تکنولوژی

گزارشی از تازه‌های CES 2012

نام نویسنده: دا لهردی

بعد از یک سال پر از اتفاقات مختلف برای صنعت تکنولوژی، حالا یک بار دیگر بزرگان و فعالان این صنعت دور هم جمع شده‌اند تا از جدیدترین محصولات و خدمات خودشان پرده‌برداری کنند. بهانه اما رویدادی سالانه است که از سال 1967 به صورت رسمی برگزار می‌شود. در واقع سال‌هاست که CES یا همان نمایشگاه لوازم مصرفی الکترونیک به بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی جهان و محلی برای رقابت شرکت‌های بزرگ فعال در این عرصه تبدیل شده است. حالا این رویداد آنقدر در صنعت دیجیتال اهمیت پیدا کرده است که حتی بسیاری از کارشناسان عنوان سال نو دیجیتالی را به آن داده‌اند.

امسال هم مانند هر سال با رسیدن سال نو میلادی و در دومین هفته از آن نمایشگاه CES برگزار شده است. هر چند این نمایشگاه به صورت رسمی از روز دهم ژانویه آغاز شده و تا روز سیزدهم این ماه طول می‌کشد، اما طرفداران تکنولوژی و محصولات دیجیتال از شب قبل جلوی مرکز همایش‌های لاس وگاس صف کشیده بودند تا بتوانند از اخبار کنفرانس‌های خبری بعضی از شرکت‌ها که در شب نهم ژانویه برگزار شده بود، مطلع شوند. هرچه باشد این چهار روز برای اهالی دنیای تکنولوژی خبرسازترین روزهای سال به حساب می‌آید و به همین دلیل هم خواب و خوراک را از اغلب آنها می‌گیرد.

نمایشگاه امسال هم در زمینی به مساحت 85/1 میلیون مترمربع که 37 برابر وسعت یک زمین فوتبال است، برگزار شده است. در نمایشگاه سال گذشته 2865 شرکت‌کننده 65/1 میلیون متر مربع از مجموع آن را برای نمایش محصولات و خدماتشان اشغال کرده بودند، این در حالی است که نمایشگاه امسال رکورد جدیدی را از نظر تعداد شرکت‌کنندگان به ثبت رسانده است. در CES 2012 بیش از 3100 شرکت از کشورهای مختلف شرکت کرده‌اند تا بیش از 20 هزار محصول جدیدشان را برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی کنند.

«گری شاپیرو» ريیس و مدیرعامل بنیاد لوازم مصرفی الکترونیک که برگزارکننده این نمایشگاه به صورت سالانه است، در این مورد می‌گوید: «با این تعداد شرکت‌کننده و محصولات جدید CES به بزرگ‌ترین مرکز نوآوری‌های تکنولوژی‌های مصرفی تبدیل می‌شود. حضور تعداد قابل‌توجهی از علاقه‌مندان در کنفرانس‌های خبری قبل از افتتاح نمایشگاه هم نشان از این دارد که جهان در انتظار نسل آینده تکنولوژی است.» در واقع به همین دلیل هم هست که در نمایشگاه بزرگ لوازم مصرفی الکترونیک امسال بیش از 140 هزار نفر بازدید کننده از سرتاسر جهان آمده‌اند تا جدیدترین تحولات دنیای تکنولوژی را از نزدیک ببینند.


آخرین سخنرانی پادشاه

امسال مراسم فتتاحیه نمایشگاه CES و سخنرانی‌های آن اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های قبل داشتند. مهم‌ترین دلیل آن هم شاید غیبت غول نرم‌افزاری دنیای تکنولوژی از سال آینده باشد و اینکه امسال مدیرعامل مایکروسافت سخنرانی خداحافظی‌اش را با این نمایشگاه می‌کند. به هر حال مایکروسافت از سال بعد دیگر در بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی صنعت تکنولوژی شرکت نمی‌کند و هنوز دلیل آن هم به طور شفاف و روشنی اعلام نشده است.

با این همه سخنرانی افتتاحیه امسال استیو بالمر تفاوت چندانی با سخنرانی سال گذشته‌اش در این نمایشگاه نداشت. به طور کلی سخنرانی افتتاحیه بالمر روی Xbox 360، ویندوز 8 و به طور کل سیستم‌عامل ویندوز، گوشی‌های تحت ویندوز شرکت نوکیا و نسخه جدید Kinect برای کامپیوترهای شخصی بود. مهم‌ترین چیزی هم که مديرعامل مایکروسافت در آخرین سخنرانی‌اش در CES اعلام کرد معرفی گوشی Nokia 900 با اشتراک AT&T بود. بالمر اعلام کرد که این نسخه جدید Kinect از اولین روز ماه فوريه آینده در دسترس کاربران قرار خواهد داشت. او در جواب این سوال که آینده مایکروسافت را در چه چیزی مي‌بيند، فقط گفت: «ویندوز! ویندوز! ویندوز!» آخرین سخنرانی بالمر یک ساعت و نیم طول کشید و در آخر گفت: «ما همیشه در CES به دنبال برقراری تعادل میان سال پیش رو و سال گذشته بودیم. 2011 سال خوبی برای ما بود، اما باید بگیم کاربران باید منتظر محصولات و خدمات جدیدی از مایکروسافت باشند.»

پل اوتلینی، مدیرعامل شرکت اینتل هم یکی دیگر از سخنرانان بزرگ مراسم افتتاحیه بود. او سخنرانی‌اش را با این جملات آغاز کرد که: «دنیای کامپیوتر باید دنیای پر از آگاهی، سازگاری و امنیت باشد. ما می‌خواهیم به تماشای ویدئوهای باکیفیت بنشینیم، با دستگاه‌های دیجیتال مختلف‌مان کار کنیم و کاری کنیم که دستگاه‌های دیجیتال ما از نیازهای ما و حتی جایی که در لحظه هستیم، آگاه باشند.» با این همه اما مهم‌ترین چیزی که اوتلینی در این سخنرانی مطرح کرد ورود اینتل به بازار موبایل‌های هوشمند با گوشی Lenovo K800 بود ک قرار است از دومین فصل سال 2012 و ابتدا به بازار چین صادر شود. او همچنین درباره شراکت استراتژیک و چندساله با شرکت موتورولا موبیلیتی صحبت کرد که بر اساس آن موتورولا از نیمه دوم امسال شروع به صادرات موبایل‌های هوشمندش با پردازنده اتم شرکت اینتل و سیستم‌عامل آندروید می‌کند. مدیرعامل اینتل همچنین درباره سازگاری پردازنده‌های این شرکت با میلیون‌ها برنامه کابردی متفاوت بازار و تبلت‌های مختلف حرف زد و به برنامه این شرکت برای حضور پررنگ در بازار لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک یا اولترابوک‌ها اشاره کرد.


محصولات جنجالی

شرکت‌های مختلف بزرگ و فعال در زمینه تکنولوژی و تولید محصولات دیجیتال از مدت‌ها قبل به معرفی محصولات جدیدشان که قرار است اولین بار در نمایشگاه CES رونمایی شوند، پرداخته‌اند. جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که در نمایشگاه امسال بیش از 20 هزار محصول جدید معرفی و رونمایی می‌شود، اما در این میان معمولا بعضی از محصولات قابلیت‌ها و خدمات متفاوتی را دارند که آنها را از بقیه متمایز می‌کنند. به طور کلی اما در نمایشگاه امسال اولترابوک‌ها جنجالی‌ترین و خبرسازترین محصولات هستند.

Lenovo در نمایشگاه امسال نوت بوک فوق باریک خودش را با نام IdeaPad Yoga معرفی کرد. این اولترابوک ساختار تاشونده دارد و به این ترتیب با تا شدن از محل مشخصی می‌تواند به یک تبلت تبدیل شود. این محصول مبتنی بر ویندوز بوده و دارای یک نمایشگر 1/13 اینچی تمام لمسی است.


نوت‌بوک شیشه‌ای شرکت اچپی یکی از جالب‌ترین این محصولات بود. این محصول دارای نمایشگر 14 اینچی بوده و از پردازشگر i5-2467M شرکت اینتل و رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد. این نوت‌بوک شیشه‌ای قرار است از هشتم ماه فوریه و با قیمت 400 دلار به بازار عرضه شود.


علاوه بر تلویزیون‌های سه بعدی بدون نیاز به عینک که یکی از بزرگ‌ترین آنها ر شرکت Sharp در این نمایشگاه معرفی کرد، تلویزیون‌های بزرگ یکی از پرطرفدارترین محصولات نمایشگاه امسال بودند. شرکت LG در این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگر OLED جهان را با اندازه 55 اینچی با ضخامت بدنه تنها 4 میلیمتری معرفی و رونمایی کرد.

گوشی‌های موبایل هوشمند فوق باریک که در نمایشگاه امسال در کنار اولترابوک‌ها ترکیب جالب را به وجود آورده‌اند. شرکت هواووی یک مدل از این گوشی‌های فوق باریک را با سیستم‌عامل آندروید، نمایشگر 4 اینچی و بدنه‌ای با ضخامت تنها 6 میلیمتر در این نمایشگاه رونمایی کد که با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد.

با این حال اما گوشی گلکسی نوت شرکت سامسونگ هم یکی از محصولات خبرساز نمایشگاه امسال بود. این گوشی که در واقع محصولی میان تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند است، سومین گوشی ویندوزی معرفی شده در CES امسال است.

این گوشی تبلت نسل چهارمی دارای نمایشگر 3/5 اینچی بوده و از قلمی برای نوشتن و نقاشی کشیدن بهره می‌برد. پردازشگر دو هسته‌ای، حافظه 16 گیگابایتی و دوربین عکاسی 8 مگاپیکسلی از دیگر امکانات این محصول جدید و جالب است.
برند محبوب اپل با اینکه هرگز در این نمایشگاه شرکت نکرده و نمی‌کند، در نمایشگاه امسال دیده می‌شد. شرکتی به ام Henge Docks در این نمایشگاه یک داک جالب را برای انواع مک‌بوک ایر معرفی کرده است. این داک برای هر دو نوع مک بوک ایر ۱۱ و ۱۳ اینچ تولید خواهد شد و با استفاده از آن کاربران بدون هیچ دردسر و تنظیم اضافه‌ای، پورت‌های USB و Mini Displayport را در اختیار دارند. این داک قرار است به زودی با قیمت 60 دلار به بازار عرضه شود.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا