تکنولوژی

بررسی اختصاصی دسبتند هوشمند Fitbit Flex

پیش از آنکه در مورد Fitbit Flex صحبت کنیم بهتر است کمی در مورد خانواده محصولات Fitbit و سیر تکامل این دستگاه محبوب پوشیدنی بگوییم
شرکت Fitbit مثل بسیاری از استارتاپ‌های تکنولوژی در سانفرانسیسکو آمریکا قرار دارد. ا محصول اصلی این شرکت فیت بیت نام دارد که نوعی ردیاب فعالیت‌های روزانه مانند تعداد قدم‌های برداشته شده یا کالری سوزانده شده است. 
مهمترین محصول این شرکت Fitbit نام دارد که البته انواع و اقسام مختلفی دارد. از Fitbit Ultra
گرفته که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و تعداد پله‌های پیموده شده را هم می‌توانست ثبت کند تا Fitbit One که یک سال بعد عرضه شد و به روز شده نسخه اولترا بود و یک صفحه نمایش دیجیتالی داشت. این محصول به همراه Fitbit Zip اولین دستگاه‌هایی بودند که از شکل ارتباطی بلوتوث نسخه ۴.۰ استفاده می‌کردند که مهمترین ویژگی آن عدم نیاز به انرژی زیاد و کاهش مصرف باتری بود. Fitbit One می‌توانست مسافت پیموده شده، تعداد پله‌های بالا رفته ، کالری سوزانده شده و دقایق بسیار فعال روزانه را محاسبه کند. این دستگاه همچنین می‌توانست کیفیت خواب فرد را نیز از روی میزان تکان‌های شخص در خواب محاسبه و ذخیره کند. Fitbit Zip که به شکل یک جاسوییچی در داخل جیب قرار می‌گرفت نیز قادر به انجام همه این اقدامات بود و می‌توانست به بسیاری از گوشی‌های نسبتا خوب هوشمند زمان خود به طور بی سیم  متصل شود و اطلاعات را به آن منتقل کند. این شرکت سپس فیت‌بیت فلکس را عرضه کرد و چند ماه بعد فیت بیت فورس را اما خیلی زود با فراخوانی فیت‌بیت فورس عملا فیت‌بیت فلکس را به عنوان پرچمدار محصولات خود قرار داد و در طول این یک سال به تقویت اپلیکیشن‌های مربوط به آن پرداخت. 
 
 
فیت بیت فلکس 
شاید بتوان Fitbit Flex را بهترین محصول فیت بیت دانست. این محصول که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد  یک دستبند از جنس لاستیکی است که ردیاب اصلی داخل آن قرار می‌گیرد و می‌توان آن را مچ بند لاستیکی خارج کرده و شارژ کرد. شرکت فیت بیت این محصول را برای استفاده ۲۴ ساعته طراحی کرده و ویژگی ضد آب بودن آن را قادر می‌سازد که کاربر اساسا آن را از دست بیرون نیاورد. Fitbit Flex با بهره‌گیری از ضعف‌های محصولات قبلی این شرکت عملا برخی امکانات غیر ضروری آن را حذف کرده و روی نقاط قوت آن ممترکز شده است.
فیت بیت فلکس چهره بسیار ساده‌ای دارد و دیگر از صفحه نمایش هم روی آن خبری نیست و تنها با پنج لامپ کوچک LED اطلاعات مورد نیاز را به کاربر منتقل می‌کند. در واقع صفحه نمایش اصلی Fitbit Flex روی موبایل قرار دارد و این شرکت هم به این نتیجه رسید که کاربر در هنگام فعالیت روزانه یا ورزش نیازی به این صفحه نمایش اضافه که باعث مصرف انرژی زیادی هم می‌شد ندارد. همچنان که گفته شد فیت بیت فلکس از دو قسمت تشکیل شده است یک سنسور و یک دستبند. سنسور را می‌توان از دستبند خارج کرد و آن را در قاب شارژر کوچکی قرار داد که با درگاه مینی USB به هر شارژری متصل و شارژ می‌شود. 
 
چگونه کار می‌کند؟
سنسور فیت‌بیت فلکس قادر به محاسبه اطلاعات مربوط به مسافت پیموده شده و تعداد قدم‌های برداشته شده و کالری سوزانده شده است. پس یک بار اتصال به هر موبایل هوشمند ( آی او اس ، اندروید یا ویندوز نسخه  ۸.۱ ) شما می‌توانید با فیت‌بیت به ورزش بروید و پیاده روی کنید. پس از بازگشت از ورزش با قرارگرفتن فیت‌بیت در محدوده موبایل دستگاه  به طور خودکار خود را با نرم‌افزار نصب شده فیت‌بیت روی گوشی همگام سازی می‌کند . نرم‌افزار در صورت اتصال به اینترنت خود را با اکانت اصلی فیت‌بیت کاربر همگام سازی می‌کند و به این ترتیب اگر اپلیکیشن روی چند گوشی کاربر نصب باشد هم به طور خودکار از طریق اینترنت به روز می‌شو. همچنین تمامی اطلاعات کاربر روی وب سایت فیت‌بیت هم در دسترس کاربر قرار دارد. اپلیکیشن و استفاده از امکانات دیفالت وب سایت فیت‌بیت رایگان است اما برخی تحلیل‌های بیشتر روی وب سایت نیاز به خرید اضافه کاربر دارد. 
 
 
ویژگی‌های فیت بیت 
آنچه فیت‌بیت را از میان بسیاری از رقبا متمایز می‌کند راحتی دستبند آن است. نوع دیزاین ارگونومیک این دسبتند دیجیتالی به گونه‌ای است که کاربر کمترین احساس ناراحتی را داشته باشد به خصوص آنکه قرار است آن را در طول شبانه روز روی دست خود ببیند. 
فیت بیت به خصوص برای کسانی که علاقه‌مند به پیاده روی یا دویدن باشند و در عین حال بخواهند وزن خود را نیز کنترل کنند محصولی ایده‌ال است. محاسبه تعداد قدم‌های کاربر از طریق این دستگاه به خوبی و به دقت انجام می‌شود هر چند برخی منتقدان معتقدند این محصول کمی بیش از اندازه در این محاسبه سهل گیر است. 
شکل محاسبه فیت‌بیت برای تعداد قدم‌های برداشته شده مشخص نیست این در واقع فرمول مخفیانه‌ای است که فیت‌بیت آن را از طریق محاسبات خاص به دست آورده و به این سادگی آن را فاش نمی‌کند. 
 
فیت بیت در خواب 
یک ویژگی خاص Fitbit Flex ذخیره کردن اطلاعات مربوط به خواب کاربر است. البته دسبتند به طور خودکار متوجه نمی‌شود که شما بیدار هستید یا خواب و این را باید از طریق گوشی و در هنگام خواب به Fitbit Flex بگویید. همچنین پس از بیدار شدن نیز باید از روی اپلیکیشن فیت‌بیت را از حالت خواب خارج کنید.  پس از انکه دستگاه در حالت خواب قرار می‌گیرد از روی میزان تکان خوردن شخص در خواب متوجه کیفیت خواب او می‌شود. Fitbit Flex سه حالت بیداری ، نیمه هشیاری و عمیق را برای این منظور در نظر می‌گیرد و دیدن اطلاعات مربوط به خواب برای کاربر واقعا هیجان انگیز است. 
 
فیت‌بیت اپلیکیشن 
واقعا نمی‌توان قدرت اصلی این دستگاه را فقط به بخش فیزیکی آن مربوط دانست. اپلیکیشن Fitbit Flex یکی از بهترین اپلیکیشن‌های مربوط به ردیابی است. با یک دیزاین ساده و تمیز این اپلیکیشن امکانات زیادی را به مجموعه Fitbit Flex اضافه می‌کند. از جمله اینکه می‌توان از آن برای اضافه کردن کالری ونوع غذاهای مصرف شده استفاده کرد. البته این اپلیکیشن از دیتابیس غذاهای آمریکایی استفاده می‌کند که احتمالا برای ما ایرانیان بیگانه است اما می‌توان به طور انتخابی هم غذاها و کالری‌هایشان را به آن اضافه کرد. اپلیکیشن فیت بیت همچنین در به روز سازی اخیرش یک مزیت اصلی اپلیکیشن Jawbone را هم به خودش اضافه کرد و آن دریافت کالری غذاها و خوردنی‌های بسته بندی شده از روی بارکد آنهاست. در واقع بارکد خوان فیت‌بیت می‌توان به طور اتوماتیک کالری آنها را از طریق دوربین موبایل به اطلاعات غذاهای دریافت شده کاربر اضافه کند. البته همانطور که گفته شد خوردنی‌های ایرانی هنوز این اطلاعات کالری  را روی بارکد خود قرار نمی‌دهند. 
 
 
فیت بیت به خصوص برای کاربرانی که به دنبال گرفتن رژیم و کم کردن وزن هستند ( که درصد قابل توجهی از مردم را هم شامل می‌شوند ) بسیار مناسب است. این اپلیکیشن با گرفتن اطلاعات کاربر و هدف او برای میزان کاهش وزن هدف نهایی روزانه او را برای پیاده روی یا دویدن روزانه مشخص می‌کند. در طول روز پنج لامپ کوچک LED که با یک ضربه انگشت روشن می‌شوند به کاربر نشان می‌دهند چند درصد از هدف روزانه را طی کرده است. در صورتی که شما روزانه به هدف فعالیتی روزانه برسید دستبند با لرزش و روشن خاموش شدن چراغ‌های LED این را اعلام می‌کند. 
 
رنگهای متنوع و امکانات داخل جعبه
در داخل جعبه Fitbit Flex دو دسبتند در دو سایز بزرگ و کوچک قرار دارد و همچنین یک قاب کوچک شارژ سنسور که به درگاه مینی USB متصل می‌شود. از روی چراغ‌های LED روی سنسور می توان از میزان شارژ سنسور مطلع شد. یک نکته جالب در مورد Fitbit Flex این است که زمانی که باتری آن در حال اتمام است آن را از طریق ایمیل کاربر به وی اطلاع می‌دهد. همچنین اطلاعات روزانه فعالیت کاربر هم از طریق ایمیل به او ارسال می شود. 
همچنین در داخل جعبه Fitbit Flex یک دانگل USB برای اتصال سنسور به مک یا ویندوز وجود دارد. این در واقع برای کاربرانی است که یا گوشی هوشمند ندارند یا می‌خواهند این اطلاعات را از طریق کامپیوتر خود از دستگاه دریافت کنند. 
 
 
باتری و بلوتوث ۴ ، مزیت‌های بزرگ 
یکی از مهمترین مزیت‌های آن در مقایسه با رقیب اصلی یعنی Jawbone بهره‌گیری از بلوتوث نسخه ۴.۰ برای همگام سازی یا سینک با موبایل است. 
یکی از مهمترین مزیت‌های Fitbit Flex عمر باتری است که با آزمایش ما حدود ۴-۵ روز مداوم و به خوبی کار می‌کند. 
 
دقت در محاسبه 
همچنان که گفته شد دقت در محاسبه همه ابزارهای پوشیدنی همچنان سوال اصلی است. چندین تست ما برای مشخص کردن دقت اصلی فیت‌بیت ما را به این نتیجه رساند که مثلا ۵۰ متر پیموده شده لزوما ۱۰۰ درصد با اعداد به دست آمده فیت بیت یکسان نیست. 
 
اگر دسترسی به فیت بیت ندارید 
با نصب اپلیکیشن فیت بیت می‌توانید تا اندازه قابل توجهی نوع کارکرد فیت‌بیت را دریابید. تقریبا همه امکانات اپلیکیشن فیت‌بیت از روی سنسورهای موجود روی گوشی‌های موبایل هم قابل دسترس است و اطلاعات را از روی آن جمع آوری و تحلیل می‌کند. با این حال دسبتند اصلی فیت‌بیت اساسا از سنسور قوی و بهینه‌ شده‌ای برای این اپلیکیشن برخوردار است. 
 
قیمت : ۹۹ دلار 
 
 
 
 
 
 
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا