تکنولوژی

انتشار گزارش مالی فصل دوم 2013 سامسونگ

شرکت سامسونگ الکترونیکس اعلام کرد که درآمد این شرکت در فصل مالی دوم سال 2013 منتهی به 30 ژوئن به 46/57 تریلیون وون  ( هر دلار آمریکا=1142.45 وون کره ) رسیده که این میزان نسبت به فصل مالی اول امسال رشد 9 درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، سود عملیاتی این شرکت در فصل دوم مالی امسال به 53/9 تریلیون وون رسیده که این میزان نیز حاکی از رشد 9 درصدی است. بنابراین گزارش، سود خالص این شرکت نیز در این بازه زمانی حدود 77/7 تریلیون وون بوده است. 

این در حالی است که سامسونگ 5 ژوییه پیش‌بینی کرده بود که درآمد کل فصل دوم مالی امسال حدود 57 تریلیون وون و سود عملیاتی آن به 5/9 تریلیون برسد. 
در حالی که در‌ نیمه اول سال 2012، درآمد این شرکت با رشد 19 درصدی و سود عملیاتی آن با رشد 51 درصدی همراه بود، به نظر می‌رسد که میزان سوددهی این شرکت در نیمه اول امسال بهبود یافته است. نرخ سود این شرکت در شش ماهه اول 2013 به 6/16 درصد رسیده که در مقایسه با نرخ سود 1/13 درصدی در همین بازه زمانی در سال گذشته رشد خوبی را نشان می‌دهد. سامسونگ انتظار دارد درآمد کل امسالش با رشد چشمگیری همراه باشد و رفته رفته سود کسب‌وکارهای مرتبط با این شرکت افزایش یابد. 
با توجه به عملکرد مالی سامسونگ، عمده درآمد مداوم این شرکت مربوط به کسب‌وکارهای گوشی هوشمند پیشرفته و تلویزیون ممتاز این شرکت می‌شود. نکته مهم اینجاست که رشد چشمگیری هم در زمینه عرضه پنل‌های OLED مخصوص گوشی‌های هوشمند و هم در میزان تقاضا برای سیستم‌های تهویه مطبوع این شرکت به چشم می‌خورد. 
علاوه بر این، در حالی که بسیاری از کاربران مدت‌ها بود به انتظار عرضه گلکسی S4 به بازار بودند، عرضه گوشی هوشمند و درآمد حاصل از آن از فصل بهار با افزایش بسیاری همراه است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که رشد قدرتمند بازار گوشی هوشمند این شرکت تا فصل سوم مالی امسال نیز ادامه خواهد یافت؛ البته با روند کندتر. 
 
به نظر می‌رسد که بهبود کسب‌وکارهای دپارتمان‌های مختلف این شرکت هم از نظر کسب درآمد و هم سود عملیاتی از فصل مالی قبل و به دلیل میزان بالای تقاضا برای تجهیزات مرتبط با گوشی موبایل شروع شده است. با این حال، فروش کلی تراشه‌های منطقی (Logic Chips) به دلیل کاهش عرضه پردازنده اپلیکیشن موبایلی (سیستمی روی تراشه که برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌هایی که در فضای سیستم‌عامل موبایل اجرا می‌شود، طراحی شده است) کمتر کاهش یافته است. البته ناگفته نماند که افزایش میزان سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D) و تقسیم این سرمایه‌ در کانال‌های مختلف و همچنین مخارج این شرکت در عرضه محصولات جدیدش، افزایش درآمد بخش‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات موبایلی (IM)– که شامل ارتباطات و شبکه‌های موبایلی و کسب‌وکارهای عکسبرداری دیجیتال می‌شود- این شرکت را تعدیل کرده است. 
رابرت ای (Robert Yi)، نایب رییس ارشد و رییس بخش روابط سرمایه‌گذار می‌گوید: “با وارد شدن به فصل قدرتمند صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیش‌بینی می‌کنیم که درآمد این شرکت همچنان با رشد همراه شود. با این حال، با توجه به تاخیر در بهبود شرایط اقتصادی در اروپا و چالش‌هایی که روز به روز به دلیل افزایش رقابت در گوشی‌های هوشمند و دیگر محصولات  به وجود می‌آید، نمی‌توانیم چشم‌انداز درستی از وضعیت این کشور ارایه دهیم.”
وی می‌افزاید: “پیش‌بینی می‌کنیم که در نیمه دوم سال به دلیل عرضه محصولات متمایز و متنوع و در کنار آن، افزایش عرضه گوشی هوشمند و تلویزیون به بازار جهانی، سود این شرکت افزایش یابد.” 
 
براساس گزارش مالی سامسونگ، سود عملیاتی بخش پنل‌های نمایشگر این شرکت در فصل دوم 2013 به لطف افزایش تقاضا برای پنل‌های پیشرفته‌ مخصوص صنعت IT و پنل‌های 60 اینچ به بالا مخصوص تلویزیون، با رشد 46 درصدی به 12/1 تریلیون وون رسیده است. همچنین خط تولید تلویزیون‌های رده متوسط و پایین که بازارهای نوظهور را هدف قرار داده‌اند و همچنین طیفی از تلویزیون‌های ممتاز نیز در رده محصولات درآمدزای کسب‌‌وکار نمایشگرهای بصری به شمار می‌روند.  با این حال، به نظر می‌رسد که بلاتکلیفی وضعیت اقتصادی اروپا و کمک‌های مالی چین برای وسایل الکترونیکی موانعی بر سر رشد درآمد حاصل از پنل‌های نمایشگرها باشند. 
سامسونگ قصد دارد 24 تریلیون وون برای مخارج سرمایه‌ای امسالش صرف کند که این میزان در سال گذشته فقط یک تریلیون بوده است. این افزایش مخارج سرمایه‌ای ممکن است وابستگی به بازار را در نیمه دوم سال میلادی جاری افزایش دهد و چشم‌انداز جدیدی را برای سال آینده این شرکت به وجود آورد. 
بخش کسب‌وکار نیمه‌هادی سامسونگ قصد دارد حدود  13 تریلیون وون سرمایه‌گذاری کند. در حالی که بخش پنل‌های نمایشگر حدود 5/6 تریلیون وون به مخارج سرمایه‌ای خود اضافه خواهد کرد. هدف از این بودجه‌گذاری‌ها تقویت سامسونگ برای رقابت در بازار DRAM پیشرفته، NAND و سیستم LSI است. 
بنابه گزارش سامسونگ، در دومین فصل مالی 2013 میزان هزینه سرمایه‌ای کل حدود 2/5 تریلیون وون تخمین زده شده که 2/2 تریلیون وون آن مربوط به کسب‌وکار نیمه‌هادی و 3/1 تریلیون وون آن مربوط به بخش پنل‌های نمایشگر می‌شود. 
 
حافظه فرا منطقی
بخش کسب‌وکار نیمه‌هادی سامسونگ که شامل حافظه و سیستم LSI می‌شود، توانست 68/8 تریلیون وون از درآمدهای کل این شرکت را به خود اختصاص دهد. کسب‌وکار تراشه حافظه نیز حدود 70/5 تریلیون وون یا به بیان دیگر 11 درصد کل درآمد فصل به فصل مالی را به دست آورده است. 
در حالی که میزان تقاضا برای DRAM‌های موبایلی و سرور پیشرفته روز به روز افزایش می‌یابد، میزان تقاضای جهانی برای DRAM کامپیوترهای شخصی همچنان رو به کاهش است. بخش حافظه فلش NAND نیز به دلیل سازگاری وسیع درایوهای حالت جامد در بنگاه‌های اقتصادی و کامپیوترهای رومیزی شخصی همچنان در حال رقابت است. اما از سوی دیگر، افزایش مداوم تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های ارزان قیمت، فروش NAND را بالا برده است. 
سامسونگ با ترکیب محصولات متمایز شامل DRAM‌های سرور و موبایل توانسته فروش تراشه‌های با عملکرد بالا و ظرفیت بیشتر خود را بهبود بخشد. بخش حافظه فلش NAND این شرکت نیز در حال رقابت با حافظه‌های فلشی است که در حال مهاجرت به فناوری پردازش کلاس 10 نانومتری هستند.  
 
سامسونگ با ترکیب محصولات متمایز شامل DRAM‌های سرور و موبایل توانسته فروش تراشه‌های با عملکرد بالا و ظرفیت بیشتر خود را بهبود بخشد.
 
پیش‌بینی می‌شود که در فصل مالی ژوییه تا سپتامبر، تقاضا برای  مورد استفاده در مراکز داده همچنان بالا باقی بماند. علاوه بر این، با توجه به سفارش خرید از سوی صنعت بازی‌سازان الکترونیکی برای DRAM‌های گرافیکی قدرتمندتر، پیش‌بینی می شود که سود خالص در این بخش افزایش پیدا کند. 
سامسونگ قصد دارد میزان فروش پردازنده‌های اپلیکیشن (AP) مجهز به فناوری پردازشگر 28 نانومتری و حسگرهای عکسبرداری با کیفیت بالای خود را افزایش دهد. از آنجا که ابزارهای همراه نیاز به قدرت پردازش بالاتری برای رقابت در بازار جهانی دارند، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای این تجهیزات در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند. 
سامسونگ همچنین می‌خواهد با مجهز کردن محصولاتش به فناوری پردازشگر کلاس 14 و 20 نانومتری، محصولاتش را متنوع‌تر ‌کرده و طیف مصرف‌کنندگانش را توسعه دهد و از این طریق به رشد با ثباتی در این زمینه برسد. 
نمایشگرهای ممتاز سوددهی پنل را بالا می‌برند
کسب‌وکار مربوط به پنل نمایشگرها درآمد 18/8 تریلیون وونی و سود عملیاتی 12/1 تریلیون وونی را در فصل دوم مالی 2013 به نام خود ثبت کرده است. این میزان رشد 46 درصدی سود را نسبت به فصل گذشته نشان می‌دهد. 
 
به طور کلی می‌توان گفت که در فصل دوم مالی، کل بازار پنل در پی تقاضا برای پنل‌های تلویزیون توسط ترویج‌دهندگان فروش در روز کارگر در چین با رشد فصلی همراه بود. میزان تقاضا برای نمایشگرهای تبلت نیز برخلاف رکود محصولات پنلی IT رشد خوبی در این فصل داشته است. با این حال به نظر می‌رسد که اگر بازار در این فصل رونق بیشتری داشت، سامسونگ می‌توانست با توسعه فروش محصولات متنوع‌ و پیشرفته‌اش همانند نمایشگرهای با وضوح بالا برای تبلت‌ها، پنل‌های تلویزیون‌های ممتاز سایز بزرگ و نمایشگرهای OLED برای گوشی‌های هوشمند، سوددهی بسیار بالاتری نیز داشته باشد. 
به هر حال سامسونگ پیش‌بینی می‌کند که در فصل مالی بعدی با افزایش تقاضا برای پنل‌های نمایشگر مواجه شده و در نتیجه این بازار با رشد همراه شود. سامسونگ پیش‌بینی می‌کند که میزان تقاضا برای پنل‌های تلویزیون نیز به دلیل بلاتکلیفی وضعیت اقتصادی در فصل مالی بعدی با کاهش روبه‌رو شود، اما بازار پنل ممتاز سایز بزرگ با رشد ثابتی ادامه خواهد داد. به همین دلیل نیز این شرکت قصد دارد در سه‌ ماهه بعدی با افزایش فروش پنل‌های اولترا HD (UHD) در سایز 40 تا 50 اینچی، بازار پنل‌ تلویزیون رده بالا را قبضه کند.
البته سامسونگ چشم‌انداز پنل‌های IT را برای سه‌ماه آینده خوب نمی‌بیند، هر چند که این روند در بخش مانیتور و کامپیوترهای شخصی نیز به دلیل افزایش تقاضا برای نمایشگرهای تبلت دیده می‌شود. از آنجا که محصولات جدیدی توسط سازندگان در نیمه دوم 2013 راهی بازارهای جهان خواهند شد، پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضا برای پنل‌های تبلت‌ در شش ماه آینده افزایش چشمگیری داشته باشد. سامسونگ نیز در این راستا قصد دارد با توسعه خط تولید نمایشگرهای با کیفیت بالا و پرفروش، سلطه‌اش را در این صنعت همچنان حفظ کند.  
در مورد پنل‌های OLED نیز باید گفت که رشد مثبتی برای فروش نمایشگرهای گوشی هوشمند رده بالا پیش‌بینی می‌شود که این روند در نیمه دوم 2013 نیز ادامه خواهد یافت.
 
 فرمول موفقیت برای رشد در بازار
بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موبایلی سامسونگ- که شامل کسب‌وکارهای مربوط به ارتباطات موبایلی، شبکه‌ها و عکسبرداری دیجیتال می‌شود- اعلام کرد که سود عملیاتی این بخش در ماه دوم مالی 2013 به 28/6 تریلیون وون و درآمدش به 54/35 تریلیون وون رسیده است. به طور کلی می‌توان گفت که بخش عمده درآمد و سود بخش IT و ارتباطات موبایلی این شرکت را کسب‌وکار تلفن همراه با درآمد 58/34 تریلیون وون به عهده داشته است. 
گلکسی S4 و گلکسی نوت 8.0 دو پرچمدار سامسونگ که به بازار عرضه شدهند، باعث شده‌اند که درآمد حاصل از گوشی‌های موبایل این شرکت نسبت به فصل گذشته 9 درصد رشد کند. به طور کلی، از یک سو افزایش سرمایه تحقیق و توسعه و توسعه کانال‌های توزیع محصولات و علاوه بر این، معرفی محصولات جدید درآمد این سامسونگ را بالا برده. اما از سوی دیگر فروش کم کامپیوترهای شخصی و کسب‌وکارهای شبکه‌سازی میزان سوددهی این شرکت را پایین آورده است. 
به هر حال پیش‌بینی می‌شود که فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ در فصل سوم مالی 2013 با رشد بیشتری همراه شود و حتی فروش آن از پیش‌بینی‌های بازار جهانی نیز پیشی بگیرد. به نظر می‌رسد که با این اوصاف، عرضه گوشی موبایل سامسونگ در سه ماه آینده تا 70 درصد رشد کند و این شرکت برای این کار قصد دارد بازار موبایل رده متوسط و پایین را تقویت کند. این در حالی است که رشد فروش در سه ماهه ژوییه تا سپتامبر نیز ادامه یابد، اما این بار کندتراز قبل.  
سامسونگ در بخش تبلت PC نیز قصد دارد با معرفی تبلت‌های جدید رشد 10 درصدی را تجربه کند. عرضه تبلت‌ها به بازار باعث خواهد شد که رشد سهم این شرکت در بازار به بیش از 30 درصد برسد.
احتمال آن می‌رود که با عرضه گوشی‌های هوشمند رده پایین و متوسط سامسونگ به قصد قبضه کردن بازار، متوسط قیمت فروش (ASP) گوشی هوشمند کمی کاهش یابد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که فروش تبلت PC‌ها همچنان به قوت خود باقی بماند. سامسونگ در این بخش قصد دارد با معرفی محصولاتی چون گلکسی تب 3 فروش جهانی خود را افزایش دهد.
 
این شرکت همچنین در پی آن است که میزان سوددهی بخش فناوری اطلاعات و عکسبرداری دیجیتال خود را با راه‌اندازی خط تولید ابزارهای لپ‌تاپ – تبلت هیبریدی رده بالا مثل ATIV Q و مجهز کردن ابزارهایش برای پشتیبانی از فناوری ارتباطات موبایلی نسل LTE بالا ببرد. 
 
رشد فروش تلویزیون در بازارهای کلیدی
بخش وسایل الکترونیکی سامسونگ شامل کسب‌وکارهای نمایشگر دیداری و وسایل خانگی دیجیتال سود عملیاتی 430 میلیارد وونی را برای فصل دوم مالی 2013 و از درآمد کل 78/12 تریلیون وونی رقم زده است. این بخش در فصل دوم مالی توانسته 94/7 تریلیون وون درآمد کسب کند. فروش بالای مدل‌های تلویزیون‌های ممتاز و همچنین دستگاه‌های تصفیه هوا – به دلیل فصل گرما- توانسته فروش کلی این بخش را نسبت به سه ماه گذشته 14 درصد افزایش دهد. 
با وجود کاهش میزان تقاضا برای تلویزیون در اروپا و فصل نامناسب برای خرید تلویزیون، رشد این محصول سال به سال و فصل به فصل در حال رشد هرچند با رشد یک رقمی است. سامسونگ در فصل دوک مالی سعی کرد با تقویت خط تولید تلویزیون‌هایش در آمریکای شمالی و چین، فروش این دستگاه‌ها را گسترش دهد. این شرکت هم‌اکنون نیز به واسطه خط تولید تلویزیون‌های ممتاز فروش این بخش را افزایش داده است. در واقع، در سه ماهه دوم 2013، تلویزیون‌های سری F7000/8000 و تلویزیون‌های 60 اینچ به بالای این شرکت با رشد فروش مثبت همراه بوده‌اند. سامسونگ در بازارهای نوظهور نیز به واسطه تولید انبوه تلویزیون‌هایش فروش خود را بالا برده است. 
 
فروش بالای تلویزیون‌های ممتاز و همچنین دستگاه‌های تصفیه هوا – به دلیل فصل گرما- توانسته فروش کلی این بخش را نسبت به سه ماه گذشته 14 درصد افزایش دهد. 
 
با نزدیک شدن به نیمه دوم سال 2013، به نظر می‌رسد که میزان تقاضا برای تلویزیون افزایش یابد؛ هرچند که سامسونگ پیش‌بینی می‌کند رقبای تازه‌ای برای رقابت با تلویزیون‌های ممتاز این شرکت وارد بازار شوند. نابسامانی ناشی از عدم ادامه یارانه انرژی در چین و بهبود و ادامه وضعیت نامناسب اقتصادی در اروپا تاثیر بسزایی در میزان تقاضای این محصولات خواهد داشت. 
 
سامسونگ معتقد است که با تنگ‌‌تر شدن میدان رقابت در ماه‌های آینده، باید با معرفی محصولات تلویزیون ممتاز آن هم با طراحی و فناوری‌های کاملا متمایز همانند تلویزیون‌های UHD، تلویزیون‌های OLED خمیده، تلویزیون‌های 60 اینچ به بالا و همچنین تلویزیون‌های هوشمند همچنان سلطه بر بازار را حفظ کند. این شرکت بیشتر تمرکز خود را در اقتصادهای نوظهور روی مدل‌های تلویزیونی خاص برای مناطق خاص و مدل‌های تلویزیون LED تولید انبوه قرار داده است، زیرا این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در این بازارها با افزایش میزان تقاضا برای تلویزیون مواجه خواهد شد. 
برخلاف شرایط اقتصادی چالش‌برانگیزی که باعث کاهش تقاضا در فصل دوم مالی شده، سامسونگ سعی کرده که در بخش وسایل خانگی دیجیتال با راه‌اندازی محصولات تولید انبوه، جوابگوی تقاضای زیاد برای دستگاه‌های تصفیه هوا باشد. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در اقتصادهای توسعه‌یافته، رشد فروش کمتری داشته باشد. در حالی که بیشترین رشد فروش در بازارهای نوظهوری همانند بازار آسیا پیش‌بینی می‌شود. به طور کلی سامسونگ سعی دارد با تولید انبوه محصولاتش در این بخش، بازده عملیاتی و سوددهی خود را بالا ببرد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا