تکنولوژی

کناره گیری صوری چینی ها از بازار مخابرات ایران

جریان رسانه ای ایجادشده از سوی برخی خبرگزاری های خارجی مبنی بر نوع فعالیت هواوی در ایران، این شرکت چینی را ماب کرد با انتشار اطلاعیه ای محدود کردن بازار فعالیت های خود را در ایران اعلام کند و به دنبال آن نوکیا-زیمنس اروپایی نیز که پيشتر عطای حضور در بازار ایران را به لقایش بخشیده بود، اعلام کرد قراردادهای جدیدی در ایران امضا نخواهد کرد و تعهدات فعلی خود را نیز به تدریج کاهش خواهد داد.
به گزارش عصر ارتباط، در این میان کناره‌گیری نوکیا-زیمنس بخاطر ماهیت اروپایی آن دور از انتظار نبود و پیش از این نیز آغاز شده بود اما حکایت جالب این کناره‌گیری‌های اطلاعیه هواوی مبنی بر کاهش فعالیت‌هایش در بازار ایران است.

برخی سایت‌های خبری خارجی با وارد آوردن فشار به هواوی مبن بر فروش تجهیزات سرویس مکان‌یابی به اپراتورهای ایرانی با چاشنی حساسیت‌های سیاسی، این شرکت چینی را که به سختی وارد بازار آمریکا شده بود، قانع کردند فعالیت‌هایش را در بازار ایران حداقل به صورت صوری همچون وندورهای اروپایی کم کند.

پیش از این شرکت‌هایی همچون اریکسون، نوکیا زیمنس كه پيش از اين اعلام شده بود تجهيزات شنود فروخته است، آلکاتل و… از فعالیت در بازار ایران صرف ‌نظر کرده بودند و با کاهش تدریجی فعالیت‌های خود اکنون تنها به نگهداری شبکه‌هایی که از گذشته قرارداد دارند، می‌پردازند تا بتوانند به تدریج از بازار ایران خارج شوند و مورد غضب کشورهای دیگر که به مراتب درآمد بیشتری از بازار ایران برای آنها دارد، واقع نشوند.

بر همین اساس هواوی طی اطلاعیه‌ای رسمی علی‌رغم سهم بالا در بازار مخابرات ایران در مقایسه با دیگر وندورها و حتی رقیب چینی خود ZTE از محدود کردن فعالیت‌های خود در ایران خبر داده است. سهم دو وندور چینی عرضه‌کننده تجهیزات شبکه‌های مخابراتی در بازار ارتباطات ایران در شبکه زیرساخت، اپراتورهای مخابراتی ایران و شبکه‌های وایمکس از پنج تا 48 درصد برآورد می‌شود که طی سال‌های اخیر رو به افزایش نیز گذاشته است.

هواوی اعلام کرد با توجه به تزاید شرایط پیچیده در ایران، به طور داوطلبانه توسعه تجارت خود ا در بازار ایران محدود می‌کند و با محدودسازی فعالیت‌های خود با مشتریان فعلی به دنبال مشتریان جدید نخواهد بود.

به گفته این شرکت چینی، برای شبکه‌های مخابراتی که تحویل داده شده‌اند یا در حال تحویل به مشتری هستند، هواوی سرویس‌های ضروری را برای اطمینان بخشیدن به برقراری ارتباطات برای شهروندان ایرانی تامین خواهد کرد.

هواوی با اعلام اینکه با شعار «غنی‌سازی زندگی با ارتباطات» به نقش مخابراتی خود همچنان ادامه خواهد داد و آن را ایفا خواهد کرد، تجهیزات مخابراتی برای کاربردهای تجاری و شهری در سراسر دنیا را تامین می‌کند.

طبق اعلام این شرکت نوع فعالیتش در یران در هماهنگی کامل با قوانین و مقررات تعیین‌شده از سوی سازمان ملل، آمریکا و اروپاست.

شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران طی سال‌های اخیر یکی از جذاب‌ترین بازار هدف چینی‌ها برای عرضه و فروش تجهیزات‌شان بوده است و سیاست‌های بین‌المللی اعمال‌شده علیه ایران نیز در این میان نقش کاتالیزور را برای چشم‌بادامی‌ها ایفا کرد. این روزها چینی‌ها که عمده وندورهای مخابراتی آنها در هواوی و ZTE خلاصه می‌شود، پای ثابت مزایده‌ها و مناقصه‌های ایران هستند و به نظر نمی‌رسد هواوی علی‌رغم انتشار رسمی چنین اطلاعیه‌ای حاضر به چشم‌پوشی از بازار ایران باشد.

هواوی د سال 1988 با ماهیتی خصوصی راه‌اندازی شد اما در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی بر سر وابستگی آن به وزارت دفاع چین به میان آمده که به آنها هیچ‌ گاه پاسخی نداده است. این کمپانی در حال حاضر بیشترین سهم را در شبکه مخابراتی ایران به خود اختصاص داده است.

این اقدام هواوی گمانه‌های بسیاری را در ذهن مدیران مخابراتی ایران که در مواجهه با تحریم ایران از سوی وندورهای اروپایی اتکای قابل توجهی به چینی‌ها کردند و عدم حضور آن را غیرممکن می‌دانستند، ایجاد کرده است.

نکته جالب توجه این است که هواوی در تمامی سال‌های حضورش در بازار ایران هیچ گاه با نام اصلی خود فعالیت نکرد و تحت نام شرکتی با عنوان SKYCOM با اپراتورهای ایرانی معامله می‌کرد و شرکت ثبت‌شده آنها در ایران نیز به همین نام است و با همین نام نیز در نمایشگاه‌های داخل کشور حضور می‌یابد.

در اطلاعیه هواوی نکته جالب توجهی مبنی بر عدم پذیرش مشتری جدید وجود دارد به طوری که این اپراتور بازار قبلی خود را حفظ خواهد کرد و در ظاهر به همه سهمی که در حال حاضر از همراه اول، ایرانسل و زیرساخت ارتباطی کشور کسب کرده اکتفا می‌کند و از مشتری‌های جدیدی همچون اپراتور سوم تلفن همراه و اپراتور چهارم با نام ایرانیان‌نت است که به طور قطع از مشتری‌های جدید این شرکت چینی برای توسعه شبکه خود هستند، صرف نظر کرده است که این نیز خود جای تعجب دارد چراکه هواوی با تخفف 20 میلیون یورویی پروِه پیمانکاری رایتل را نیز از آن خود کرده است.

البته در این میان ZTE که رقیب دیرینه هواوی است نیز در این بازار حضور دارد و گرچه در مقایسه با هواوی از سهم کمتری برخوردار است اما فعلا بی‌سر و صدا به تماشای آنچه در بازار می‌گذرد، نشسته است.

در حالی که با خروج وندورهای اروپایی و آمریکایی از ایران، محصولات چینی رونق یافت و در این آشفته ‌بازار قیمت محصولات خود را افزایش دادند، عملا با اقدام تازه خود طی فرآیند خرید محصول از دلالان و با واسطه و با رابطه، قیمت تمام‌شده محصولات هواوی در ایران بیش از ارزش واقعی آن خواهد شد و سود سرشاری را نیز به جیب دلالان سرازیر خواهد کرد. هواوی در اطلاعیه خود منافع دیگری را نیز خارج از مرزهای ایران جست‌وجو می‌کند. این شرکت که به تازگی توانسته اعتماد آمریکایی‌ها را از محل وابستگی‌اش به وزارت دفاع چین جلب کند و در بازار این کشور نیز رخنه کرده، قصد ندارد به هر قیمتی که شده از این بازار رانده شود و به همین دلیل به نظر می‌رسد برای حفظ بازار آمریکایی خود از هر اقدامی فروگذار نباشد.

در حالی که دو شرکت هواوی و ZTE هر یک با استراتژی‌های خاص خود از دامپینگ گرفته تا راضی کردن مشتریان به اشکال مختلف درصدند سهم بیشتری ز بازار ایران را به دست آورند، هواوی توانسته بود تا یک سال پیش با سهم 38 درصدی‌اش در شبکه ارتباطی ایرانسل، 23 درصدی از شبکه مخابراتی شرکت مخابرات ایران، 15 درصدی از شبکه شرکت ارتباطات سیار، 26 درصدی از شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت و 48 درصدی از شبکه شرکت مبین‌نت یکه‌تاز میدان فروش تجهیزات به شرکت‌های بزرگ مخابراتی ایران باشد که به نظر می‌رسد این سهم به تازگی با افزایش عمده‌تری نیز مواجه شده است.

طبق برآوردهای آماری نوکیا زیمنس با 27 درصد سهم از شبکه مخابراتی شرکت مخابرات ایران بیشترین سهم را نسبت به وندورهای دیگر رقیبان دارد و پس از آن هواوی با 23 درصد، ZTE با 22 درد، اریکسون با 10 درصد، آلکاتل 9 درصد و دیگر وندورها 9 درصد باقی‌مانده قرار دارند.

در حالی که برآوردهای صورت‌گرفته نشان می‌دهد شرکت چینی هواوی با سهم 38 درصدی خود از شبکه ارتباطی ایرانسل بیشترین سهم را در این شبکه به دست آورده که پس از این شرکت، اریکسون با 32 درصد و نوکیا-زیمنس با 30 درصد تجهیزات در شبکه ایرانسل حضور دارند.

هواوی به خاطر مزایده‌ها و مناقصه‌هایی که اخیرا برای توسعه شبکه زیرساخت کشور برگزار شد، توانسته با کنار زدن رقیب آمریکایی خود سهمش را از تجهیزات زیرساخت ارتباطی کشور به 26 درصد برساند و سیسکو را با 18 درصد به زیر بکشاند. پس از آنها آلکاتل با 18، نوکیا-زیمنس با 12، ZTE با 10، اریکسون با هفت و باقی شرکت‌ها با 9 درصد قرار دارند.

شرکت ZTE نیز مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های چینی ریشه در دولت این کشور دارد. این وندور چینی در سال 1985 توسط یک گروه سرمایه‌گذاری دولتی وابسته به وزارت هوا و فضای چین راه‌اندازی شده است اما به نظر می‌رسد از اعلام بازی صوری هواوی، ZTE بیشترین نفع را ببرد.

منبع : عصر ارتباط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا