تکنولوژی

فرهنگ سئو در ایران

نام نویسنده: رضا شیرازی

شاید فرهنگ سئو در ایران ارتباط مستقیمی با فرهنگ استفاده مردم از فناوری­ های نوین و اینترنت داشته باشد. من به عنوان شخصی که در سالهای اخیر با مشتریان داخل و خارج از ایران در کسب و کارهای مختلف ارتباط داشته ام این تفاوت فرهنگی را شدیدا احساس می­کنم و این موضوع یکی از دغدغه های اصلی ذهنی من در چند سال گذشته بوده است. 

به عنوان مثال در زمینه طراحی سایت زمانی که یک مشتری در کشوری مانند کانادا می خواهد سفارش طراحی سایت داشته باشد، سفارش خود را از طریق یک طرح RFP که شامل معرفی شرکت، اهدافی که دنبال می کند، تکنولوژی هایی که علاقمند است از طریق آنها سایتش طراحی شود و نیازهایی که در وب سایت خود دارد ارائه می دهد. حتی در صورتی که مشتری فوق اطلاعات فنی دقیقی در این زمینه نداشته باشد از یک متخصص برای تهیه RFP فوق کمک می گیرد و بابت آن هزینه پرداخت می کند. اما در ایران موضوع کاملا متفاوت است، در اکثر مواقع افرادی که برای سفارش کار طراحی سایت تماس می گیرند تنها سوالی که می پرسند در این جمله خلاصه می شود که هزینه طراحی سایت چقدر است؟ حتی زمانی که از آنها سوال می شود که چه هدفی را از داشتن سایت دنبال می کنند، یا می خواهند چه امکاناتی در سایت خودشان داشته باشند اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند و تا به حال راجع به این موضوع فکر نکرده اند! 

همین اتفاق در مورد سئو هم می افتد و می توانم بگویم که در مورد سئو وضعیت از این هم بدتر است، اکثر افراد شناخت واقعی نسبت به این علم ندارند و بعضا درخواست های غیر منطقی و غیر واقعی نسبت به کار دارند، به عنوان مثال من سال گذشته با مدیر کارخانه ای صحبت کردم که اصرار داشت که باید تمام 10 نتیجه اول گوگل برای سایت او باشد و حاضر بود مبلغ کلانی هم برای این موضوع بپردازد. یا بعضا افرادی هستند که می خواهند سایت آنها در تمام نتایج گوگل اول باشند و چنین تصوری نسبت به سئو دارند. 

متاسفانه در چنین جامعه ای  دو اتفاق می افتد: عده ای با سو استفاده از جهل مشتریان، درآمدهای کلان بدست می آورند و از طرف دیگر مشتریان چنین سرویس هایی عمدتا به دلیل داشتن توقعات غیر واقعی و نداشتن دانش کافی در این زمینه از شرکت ارائه دهنده خدمات ناراضی خواهند بود و البته در هر دو حالت فوق پروژه های تحت وب به سرانجام لازم و کافی نمی رسند.

فرهنگ سازی کار بسیار مشکلی است که به سادگی صورت نمی پذیرد و هزینه بالایی دارد، قطعا بهترین راه برای هر شرکت ارائه دهنده خدمات وب اعم از سئو، طراحی سایت و یا خدمات هاستینگ مشخص کردن مشتری هدف و صرف نظر کردن از بازار مشتریانی است که اطلاعاتی در این زمینه ندارند، زیرا هزینه فرهنگ سازی بسیار زیاد است و نهایتا مشتری ممکن است به دلیل عدم داشتن دانش کافی رضایتمندی لازم را علی رغم کیفیت بالای خدمات ارائه شده نداشته باشد. 

البته با وجود تمام مشکلاتی که در بازار وب ایران وجود دارد، به نظر من رشد فرهنگ وب در ایران در سالهای اخیر بسیار مناسب بوده گرچه هنوز هم فاصله بسیار زیادی با سایر کشورها داریم. 

حدود هشت سال پیش بود که برای تقویت تیمی که داشتیم تصمیم گرفتیم یک نفر متخصص سئو استخدام کنیم، آن زمان در تمام انجمن های اینترنتی مرتبط با طراحان سایت و برنامه نویسان و سایت هایی که در این زمینه وجود داشتند آگهی استخدام ثبت کردم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که در ایران فردی که اطلاعاتی در این زمینه داشته باشد وجود ندارد! خوشبختانه در حال حاضر کتابهای بسیار مفیدی در این زمینه به زبان فارسی وجود دارند و مقالات بسیار زیادی در اینترنت یافت می شوند. 

امیدوارم که با افزایش فرهنگ استفاده از فناوری و بخصوص سئو در ایران و افزایش سطح فرهنگ عمومی در این زمینه نهایتا شاهد ارتقا سطح خدمات ارائه شده در کشور و افزایش بازدهی سازمان ها و شرکت های داخلی باشیم. وب سایت آی تی ایران و سایر سایت های اطلاع رسانی و خبری در زمینه فناوری اطلاعات می توانند نقش بسیار بزرگی در ارتقا دانش جامعه نسبت به فرهنگ سئو و سایر تکنولوژی های وب فارسی ایفا کنند و امیدوارم روزی برسد که فاصله ای میان کشور ما و سایر کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده مردم از تکنولوژی های روز دنیا وجود نداشته باشد و بتوانیم بر روی لبه تکنولوژی دنیا حرکت کنیم.

من در وب سایت شخصی خودم مقالات مختلفی در زمینه سئو منتشر می کنم و در صورتی که علاقمند به آشنایی بیشتر با علم سئو و افزایش بازدید و فروش وب سایت خود هستید پیشنهاد میکنم که مقالات سئو سایت را از طریق سرویس خبرنامه سایت دنبال کنید و سری به سایت من سری بزنید.

آدرس سایت شخصی من : www.rezashirazi.com

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا