تکنولوژی

شگردهای کلاهبرداری در بازار موبایل ایران

نام نویسنده: مریم عسگری

 

بازار خرید و فروش گوشی تلفن همراه بازاری پر تنوع است با مخاطبان بی‌شمار.

بازاری محبوب که به رغم انبوه مخاطبانش در رده‌های سنی گوناگون،نتوانسته است رضایت آنها را جلب کند و کم پیش می‌آید خریداری به این بازار مراجعه کند و درگیر هزینه‌های اضافی نشود یا گله و شکایت یا اعتراضی در رابطه با موضوعی مربوط به بازار گوشی موبایل نداشته باشد.

از چند دستگی قیمت و ارائه کالاها با قیمت‌هاي مختلف که بگذریم بیشت شکایت‌ها در بازار گوشی مربوط به سوءاستفاده‌هایی می‌شود که برخی کسبه از بی‌اطلاعی مشتریان کرده و باعث دردسر آنها پس از خرید می‌شوند. 

ارائه گوشی‌های کارکرده، مرجوعی یا تعمیری به عنوان گوشی آکبند و نو، ارائه گوشی‌های سرقتی با قیمتی کمتر از بازار، تزریق انبوه نمونه‌های تقلبی به بازار، فروش برخی گوشی‌ها با قیمت بالاتر به بهانه‌هایی چون داشتن هولوگرام خاص و ….، ارائه کالای ناقص به مشتری (برداشتن هدفون، تعویض شارژر و…. (به ویژه در مورد گوشی‌هایی که نیاز به شکستن قفل دارند) دریافت بهای اضافی بابت ارائه خدماتی نامرئی یا نه چندان خاص و… برخی از سوءاستفاده‌هایی است که در بازار گوشی‌موبایل از مشتریان می‌شود.

سوءاستفاده‌هایی که در اکثر موارد مورد رسیدگی مسوولان قرار نگرفته و به همین دلیل هر روز شاهد رونق بازار آن هستیم. با توجه به این موضوع به قصد

 اطلاع رسانی به خریداران گوشی موبایل به برخی از شگردهایی که توسط گروهی از فروشندگان برای اخذ مبلغ اضافی یا دریافت سود بیشتر از مشتری می‌شود اشاره‌ای کرده‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:

 

کارکرده‌های آکبند در بازار

عرضه گوشی‌های کارکرده، مرجوعی و تعمیری در کسوت نمونه‌های آکبند اتفاقی جدید و غیر قابل باور در بازار گوشی ما نیست.

اما این اواخر در بازار گوشی‌های گران قیمت و محبوبی نظیر برخی از مدل‌های iphone و همچنین galaxy شاهد عرضه نمونه‌های تعمیری در جعبه‌های آکبند با هولوگرام شبنم در سطح گسترده هستیم.

به گفته فعالان بازار، این گوشی‌ها اکثرا به قیمت گوشی آکبند به فروش ‌می‌رسند و معمولا خریدار هم پس از خرید و استفاده از گوشی متوجه آکبند نبودن آن نمی‌شود. مگر اینکه بارکد گوشی را مورد بررسی قرار داده یا شماره سریال آن را از طریق وب سایت شرکت مادر مورد بررسی قرار دهد.

 کلانتری،یکی از فعالان بازار گوشی در بازار موبایل ایران با بیان این مطلب که اکثرا این شیوه کسب و کار مرسوم مراکز شناخته نشده است به «دنیای اقتصاد» گفت: فروش گوشی کارکرده به اسم آکبند اقدامی است که هر فروشنده‌ای به آن راضی نمی‌شود. هر چند سودی که از این بابت عاید فروشنده می‌شود ترغیب‌کننده است، اما هر فروشنده‌ای راضی به چنین اقدامی نمی‌شود.

به گفته وی معمولا فروشندگان، گوشی‌های کارکرده‌ای را که ظاهری تمیز دارند در جعبه‌های آکبند به مشتری ارائه می‌دهند. برخی نیز گوشی‌های ایراددار را تعمیر کرده و با تعویض قاب و باتری و… آن را به اسم گوشی آکبند به خریدار عرضه می‌کنند.

یکی دیگر از فعالان بازار گوشی هم به «دنیای اقتصاد» گفت: عرضه گوشی‌هایی که ناز به شکستن قفل دارند در بازار منجر به ایجاد زمینه مناسب برای این سوءاستفاده‌ها در بازار گوشی شده است؛ چرا که فروشنده یک گوشی با جعبه ایراد دار را به مشتری ارائه می‌کند و در مواجهه با این سوال که چرا جعبه باز شده است به این پاسخ که برای شکستن قفل گوشی جعبه را باز کرده‌ایم بسنده می‌کند. البته شکل درست کار این است که جعبه مقابل مشتری باز شود و در صورتی که نیاز به شکستن قفل دارد این اقدام صورت گیرد، اما گروهی از خریداران از این موضوع بی‌اطلاع بوده و به فروشنده اعتماد کرده و گوشی کارکرده را به اسم آکبند خریداری می‌کنند. اصغرزاده، یکی از عرضه‌کنندگان گوشی‌های اپل ر بازار کامپیوتر پایتخت با بیان این مطلب که این اتفاق در بازار گوشی‌های Apple به وفور مشاهده می‌شود می‌گوید: بخش بزرگی از خریداران گوشی‌های این برند بدون آگاهی از سوءاستفاده‌های برخی از فروشندگان برای خرید اقدام می‌کنند. به عنوان مثال گوشی Iphone 4 که در بازار نایاب و گوشی 4s که کمیاب هستند بیشترین گزارش را درمورد فروش کارکرده به عنوان آکبند را داشته‌اند. وی گفت: به خریداران توصیه می‌شود ابتدا سریال گوشی را از طریق سایت Apple چک کرده و سپس برای خرید اقدام کنند. 

 

گران فروشی به بهانه‌های واهی

در بازار گوشی‌ هزاران بهانه برای گران‌تر فروختن گوشی وجود دارد و جالب اینجا است که این اتفاق این روزها در مورد گوشی‌های برند محبوب Apple نیز در سطح گسترده‌ای قابل مشاهده است. قضیه  از این قرار است که گروهی رنگ‌های گوناگون این گوشی را با اختلاف 150 تا 300 هزار تومان و حتی بیشتر به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال  iphone 5s gold را با قیمتی به مراتب بالاتر از نمونه مشکی رنگ این گوشی به فروش می‌رسانند. این در حالی است که به گفته مهدی بکایی، مدیرعامل شرکت سیب‌گستران پارسیان اقدامی غیرمنطقی است و در هیچ کجای دنیا به غیر از ایران مرسوم نیست. به گفته وی حتی در سایت شرکت Apple قیمت تمام رنگ‌های یک مدل یکسان اعلام شده است. اما در ایران این گوشی‌ها با اختلاف قیمت به فروش می‌رسند و مشتری هم به این موضوع راضی است. یکی دیگر از موارد گران فروشی ارائه گوشی با قیمت‌های گوناگون با استناد فروشنده به نام کشوری است که برای فروش روی کالا قید شده است. به عنوان مثال اگر روی کالا نام کشور فروشنده آمریکا باشد قیمت کالا گران‌تر از گوشی‌است که نام کشور قید شده روی آن استرالیا،کانادا و… است. به گفته فعالان بازار این مورد هم تاثیری روی قیمت گوشی ندارد. اما در بازار این موضوع شیوه‌ای برای اخذ مبلغ بیشتر از مشتری است.

به گفته حسنزاده، یکی دیگر از فعالان بازار گوشی، برخی از فروشندگان از شیوه‌های دیگری برای فروش کالا استفاده می‌کنند که تشویق خریدار به خرید برچسب‌های محافظ،قاب یدکی، قاب محافظ، نصب برخی از نرم‌افزارهای کاربردی و… برخی از این شیوه‌ها هستند. شیوه‌هایی که به ایجاد درآمد بیشتر برای فروشنده ختم می‌شوند. به گفته این فعال بازار، برخی از فعالان بازار برچسب‌های 5 هزار تومانی را با قیمتی حدود 15 تا 25 هزار تومان به خریدار گوشی می‌فروشند و بابت نصب نرم‌افزارهایی که اکثرا قابلیت دانلود از روی سایت‌های اینترنتی را دارند مبالغی هنگفت حدود 40 تا 100 هزار تومان از خریدار اخذ می‌کنند. ‌به گفته وی نصب نرم افزارهاي سرگرمي و بازي، نصب برنامه‌هاي کاربردي نظير نقشه، BALCK LIST، منشي تلفني، WORD و… روي گوشي‌هاي موبايل، به ويژه روي گوشي‌هايي که عنوان هوشمند را يدک مي‌کشند، نصب آنتي ويروس‌هايي که اغلب HIDDEN (پنهان يا نامرئي) هستند و… برخي از اين اقداماتي که فعالان بازار گوشي بابت ارائه آنها به مشتريانشان مبالغي (بين 10 تا 100 و حتي گاه 150 هزار تومان) اخذ مي‌کنند. در مواردي ديده شده که فروشندگان خريد گوشي را به خريد نرم افزار منوط مي‌کنند و براي گوشي قيمتي پايين‌تر مي‌دهند؛ اما با احتساب نصب نرم‌افزار (که تقريبا همه سود آن به فروشنده مي‌رسد) قيمت گوشي حتي بالاتر از معمول براي خريدار بي‌خبر از همه‌جا تمام مي‌شود.

 

 ارزانقیمت‌هایی که بی‌دلیل ارزان نیستند

سوء استفاده از خریداران بازار گوشی تنها به ارائه قیمت‌های گران ختم نمی‌شود، بلکه در برخی از موارد شاهد هستیم برخی از فعالان بازار طی اقدامی گوشی‌های ارزان قیمت‌تری را به برخی از مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند. این دسته از افراد که اکثرا گوشی‌های سرقتی را به خریداران ارائه می‌کنند این نمونه‌ها را با قیمتی کمتر از عرف بازار می‌فروشند. حسنزاده فعال بازار گوشی با بیان این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: مشاهده شده است که گوشی‌های گران‌قیمت به ویژه گوشی‌های سامسونگ و اپل در دست دستفروشان اطراف مراکز خرید و فروش گوشی با قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسند که این گوشی‌ها قاچاق و سرقتی هستند. وی همچنین به «دنیای اقتصاد» گفت: گوشی‌های تقلبی هم در بازار این روزها قابل مشاهده ‌هستند و مشتریان خود را دارند. به گفته وی، بیشترین سوءاستفاده در این زمینه مربوط به گوشی‌های 4s اپل است که مخاطبان زیادی دارد و پس از آن گوشی 5s.  به گفته وی، البته گوشی‌های تقلبی تا حدودی برای خریداران قابل شناسایی هستند؛ اما نمونه‌های سرقتی که بعضا دارای برچسب شبنم هستند به سختی برای خریدار قابل شناسایی هستند. این فعال بازار گفت: به خریداران توصیه می‌شود از خرید گوشی‌ از دستفروشان خودداری كنند همچنین نسبت به ارزانی بی‌دلیل گوشی‌ها در بازار مشکوک باشند.

 

از سرقت از جعبه‌های آکبند تا …

سوء استفاده از بازار گوشی تنها به ارائه کالای سرقتی و قاچاق و گران فروشی ختم نمی‌شود. برخی از فروشندگان جعبه‌های آکبند گوشی را با مهارت باز و شارژر اصلی و هدفون و سایر وسایل جانبی را از جعبه خارج می‌کند و شارژر و هدفون fake را جایگزین این جعبه‌های به ظاهر آکبند می‌کنند و بابت فروش این تجهیزات اورجینال با قیمت بالاتر به مشتریان دیگر سود می‌برند. به گفته حسنزاده، فعال بازار گوشی، این شیوه‌ای است که متاسفانه در بازار به شدت مرسوم شده است و راه تشخیص آن برای مشتری بسیار سخت است. وی توصیه کرد: خریداران حتما گوشی مورد نظر را از نمایندگی فروش خریداری کنند و تجهیزات جانبی آن را کاملا بررسی کنند.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا