تکنولوژی

سامسونگ: چرا مردم برای خرید آیفون در صف می‌ایستند؟

 

سامسونگ مدت هاست که خود را رقیب سرسخت اپل می داند وهمیشه به دنبال ابداع محصولاتی بوده است تا به هر ترتیبی از اپل جلو بیفتد

.البته از بعضی جهات هم موفق شد مثلا در زمینه سهام بازار، سا مسونگ سهم بیشتری به خود اختصاص داده است اما هرگز نتوانست محصولی تولید کند تا مانند اپل مردم را هیجان زده کرده و آنها را ترغیب به تحمل ساعت ها انتظار در صف های طولانی کند.سامسونگ فعلا باید چیزهای زیادی از اپل یاد بگیرد. به همین دلیل یک گروه ویدیوگراف مامور کرده تا دلیل در صف ایستادن مردم را پیدا کند. یکی از مسئولان کره ای سامسونگ که نمی خواست نامش فاش شود در گزارشی گفته است:

“شرکت های دیگر هم محصولات جدید زیادی ارائه میکنند اما کمتر چنین اشتیاق و هیجانی از سوی خریداران مشاهده می شود.واقعا چرا فقط اپل؟ ما واقعا کنجکاویم بدانیم.”

ویدیوهای تهیه شده توسط گروه اعزامی سامسونگ برای بررسی دقیق به مقامات و مسئولان سامسونگ تحویل داده خواهد شد بلکه با تحقیقات بتوانند بفهمند که چرا مردم برای آیفون جدید انقدرهیجان زده می شوند و با اجرای همان خط مشی ها بتوانند محصولات خود را نیز همین اندازه محبوب کنند.

 

بخوانید: صف‌های طویل و مردم اپل دوست!

 

شاید دلیل اینکه اپل همیشه مشتریانی وفادارومشتاق داشته این باشد که این شرکت متناوبا تلاش میکرده است تا محصولات با کیفیت و زیبا به مشتریان خود عرضه کند و آنها را راضی نگه دارد.این نکته را هم نباید فراموش کنیم که اپل انقلابی در بازار فروش گوشی های هوشمند به وجود آورد و طوری این صنعت را تغییر داد که شرکت های دیگر همیشه به دنبال کشف راز موفقیت او بوده اند وتلاش میکرده اند که گوشی هایی با صفحه لمسی تولید کنند که بسیار به آیفون شباهت داشت. 

زمانی که برای اولین بار آیفون به بازار معرفی شد، هیجان دربازار بسیار بالا بود زیرا همه چیز کاملا جدید بود ومردم دلیل خوبی برای ایستادن در صف داشتند اما بعد از آن این مهارت، ابتکار و نوآوری اپل بود که خریداران جدید را جذب می کرد. این موضوع که اپل نمیتواند پیش بینی کند که با ارائه محصول جدید چقدر فروش خواهد داشت،غیر منطقی به نظر میآید.مثلا زمانی که آیفون جدید درهفته اول بعد از معرفی شدن 2 میلیون دستگاه فروش میکند و هفته بعد 3 میلیون و هفته ی بعد 4 میلیون، زیاد سخت نیست که پیش بینی کنیم برای محصول آینده حداقل باید 5 میلیون دستگاه فروش داشته باشد. 

 

بخوانید: اپل و آیفون‌های جدیدش

 

مطمئنا اپل به راحتی این پیش بینی را انجام میدهد. سال 2007 بعد از معرفی آیفون جدید،اپل دقیقا میزان فروش یک سال را تخمین زد. آیفونی که سال 2007 معرفی شد اولین گوشی تولید شده شرکت اپل بود.چنین پیش بینی و تخمین دقیقی برای اولین نسل ازمحصولات تقریبا برای دیگر شرکت ها غیر ممکن است. پیش بینی های میزان فروش محصولات آتی اپل در همان سال هم تقریبا درست از آب درآمد.اپل با دانستن میزان فروش در کشورهای مختلف و همچنین میزان سرمایه گذاری های لازم دیگر به راحتی میدانست بعد از معرفی هر محصول چه میزان فروشی خواهد داشت. 

اما هنوز این باور را به بقیه منتقل میکند که نمیتواند در مورد محصولات جدید پیش بینی دقیق کند و با این کار به خریداران تلقین میکنند که آیفون جدید آنقدر پرفروش است که موجودی آن بسیار زود تمام خواهد شد.این یکی از تاکتیک های جذب مشتری است و یکی از راه هایی است که میتواند مردم را به ایستادن در صف های طولانی ترغیب کند. یک احتمال دیگرهم که وجود دارد این است که مردم به این کارعادت کرده اند.ایستادن در صف برای آنها حکم یک سنت و سرگرمی را دارد. بسیاری حتی جلوی فروشگاه های اپل چادر میزنند. این سنتی است که اپل در میان مردم به وجود آورده است.

در هر صورت تجربه موفقیت های اپل برای سامسونگ حکم یک آرزو را دارد. شاید بتواند ازتاکتیک های اپل برای جذب بیشترمشتری استفاده کند اما برای جا انداختن یک سنت جدید مانند انتظار طولانی در صف ها،سامسونگ باید بسیاربیشترزحمت بکشد و محصولات با کیفیت وبا طراحی های نوین تری ارائه کند زیرا یکی از نقاط قوتی که مشتریان را به سمت آیفون جذب میکند همین است . سامسونگ ولی هنوز به این مرحله نرسیده اما میتواند امیدوار باشد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا