرزنتیشن محصول خود را ندارند و حتی نمی‌توانند خیلی از اوقات تجهیزات مورد نیازشان را بخرند اما آنها بسیار با پشتکار و قوی هستند.
اما یکی از بزرگترین مشکلات استارتاپهای غزه نه جنگ و فقر و ضعف زیرساختی که فقدان سرمایه‌گذار خارجی است. ساکنان غزه برای ترک این شهر نیاز به اجازه رسمی اسرائیل یا مصر دارند که کار آسانی نیست. به همین دلیل بخش عمده ارایه و معرفی استارتاپها به سرمایه‌گذاران خارجی از طریق اسکایپ صورت می‌گیرد.
به گفته سعید حسن بدون کمک‌های این شتابدهنده استارتاپ‌هایی مانند سبیل  (Sabeel  ) ایده‌ای از نحوه عملکرد بازارهای عمومی نداشتند. سبیل در زبان عربی به معنای راه  است و این استارتاپ خود را Foursquare  مسلمانان معرفی می‌کند. برای کسانی که قصد سفر به اروپا و آمریکا را دارند این اپلیکیشن کمک می‌کند تا آنها رستورانهای حلال را در نزدیکی خود پیدا کنند. حالا به کمک  Mercy Corps که در واقع صاحب اصلی شتابدهنده غزه است فعالان استارتاپی می‌توانند به مراکش یا دوبی سفر کنند و فهم بهتری نسبت به بازار پیدا کنند.
شتابدهنده غزه با کمک دو شرکت vc بزرگ خاورمیانه  Jordan’s Oasis 500 و Nablus حالا توانسته برای 4 استارتاپ سرمایه‌گذار جذب کند.
هم اکنون حدود 20 استارتاپ در چرخه فعلی این شتابدهنده حضور دارند و احتمالا از آن میان چهار یا پنج استارتاپ به چرخه بعدی این شتابدهنده راه پیدا می‌کنند. زمانی که برای نخستین بار این شتابدهنده فراخوان پذیرش استارتاپ را در یک استارتاپ ویکند اعلام کرد بیش از 650 جوان فلسطینی درخواست خود را به آن ارایه داده بودند.
حسن می‌گوید: ما هنوز در آغاز راهیم و قابل مقایسه با سیلیکون ولی نیستیم اما کارآفرینان  جوان اهل غزه این قابلیت را دارند که یک اکوسیستم بزرگ و قوی بسازند. 
 
منبع : بیزنس اینسایدر

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا