تکنولوژی

6 سال ديگر برخي از فناوري‌ها حذف مي‌شو

 

“کارلی فیورینا”(Carly Fiorina) که تا مدتی پیش مدیریت شرکت HP را برعهده داشت به این نتیجه رسیده است که “دات- کام” پایان عرصه فناوری بوده است و در سال 2030 میلادی فناوری به قدری به یک بخش از زندگی روزانه تبدیل می‌شود که دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرد. او که نامش در لیست قوی‌ترین زنان دنیا نیز دیده می‌شود، به این نتیجه رسیده است که ظرف 15 سال آینده مبحثی به اسم “فناوری” به طور کل ناپدید می‌شود و جای خود را به علوم جدید می‌دهد.

با این وجود حتی اگر فناوری را یک عرصه پابرجا و ثابت در نظر بگیریم، بازهم بخش‌هایی از آن وجود دارند که با روی کار آمدن سیستم‌های جدید بازنشسته می‌شوند و اگرچه روزگاری کارایی فراوانی برای کاربران داشته‌اند، برای همیشه کنار گذاشته می‌شوند. کارشناسان مرکز MaximumPC بر اساس بررسی‌های گسترده خود در بخش‌های مختلف صنعت جهانی فناوری پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2020 میلادی برخی فناوری‌ها به طور کامل از سراسر جهان حذف می‌شوند. نتایج این بررسی که در نخستین روزهای سال 2014 میلادی منتشر شده، به قرار زیر اعلام شده است.

  1. دیسک‌های فیزیکی مخصوص ذخیره اطلاعات

به دنبال افزایش دسترسی مردم به سیستم‌های آنلاین تمایل برای ذخیره اطلاعات روی سیستم‌های سخت‌افزاری کمتر می‌شود و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با این روند تا چند سال آینده خبری از لوح‌های فشرده، DVD و حتی هارددیسک‌ها نباشد و سیستم‌های آنلاین جایگزین آن‌ها شود. این سیستم‌ها به گونه‌ای هستند که هیچ حجمی از سیستم داخلی رایانه شخصی را اشغال نمی‌کنند و به کاربران امکان می‌دهند در هر مکان و زمانی به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. پیش‌بینی شده است که CD زودتر از دیگر انواع دیسک‌های سخت‌افزاری از میدان بیرون رود.

  1. عینک‌های سه‌بعدی مخصوص تلویزیون‌ها

یکی از فناوری‌هایی که طی سال‌های گذشته توجه همه کاربران را به خود جلب کرد ساخت نمایشگرهای سه‌بعدی بود که امکان تماشای تصاویر به صورت برجسته را به کمک عینک‌های مخصوص فراهم می‌کرد. اما فناوری به گونه‌ای پیشرفت می‌کند که به زودی این قبیل عینک‌ها به طور کامل کنار گذاشته می‌شود تا نسل جدید گیرنده‌های تلویزیونی به تنهایی تصاویر را سه‌بعدی و برجسته نشان دهند. البته کارشناسان می‌گویند که این گیرنده‌های سه‌بعدی می‌توانند سلامت کاربر را به خطر بیاندازند و در درازمدت نوعی اختلال روانی برای او ایجاد کنند.

  1.  دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی

این دستگاه‌ها با نام eBook یا eReader شناخته می‌شوند و معمولا نمایشگرهای سیاه‌وسفید و کم‌مصرف دارند تا عمر باتری طولانی داشته باشند و متن‌های مورد نظر کاربر را به نمایش بگذارند. دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی طی چند سال گذشته محبوبیت فراوان پیدا کرده‌اند. اما با روی کار آمدن نسل جدید دستگاه‌های الکترونیکی همراه از جمله گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی، کتابخوان‌های الکترونیکی دیگر جایی بین کاربران ندارند و کم‌کم به طور کامل بازنشسته می‌شوند.

  1. هارددیسک

زمانی که هارددیسک برای نخستین بار روی کار آمد، یکی از بزرگترین تحولات در دنیای فناوری ایجاد شد و کاربر این فرصت را پیدا کرد اطلاعات خود را به میزان زیاد روی آن ذخیره کند. با گذشت چند سال مدل‌های قابل‌حمل از این فناوری به دست کاربران رسید. اما از ابتدای دهه دوم از هزاره سوم حافظه‌های جامد محبوبیت بیشتری پیدا کردند و سرانجام سیستم‌های ذخیره‌سازی مجازی روی کار آمدند تا هارددیسک‌ها کم‌کم عرصه رقابتی را ترک کنند.

  1. کلیدها

کلید یکی از کاربردی‌ترین ابزارها برای مردم محسوب می‌شود و تقریبا همه ساکنان کره خاکی هر روز انواع مختلف آن را برای باز کردن درهای مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند. اما فناوری‌های نوین در تلاشند جای کلیدها را بگیرند تا در آینده نزدیک حتی در اتومبیل، در منازل، در گاوصندوق و … نیز بر اساس سیستم‌های پیشرفته امنیتی که روی گوشی هوشمند یا رایانه لوحی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، گشوده شود.

  1. کنسول‌های بازی دستی

کنسول‌های بازی قابل‌حمل این روزها محبوبیت فراوانی دارند و امکان اجرای انواع بازی‌های رایانه‌ای مخصوص کنسول‌های بازی خانگی را در هر مکان و زمانی برای کاربران فراهم می‌کنند و در عین حال بازی‌های آنلاین را نیز اجرا می‌نمایند. اما دستگاه‌های قابل‌حمل جدید از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها علاوه بر داشتن این قابلیت‌ها، امکان فراوان دیگری را نیز شامل می‌شوند و به همین خاطر در آینده نزدیک کنسول‌های بازی همراه کنار می‌روند تا دیگر دستگاه‌های موبایلی پیشرفته جای آن‌ها را بگیرند.

  1. دستگاه‌های چندرسانه‌ای همراه مخصوص پخش موسیقی

حدود سه دهه قبل Walkman سونی محبوب‌ترین دستگاه همراه برای پخش موسیقی محسوب می‌شود و از ابتدای هزاره سوم iPod اپل جای آن را گرفت و امکان پخش هرگونه موسیقی را برای کاربران فراهم می‌کرد. اما پس از آنکه گوشی هوشمند محبوبیت فراوانی نزد کاربران پیدا کرد، دیگر نیاز نبود برای گوش دادن به موسیقی مورد علاقه یک دستگاه جداگانه حمل شود و همین مسئله باعث شد تا رفته‌رفته از محبوبیت این قبیل دستگاه‌ها کاسته شود و سرانجام کارشناسان به این نتیجه برسند که این دستگاه به پایان عمر خود نزدیک می‌شود.

  1. تلفن‌های ثابت

تا مدتی پیش مهم‌ترین ابزار ارتباطی برای مردم تلفن ثابت بود که داشتن آن یک مزیت محسوب می‌شد ارتباطات کاربران را در سراسر جهان آسان می‌کرد. اما طی دو دهه گذشته که تلفن‌همراه محبوبیت بیشتری پیدا کرد، خطوط ثابت تلفنی کم‌کم کنار گذاشته شد و محبوبیت‌ آن به گونه‌ای تنزل یافت که کارشناسان در نهایت پیش‌بینی کردند که این محصول تا پایان دهه جاری بازنشسته شود.

  1. موتور خودرو با سیستم احتراق داخلی

اگرچه سوخت‌ فسیلی همچنان مهم‌ترین انرژی حامل در سراسر جهان محسوب می‌شود، اما کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که روی کار آمدن فناوری‌های هیبریدی برای ساخت موتورهای الکتریکی باعث خواهد شد تا خودروهای برقی طی چند سال آینده به طور کامل جایگزین خودروهای بنزینی و گازوییلی شوند. این فرآیند به گونه‌ای پیش می‌رود که حتی خودروهای گازسوز نیز در آینده نزدی کنار گذاشته می‌شوند تا از سال 2015 به بعد خودروهای برقی در همه خیابان‌ها دیده شوند.

  1.  رایانه‌های شخصی، صفحه‌کلید و موشواره

شاید بتوان گفت که بزرگترین اتفاق در دنیای فناوری روی کار آمدن رایانه‌های شخصی بود که با دو ابزار ورودی اصلی یعنی صفحه‌کلید و موشواره امکان کنترل و استفاده از آن برای کاربران فراهم می‌شد. این رایانه‌های رومیزی یک کیس بزرگ داشتند که قطعات اصلی رایانه داخل آن قرار می‌گرفت. این رایانه‌ها از دهه 1990 روی کار آمدن و به قدری محبوبیت پیدا کردند که در اوایل هزاره سوم تعداد آن‌ها از تعداد ساکنان جهان بیشتر شد. اما محبوبیت رایانه‌های همراه و هوشمند بدون صفحه‌کلید و مجهز به نمایشگر لمسی به قدری افزایش یافت که کارشناسان این روزها امیدی به ادامه حضور رایانه‌های شخصی رومیزی ندارند.

خوب یا بد، باید به این اصل توجه داشت که زمان در حال گذر است و این فرآیند با روی کار آمدن فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید دنبال می‌شود. برای آن دسته از کاربرانی که علاقمند به دنیای رایانه‌ها هستند،‌ فناوری‌های جدید بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اگرچه این فرآیند باعث می‌شود برخی سیستم‌های قبلی کم‌کم کنار گذاشته شوند، اما کارشناسان مرکز PCWorld لیستی از فناوری‌ها را تهیه کرده‌اند که گفته می‌شود بهتر است این فناوری‌ها به مرور زمان کنار گذاشته شوند. به عبارت دیگر، حتی اگر مرور زمان باعث نشود که برخی فناوری‌ها حذف شوند،‌ شرکت‌های بزرگ و کاربران بهتر است که به استفاده از این فناوری‌ها خاتمه دهند و مدل‌های جدید را جایگزین کنند. لیست این فناوری‌ها به قرار زیر اعلام شده است.

  1. سیستم‌های ورودی موازی ATA(PATA): این سیستم در اصل یک فناوری ورودی محسوب می‌شود که در سال 1986 اختراع شده است و برای هارددیسک‌ها و درایورهای نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. سیستم‌های ارتباطی PS/2: این سیستم ارتباطی در سال 1987 برای نخستین نسل از صفحه‌کلیدها و موشواره‌ها توسط شرکت IBM اختراع شد که البته هنوز به صورت محدود از آن استفاده می‌شود.
  3. سیستم FireWire: این سیستم نخستین بار توسط شرکت اپل برای افزایش سرعت انتقال داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت و در اصل مکملی برای ورودی‌های USB بود.
  4. ورودی USB 2.0: تقریبا همه کاربران با این سیستم ورودی سروکار داشته‌اند و هم‌اکنون مدل USB 3.0 آن موجود است. اما همچنان در برخی رایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. سیستم eSATA: این سیستم امکان انتقال اطلاعات با سرعت بالا را فراهم می‌کند. اما مشکل آن عدم توانایی در انتقال نیرو برای دیگر دیسک‌ها است. امروزه سیستم‌های پیشرفته‌تر روی کار آمده‌اند.
  6. ورودهای مخصوص انواع کارت حافظه: تقریبا انواع کارت‌های حافظه کنار گذاشته شده‌اند تا کاربر تنها یک مدل از آن را در مدل‌های مختلف از دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار دهد.
  7. درایوهای نوری: این درایورها برای خواندن دیسک‌های CD، DVD و Blu-ray به‌کار می‌روند و روی کار آمدن سیستم‌های دیجیتالی از محبوبیت آن‌ها کاسته است.
  8. کارت گرافیکی(VGA): تا پیش‌ از این ورودی مجزا برای کارت گرافیکی درنظر گرفته می‌شد. اما این روزها پردازنده مرکزی(CPU) همه این قابلیت‌ها را یکجا دراختیار دارد.
  9. ورودی‌های مختلف صوتی: روی رایانه شخصی یا گیرنده تلویزیونی انواع ورودی‌های صوتی وجود دارد که شرکت‌های الکترونیکی امروزه همه آن‌ها را یکی کرده‌اند.
  10.  موشواره: با روی کار آمدن نمایشگرهای لمسی کمتر کاربری سراغ موشواره می‌رود تا آن را به رایانه خود متصل کند و کنترل مکان‌نما را در دست بگیرد.

اگرچه ما به بسیاری از این فناوری‌ها عادت کرده‌ایم و همه گذشته خود را با این قبیل فناوری‌ها گذرانده‌ایم، اما باید قبول کرد که با روی کار آمدن محصولات جدید دیگر جایی برای ابزارهایی ماننده موشواره، صفحه‌کلید و حتی رایانه شخصی باقی نمی‌ماند و از هم‌اکنون باید خود را برای استفاده از مدل‌های جایگزین آماده کنیم. البته همین فناوری‌های جایگزین نیز از روند یاد شده مصون نیست و تا چند سال آینده این قبیل دستگاه‌های نوین هم کنار گذاشته می‌شوند تا دستاوردهای جدیدتر به نفع راحتی بشر به کار گرفته شوند.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا