تکنولوژی

وزیر ارتباطات از چه می‌ترسد؟

نام نویسنده: شهرام شریف

وزارت ارتباطات اطلاعیه‌ای در واکنش به سخنان امام  جمعه مشهد منتشر کرده و امروز برای رسانه‌ها فرستاده که برآیند ساده آن این است که محمود واعظی هیچ مصاحبه‌ای درباره فیس‌بوک و رفع فیلتر آن انجام نداده است. کسانی که مثل من روزانه با مطلب و خبر سروکار دارند خوب می‌دانند که تنها دو روز قبل و در جریان سفر آقای واعظی به قم ایشان مصاحبه‌ای با ایرنا – خبرگزاری جمهوری اسلامی – انجام داده بود و در آن تاکید کرده بود که تنها ۱۵ درصد از محتوای فیس‌بوک برای جامعه ایران ناسازگار است. از آقای واعظی البته کم و بیش در طی این هشت ماهی که بر مسند وزارت ارتباطات نشسته‌اند از این واکنش‌های مبهم و عقب و جلو کردن نقطه نظرات کم ندیده‌ایم. 

همه ما میدانیم که در جریان انتخابات ریاست جمهوری تقریبا همه نامزدهای ریاست جمهوری روی فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی حضور و فعالیت گسترده‌ای داشتند. خود آقای رییس جمهور در مصاحبه‌ای پس از مشخص شدن آرای انتخابات تاکید کرد که شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک بسیار مفیدند و نباید مسدود باشند. حضور وزیر خارجه و سپس برخی اعضای هیات دولت از جمله خود آقای واعظی روی فیس‌بوک هم موید این نکته بود که دولت روی وعده آزادسازی شبکه‌های اجتماعی تاکید و اصرار دارد. با این حال در طی این هشت ماه ضعیف ترین واکنش‌ها دربرابر بازگشایی فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی را از وزارت ا رتباطات شاهد بوده‌ایم. حتی وزیر ارشاد نیز در چند مورد مستقیما و به صراحت در مورد فیس‌بوک نظر داده و بارها از سوی مخالفان بازگشایی این شبکه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته ا ست اما واقعا جای تعجب است که وزیر ارتباطات که از قضا مرتبط‌ترین وزیر به موضوع شبکه‌های اجتماعی و سازوکارهای فیلترینگ است ضعیف‌ترین و منفعلانه‌ترین واکنش‌هارا بگیرد. 

دیپلماسی یک بام و دوهوا اساسا نمی‌تواند هیچ گشایشی در وضعیت فعلی موجود ایجاد کند اما به نظر می‌رسد مجموعه ضعیف سیاست‌گذاری روابط عمومی و رسانه‌ای وزارت ارتباطات و واکنش‌های متعدد و عقبگردگونه عملا بخشی از سیاست روزمره این وزارتخانه شده است. 

چه خوب است وزیر ارتباطات یک بار برای همیشه تکلیف خود را در مورد شبکه‌های اجتماعی روشن کند. اگر دولت اساسا فکر می‌کند هیچ اختیاری در زمینه بازگشایی شبکه‌های اجتماعی ندارد یا نظر اولیه خود را برگردانده این را به صراحت به مردم بگوید که وعده‌های رییس جمهور و خواست بسیاری از مردم در این زمینه قابل دستیابی نیست . همه ما میدانیم قدرت دولت در این زمینه کم نیست ، هم اعضای کمیته فیلترینگ و هم حضور غالب در مجموعه‌هایی چون شورای عالی فضای مجازی می‌تواند بحث‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی را از زیر بحث‌های سیاه و سفید و مطلق‌نگر خارج کند و در چارچوب فضای کارشناسی و منطقی تکلیف این بحث را مشخص کنند. 

ولی اگر قرار است دولت یک دیپلماسی میانه‌ و مبهمی  را در پیش بگیرد و هیچ پاسخ روشنی به خواست میلیون‌ها کاربر ایرانی نداشته باشد عملا در جهت تضعیف بیش از پیش دولت گام برداشته شده است. 

من به شخصه از رییس جمهوری که به آن رای دادم برای انتخاب چنین وزیر متزلزلی که در برابر یک انتقاد چنان جا خالی می‌کند که حتی مصاحبه‌های واضح خود را هم تکذیب می‌کند به شدت گله‌مندم. مگر این میزها و سمت‌ها چقدر قیمت و هزینه دارند که برای حفظ آن‌ها چنین می‌کنند؟

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا