تکنولوژی

زنان تاثير‌گذار در صنعت آي‌سي‌تي كدامند

 

سازمان جهانی مخابرات(ITU) برای سال گذشته شعاری با عنوان “زنان و دختران در دنیای فناوری ارتباطات واطلاعات” را انتخاب کرد تا بتواند این گروه از افراد را بیش از هر زمان ترغیب کند ت در حوزه فناوری حضور یابند. این سازمان در سال 2013 میلادی نیز تاکید فراوان بر افزایش حضور زنان در صنعت فناوری داشت و اعلام کرد که تمامی مشاغل مرتبط با ICT باید به گونه‌ای هماهنگ شوند که امکان حضور زنان در آن‌ها فراهم شود. اما سازمان ITU با وجود تاکیدهای مذکور توضیح داده است که این روزها تعداد دخترانی که رشته تحصیلی مرتبط با فناوری را برای تحصیلات عالی خود برمی‌گزینند رو به کاهش است؛ به طوری که تعداد زنان و دخترانی که در علوم رایانه‌ای فارغ‌التحصیل می‌شوند نیمی از تعداد مشابه در دهه 80 میلادی است. هم‌اکنون در اروپا 7 میلیون نفر در حوزه فناوری ارتباطات مشغول به کار هتند و سالانه 120 هزار فرصت شغلی در این حوزه تولید می‌شود. با این حال، به دلیل تخصصی بودن این صنعت و نیاز به پشتوانه تحصیلی، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2015 میلادی 700 هزار فرصت شغلی در بخش ICT وجود داشته باشد که زنان برای حضور در آن‌ها آمادگی نداشته باشند. با وجود همه این مسایل، زنان این روزها در صنعت جهانی فناوری حضور چشمگیر دارند و در پست‌های مدیریتی با تمام توان ایفای نقش می‌کنند. این مسئله باعث شده است كه مركز Women in Technology International به مديريت “کرولاین لیتون” بررسي گسترده‌اي انجام دهد و ليست زنان تاثير گذار  در صنعت جهاني فناوري اطلاعات و ارتباطات را منتشر كند. اين ليست ه قرار زير منتشر شده است.

1- “جینی رومتی”( Ginni Rommety) – مدیرعامل شرکت IBM

زمانی که IBM در اکتبر 2011 اعلام کرد که “جینی رومتی” مدیریت این شرکت را برعهده گرفته است، همه شرکت‌های بزرگ فناوری متعجب شدند. اما رومتی فعالیت‌های خود را به گونه‌ای دنبال کرد که نشریه Time در سال 2012 میلادی او را به عنوان “اثرگذارترین شخص در جهان” برگزید.

شرکت IBM با مدیریت رومتی بار دیگر موفقیت را در سابقه‌ فعالیت های خود تجربه کرد. او در فرآیند مدیریتی خود نه تنها فروش محصولات و سود نهایی شرکت IBM را افزایش داد، بلکه باعث شد میزان رضایتمندی کارمندان این شرکت هم افزایش یابد و در نهایت کیفیت محصولات تولید شده در IBM هم بهتر شود. کارشناسان از رومتی به عنوان یکی از گران‌ترین مدیران عامل جهان یاد می‌کنند.

2– “مِگ ویتمن”( Meg Whitman) – مدیرعامل شرکت HP

زمانی که “لئو اپوتِکِر”( Leo Apotheker) با مدیریت اشتباه خود HP را با مشکلات فراوان مواجه کرد، هیئت مدیره این مرکز تصمیم گرفت “مِگ ویمن” را جایگزین او کند. ویتمن پیش از این مدیرعامل شرکت eBay بود و به‌خوبی می‌دانست یک شرکت  بزرگ را باید چگونه اداره کند. زمانی که او این موقعیت شغلی را در اختیار گرفت شرکت HP به‌ آهستگی وارد مسیر موفقیت شد. این شرکت هم‌اکنون بزرگترین تولیدکننده رایانه‌های شخصی در جهان محسوب می‌شود و توانسته است بازار جهانی را در دست بگیرد. ویتمن تضمین کرده است که در آینده موفقیت‌های بیشتری از آن HP شود.

3- “نیلی کروئز”( Neelie Kroes) – رئیس کمیسیون دیجیتال در اتحادیه اروپا

اگرچه “نیلی کروئز” مدیریت یک شرکت فناوری را برعهده ندارد،اما موقعیت کنونی او به گونه‌ای است که می‌تواند تمام شرکت‌های فناوری در جهان را مدیریت کند. او در طول فعالیت‌های خود در حوزه فناوری اقدامات گسترده‌ای انجام داده است و هم‌اکنون به عنوان نخستین فرد اتحادیه اروپا در زمینه استراتژی‌های حوزه ICT محسوب می‌شود.

فعالیت‌های کروتز در این موقعیت شغلی حساس باعث شده است تا اتحادیه اروپا در بخش فناوری پیشرفت‌های فراوان کند و طی چند سال اخیر به موفقیت‌های فراوان در این زمینه دست یابد.

4- “اورشلا برنز”( Urshla Burns) – مدیرعامل شرکت Xerox

او نخستین بار در تابستان سال 1980 به عنوان یک کارگر ساده فعالیت خود را در شرکت زیراکس آغاز کرد و فعالیت‌های خود را به گونه‌ای انجام داد تا سرانجام در سال 2009 به عنوان مدیرعامل این شرکت برگزیده شد. او پیش از این مدیریت سازمان Anne Mulcahy را برعهده داشت و همواره در زندگی کاری خود فردی موفق بود.

او هم‌اکنون به گونه‌ای در موقعیت شغلی خود حاضر شده است که شرکت زیراکس پله‌های موفقیت خود را به‌سرعت سپری می‌کند. او پس از آنکه به عنوان مدیرعامل برگزیده شد، بزرگترین خرید شرکت زیراکس را انجام داد و با پرداخت 6.4 میلیارد دلار شرکت Affiliated Computer Services را خرید. نشریه Forbes پیش از این اعلام کرده بود که اون چهاردهمین زن قدرتمند جهان در حوزه تجارت و بازرگانی محسوب می‌شود.

5- “شریل سندبرگ”( Sheryl Sandberg) – مدیر اجرایی شرکت فیس‌بوک

شکه اجتماعی فیس‌بوک که شمار مشترکان آن از مرز یک میلیارد نفر هم فراتر رفته است، ارزشی بالغ بر 60 میلیارد دلار دارد و بیشتر فعالیت‌های آن برعهده مدیر عملیاتی شرکت است. سندبرگ در این سال‌ها بسیار موفق عمل کرده است، اما زمانی که فیس‌بوک وارد بازار بورس شد او نشان داد که لیاقت برگزیده شدن به عنوان یکی از قدرتمندترین زنان جهان را دارد.

کارشناسان بر این باورند که سندبرگ یکی از اثرگذارترین و مهم‌ترین افراد در صنعت جهانی فناوری محسوب می‌شود. او پیش‌تر در شرکت گوگل و “وزارت خزانه‌داری آمریکا” فعالیت کرده است و هم‌اکنون به خوبی می‌داند که شرکت بزرگی چون فی‌بوک را چگونه اداره کند.

6- “اوا چن”( Eva Chen) – مدیرعامل شرکت Trend Micro

او مدیریت شرکت تولیدکننده ابزارهای امنیتی Trend Micro را برعهده دارد. این شرکت را “جنی چانگ”( Jenny Chang) خواهر وی و “استیو چانگ”( Steve Chang) برادر زنش در سال 1988 میلادی تاسیس کردند. اما نحوه فعالیت این شرکت از زمان مدیریت “اوا چن” به طور کامل تغییر کرد. او در سال 1992 میلادی دفتر مرکزی شرکت را به شهر توکیو انتقال داد و در سال 2009 با خرید شرکت کانادایی Third Brigade توانست بزرگترین تحول را در این زمینه رقم بزند. اقدامات او طی سال‌های اخیر به قدری قابل ملاحظه بود که بای سال 2011 میلادی گفته شد مجموع درآمدهای Trend Micro از 1.2 میلیارد دلار هم فراتر رفته است. این شرکت در 23 کشور جهان بیش از 4500 کارمند دارد تمامی آن‌ها را “اوا چن” مدیریت می‌کند.

7- “سافرا کاتز”( Safra Catz) – رئیس شرکت اوراکل

او در کنار “لری الیسون”( Larry Ellison) رئیس اصلی شرکت اوراکل فعالیت می‌کند و در اصل مدیریت اوراکل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان را به طور کامل در دست دارد. او از سال 2004 تا کنون سمت مدیریت را در شرکت اوراکل به خود اختصاص داده و به یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت جهانی فناوری تبدیل شده است. اگر السون از پست کنونی خود کناره‌گیری کند، کاتز را بهترین گزینه برای جایگزینی با او می‌دانند.

“سافرا کاتز” همچنین مدیریت مرکز مالی اوراکل نیز برعهده دارد و پیش از آنکه وارد این شرکت شود، با بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ جهان همکاری می‌کرده است. کاتز تاکنون در بسیاری از نشریات بین‌المللی جهان از جمله Fortune و Forbes عنوان یکی از قوی‌ترین زنان جهان را در اختیار گرفته است.

8- “ماریسا مِیر”( Marissa Mayer) – مدیرعامل شرکت یاهو

شرکت یاهو که در گذشته محبوبیت فراوانی نزد کاربران جهانی داشت، با روی کار آمدن گوگل کم‌م از عرصه رقابتی خارج شد. اما زمانی که “ماریسا میر” مدیریت این شرکت را برعهده گرفت توانست بار دیگر یاهو را به دوران اوج خود برساند. اگرچه تخصص اصلی میر با نیاز یاهو متفاوت بود، اما تجربه مدیریتی او توانست این پورتال بزرگ اینترنتی را از مشکلات پیش‌رو نجات دهد.

“ماریسا میر” به مدت 13 مدیر یکی از بخش‌های داخلی گوگل بود و در بسیاری از محصولات و پروژه‌های اصلی گوگل شرکت داشت. اگرچه “لری پیج”( Larry Page) مدیر اصلی گوگل همواره مخالف آن بود که مِیِر مدیرعامل گوگل را در دست بگیرد، به همین خاطر او را به “مدیر مرکز خدمات و سرویس‌های منطقه‌ای” برگزید. زمانی که ماریسا دیریت شرکت یاهو را در دست گرفت، به گوگل ثابت کرد که در پیدا کردن جایگاه مناسب برای او اشتباه کرده است.

9- “رنی جیمز”( Renee James) – معاون مدیرعامل شرکت اینتل

او همواره به عنوانی یکی از قدرتمندترین مدیران شرکت اینتل شناخته شده است و یکی از معدود افرادی محسوب می‌شود که از هم‌اکنون به عنوان مدیرعامل بعدی بزرگترین شرکت تولیدکننده تراشه در جهان برگزیده شده است. جیمز شهرت خود را به واسطه فعالیت‌های قبلی در شرکت‌های مختلف به دست آورده است. زمانی که او تنها 25 سال داشت، در شرکتی با نام Andy Grove کار می‌کرد و پس از مدت‌ها تلاش موفق شد ارتباط مستقیم و پرسود شرکت خود با سازمان‌های بزرگی همچون اینتل را فراهم کند.

او در دره سیلیکون نیز به موفقیت‌های فراوان دست یافت و توانست بزرگترین واگذاری در حوزه سیستم‌های امنیتی را رقم بزند. با فعالیتی که او کرد شرکت تولیدکننده ابزارهای امنیتی McAfee به ارزش 7.7 میلیارد دلار به اینتل واگذار شد.

10- “پادماسری واریور”(Padmasree Warrior) – مدیر مرکز فناوری در شرکت سیسکو

سیسکو یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان محسوب می‌شود که در حوزه شبکه‌های پیچیده و سیستم‌های رایانه‌ای گسترده فعالیت می‌کند و مدیریت مرکز فناوری‌های آن را خانم واریور به عهده دارد. او از سال 2007 این شغل را برعهده گرفته است و به گفته مدیران داخلی، تاکنون هیچ مدیری نتوانسته است مرکز فناوری‌های سیسکو را به این خوبی اداره کند.

او گروهی متشکل از 10 هزار مهندس را مدیریت می‌کند و کنترل پروژه‌های اصلی شرکت سیسکو از جمله شبکه‌های بدون مرز، مراکز داده و همچنین سیستم‌های مجازی‌سازی، سیستم‌های همکاری و حیطه امنیت و ابزارهای موبایلی را نیز برعهده دارد. خانم واریور یکی از خوشنام‌ترین مدیران فناوری در جهان محسوب می‌شود و پیش از اینکه وارد سیسکو شود، به مدت 20 سال مدیریت مرکز فناوری در شرکت موورولا را برعهده داشت. او از “جرج بوش”( George Bush) رئیس جمهور اسبق آمریکا “مدال ملی فناوری” را نیز دریافت کرد.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا