تکنولوژی

اعزام 3 تیم از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مسابقات جهانی 2015 ربوکاپ

سرپرست تیم های رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اغاز نوزدهمین دوره مسابقات جهانی ربوکاپ 2015 از 26 تیرماه خبر داد و گفت: در این دوره از رقابت‌ها 3 تیم از دانشگاه صنعتی  امیرکبیر اعزام خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: سروش صادق نژاد با اشاره به مسابقات جهانی ربوکاپ گفت: نوزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ 2015 در شهر هفای کشور چین برگزار می‌شود که در این دور از مسابقات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سه تیم به این مسابقات اعزام خواهد کرد.

و تیم ربات‌های انسان نمای سایز نوجوان، تیم ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک و تیم ربات‌های شبیه ساز امداد و نجات را از جمله سه تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانست که در نوزدهمین دوره مسابقات جهانی ربوکاپ 2015 شرکت خواهند کرد.

صادق نژاد، با تاکید بر اینکه این مسابقات جهانی به صورت سالانه در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود، یادآور شد: هدف از برگزاری این مسابقات آن است که تا سال 2050 تیمی از ربات‌های انسان نما با داشتن قابلیت های کامل انسانی در برابر تیمی از انسان‌ها قرار گیرند و بتوانند تیم انسان ها را شکست دهند.

سرپرست تیم های رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به جزئیات این مسابقات جهانی خاطر نشان کرد: همانند گذشته، نوزدهمین دوره مسابقات جهانی ربوکاپ هم در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی برگزار خواهد شد و تیم های مختلفی از کشور عزیزمان ایران در این دوره از مسابقات حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: در بخش بزرگسال تیم‌های حاضر در لیگ‌های ربات‌های فوتبالست، ربات‌های امداد و نجات، ربات‌های خانگی و ربات‌های کار با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. علاوه بر آن لیگی با عنوان لیگ ربات‌های لجستیک نیز در این مسابقات حضور خواهند یافت.

صادق نژاد ادامه داد: با توجه به حضور پررنگ تیم های ایرانی در مسابقات جهانی ربوکاپ در گذشته، سه تیم این دانشگاه نیز تاکنون موفق به کسب مقام‌های قهرمانی و نائب قهرمانی متعددی شده اند، به طوری که تیم ربات های شبیه ساز امداد و نجات دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از پرافتخارترین تیم های ایرانی در مسابقات جهانی ربوکاپ بوده و تیم ربات های انسان نمای این دانشگاه نیز نیز یکی از اولین تیم های ایرانی است که موفق به کسب مقام نائب قهرمانی در مسابقات سال های گذشته در این لیگ دشوار ربوکاپ شده است.

عضو هیات رییسه فدراسیون جهانی ربوکاپ در لیگ ربات‌های انسان نما آغاز این دور از مسابقات جهانی را از 26 تیرماه دانست و یادآور شد: این مسابقات از روز 26 تیرماه آغاز و تا اول مردادماه ادامه دارد و 3 تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر از روز 24 تیرماه، با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، هواپیمائی ماهان و بیمه پارسیان برای حضور در این رقابت‌ها اعزام خواهند شد.

وی به ویژگی‌های ربات‌های این 3 تیم اشاره کرد و توضیح داد: تیم ربات های انسان نما جوان که مشترک با دانشگاه منیتوبا کانادا مشغول به فعالیت می باشد، دارای ربات‌هایی شبیه انسان بر روی دو پا با ارتفاعی در حدود 100 سانتی متر هستند که طبق مقررات فیفا به صورت دو به دو در مسابقات فوتبال حاضر خواهند شد. همچنین با توجه به قوانین امسال این لیگ رقابت ای فنی متعددی نیز برای تیم های شرکت کننده در این دوره از مسابقات نیز در نظر گرفته شده است. آینده این لیگ بسیار روشن پیش بینی شده و در آینده ای نزدیک از این ربات های در بخش های مختلف امداد و نجات، امور جاری زندگی و صنعت و همچنین جهت استفاده در امور درمانی و پزشکی استفاده خواهد شد.

صادق نژاد رقابت لیگ ربات‌های فوتبالست سایز کوچک را یکی از جذاب ترین لیگ های ربوکاپ دانست و اضافه کرد: در این لیگ تیم ها به صورت 6 به 6 با یکدیگر به رقابت می پردازند. این لیگ بخش‌هایی شامل طراحی بهینه ربات ­ها، سخت افزارهایی با قابلیت اطمینان بالا، هوش مصنوعی مطلوب و تعامل کامل ربا ها را شامل شده و تیم های مطرحی از دانشگاه های بسیار خوب دنیا در این لیگ دستاوردهای خود را در شش روز برگزاری مسابقات به نمایش می گذارند.

سرپرست تیم رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاربرد ربات‌های شبیه ساز امداد را در زمینه مدیریت شهری دانست و گفت: محققان در تلاش هستند که با توسعه این نوع ربات‌ها از آن در مدیریت بحران‌های شهری مانند زلزله و آسیب های احتمالی شهری استفاده کنند.

عضو هیات رییسه فدراسیون جهانی ربوکاپ در لیگ ربات‌های انسان نما افزود: با توجه به روند رو به رشد رباتیک در دنیا و عدم انکار این دانش در پیشبرد اهداف جوامع مختلف در بخش های صنعتی، آموزشی، اجتماعی و درمانی و حضور محققین زیادی از کشور که در این حوزه مشغول به فعالیت می باشند، لازم است تا نگاه ویژه ای مسئولین کشور به این دانش و صنعت داشته باشند تا همگام و هماهنگ با سایر کشورهای پیشرفته دنیا این بخش از دانش نیز در کشور کاربردی گردد. با توجه به اهتمام دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان این حوزه، می بایست حمایت های ویژه ای از محققین و شرکت های این بخش گردد.  

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا