تکنولوژی

درآمد زایی اینترنت اشیا به9/8 تریلیون دلار می رسد

 

ظهور اینترنت، تحولی بزرگ در جهان ایجاد کرد و با توجه به میزان استقبال مردم از آن، فعالان حوزه تکنولوژی و فناوری  به فکر استفاده از اینترنت در بخش های مختلف زندگی مردم افتادند. حالا دیگر بیش از یک دهه است که این، تنها انسان ها نیستند که از طریق اینترنت با یکدیگر تعامل دارند بلکه مفاهیم جدیدی شکل گرفته و محصولات هوشمندی به بازار راه پیدا کرده اند که از طریق تکنولوژی «اینترنت اشیا» با یکدیگر و همچنین انسان ها ارتباط  برقرار می کنند گویی می توانند با شما حرف بزنند. یخچالی که سخن می گوید و در صورت تمام شدن هر یک از مواد غذایی به طور خودکار آن را به فروشگاه نزدیک خانه تان سفارش می دهد، ساعتی که به حرف های شما گوش می کند، ترموستات هایی که عادات شخصی شما را یاد می گیرند، خودروهایی که به شما می گوید نیاز به قطعه ای جدید دارد یا یک اتو که مدتی روشن است و به شما هشدار دهد تا بتوانید حتی با ریموت کنترل، از راه دور آن را خاموش کنید، هریک مثال هایی از اینترنت اشیا هستند.

اینترنت اشیا (IOT) به طور کلی اشاره به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون ‌ما از ماشین لباسشویی، یخچال، تلویزیون گرفته تا سیستم های تهویه، روشنایی منازل و ادارها دارد که به شبکه اینترنت متصل شده و می توانند توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت شوند. اینترنت اشیا برای بسیاری از شرکت های تجاری و فروشگاه ها نیز بسیار موفق عمل کرده و نشان داده است که می توان آینده ای روشن برای این تکنولوژی در حوزه تجارت متصور بود. در حال حاضر فروشگاه هایی که از اینترنت اشیا استفاده می کنند نگران تمام شدن محصولاتش نیستند چون سیستم کنترل هوشمند انبار در هر لحظه از موجودی تمام محصولات مطلع است و حتی کار سفارش را نیز خود انجام می دهد.

رشد درآمدزایی به کمک اینترنت اشیا

عبارت اینترنت اشیا، برای اولین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند. ولی در همین مدت کوتاه به موفقیتی بزرگ دست یافته است. موسسه تحقیقاتی و پژوهشی IDC اعلام کرده است این تکنولوژی در سال 2012 درآمدی حدود 8/4 تریلیون دلار نصیب شرکت هایی در سراسر جهان کرده است که این فناوری را جدی گرفته بودند. با توجه به روند رو به رشد استفاده از این تکنولوژی، محققان موسسه تحقیقاتی  IDC پیش بینی می کنند میزان درآمدزایی حاصل از استفاده از اینترنت اشیا تا سال 2017 حدود 3/7 تریلیون دلار  است و این رقم در سراسر جهان تا سال 2020 به حدود 9/8 تریلیون دلار خواهد رسید که رشدی قابل توجه نشان می دهد.

“ورنون ترنر” یکی از مدیران این موسسه تحقیقاتی، اینترنت اشیا را راهکاری تازه در تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات (ICT) می داند که پتانسیلی بالا برای کسب درآمد محسوب می شود. وی میزان استفاده از اینترنت اشیا را در حال حاضر بسیار جزئی می داند و می گوید: “این درست مانند نوک یک کوه یخی است که هنوز بخش اعظم آن پنهان مانده است و برای آشنایی بیشتر مردم و شرکت ها با این فناوری و ترغیب آنها به استفاده از آن نیازمند زمان بیشتری هستیم ولی آنچه مسلم است آینده، ازآن «اینترنت اشیا» است”. به دلیل افزایش توسعه شهرهای هوشمند، خودروها و خانه های هوشمند، ارتقای زیرساخت های ارتباطی و همچنین افزایش استقبال مردم از استفاده از اینترنت اشیا، این پروژه آینده ای روشن پیش رو دارد. وی ادامه می دهد: هرچند استقبال از اینترنت اشیا رو به رشد است ولی این پروژه همچنان در دوران طفولیت قرار دارد و چندین عامل مانع تسریع در پیشرفت آن است تا این رویا به واقعیت نزدیک تر شود. بخشی از این عوامل به نبود استانداردهای لازم، کم بودن نسبی آگاهی از این پروژه و همچنین مزایای حاصل از آن مربوط می شود. با وجود این موانع، موسسه تحقیقاتی آی دی سی در گزارشی تازه که فرصت و بازار رو به رشد اینترنت اشیا را مورد بررسی قرار داده است پیش بینی می کند که  تا سال 2020 حدود 212 میلیارد شیء در سراسر جهان بر پایه اینترنت اشیا کار خواهند کرد.

اما تنها موسسه IDC نیست که به این موضوع علاقه دارد و محققان به دنبال پیشرفت این تکنولوژی هستند. شرکت سیسکو نیز به عنوان یک گروه نرم افزاری جهانی، بزرگ ترین حامی این تکنولوژی است و به تازگی اعلام کرده است که  در 2 تا 3 سال آینده میزان سرمایه گذاری خود در شرکت های نوپا Alchemist Accelerator، Ayla Networks و Evrythng را تا 250 میلیون دلار فزایش می دهد که نسبت به رقم فعلی آن یعنی 100 میلیون دلار،  كه رقمی بسیار بالاست. شرکت سیسکو همچنین پیش بینی کرده است که تکنولوژی اینترنت اشیا تا سال 2010 حدود 50 میلیارد وسیله را با IP address مشخص به اینترنت متصل می کند هرچند هنوز هم برخی شرکت ها از درک این موضوع ناتوان هستند.

مایکروسافت به دنبال ابتکارهای تازه

شرکت بزرگی مانند مایکروسافت نیز از این قافله عقب نمانده است و با ايده‌‌هاي خاص خود، تلاش دارد تا اینترنت اشیا را در جهان فراگیرتر کند. “ساتیا نادلا” مدیر عامل مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که برای کمک به استفاده بیشتر از اطلاعات و اینترنت اشیا در دنیای تجارت و شرکت های تجاری بزرگ و کوچک، 3 ابزار جدید Azure Intelligent Systems Service، Analytics Platform System  و  SQL Server 2014 را ارائه کرده است که برای آنالیز و تحلیل حجم فزاینده اطلاعاتی که توسط  بشر و ماشین ها تولید می شود می تواند کاربرد داشته باشد. وی دراین باره می گوید: برخلاف کامپیوترهای شخصی، تلفن های هوشمند و تبلت ها، وقتی وسیله ای از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده می کند این وسایل فقط برای جست و جو در اینترنت به کار نمی روند بلکه از اطلاعات جمع آوری شده در اینترنت برای نظارت و کنترل بلادرنگ استفاده می کنند. حالا 15 سال است که مایکروسافت بر روی پروژه اینترنت اشیا کار می کند و حالا دیگر ما آن را انقلاب نمی دانیم بلکه آن را ادامه و تکامل پروژه های قبلی این شرکت می دانیم.

وی می افزاید: درباره این ابزارها باید گفت که Azure Intelligent Systems Service کار با اطلاعات به دست آمده از وسایلی که به اینترنت متصل هستند را آسان تر می کند. این سرویس که بر پایه ابر کار می کند، بدون توجه به سیستم عامل یا پلتفرم خاصی، برای اتصال، مدیریت و انتقال اطلاعات به اشیا کمک می کند. شرکت هایی که از این سرویس استفاده می کنند در واقع می توانند اطلاعات حیاتی را به سرعت دریافت کرده، آن را با ابزارهای مایکروسافت مانندHDInsight و Power BI for Office 365 آنالیز کنند و به سرعت واکنش نشان دهند که این عکس العمل سریع و بالا رفتن قدرت و سرعت تصمیم گیری، در بازار تجارت اهمیت بالایی برای درآمدزایی و سودآوری دارد؛ اهمیتی که بسیاری از شرکت های بزرگ نباید از آن چشم پوشی کنند چون در حال حاضر این تکنولوژی بسیار مورد توجه استارتاپ ها( شرکت های نوپا در فناوری) قرار گرفته است و اگر شرکت های بزرگ به آن بی توجه باشند، مطمئنا روزی می رسد که از این شرکت های نوپا عقب می مانند.

ابزار SQL Server 2014 نیز سرعت انتقال داده ها و اطلاعات و عملکرد آن ها را چند برابر می کند. با ااین ابزار در واقع می توان با ذخیره کامل دیتا بیس های اطلاعات در حافظه سرور، راهی به سوی دسترسی سریع تر به اطلاعات یافت که در همین بازه زمانی کم، بسسیار مورد توجه شرکت های بزرگ و کوچک قرار گرفته است.

Analytics Platform System (APS) هم دیگر ابزار ارائه شده از سوی مایکروسافت است که  ترکیبی از دیتا بیس SQL Server و تکنولوژی  Hadoop است و در وسایل ارزان قیمت  به کار می رود. این ابزارهای تازه مایکروسافت نه تنها به شرکت های بزرگ تجاری کمک می کند بلکه در 4 سال آینده، بیش از یک تریلیون دلار درآمد در اختیار شرکت های کوچک و متوسط قرار خواهد گرفت.

 Barb Edson بارب ادسون  مدیر بخش اینترنت اشیای مایکروسافت نیز به تازگی در کنفرانسی در سیدنی گفت: اگر در استرالیا از تکنولوژی اینترنت اشیا(IoT) در تجارت به درستی استفاده شود، می تواند تولید ناخالص داخلی استرالیا را در 4 سال آینده به 5/6 میلیارد دلار برساند. وی ادامه داد: بسیاری، اینترنت اشیا را تنها مختص وسایل خانه و ارتباط دادن آنها با یکدیگر می دانند ولی از این تکنولوژی در مفاهیم تجاری نیز می توان استفاده فراوانی کرد. به عنوان مثال چراغ های راهنمایی و رانندگی، اتوموبیل ها، ایستگاه های هواشناسی یا… هریک می توانند به راحتی با اینترنت ارتباط برقرار کرده و عملکرد موفق تری داشته باشند. وی افزود: در حال حاضر مایکروسافت  نمونه عملی استفاده از اینترنت اشیا را در فضاهای شهری ارائه کرده است. به عنوان مثال با استفاده از سیستم هایTelent و  CGI به مدرنیزاسیون سیستم های مترو و قطارهای زیرزمینی لندن کمک شایانی کرده است که از مانیتور کردن و نظارت، مدیریت و اتوماسیون همه اشیا، از آسانسورها گرفته تا سیستم های ویدیویی و ارتباطی و… همه با کمک اینترنت انجام می شود. سنسورهایی بر آسانسورها و تبلت تکنسین ها جاسازی شده است که اطلاعات را به سیستم های نظارتی شرکت اداره کننده مترو می فرستد و با آنالیز موفق این اطلاعات، گاه  قبل از خراب شدن آسانسور، بروز نقصی در ریل ها و… می تواند علائم هشداردهنده را دریافت کند تا هرگز شاهد اتفاقی ناگوار یا معطل ماندن مردم به دلیل نقص فنی نباشند و کارکنان و تعمیرکاران نیز تصمیماتی بهنگام بگیرند.

همه این موارد نشان از افزایش استقبال مردم و شرکت های بزرگ از این تکنولوژی دارد و به این ترتیب می توان آینده ای را تصور کرد که هیچ نیازی به مراجعه به سوپرمارکت، دغدغه نقص فنی خودرو و.. نداشته باشید چون با حجم بالای اطلاعات و به کمک اینترنت اشیا، همه این موارد حل می شود.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا