تکنولوژی

مدیر مسئول روزنامه ایران : فیلترینگ سایت‌ها نتیجه ندارد

 

مدیرمسوول روزنامه‌ی «ایران» درباره‌ی «فیلترینگ» معتقد است: این روش که با کوچک‌ترین اتفاقی، سایت‌ها فیلتر می‌شوند، بیشتر به نقض قانون و زیرسوال بردن آن منجر می‌شود و زیبنده‌ی کشور ما نیست که قداست قانون این‌چنین کم‌اهمیت پنداشته شود.

 

محمدتقی‌ روغنی‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی صحبت‌های اخیر وزیر ارشاد و عقیده‌ی شخصی‌اش درباره‌ی موضوع فیلترینگ، اظهار کرد: فیلترینگ موضوعی نیست که بتوان به‌صورت کلی درباره‌ی آن صحبت کرد. در این‌که باید یک فضای سالم به‌وجود آید و فرهنگ استفاده از آن نیز ایجاد شود تا ما بتوانیم از نوآوری‌ها وتکنولوژی‌ها بهترین بهره را ببریم، شکی نیست؛ اما باید توجه داشت که نمی‌توان با ایجاد اختلال، چنین فضایی را فراهم کرد.

 

او نتیجه‌ی فیلتر کردن سایت‌ها را تا امروز مثبت ندانست و بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بیش از ده‌ها میلیون کاربر در ایران دارند. بنابراین چنین نتیجه‌ای نشان می‌دهد که فیلتر کردن هیچ نتیجه‌ای برای ما نداشته است. از همین رو، نمی‌توان موضوع فیلترینگ را با یک کلمه‌ی آری یا نه بررسی کرد.

 

روغنی‌ها با اعتقاد به این‌که بررسی موضوع فیلترینگ به تجمیع نگاه‌های کارشناسی نیاز دارد، تأکید کرد: باید با یک نگاه کارشناسی و با توجه به نتایجی که اقدامات قبلی داشته‌اند، به مطالعه و طراحی سیاست‌های جدید پرداخت. در عین حال، باید کاری کرد که فضاهای تخریبی نتوانند امکان ارائه داشته باشند.

 

این فعال حوزه‌ی رسانه در پاسخ به این‌که به‌نظر می‌رسد موضوع فیلترینگ در کشور ما به یک منازعه‌ی سیاسی تبدیل شده است، آیا این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که تا این حد بزرگ شود؟ گفت: در کشور ما نه‌تنها موضوع فیلترینگ، بلکه سایر موضوعات حتا در حوزه‌ی ورزش نیز سیاسی می‌شوند. در صورتی که نباید درباره‌ی فیلترینگ به‌عنوان یک موضوع، سیاسی صحبت کرد و آن را مورد بحث قرار داد، چراکه این موضوع، کاملا فرهنگی است.

 

او افزود: نگاه سیاسی به فیلترینگ موجب می‌شود که واقعیت‌ها کم‌رنگ شوند و با بالا گرفتن بحث، اصل موضوع به فراموشی سپرده شود. می‌توان با توجه به سلیقه‌ی همه‌ی کسانی که دغدغه‌ی فرهنگی دارند، این موضوع را در حوزه‌ی فرهنگ حل کرد. ضمن این‌که باید توجه داشته باشیم سیاسی شدن، یک آفت است که موضوعات را درگیر خودش می‌کند.

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا