تکنولوژی

فناوری به دنیای بسکتبال آمد

 

فناوری جدید پوشیدنی ابداع شده است که به بسکتبالیستها در پرتابهای موثرتر به سمت حلقه و انجام بازیهای هماهنگتر کمک می‌کند.

 مربیان بسکتبال همواره بر اساس آمار و ارقام مربوط به عملکرد بازیکنان به قضاوت درباره نحوه تمرین و کیفیت بازی آنها می‌پردازند اما دراختیر داشتن اطلاعات دقیق نه تنها کار ساده‌ای نیست بلکه با صرف هزینه همراه است. اکنون به نظر می‌رسد ابتکارعملی که به تازگی در دنیای فناوریهای ورزشی ارایه شده است این امکان را فراهم می‌آورد که حتی مربیان تیمهای نه چندان متمول هم نظارت علمی بر عملکرد بازیکنانشان داشته باشند.

این فناوری نوین ShotTracker نام دارد. این سیستم جدید درحقیقت نسل نوپایی از فناوریهای پوشیدنی است که نحوه پرتاب شوتهای دو و سه امتیازی و همچنین شانس موفقیت‌آمیز بودن آنها را زیر نظر قرار می‌دهد.

مربیان با استفاده از داده‌های به دست آمده از این فناوری نوین نکات لازم جهت بهبود عملرد کل تیم را یادداشت و در مراحل بعد به بازیکنان منتقل می‌کنند.

این نوآوری تکنولوژیکی تازه‌ترین دستاورد در زمینه ابزارهای کمک آموزشی و تقویت کننده ورزشی ویژه بسکتبالیستها به شمار می‌آید.

این فناوری نوین ترکیبی از حسگرها و سیستم ردیاب شوت است. دو حسگر این سیستم توسط شرکتهای شناخته شده 94Fifty و Wilson طراحی و ساخته شده‌اند که اطلاعات لحظه‌ای در اختیار بازیکن و مربی قرار می‌دهد. همچنین سیستم ردیاب Hoop Tracker که بخشی از کل این فناوری را تشکیل می‌دهد با حسگر متصل به مچ دست بازیکن و ردیاب نصب شده در حلقه بسکتبال در ارتباط است. بدین ترتیب شانس موفقیت آمیز بودن پرتابها در همان لحظه سنجیده می شود.

ساختار ارتباطی اجزای تشکیل دهنده این فناوری نوین نشان از قابل اطمینان بودن آن دارد. بخش اول این ارتباط مربوط به حسگر نصب شده بر روی مچ ورزشکار و حسگر حلقه است. حسگر بسته شده به مچ دست که با استفاده از باتری لیتیوم یونی قابل شارژ کار می‌کند ضدآب است و تعریق بدن ورزشکار خللی در عملکرد آن ایجاد نمی‌کند. نکته جالب اینجاست که تا اقدام ورزشکار برای شوت‌زنی، حسگر در وضعیت خواب قرار دارد.

به محض پرتاب توپ، سیگنالی از حسگر متصل به دست که تنها ۹.۹ گرم وزن دارد منتشر می‌شود. این عملکرد، حسگر حلقه را از نزدیک شدن توپ به آن آگاه می‌سازد و در ادامه توپهای گل شده یا به خطا رفته ثبت می‌شود.

این داده‌ها با استفاده از اپلیکیشن مخصوصی که در تلفن همراه هوشمند نصب شده، جمع آوری و مورد آنالیز قرار می‌گیرد. درحالی که امکاناتی نظیر بایگانی اطلاعات تمامی پرتابها، شوتهای موفق آمیز، درصد پرتابها و حتی تهیه نقشه کلی پرتابها توسط این فناوری نوین وجود دارد، آموزش نکات لازم به بازیکنان برای بهبود عملکردشان در بازی قابلیت مهم دیگر این سیستم به شمار می‌آید.

این فناوری جدید با قیمت ۱۵۰ دلار به بازار فناوریها و تجهیزات ورزشی ارایه شده است.

منبع : مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا