تکنولوژی

اندرويد يا آي او اس امنيت با کدام است

همکاران سيستم- با وجود امنيت بيشتر دو سيستم عامل آي.او.اس اپل و اندرويد گوگل نسبت به سيستم‌ عامل‌هاي مورد استفاده در رايانه‌هاي شخصي، هنوز شک و ترديد‌هايي در مورد قابليت دفاعي اين دو سيستم عامل در مقابل انواع حملات سايبري وجود دارد.
با اينکه طراحي اين دو سيستم عامل مبتني بر اصول امنيتي است، اما لزوم به‌روز بودن در دوران به‌شدت متغير و سرشار از تهديد کنوني، خود مشکل و چالشي بزرگ است.
شركت سايمنتک، از مهم‌ترين سازندگان نرم افزارهاي امنيتي، در گزارشي توان پايداري اين دو سيستم عامل در مقابل انوع حملات اينترنتي شامل حملات تحت شبکه و تحت وب، حملات مبتني بر مهندسي اجتماعي، حمله به يکپارچگي داده‌هاي درون دستگاه‌ها و بدافزارها را مقايسه کرده است.
سايمنتک به اين نکته اشاره کرده است که کاربران تلفن‌هاي هوشمند مبتني بر آي.او.اس و اندرويد، به‌طور معمول دستگاه‌هاي خود را با خدمات ابري و رايانه‌هاي شخصي خود همگام مي‌سازند. در اين وضعيت اين احتمال وجود دارد که برخي داده‌هاي حساس فرد در معرض دسترسي سيستم‌هايي خارج از کنترل فرد قرار گيرد.

طبق گزارش سايمنتک، در مقابله با بدافزارهاي سنتي، استانداردهاي مورد استفاده در برنامه‌هاي اپل توان مؤثرتري در حفاظت از کربران خود دارند، در مقابل، استانداردهاي غير مستحکم (متن باز) گوگل، خود عامل گسترش روزافزون بدافزارهاي مختص به اندرويد شده است.

به‌طوري که در اوايل ماه جاري، گوگل مجبور شد که 10 برنامه عرضه شده در بازار اندرويد را به خاطر آلوده بودن به اين بدافزارها، حذف کند. اين در حالي است که به گفته مدير تحقيقات شرکت CSS Insight رويکرد متن‌باز گوگل در توليد اندرويد يکي از عوامل موفقيت اين سيستم عامل است.

اين امر منجر به افزايش سريع برنامه‌هاي مربوط به اندرويد شد. با وجود اين، برنامه‌هاي مخرب تا کنون اثري جدي بر کاربران نداشته‌اند، اما اين امکان وجود دارد که ادامه حملات شددتر به تغيير ديدگاه کاربران اندرويد منجر شود.

به گفته متخصصين امنيت، اتکاي اندرويد بر انجام تنظيمات امنيتي توسط کاربران نقطه ضعف آن است. زيرا بسياري از کاربران از دانش فني لازم براي استفاده از اين امکانات برخوردار نيستند. در مقابل، سيستم عامل آي.او.اس، در بسياري از زيرسيستم‌ها به هيچ‌وجه چنين اجازه‌اي را به کاربران خود نمي‌دهد. در اندرويد فرآيند آلودگي به اين صورت است که برنامه‌هاي مخرب درخواست نصب را ارئه مي‌کنند و کاربران بي خبر از همه جا نيز چنين اجازه اي داده و دستگاه آلوده مي‌شود.
اما نقص سيستم عامل آي.او.اس در شيوه ضعيف کدگذاري اطلاعات است، به وري که يک هکر بدون نياز به داشتن رمز عبور و فقط با اتصال فيزيکي به دستگاه مورد نظر مي‌تواند تمام اطلاعات موجود روي آن را سرقت کند. متخصصان تا کنون بيش از 200 اشکال امنيتي در نسخه‌هاي مختلف آي.او.اس کشف کرده‌اند، هرچند هيچ‌کدام از آن‌ها شامل خطرات جدي نيست.
در نهايت سايمانتک اين‌طور نتيجه‌گيري کرده است که آي.او.اس در زمينه کنترل دسترسي، منشاء برنامه و رمزگذاري عملکرد بهتري دارد. اما اندرويد در ايزوله کردن برنامه‌ها و امکان کنترل برنامه‌ها توسط کاربران عملکرد بهتري داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا