تکنولوژی

اپل بعد از استیو جابز

نام نویسنده: رضا هاشمی

تیم کوک مدیر عامل فعلی شرکت اپل بیش از ۱۴ سال سابقه مدیریت ارشد در شرکت اپل و تجربه و اندوخته زیادی از کار کردن در کنار استیو جابز دارد. وی در سال ۱۹۹۸ بعد از بازگشت استیو جابز به اپل و به پیشنهاد وی از شرکت Compaq به عنوان مدیر ارشد استخدام اپل در آمد تا وضعیت تولید محصولات اپل را ساماندهی کند.
تیم کوک مدیری کارآمد و با استعداد و بهترین انتخاب استیو جابز برای جایگزینی خود بوده است. مدیریت وی در طول ماههای گذشته نه تنها افتی در ارزش سهام شرکت اپل نداشته بلکه بسیاری از نگرانیها درباره مدیریت شرکت اپل را رفع کرده است.او همچنین عضو هیات مدیره شرکت نایک است که اثر حضور وی در محصولات مشترک با شرکت اپل دیده میشود.

محصولات بعدی اپل

با توجه به چرخه ۱۲ ماهه محصولات اپل به اطمینان می توان گفت که محصولات اپل تا یکسال آینده در مسیر طراحی نهایی و تولید قرار دارند و اثر خلاقیت و نگاه استیو جابز در آنها دیده خواهد شد. iPhone 5 محصولی طراحی شده است و iPad 3 نیز به زودی معرفی خواهد شد و به احتمال زیاد همگرایی سیستم عامل iOS و سیستم عامل Mac OSX در یک سال آینده مشهود خواهد شد.
برخی اختراعات جدیدا ثبت شده توسط شرکت اپل و همچنین اطلاعات درز کرده از درون شرکت اپل نشان میدهد که این شرکت قصد دارد تا دنیای رسانه های تصویری و تلویزیون را نیز همچون موسیقی متحول کند و محصولات جدیدی در مسیر تحقیق و طراحی قرار دارند که همگی از نگاه آینده نگرانه و خلاقانه استیو جابز بهره برده اند.
با این توصیف به نظر میر سد که شرکت اپل تا ۲ سال آینده مسیری از قبل طراحی شده دارد که با معرفی حصولات جدید و ارتقا و بهبود محصولات نرم افزاری و سخت افزری فعلی همراه خواهد بود.
در طول سه سال آینده اپل همچنان به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و به تدریج از یک شرکت برتر در تولید سخت افزار به یک شرکت برتر در ارایه زیرساخت های رسانه های دیجیتال تبدیل می شود. البته با توجه به نبودن نابغه ای به نام استیو جابز به تدریج ساختار مدیریتی شرکت اپل تغییر کند و کمی باز تر شود و نقش عقل جمعی در تصمیم گیری های آن بیشتر گردد.

آینده شرکت اپل

استیو جابز بیش از ۷ سال از سرطان رنج میبرد و از آینده خود مطلع بود. در طول این مدت سعی کرده در کنار بهترین مدیران خود بهترین افراد را ه استخدام اپل در بیاورد و اصول مدیریتی و فکری و راهبردی خود را به عنوان ارزشهای اصلی شرکت اپل جا بیاندارد. مدیران و مهندسین شرکت اپل همگی به ارزشهای استیو جابز معتقدند و به صورت عملی در کنار وی آنرا تجربه کرده اند.
شرکت اپل در حال حاضر موقعیت برتر در اغلب محصولاتی دارد که عرضه کرده است و با سرمایه بسیار زیاد توانایی به دست آوردن انواع فناوری های نو و ارایه آنها به صورت عمده را دارد و می تواند موقعیت خود را در بازار های فعلی و بازار های جدید را حفظ کرده و ارتقا دهد.
جابز تنها مدیر افسانه ای نیست که شک و تردید در آینده رهبری شرکت پس از خود را ایجاد کرده باشد. موقیت مشابهی پس از مرگ مدیران شرکتهایی چون مک دونالد دیسنی و والمارت رخ داد و مدیران بعد از آنها توانستند با پایبندی به اصول رهبری آنها موقعیت شرکت را حفظ کرده و پیشرفت دهند.
بدون شک سرمایه زیاد شرکت اپل در کنار موقعیت برتز در بازار محصولات دیجیتال و اکترونیکی در کنار استعداد و هوشمندی مدیران لایق شرکت اپل و پایبندی به اصول رهبری استیو جابز می تواند آینده روشنی برای شرکت اپل رقم بزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا