تکنولوژی

اولترابوک‌های جدید در بازار کامپیوتر

 

 

 لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک اگرچه طی مدتی که از حضورشان در بازار داخلی می‌گذرد، به دلیل برخی از محدودیت‌ها چندان مورد توجه کاربران لپ‌تاپ قرار نگرفته‌اند، اما گویا طی ماه گذشته در پی عرضه نمونه‌های ارزان قیمت این کالا و همچنین کاهش قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ با رشد تقریبی تقاضا برای این نوع لپ‌تاپ‌ها مواجه شده‌ایم.

به گفته فعالان بازار کامپیوتر، طی ماه‌های گذشته برخی از برندها نظیر ایسر، فوجیتسو، ایسوس و… اقدام به واردات اولترابوک‌هایی با میانگین قیمت یک میلیون و 700 هزار تا دو میلیون و 500 هزار تومان کردند که این موضوع در کنار کاهش قیمت‌ها به دلیل افت نرخ دلار تا حدود زیادی منجر به افزایش تقاضا برای اولترابوک‌ها شد.

محمد سلماسی، یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ با بیان این مطلب که اولترابوک‌ها (لپ‌تاپ‌هاي فوق باریک) در ابتدای ورودشان به بازار قیمت بالایی داشتند و همین امر منجر به استقبال اندک از آنها شد به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد، این اواخر (از حدود یک ماه گذشته) در پی کاهش 50 تا 200 هزار تومانی قیمت لپ‌تاپ در بازار شاهد رشد تقاضا برای اولترابوک‌ها بوده‌ایم.

این فعال بازار افزود: تا پیش از این، این اولترابوک‌ها به دلیل برخی از محدودی‌ها از جمله عدم تجهیز به اپتیکال درایو، مودم‌ و از همه مهم‌تر قیمت گران چندان مورد توجه خریداران قرار نمی‌گرفتند. اما طی ماه گذشته و در فصل بازگشایی مدارس این لپ‌تاپ‌ها تا حدودی مورد توجه قرار گرفتند.

شکوهی، یکی دیگر از فعالان بازار لپ‌تاپ گفت: اگرچه بازار لپ‌تاپ طی ماه‌های گذشته بنا به دلایلی چون رونق در بازار  تبلت‌ها بسیار کوچک شده است، اما توجه خریداران لپ‌تاپ به سمت اولترابوک‌هاي ظریف و سبک وزن جلب شده است. وی افزود: شاید یکی از دلایل این امر این باشد که موجودی این کالاها در بازار افزایش یافته است.

یکی دیگر از فعالان بازار لپ‌تاپ هم مي‌گويد: اگرچه نگاه خريداران لپ‌تاپ طي يکسال اخير و در پي بروز تغييرات قيمتي در بازار تا حدودي به فاکتورهاي مدنظر هنگام انتخاب کالا تغيير کرده است و فاکتورهاي کانفيگي و قيمتي اهميت بيشتري يافته‌اند تا مولفه‌هاي ظاهري! اما همچنان هستند افرادي که ظاهر برايشان اهميت زيادي دارد.به همین دلیل در بازار اولترابوک‌هاي ظریف و زیبا شاهد یک رونق نسبی (البته نه در حد سال‌های قبل) هستیم.

به گفته این فعال  بازار، برندهاي اپل، سوني و ايسوس حرف‌هاي زيادي در اين زمينه براي گفتن دارند. ساير برندها نيز براي ادامه بقا در بازار تلاش خود را مي کنند و هر از چند گاهي شاهد عرضه محصولي جديد در اين زمينه به بازار هستيم. به گفته وی، اگرچه معمولا قيمت اين لپ‌تاپ‌ها کمي بالاتر از ساير نمونه‌هاي موجود در بازار است، اما اخيرا برخي از شرکت‌ها اقدام به طراحي، توليد و عرضه اولترابوک‌هاي رنگارنگ با قيمت مناسب به بازار کرده‌اند که به اين ترتيب رده‌هاي کاربري بيشتري مي‌توانند در رده مخاطبان اين لپ‌تاپ‌ها قرار گيرند. اولترابوک‌هایی که در این بخش ما به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

 

APPLE

اپل با عرضه MacBook Air هایش لقب نخستین عرضه کننده لپ‌تاپ‌های سبک وزن را به خود اختصاص داده است. از این خانواده مدل MD231  از MacBook Air‌هاي این برند در رده سبک‌وزن‌های بازار است که وزن آن حدود 35/1 کیلوگرم است و قیمت آن بین چهار میلیون و 200 هزار تا چهار میلیون و 300 هزار تومان متغیر است.

مدل MD313 هم MacBook PRO سبک وزن این خانواده است که اگرچه چهار گرم بیش‌تر از دو کیلوگرم وزن دارد، اما تجهیز به اپتیکال درایو و پورت‌های بیشتر که از نقیصه‌های MacBook Air این چهار گرم اضافه وزن را جبران کرده است. این دستگاه با صفحه نمایش 13 اینچی‌اش با قیمتی حدود چهار میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

SONY

این برند لپ‌تاپ‌هاي سری Z  و SVT را در رده باریک‌هاي زیبا داشت. لپ‌تاپ‌هاي این سری هم از لحاظ ضخامت مورد توجه هستند و هم تنوع رنگی بالایی دارند. اما اینک خبرها حاکی از این است که این شرکت لپ‌تاپ‌هاي زیبای جدیدی از سری PRO به بازار عرضه کرده است که نمونه‌هاي 11 اینچی وزنی حدود 800 گرم و نمونه‌های 13 اینچی وزنی حدود یک کیلو و چند ده گرم دارند. لپ‌تاپ‌هاي این سری قیمتی حدود 5 تا 7 میلیون تومان دارند. همچنین مدل Duo 11 SVD11215CDB از اولترابوک‌های جدید و حرفه ای این برند است که قیمتی در حدود 5/4 میلیون تومان دارد.

 

ASUS

این برند با عرضه VIVOBOOKهایش یکی از برندهای محبوب عرضه‌کننده اولترابوک‌ است.

مدل VivoBook S550 – D از اولترابوک‌های باقابلیت این برند است که به ویژگی‌هايي چون، پردازنده Intel 3217U Core i3 1.80 GHz، رم شش گیگابایتی و… مجهز است. اولترابوک مذکور قیمتی در حدود 5/2 میلیون تومان دارد. 

مدل VivoBook S200E هم از اولترابوک‌های ارزان این برند است که به پردازنده Intel 3217U Core i3 1.8 GHz مجهز است. این اولترابوک‌هم با قیمتی در حدود 7/1 میلیون تومان به فروش می رسد.

VivoBook S400CA هم از اولترابوک‌های محبوب است که از لحاظ قابلیت‌های فنی از مدل‌های قبلی بالاتر است و قیمتی در حدود 1/2 میلیون تومان دارد.

 

ACER

این برند نیز چند مدل اولترابوک با وزني کمتر از دو کیلوگرم در بازار موجود دارد. مدل‌های S7 و S5 از معروف‌ترین‌هاي این برند در زمینه سبک وزن‌های بازار هستند.

مدل S7-391 با وزن 2/1 کیلوگرم قیمتی در حدود حدود 5 میلیون و 800 تا شش میلیون تومان دارد. مدل S5 نیز با وزن 2/1 کیلوگرم دارای ویژگی‌هايي در حد مدل قبلی است و اندازه صفحه نمایش آن 3/13 اینچ است. قیمت در نظر گرفته شده برای این دستگاه هم حدود سه میلیون تومان است.

 

FUJITSU

از این خانواده هم مدل LifeBook UH-552-A از اولترابوک‌های محبوب است. این اولترابوک‌ دارای ویژگی‌هایی چون تجهیز به پردازنده Intel 3217U Core i3 1.80 GHz، صفحه نمایش 3/13 اینچی و …. مجهز است.قیمت این لپ‌تاپ 57/1 کیلوگرمی هم در حدود 8/1 میلیون تومان است.

منبع : دنياي‌اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا