تکنولوژی

تحلیل‌روندهای مالی و تکنولوژی شرکت‌ها

نام نویسنده: مصطفی طهوری

آی تی ایران – تحلیل روندهای مالی و تکنولوژی شرکت‌ها در روز گذشته به این شرح است.

Peabody Energy

شرکت ذغال سنگی پیبادی دیروز سه شنبه صورتهای مالی خود را گزارش کرد که باعث شگفت زده شدن سهامدارانش شد . درحالی که کارشناسان پیش بینی کرده بودند که شرکت در این دوره 5 سنت ضرر خالص برای هر سهم گزارش می کند ،

پیبادی توانست 33 سنت سود خالص به ازای هر سهم گزارش کند که باعث شگفت زده شدن کارشناسان و تحلیل گران و خوشحالی سهامدارانش شد و از این بابت قیمت سهامش با رشد خوبی مواجه شد و باعث شد که دیگر شرکت های ذغال سنگی همچون آلفا نچرال ریسُرسس و آرچ کُل نیز با افزایش قیمت رو به رو شوند . من فکر می کنم که این عملکرد قوی پیبادی در دوره منتهی به 30 جون یک سیگنال می باشد که در برگیرنده این موضوع است که سایر شرکت های ذغال سنگی در این دوره می توانند صورت های مالی قوی از خود گزارش کنند و این مطلب باعث افزایش قیمت سهامشان بعد از روز گزارش صورت های مالی اشان خواهد شد.

عین اتفاقی که به صورت سریالی برای بانک ها وموسسات بزرگ مالی آمریکا بعد از گزارش صورت های مالی اشان در این دوره رخ داد . برای مثال الان می تواند فرصت خوبی باشد برای تصاحب سهام آلفا نچرال ریسرسس ، زیرا از عملکرد پیبادی در دوره دوم می توان انتظار داشت که آلفا نچرال ریسرسس نیز عملکردی مشابه با پیبادی را داشته باشند زیرا هر دو دقیقاً در یک صنعت و گروه کاری قرار دارند.

طبیعتاً در یک سال گذشته شرکت های ذغال سنگی بر عکس شرکت های سولاری با افت سنگینی مواجه بودند و شرکت پیبادی نیز در دوره مشابه سال قبل توانسته بود که 78 سنت به ازای هر سهم سود گزارش کند ولی در این دوره سود شرکت با افت 56% به نسبت سال قبل مواجه بود و 33 سنت سود گزارش شد ولی به هر حال به نسبت پیش بینی هایی که دربرگیرنده 5سنت ضرر بودند خیلی خیلی قوی تر عمل کرده.

همچنین شرکت برای دوره بعد میزان سودش را در بازه 9سنت سود خالص تا 16 سنت ضرر خالص مشخص کرده درحالی که کارشناسان برای دوره بعدی پیش بینی 15 سنت ضرر خالص را کرده بودند که با این مطلبی که امروز شرکت بیان کرد مشخص شد که احتمال سوددهی در دوره بعدی نیز وجود دارد و این مسئله باعث خوش بین شدن سهامداران به این شرکت شده . میزان درآمد در دوره دوم 1.82 میلیارد دلار پیش بینی شده بود که 1.73 میلیارد دلار آن محقق شد .میزان مصرف ذغال سنگ در دوره دوم 9.5 % رشد داشته . موسسه انرژی آمریکا پیش بین کرده که امسال تقاضا برای ذغال سنگ با 6.7% افزایش مواجه خواهد بود
——————————————————————————-


Nokia

شرکت نوکیا دیروز سه شنبه23 جولای از مدل جدید گوشی هوشمند خود که مخصوص بازارهای نوظهور ساخته است ، پرده برداری کرد . نام این گوشی لومیا 625 است و مهمترین ویژگی آن که باعث جذاب جلوه کردن آن شده قیمت 290$ برای مدل فکتُری آنلاکد آن است که به نسبت امکاناتی که دارد ارزان تلقی می شود .

نوکیا اعلام کرده که لومیا 625 مورد هدف بازارهای نوظهور همچون آمریکای لاتین ، آفریقا و آسیا قرار خواهد گرفت . همچنین این گوشی قرار است که یکی از رقیبان سرسخت گوشی سامسونگ گلکسی گِرند کوآترُ باشد .

همچنین این نکته را باید اضافه کرد که تنوع رنگ در گوشی های هوشمند نوکیا موسوم به لومیا باعث متمایز شدن گوشی های این شرکت با سایرین شده و اخیراً شایعاتی مبنی براینکه شرکت اپل نیز به فکر ساخت گوشی آیفُن با رنگ بندی های متنوع است به گوش می رسد .

——————————————————————————–


Texas Instruments

شرکت تگزاس اینستورومنتس نیز در روز دوشنبه صورتهای مالی خود را گزارش کرد که بهتر از پیش بینی ها در سوددهی عمل کرد . شرکت تگزاس اینستورومنتس که در زمینه ساخت نیمه رساناها فعالیت دارد توانست 59 سنت به ازای هر سهم سود تقسیم کند که به نسبت 41 سنت پیش بینی شده خیلی قوی تر عمل کرده. از بابت درآمدی تقریباً برابر با پیش بینی ها بود. میزان درآمد در این دوره 3.047 میلیارد دلار و مقدار پیش بینی شده 3.06 میلیارد دلار بود.

شرکت در دوره دوم نزدیک 1 میلیارد دلار به سهامداران از طریق دیویدنت و خرید سهام خود شرکت برای پشتیبانی قیمت سهام ، پول پرداخت کرده است. حاشیه سودناخالص از 47.6% در دوره اول امسال به 51.5% در دوره دوم امسال افزایش داشته که از 50.5 % پیش بینی خود شرکت نیز فراتر رفته و باعث شده که شرکت برای دوره سوم امسال پیش بینی 53.5% برای حاشیه سود ناخالصش بکند درحالیکه قبلاً برای دوره سوم حاشیه ناخالص 50.5% پیش بینی کرده بود. شرکت با حاشیه سود 54.5% که در دوره سوم سال 2010 حاصل شده بود فاصله زیادی ندارد . حاشیه سود 54.5% ای بیشترین حاشیه سود ناخالصی بوده که تا به حال شرکت تجربه کرده
——————————————————————————-


McDonald’s

مک دونالدز گزارش های مالی خود را به بازار ارئه داد که نمایانگر ضعیف شدن تقاضا در بازار آمریکا در سه ماهه دوم 2013 است .

درآمد مک دونلدز در سه ماهه دوم برابر با 7.08 میلیارد دلار بود که تقریباً با 7.1 میلیارد دلار پیش بینی شده فاصله چندانی نداشت ولی سودخالص شرکت کمتر از مقدار پیش بین شده بود . سود هر سهم 1.38$ ، مقدار پیش بینی شده 1.4$ سود برای هر سهم. فروش جهانی مک دونادز در دوره دوم 1% و در آمریکا نیز 1% رشد داشته درحالیکه تحلیلگران انتظار رشد 1.5% را برای فروش در بازار آمریکا داشتند .

یکی از مشکلاتی که مک دونالدز در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است ، رقابت با رقبایش همچون کینگ برگر و وِندی است. این دو رقیب مک دونالدز با ارائه غذاهایی به همراه اطلاعاتی که حاوی کالری آن غذا می باشد توانسته اند کمی سهم بازار مک دونالدز را تحت شعاع قرار دهند .همانطور که بزرگترین شرکت نوشابه سازی جهان یعنی کوکاکولا در گزارش هایش نیز آورده بود ، روند حرکت مردم آمریکا به سمت غذاها و نوشیدنی های سالم و کم کالری در حال قوت گرفتن می باشد که این جریان به ضر کوکاکولا و مک دونالدز می باشد . شرکتی که خود را سریعتر منطبق با تقاضای روز جهانی کند مطمئناً پیروز خواهد بود و این حرکت از سوی رقیبان مک دونالدز دیده شده. در مجموع ولی شرکت به نسبت سال قبل خود که 6.92 میلیارد دلار درآمد و 1.32$ سود به ازای هر سهم گزارش کرده بود توانست قوی تر عمل کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا