تکنولوژی

دردسرهای میلیونر شدن در فیس‌بوک

جیسون فیک (Jason Fyk)  در چهل سالگی یک میلیونر است. ثروتی که تقریبا تمام آن از فیس‌بوک به دست آمده است. او تا قبل از این یک بار ورشکسته شده و حتی به زندان افتاده بود اما حالا سرنوشت او عوض شده است. از نظر بسیاری او در راه‌اندازی یک کسب و کار روی فیس‌بوک الگو و پیشران به شمار می‌رود اما با این حال شغل پردرآمد جیسون فیک سختی‌های خودش را هم دارد. یکی از آن سختی‌ها روز دهم فوریه امسال رخ داد زمانی که  جیسون در فیس‌بوک خود پیغامی از یک ناشناس با نام مستعار آنتونی (Anthony) دریافت کرد. 

او نوشته بود :‌«Bro»
دقایقی بعد وب سایت او یعنی  (WTF Magazine ) از کار افتاد. بر اساس آمارهای گوگل آنالیتیکز تعداد بازدیدکنندگان در لحظه این وب سایت از ۳ هزارنفر ناگهان به صفر رسید. در همین زمان آنتونی پیام دیگری را برای جیسون فیک فرستاد. 
اون نوشت: « ☹ Site’s down » 
 
حمله از کجا بود؟ 
این نخستین حمله به سایت (WTF Magazine ) نبود. یکی از کارکنان او سریعا متوجه حمله DDos شد. حمله‌ای که با ارسال تقاضای زیاد به یک سرور باعث از کار افتادن آن می‌شود. زمانی که گروه فیک با سرویس‌دهنده خود یعنی GoDaddy تماس گرفتند متوجه شدند که هزاران وب سایتی که روی GoDaddy ( از بزرگترین شرکت‌های خدمات دهنده میزبانی و دامنه‌های اینترنتی )  به دلیل این حمله از کار افتاده و روی حدود یک میلیون مشتری شرکت‌های مختلف تاثیر گذار بوده است. 
 گروه فیک بعد از 16 ساعت سایت را دوباره راه‌اندازی کرد اما در همین مدت 15 هزار دلار درآمد تبلیغات از دست رفت.  این نخستین حمله به فیک نبود پیش از این هم صفحه‌ی فیسبوک او (MTV) با 1.3 میلیون طرفدار هک شده بود. 
بله پولدار شدن  روی فیس‌بوک و نگه داشتن یک شغل پردرآمد سختی‌‌های خودش را دارد و سختی کار جیسون فیک با درآمد ماهانه ۲۵۰ هزار دلار دست وپنجه نرم‌کردن با هکرها و سارقان اینترنتی است.
 
سختی‌های میلیونر شدن
مشکلات جیسون فیک از سال 2005 شروع شد. مدتی بعد از کار در یک مشاور املاک شرایط بازار به گونه ای شد که او برای تامین نیازهای خانواده به دنبال راهی جدید برای درآمدزایی بود. سرانجام به پیشنهاد برخی از دوستانش به فکر  راه‌اندازی یک وبسایت افتاد و دامنه‌ی WTFMagazine.com را ثبت کرد. در ابتدا او نه پولی داشت و نه برنامه‌ای، با این حال در سپتامبر 2010 یک شرکت با مسئولیت محدود راه‌اندازی کرد. 4 ماه بعد هم وبسایت شروع به کار کرد اما زمانی نگذشت که جیسون فیک به زندان افتاد. داستان از این قرار بود که جیسون برای مصاحبه با یک گروه ورزشی راهی بالتیمور شده بود. در پارکینگ محل مصاحبه  یک فرد مست به سمت آنها رفت. فیک عقب ایستاد و با تلفن همراهش فیلم گرفت. وقتی دعوا جدی شد، او دوربین را رها کرد و سعی کرد آنها را جدا کند اما پس از پایان دعوا او به مشارکت در قتل غیرعمد محکوم شد و به زندان افتاد. 
 
جیسون فیک زمانی ورشکست شده و به زندان افتاده بود او اما به لطف فیس‌بوک امروز میلیونر است
 
خانواده‌ی او نیز مجبور شدند با پول کمی که جیسون به وکیلش سپرده بود زندگی کنند. 2 ماه بعد فیک عفو  و از زندان آزاد شد. ولی او در این فاصله با حجم بالایی از بدهی ورشکسته شده بود. فیک در این فکر بود که در کمترین زمان پول زیادی به دست بیاورد. در ابتدا به این فکر افتاد که داستان عجیب زندانی‌شدنش را بنویسد، اما او نویسنده‌ی رسمی نبود و احتمال فروش کتابش کم بود. تنها فکری که به ذهنش رسید شبکه‌های اجتماعی بود که می‌توانست رایگان آن را منتشر کند.
فیسبوک سال 2007 صفحات تجاری متعددی را روی فیس‌بوک راه‌اندازی کرد. با وجود اینکه سرعت گسترش آن کم بود ولی برای فیک یک فرصت مناسب بود. در ابتدا تنها در صفحه ی خودش (WTFMagazine) فعالیت می‌کرد، اما بعد متوجه شد صفحات دیگر هم  می‌توانند مفید باشند. بنابراین تصمیم گرفت تا آنجا که می‌تواند صفحات فیسبوک با سلایق متفاوت بسازد. او تمام وقتش را در فیسبوک گذراند و در حالی که حتی غذای کافی برای خوردن نداشت اما ایمان داشت که این ایده عملی خواهد شد.
فیک الان 40 صفحه‌ی فیسبوک دارد با بیش از 28 میلیون لایک و ده‌ها میلیون بیننده. که همین می‌تواند میلیون ها دلار درآمد در سال داشته باشد. او 16 نفر را استخدام کرد و همچنین یک نویسنده برای نوشتن خاطراتش. این شروعی بود تا مردم بدانند صفحات فیسبوک تا چه حد می‌توانند قدرتمند باشند. از نوجوانان تا ناشران بزرگ تلاش می کردند مخاطبان را مانند فیک جمع کنند.
 
بازار داغ خرید و فروش لایک ها
زمانی که فیسبوک امکان ساخت صفحات تجاری را فراهم کرد حتی صفحات ساده نیز موفق شدند 100ها هزار فالوور یا دنبال کننده  داشته باشند، مثلا بعد از درگذشت پل واکر (بازیگر معروف امریکایی) برای او صفحه‌ای با نام (R.I.P Paul Walker) ساخته شد که در چند روز 422هزار فالوور داشت. 
حالا دیگر این وبسایت از صفحات مختلف اشباع شده است.
 ساده‌ترین راه برای داشتن فالوورهای بیشتر، خرید یک صفحه‌ی آماده از یک کاربر دیگر است. البته خرید و فروش صفحات فیسبوک ممنوع است زیرا مالک صفحات مدیرانش نیستند، بلکه فیسبوک است. اما این موضوع مانع خرید و فروش صفحه‌ها نشده است. وبسایت «FanPageTrading.com» یک فروشگاه اینترنتی است برای صفحات فیسبوک یعنی صفحه‌هایی را که از پیش ساخته شده است می‌فروشد، مثلا صفحاتی با 1000 لایک 20 دلار یا  2500 لایک 40 دلار.
 
فیک هم اکنون 40 صفحه‌ی فیسبوک دارد با بیش از 28 میلیون لایک و ده‌ها میلیون بیننده
 
به گفته‌ی سخنگوی فیسبوک خرید و فروش صفحه‌ها بر خلاف قوانین این سایت است و برای جلوگیری از آن، رفتارهای مشکوک صفحات کنترل می‌شود. همچنین برای مقابله با سارقان صفحه‌ها راهکارهایی ارائه شده که بر اساس آن فیسبوک صفحه‌ها را با تکنیک‌هایی مانند احراز هویت به مدیران برمی‌گرداند. شایع شده بود که Buzzfeed برای گسترش شبکه و داشتن 100 میلیون بیننده، تعداد زیادی از صفحات فیسبوک را خریده، اما مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که هرگز صفحه‌ای نخریده است. او گفت Buzzfeed در فیسبوک فقط یک صفحه رسمی دارد اما با دارندگان صفحات بزرگ ارتباط‌های غیررسمی نیز دارد.
برای همکاران فیک گسترش کار نه‌تنها بی فایده، بلکه پر هزینه هم هست. فیک روزانه بیش از هزار دلار برای تبلیغ در فیسبوک پرداخت می‌کند. به گفته‌ی او در گذشته خرید دیگر صفحات فیسبوک یا همکاری با آنها راهی مطمئن برای گسترش کار در شبکه های اجتماعی بود زیرا پست‌های شما دست به دست می‌گشت و افراد بسیار آنها را می‌دیدند. اما با الگوریتم جدید فیسبوک(EdgeRank) ابتدا 100 هزار پارامتر بررسی و سپس در News feed نمایش داده می‌شود که کار را سخت می کند. حتی تعداد افرادی هم که ناشران می توانستند موضوعات آنان را در صفحه خودشان منتشر کنند کاهش یافته است. فیسبوک در پاسخ به اعتراض ناشران گفت: امروزه برای هر بار ورود کاربران بیش از 1.500موضوع برای نمایش در News Feed وجود دارد. و ما باید موضوعات مناسب هر فرد را نمایش بدیم، در نتیجه اکثر موضوعات دیگر نمایش داده نمی‌شوند.
زمانی که یک پست فیسبوک یک‌میلیون هوادار در پیدا می‌کند بلافاصله دسترسی به آن نصف می‌شود. راه‌اندازی کسب و کار در فیسبوک مانند افتتاح یک شعبه‌ی مک‌دونالد روی یک کوه آتش فشان است. یعنی شما نمیدانید چه زمانی همه چیز نابود خواهد شد.
 
استفاده اصلی نوجوانان از فیسبوک چیست؟
آنتونی و آستین نوجوانانی هستند که در دنیای حقیقی هرگز با هم ملاقات نداشته‌اند، اما هر دو می‌گویند مانند برادر هستند. این دوستی زمانی آغاز شد که صفحه‌ی آنتونی دزدیده شد و آستین به او کمک کرد تا صفحه را پس بگیرد. هر دو عضو گروهی به نام «The Community» هستند؛ انجمنی غیر رسمی که 50 هزار نابغه‌ی جوان کامپیوتر را جمع کرده است. بسیاری از آنها یکدیگر را از طریق قابلیت دوستان مشترک فیسبوک (Mutual Friends) پیدا کرده‌اند. آنها موضوع‌های جالب در زمینه‌ی شبکه های اجتماعی، بازی، فرهنگ، و هک را به اشتراک می‌گذارند. این انجمن برای جمعی از نوجوانان در اینترنت است که با یکدیگر تعامل زیادی دارند از قبیل صحبت، پیام، اسکایپ و همچنین اینستاگرام. اولین صفحه‌ی فیسبوک این دو نفر در سال 2009 ساخته شد. به گفته‌ی آنتونی بزرگسالان این انجمن را نادیده می‌گیرند و هرگز در خبرها مطرح نشده، اما وجود دارد. آنتونی می گوید: “ما نوجوان هستیم و چیزی از بازاریابی نمی‌دانیم.” افراد 12 و 13 ساله‌ی زیادی از اینترنت استفاده میکنند و صفحات فیسبوک می‌سازند.
تصاحب صفحات فیسبوک زمانی صورت می‌گیرد که فرد مالک صفحه نیست اما می‌تواند مدیریت آن را به دست بگیرد. صفحات فیسبوک قوانین محکم ندارند و راه‌های زیادی برای سرقت یک صفحه از مالک آن وجود دارد . یکی از راه‌های معمول، به دست آوردن اعتماد مدیر آن صفحه است با پیشنهاد کمک برای مدیریت و بعد در قسمت مدیریت، می‌توان مدیر اصلی را حذف کرد. به گفته‌ی آستین امروزه سرقت یک صفحه پیچیده‌‌تر شده است و به برنامه‌ریزی‌های زیادی احتیاج دارد. بعضی از گروه ها به اعضای خود نحوه‌ی سرقت صفحه‌ها را آموزش می‌دهند. فیک و آستین معتقدند که زمانی که یک صفحه 100 هزار طرفدار داشته باشد، هدف سرقت خواهد بود. مخصوصا صفحاتی که فیسبوک از آنها حمایت رسمی می‌کند. اولین صفحه‌ای که آستین هک‌شدن آن را دید صفحه‌ی جاستین بیبر بود که به دست طرفدارانش راه‌اندازی شده بود. او می گوید هک‌کردن این صفحه برای عکس‌العمل  خنده‌دار طرفداران بیبر بود. که آنها درآن صفحه نوشته بودند از بیبر متنفر هستند تا عصبانیت طرفداران را مسخره کنند. زمانی که مردم شروع به پول درآوردن از فیسبوک کردند، هک کردن از تفریح و سرگرمی به مبارزه‌ی اینترنتی میان صاحبان صفحه‌های بزرگ تبدیل شد. این مبارزات شامل دیپلماسی، فاش‌کردن اسرار، اتحاد، قراردادهای محرمانه و حتی تحریم است.
یکی از اولین کسانی که از فیسبوک درآمد داشت کارل شربارن (Carl Sherburne) بود که اکنون برای فیک کار می‌کند. بر خلاف وبلاگ ها که مدیر آنها می‌توانند تبلیغات کنند، در فیسبوک چنین نیست مگر تبلیغات خود فیسبوک. شربارن تصمیم گرفت لینک سایت های فروش اینترنتی را به اشتراک بگذارد و بابت هر مشتری که معرفی می‌کند از آن سایت مبلغی دریافت کند. او با میلیون ها فالووری که داشت به سرعت پول خوبی به دست آورد که البته انتقاد برخی افراد را به دنبال داشت.
 
 
 
استفاده از این لینک ها فلسفه‌ی جدایی میان مافیای فیسبوک و افرادی مانند فیک را که مدیر چندین صفحه هستند پر‌رنگ کرد. آنتونی با اشتراک لینک ها مخالف است و می‌گوید این صفحه را برای سرگرمی راه‌اندازی کرده نه درآمد و این فرق میان او و دیگر مدیران صفحات فیسبوک است. با وجود اینکه این اختلاف نظرها پابرجا بود، در نهایت درآمد از طریق صفحات فیسبوک رایج شد.
وب سایت «Mylikes.com» برای مدیران صفحات فیسبوک لینک‌های پول‌ساز را معرفی می‌کند. این مدیران علاوه بر لینک‌ها، گاهی هم تی‌شرت‌هایی به طرفداران می‌فروشند. به گفته آستین سال 2012 پردرآمدترین سال بود به طوری که فقط در ژوئیه 10 هزار دلار درآمد داشتند. درآمد‌زایی از طریق فیسبوک با ابزارهای متفاوتی نیز امکان پذیر شد، مانند «Hootsuite» که به مدیران امکان می‌دهد چند صفحه را همزمان مدیریت کنند.
فیک مدیر یکی از بزرگ‌ترین صفحات فیسبوک است و گروه او در تلاش هستند فیسبوک صفحه‌ی آنها را تایید کند، زیرا فیسبوک به صفحات تایید‌نشده کمک خاصی نمی‌کند. حتی گاهی یک صفحه برای همیشه از بین می‌رود. آستین یکی از این قربانیان بوده است؛ یکی از صفحات او (4Chan) که با 500 هزار فالوور می‌توانست درآمد خوبی داشته باشد ناپدید شد. شکایت به فیسبوک هم بی‌نتیجه ماند و آن صفحه برای همیشه ناپدید شد. در آوریل امسال یکی از صفحات فیک که طرفدار MTV بود با بیش از 1 میلیون لایک گم شد. او در ابتدا گمان کرد فیسبوک صفحه را مسدود کرده اما بعد این پیام را دریافت کرد: سلام، صفحه‌ی یک‌میلیونی شما در اختیار من است. این صفحه را پس می‌دهم و در قبال آن صفحه‌ی TheI.Quotes را می‌گیرم. فیک معامله را نپذیرفت و هنوز هم صفحه ی MTV را پس نگرفته است.
 
وب سایت «Mylikes.com» برای مدیران صفحات فیسبوک لینک‌های پول‌ساز را معرفی می‌کند
 
اخیرا هم صفحه‌ی دیگری متعلق به فیک به‌علت انتشار مطالب غیر اخلاقی از فیسبوک حذف شد، هرچند او ‌گفته هرگز چنین کاری نکرده است. پس از مدتی بررسی پیامی دریافت کرد که آستین مسئول این کار بوده. بعد هم پیامی از خود آستین دریافت کرد با یک عکس که نشان می‌داد آستین آن صفحه را پاک کرده. کمی بعد از یک کاربر فیسبوک پیامی دریافت کرد که درگیری آستین با او را تایید کرد و گفت به آستین پول بده تا او و دوستانش دست از سرش بردارند. هدف اصلی این انجمن برای هک‌کردن صفحه‌ها سرگرمی است البته پولی هم که بعد از این کار به دست می‌آید بد نیست. هکرهایی مانند آنتونی و آستین از خشم فیک یا فیسبوک ترسی ندارند. هر دو به دفعات از سایت های اجتماعی اخراج شده‌اند اما یا اکانت جدید ساخته‌ یا با اکانت های قدیمی از طریق دوستان دوباره برگشته‌اند. پاک کردن  یا دزدیدن صفحه‌های فیسبوک فقط شروع راه است. یکی از کارهای دیگر ایجاد مشکل برای افراد بیگناه است. در یکی از نبرد‌های اینترنتی یک هکر به فیک برچسب فساد اخلاقی زد و آن را در همه‌ی شبکه های اجتماعی پخش کرد. فیک گفته بود دوست آنتونی را می‌کشد و آنتونی هم شایع کرد که فیک فساد اخلاقی دارد و همه‌ی طرفدارانش فکر می‌کردند این موضوع حقیقت دارد. 
این تهمت‌زدن آنتونی خلاف قانون بود و عاقبت پلیس او را دستگیر کرد، و پرسید که در اینترنت چه کارهایی انجام می‌دهد. البته او قبلا هم اذیت و تهدید شده بود. آنتونی کمتر از 18 سال دارد و اطلاعات شخصی او جایی ثبت نشده و این باعث شده پیدا کردن او کار دشواری باشد. او با تغییر آی پی تا 95% شانس فرار از ردیابی را دارد. همچنین او بیش از یک هویت در فیسبوک دارد، و هرگز از نام واقعی خود استفاده نمی‌کند چون به قدرت‌ اینترنت ‌آگاه است. در صفحه‌ی شخصی آنتونی نوشته شده «متخصص در حمله‌های اینترنتی». با این حال او می‌گوید به مردم خسارات جبران‌ناپذیر نمیزند. گاهی هم به اشتباهاتش فکر می‌کند و سعی می‌کند آنها را تکرار نکند.
بعد از اینکه Ben (یک اسم مستعار) یکی از گروه‌های فیک را دزدید، اعتراف کرد که یک مسیج از فیک دریافت کرد که نوشته بود من بیرون از فیسبوک ارتباط های زیادی دارم و زندگی‌ات را نابود می‌کنم. پیام شامل آدرس، شماره تماس و نام پدر بن بود. فیک به اصلاح اوضاع فعلی خوش‌بین نیست و می‌گوید این خراب‌کاری ها تمامی ندارد. او می‌خواهد خودش، خانواده‌اش، کارمندانش و شغلش در امنیت باشد.
گروه امنیت فیسبوک از این دزدی های صفحات  آگاه است و برای جلوگیری از این اتفاقات تلاش می‌کند. فیسبوک به مدیران صفحه ها پیشنهاد داده که امنیت ورود به صفحه ها را افزایش دهند و از راهکارهای امنیتی استفاده کنند. بهتر است که برای تعداد مدیران نیز محدودیت تعیین شود. البته حتی اگر همه‌ی موارد امنیتی هم رعایت شود باز هم امکان حمله وجود دارد. فیسبوک باید امنیت را افزایش دهد. به گفته فیک، فیسبوک شاید ایراد داشته باشد اما اگر نبود WTFMagazine هم وجود نداشت. او از فیسبوک برای این موضوع متشکر است و خواسته‌اش این است که اجازه ندهند زمانی که صفحات با ارزش می شوند آنها را سرقت کنند.
 
ترجمه از : businessinsider

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا