تکنولوژی

اعتراض هکرها به نقض حریم خصوصی در فضای مجازی

 

هرچه میزان اطلاعات در جهان افزایش می یابد و طراحان عرصه تکنولوژی به دنبال تولید نرم افزارها و سخت افزارهایی برای حفاظت از آن هستند درمقابل، هکرها هم برای رخنه کردن به این اطلاعات از پا نمی نشینند و تلاش دارند به هر شکل ممکن به دنیای این اطلاعات پا بگذارند. سالی که گذشت سرشار از مقابله این دو گروه با یکدیگر بود که از معروف ترین و جنجالی ترین مورد آن می توان به افشاگری های ادوارد اسنودن از نظارت بیش از اندازه سازمان امنیت ملی امریکا(NSA) بر زندگی مردم  و همچنی نقض حقوق آنها اشاره کرد؛ موضوعی که همچنان می تواند دستمایه برگزاری جلسات و همایش های مختلف باشد.هکرها که حالا دیگر جمعیتی قابل توجه را به خود اختصاص داده اند از این موضوع غافل نماندند و در آخرین روزهای سال 2013 میلادی، در هامبورگ آلمان گرد هم جمع شدند و در سی امین کنگره و همایش 4 روزه بزرگ ترین مجمع هکران اروپا (CCC) یعنی باشگاه کامپیوتری هرج و مرج (27 تا 30 دسامبر) شرکت کردند.

 این شرکت که بزرگ ترین مجمع هکرهای اروپاست، در آلمان و  سایر کشورهای آلمانی زبان پایه گذاری شده است و اعضای آن، خود را جامعه ای کهکشانی با زندگی زمینی معرفی می کنند. امسال 8 هزار هکر از سراسر جهان گرد هم آمدند تا از 130 سخنرانی و مقاله انتخاب شده از میان 360 مورد در 5 بخش «سخت افزار»، «هنر و زیبایی»، «علوم و مهندسی»، «امنیت» و «سیاست» بهره ببرند. حضور اشخاص صاحبنام و برگزاری کارگاه های آموزشی برای هکرهای جوان بخشی دیگر از برنامه های این کنگره بود که بیشتر به امنیت سخت افزارها و نرم افزارها اختصاص داشت.

كاهش نظارت آمريكا بر اينترنت

 امسال بیش از هر زمان دیگری درباره مواردی همچون نظارت، زندگی خصوصی، آزادی اطلاعات، امنیت داده ها و سایر موارد تکنولوژی بحث و تبادل نظر شد و روزنامه نگار بدون مرز گلن گرینوالد سخنران اصلی روز افتتاحیه بود. وی که پس از همکاری با ادوارد اسنودن در افشاگری بزرگش حالا به برزیل پناهنده شده است و در این کشور زندگی می کند از طریق ویدیو کنفرانس با جامعه هکرها صحبت کرد و خواستار کاهش نظارت دولت بر شبکه های اینترنتی، تکنولوژی و همچنین محدودتر شدن راه های جاسوسی شد. روزنامه نگار و همکار ادوارد اسنودن از ادامه مبارزه اش برای افزایش امنیت فضای مجازی و جلوگیری از نقض حقوق مردم  بدون این که چشمداشتی به هیچ اصلاحات سیاسی در کشوری داشته باشد خبر داد. وی با اشاره به این که حتی مکالمات تلفنی بالاترین رده های کشورها ازجمله انگلا مرکل صدراعظم آلمان شنود می شده است، این امر را شوکه کننده دانست. وی افزود: جنگ برای آزادی اینترنت همچنان ادامه خواهد داشت چون وسیله ای است برای آزادی و دموکراسی و بهتر است کشورهای جهان گاهی هم از فرمان های امریکا سرباز بزنند.

آيفون اين جاسوس جيبي كوچك

در این همایش بزرگ، موضوع داغ همچنان جمع آوری بی رویه اطلاعات توسط سازمان امنیت ملی امریکا بود و این بار “جکوب اپل باوم” مدافع شناخته شده حقوق شخصی مردم، پرده از بخشی دیگر از توانایی های فعالیت سازمان امنیت ملی امریکا با کمک فناوری های روز و تکنولوژی نوین جاسوسی برداشت.

این روزنامه نگار مستقل و خبره در امور امنیتی از توانایی NSA  در تبدیل آیفون ها به ابزارها و وسایلی برای استراق سمع و شنود خبر داد. وی که این بار با اسلایدهایی به همایش سالانه هکرها آمده بود اسنادی محرمانه را فاش کرد که نشان می داد NSA چگونه از روی عمد و کامل مغرضانه می تواند نرم افزاری را در آیفون شرکت اپل جاسازی کرده و به سازمان امنیت ملی امریکا این اجازه را بدهد تا این گوشی تلفن هوشمند محبوب را به یک جاسوس جیبی کوچک تبدیل کند؛ اتفاقی که خشم بسیاری را برانگیخت.

 وی همچنین گفت: سازمان  NSA می تواند از دستگاه های امواج رادار نیز برای جمع آوری بخش عظیمی از اطلاعات کامپیوترهای شخصی استفاده کند حتی  اگر این کامپیوترها آنلاین نباشند که این امر مصداق بارز نقض حریم خصوصی افراد است.

جکوب اپل باوم اسلایدهایی دیگر نیز در اختیار داشت که یکی از آنها یک دستگاه صدا برای آینده با عنوان «تولیدکننده مداوم امواج قابل حمل» را نشان می داد. این دستگاه که از راه دور قابل کنترل است، وقتی با ایمپلنت های کوچک الکترونیک همراه می شود می تواند امواج انرژی نامرئی که از کیبورد و مانیتور ساطع می شود را بازگرداند. به این ترتیب ماموران این سازمان می توانند آنچه را که بر روی صفحه نمایشگر تایپ شده است را ببینند حتی اگر کامپیوتر هدف به اینترنت متصل نباشد. دانستن هریک از این موارد می تواند زندگی انسان ها را به یک کابوس تبدیل کند چون مشخص می شود عملا چیزی به نام حریم خصوصی وجود ندارد. سومین اسلاید این روزنامه نگار مستقل و خبره در امور امنیتی، وسیله ای با نام NIGHTSTAND را نشان می داد که ماموران سازمان امنیت ملی امریکا با کمک آن می توانند حتی از 8 مایل دورتر ارتباطات اینترنتی بی سیم را دستکاری کنند.

 البته این اطلاعات و اسناد محرمانه منتشر شده در مجله آلمانی اشپیگل نیز چاپ شده و در یکی از مقالات این نشریه آمده است این اسناد از TAO، شاخه ای از NSA به دست آمده است؛ شاخه ای که در آن هکرهایی زبده و کارآزموده فقط به سرقت اطلاعات از سخت ترین هدف ها می پردازند. این بخش همچنین کاتالوگی از گجت هایی با تکنولوژی بالا دارد که گفته می شود بسیار سخت کرک (crack) می شوند. از این گجت ها می توان به وسایلی اشاره کرد که با کمک آن می توان از کابل های مانیتور کامپیوتر برای ضبط کردن آنچه که بر روی صفحه نمایش تایپ می شود استفاده کرد. یو اس بی هایی که به طور پنهانی و سری با فرستنده های رادیویی هماهنگ می شود تا اطلاعات به سرقت رفته را از طریق امواج موجود در هوا انتقال دهند و همچنین ردیابی سیگنال های تلفن های همراه نیز بخشی دیگر از این موارد است. البته هنوز مشخص نیست این افشاگری ها نیز کار ادوارد اسنودن است یا پای منبع دیگری در میان است.

“تیم پریتلاو” یکی دیگر از هکرهای حاضر در این همایش بزرگ نیز گفت: با اقدامات سازمان امنیت ملی امریکا درواقع ما از یک کابوس بیدار شده ایم ولی باید بدانیم که واقعیت حتی از این هم سهمگین تر است. پس ما باید به نوعی اینترنت را دوباره اختراع کنیم، آن را دوباره از ابتدا  تصور کرده و جهان را نجات دهیم. این وظیفه ما هکرهاست که مقابل اقداماتی که برای محدودتر کردن مردم انجام می شود ايستادگي كنيم.

فرانک ریگر گفت:  رسوایی سازمان امنیت ملی امریکا به بیدارتر و هشیارتر شدن هکرها کمک کرد و اکنون به یک بحث و موضوع مهم در جوامع مختلف تبدیل شده است. ما خواستار شفافیت بیشتر دولت ها هستیم و رعایت حقوق بشر و همچنین بر دستیابی آسان مردم جهان به کامپیوتر و همه زیرساخت های تکنولوژی تأکید داریم.

وی افزود: ما جمعیتی هستیم که مستقل و جدا از سن، جنسیت، نژاد، طبقه اجتماعی در کنار هم جمع شده ایم و حتی بیرون از مرزها برای آزادی اطلاعات تلاش می کنیم. امسال نیز امنیت اینترنت و فضای مجازی، چگونگی پاسخگویی و مقابله با  نظارت بیش از اندازه دولت بر نرم افزارهای ابداعی جدید از موضوعات و تم اصلی کنگره بود که به نظر می رسد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

باشگاه كامپيوتري هرج و مرج در يك نگاه

با توجه به نقش حیاتی و کلیدی تکنولوژی اطلاعات در جوامع و آینده بشر، (CCC) یعنی باشگاه کامپیوتری هرج و مرج 12سپتامبر 1981 در برلین پایه گذاری شد و یکی از موسسان آن نیز وائو هالند بود. این گروه زماني كه به درجه محبوبيت رسيد و به نوعي توانست توجه عموم مردم را به خود جلب كند توانست با استفاده از رخنه های سیستم امنیتی و نقص موجود در سیستم تبادل پول بانکی در هامبورگ 134 هزار مارک را به نفع باشگاه به حساب خود بريزد هرچند پول فردای آن روز در یک برنامه تلویزیونی به حساب بانک بازگشت ولی خاطره این هکرها برای همیشه در ذهن مردم باقی ماند و البته بسیاری از آنها نیز جذب مراکزی شدند تا بتوانند رخنه های موجود در سیستم های امنیتی یا کالاهای سخت افزاری و نرم افزاری را پیدا کننند.

این گروه درسال 1989 وارد نخستین جاسوسی سایبری شد و یک گروه از هکرها آلمانی به سرپرستی کارل کخ به جرم ورود بدون مجوز به کامپیوترهای دولت امریکا و فروش کد منبع سیستم عامل آن به KGB اتحاد جماهیر شوروی دستگیر شدند. در دهه 80 و 90 هکرها علیه آزمایش های هسته ای فرانسه اعتراضات گسترده ای داشتند و اطلاعاتی نیز منتشر شد.

در سال 1996 اعضای این باشگاه حملاتی به تکنولوژی ActiveX  شرکت مایکروسافت داشتند و در 2001 بیستمین سالگرد تولد این گروه را با پروژه Blinkenlights جشن گرفتند و ساختمانی بلند در برلین را به یک صفحه نمایشگر کامپیوتر غول آسا تبدیل کردند. در سال 2008 به نشانه اعتراض به استفاده از اطلاعات بیومتریک در آلمان در مواردی مانند پاسپورت الکترونیک، اثر انگشت آلمانی ها را هک کردند.

 

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا