تکنولوژی

هوشمندترین شرکت‌های فناوری جهان برگزیده شدند

 

این مسئله دشوار به نظر می‌رسد که بتوانیم میزان هوشمند بودن یک سازمان یا یک شرکت تجاری بزرگ را مشخص کنیم. اما زمانی که همین شرکت‌ها دست به نوآوری می‌زنند و خود را به آخرین فناوری‌های روز جهان مجهز می‌کنند شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد: رقبا را پشت‌سر می‌گذارند، حاکمیت بازار جهانی را در دست می‌گیرند، موفقیت مالی برای آن‌ها حاصل می‌شود و حتی باعث می‌شوند که شرکت‌های رقیب به‌فکر بازبینی استراتژی‌های خود بیافتند.

با همین نظریه مرکز MIT Technology Review بررسی گسترده‌ای را در گستره جهانی انجام داد تا هوشمندترین شرکت‌ها را طی یک سال گذشته انتخاب کند و در مورد هر یک از آن‌ها توضیح دهد که چه عاملی این اتفاق بزرگ را در آن‌ها رقم زده است. گزارش جامع مربوط به این بررسی هفته گذشته منتشر شد و البته با تعجب فراوان معلوم شد نام شرکت‌های بزرگی مانند اپل و فیس‌بوک در این لیست دیده نمی‌شود، زیرا شهرت دلیل انتخاب شرکت‌ها برای این لیست نبوده است و در عوض میزان تلاش آن‌ها بر استفاده از نوآوری و هوشمندسازی فعالیت‌های داخلی طی یک سال گذشته مدنظر قرار گرفته است.

شرکت گوگل

این شرکت آمریکایی هدف از فعالیت خود را ارایه خدمات اینترنتی اعلام کرده است و البته در کنار آن از تولید سخت‌افزار گرفته تا و توسعه اتومبیل‌های بدون سرنشین را در کنار فعالیت‌های خود انجام می‌دهند. گوگل توسط «لری پیج» و «سرگی برین» مدیریت می‌شود و همان که از قبل هم می‌شد پیش‌بینی کرد، هوشمندترین شرکت جهان نام گرفته است. بیش از بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان دارد، روزانه بیش از 24 پتابایت اطلاعات را پردازش می‌کند و پربیننده‌ترین سایت اینترنتی در جهان محسوب می‌شود. مجموع سرمایه‌های گوگل با حدود 50 هزار کارمند 87 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

شرکت سامسونگ

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول در کره جنوبی واقع شده است و فعالیت‌های آن به قدری گسترش یافته است که گفته می‌شود درآمد سال گذشته آن با 17 درصد از مجموع درآمدهای کشور کره برابری می‌کرد. از عناوین سامسونگ می‌توان به بزرگترین تولیدکننده تلفن‌همراه،‌ بزرگترین شرکت IT جهان، چهارمین شرکت پردرآمد جهان، دومین شرکت صنعتی جهان،‌ سیزدهمین شرکت ساخت‌وساز جهان،‌ چهاردهمین شرکت بیمه‌ای جهان،‌ صاحب قدیمی‌ترین پارک فناوری جهان، یکی از بزرگترین شرکت‌های فضایی جهان و پانزدهمین آژانس تبلیغاتی جهان اشاره کرد. این شرکت سال 1938 تاسیس شد و هم‌اکنون با 427 هزار کارمند در سراسر جهان سرمایه‌ای بالغ بر 70 میلیارد دلار دارد.

شرکت Salesforce.com

این شرکت را بزرگترین تولیدکننده سیستم‌ها و فناوری‌های پردازش ابری می‌خوانند که دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو واقع شده است و به دلیل تولید ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) شهرت جهانی دارد. شرکت Salesforce به واسطه تولید ابزارهای سازمانی کاربردی به این موفقیت رسیده است و نشریه Forbes از آن به عنوان نوآورانه‌ترین شرکت جهان یاد می‌کند. در نشریه Fortune 2014 نیز از بین 100 شرکت برتر جهان Salesforce رتبه هفتم را به خود اختصاص داد. شرکت Salesforce صاحب 12 هزار کارمند است و درمجموع سرمایه آن 3 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

شرکت Dropbox

این شرکت در زمینه ارایه خدمات فضای مجازی برای ذخیره اطلاعات فعالیت می‌کند و مبتنی بر فضای پردازش ابری به مشترکان خود امکان می‌دهد در هر مکان و زمانی به اطلاعات شخصی خود دسترسی داشته باشند. مشترکان Dropbox می‌توانند برای خود یک پروفایل شخصی درست کنند و هر میزان اطلاعات را به صورت نامحدود روی این سایت قرار دهد. این شرکت در سال 2007 تاسیس شد و هم‌اکنون خدمات خود را سازگار با سیستم‌های عامل ویندوز، لنوکس، Mac، اندروید، iOS، بلک‌بری و مبتنی بر تمام مرورگرهای اینترنتی ارایه می‌دهد. سایت Dropbox صدودوازدهمین سایت اینترنتی پربیننده در جهان است و 200 میلیون مشترک دارد.

شرکت Amazon

این شرکت بزرگترین فروشگاه اینترنتی و بزرگترین کتابخانه آنلاین جهان محسوب می‌شود و دفتر مرکزی آن در واشنگتن واقع شده است و البته این روزها خدمات گسترده‌تری در زمینه موسیقی، نرم‌افزار، بازی های رایانه‌ای، محصولات الکترونیکی، لوازم خانگی، مواد غذایی، جواهرات و … ارایه می‌دهد. شرکت آمازون تاکنون انواع دستگا‌ه‌های کتابخوان الکترونیکی، چند رایانه لوحی، یک گوشی هوشمند و دستگاه‌های گیرنده شبکه‌های دیجیتالی تلویزیون را تولید کرده است و با 117 هزار کارمند 9746 میلیون دلار سرمایه دارد.

شرکت Tencent

این شرکت چینی شبکه اجتماعی ویژه‌ای را شبیه توئیتر در اختیار مشترکان خود می‌گذارد و البته در زمینه خدمات سرگرمی الکترونیکی، خدمات اینترنتی، تلفن همراه و خدمات ارزش افزوده هم فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و چینی‌ها از آن به عنوان یک ارایه‌دهنده خدمات تبلیغات آنلاین یاد می‌کنند. دفتر مرکزی Tencent در شهر شنژن چین واقع شده است و با داشتن 26 هزار کارمند سرمایه‌ای بالغ بر 130 میلیارد یوآن را در اختیار گرفته است.

شرکت Snapchat

این شرکت ابزار ویژه ارتباطات مبتنی بر تصویر را در اختیار کاربران موبایلیقرار می‌دهد و کاربران به کمک ابزار مربوط می‌توانند عکس بگیرند، فیلمبرداری کنند و انواع اطلاعات شخصی خود را با دوستان موجود در لیست به اشتراک بگذارند. این ابزار قابلیتی دارد که پیام پس از مشاهده شده توسط مخاطب به صورت خودکار پاک می‌شود. روزانه بیش از 700 میلیون عکس و ویدیو در این سرویس ردوبدل می‌شود. فیس‌بوک چندی پیش اعلام کرد که حاضر این شرکت را 3 میلیارد دلار بخرد که البته صاحبان Snapchat مخالفت کردند.

شرکت Qualcomm

این شرکت را بزرگترین تولیدکننده پردازنده‌های همراه در جهان می‌دانند. شرکت Qualcomm که در 157 کشور جهان شعبه دارد،‌ بزرگترین مرکز توسعه محصولات نیمه‌هادی در جهان است که برای صنایع مخابراتی بی‌سیم ابزارهای ویژه خود را ارایه می‌دهد و مجموع سرمایه‌های خود را به 36 میلیارد دلار رسانده است.

شرکت Siemens

دفتر مرکزی این شرکت در شهر برلین آلمان واقع شده است و از آن به عنوان بزرگترین شرکت مهندسی اروپا یاد می‌کنند که در زمینه مخابرات، خدمات بهداشتی، اتومبیل‌سازی،‌ حمل‌ونقل،‌ انرژی و صنایع خدمات خود را ارایه می‌دهد. شرکت Siemens پردرآمدترین شرکت اروپا نیز نام دارد و در اول اکتبر 1874 فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت فناوری بزرگ با 326 هزار کارمند سرمایه‌ای بالغ بر 28 میلیارد یورو دارد.

 شرکت Evernote

این شرکت نرم‌افزار و خدماتی ارایه می‌دهد که برای یادداشت‌برداری و آرشیو کردن اطلاعات مفید است. این یادداشت برداری می‌تواند بخشی از یک سایت،‌عکس، تصویر ویدیویی، دست‌نوشته یا موسیقی باشد. نرم‌افزار مذکور خدمات خود را مبتنی بر انواع سیستم‌های عامل ارایه می‌دهد و شرکت سازنده حدود 20 میلیون مشترک را تحت پوشش قرار داده است و تنها در سال گذشته موفق شده است درآمدی بالغ بر 300 میلیون دلار را به دست آورد. نرم‌افزار Evernote یک نسخه ویژه دارد که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

 

 

منبع : ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا