تکنولوژی

انتقاد مدیرعامل شاتل از مخابرات استان قم

شرکت مخابرات استان قم با سرپیچی از مصوبات قانونی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچون ماده 10 مصوبه 97 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، از واگذاری امکانات مخابراتی به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی ممانعت می‌ورزد.

احمد نخجوانی، مدیرعامل شاتل در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی در استان قم با بیان این مطلب گفت: طبق ماده 10 مصوبه 97 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هر شرکت ارایه‌دهنده اینرنت پرسرعت (PAP) در صورتی مجاز به درخواست امکانات غیرفعال (پسیو) و کابلی جدید در هر مرکز تلفن است که حداقل 75 درصد امکانات موجود خود را در اختیار مشترکان قرار داده باشد.

وی افزود: این درحالی است که امکانات واگذار شده شاتل به مشترکان در تمامی مراکز مخابراتی به نزدیک 90 درصد رسیده و در نیمی از مراکز قم نیز 100 درصد امکانات در اختیار شاتل به متقاضیان واگذار شده است و با تکمیل ظرفیت و صف چند هزار نفری برای دریافت امکانات مواجه هستیم.

به گفته نخجوانی، شاتل تاکنون جلسات متعددی با مسوولان و مدیران ارشد مخابرات قم برگزار کرده و نامه‌های مختلفی برای رفع معضل پیش آمده درخصوص واگذار نکردن امکانات مخابراتی به شرکت‌های PAP ارسال کرده است اما هیچ کدام از این پی­گیری­ها راه به جایی نبرده است.

وی اظهار داشت: از یک سال و نیم گذشته تاکنون درخواست‌های متعددی از سوی شاتل برای تخصیص فضا و طرح در مراکز مختلف مخابراتی استان قم ارایه شده اما با موافقت از سوی مخابرات مواجه نشده است و این شرکت مخابراتی با بهره‌برداری انحصاری از امکانات موجود خود به صورت یکطرفه و بدون رعایت شرایط بازار رقابتی نسبت به عرضه رایگان سرویس‌های ADSL در این استان اقدام کرده است و بهای این رفتار ضدرقابتی را باید شرکت شاتل از یک سو و مردم استان از سوی دیگر بپردازند.

به گفته نخجوانی، برگزاری چندین جلسه با استانداری، دیگر نهادها در قم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم برای مجاب کردن شرکت مخابرات استان قم به رعایت قوانین بازار رقابتی بی‌ثمر ماند و نتوانست مخابرات را از عدم عرضه انحصاری سرویس و به حاشیه نکشاندن اپراتورهای قدیمی و فعال بازار اینترنت پرسرعت متقاعد کند و همچنان با به انحصار درآوردن بازار به توسعه سرویس‌های خود ادامه می‌دهد و در عمل متقاضیان اینترنت پرسرعت نیز از حق انتخاب سرویس‌دهنده خود محروم شده‌اند.

مدیرعامل شاتل گفت: این اقدام ضدرقابتی شرکت مخابرات استان قم موجب شده است با وجود این که شاتل سالیانه نزدیک به 20 میلیارد ریال درآمد برای شرکت مخابرات استان قم ایجاد می‌کند اما ماه‌ها است در تامین امکانات اولیه ارایه سرویس اینترنت پرسرعت خود دچار مشکل است و به  دنبال عدم همکاری و تعامل و واگذاری امکانات به شرکت‌های PAP از کسب درآمد بیشتر، خود و مجموعه شرکت مخابرات ایران را محروم کرده است.

وی افزود: این اقدام شرکت مخابرات استان قم خلاف مصوبه 97 و دیگر مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور بهره‌مندی همه اپراتورها از امکانات مخابراتی برای ارایه سرویس به متقاضیان اینترنت پرسرعت محسوب می‌شود. ما طی سال های گذشته همواره تلاش کردیم با تعامل، صبوری و تداوم در پی­گیری و حتی گذشتن از برخی خواسته­ها، امکانات موردنیاز برای ارایه سرویس اینترنت به کاربران را تامین کنیم اما بیش از یک سال است که فروش سرویس اینترنت پرسرعت را در بیشتر مناطق استان قم به ناچار متوقف کرده ایم.

نخجوانی گفت: شاتل آمادگی نصب تجهیزات در کافوها به منظور ارایه سرویس اینترنت روی کافوهای نوری را نیز اعلام کرده است اما متاسفانه تاکنون با درخواست این شرکت موافقت نشده است و متقاضیان اینترنتی که خطوط تلفن آنها در شهر قم روی فیبر است از دریافت اینترنت محروم شده‌اند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا