تکنولوژی

گفت‌وگو با مدیر سابق فروش یاهو در خاورمیانه و آفریقا

نام نویسنده: نسترن صائبی

یحیی علوی یکی از ایرانیان موفقی است که در خارج از ایرن در حوزه IT فعالیت می‌کند. وی در 22 سالگی به مدیریت فروش منطقه خاورمیانه و آفریقای یاهو انتخاب شد و جوان‌ترین مدیرکل مجموعه یاهو در آن زمان بود. دکتر علوی به غیر از یاهو فعالیت‌های دیگری هم دارد. او عضو انجمن سخنرانان حرفه‌ای است و در 53 کشور جهان در تمامی قاره‌ها سخنرانی کرده است.

فناوران مصاحبه‌ای اختصاصی با این فناور موفق ایرانی انجام داده‌ است که در ادامه می‌خوانید:

شرحی از خودتان بدهید و بگویید که از چه زمانی وارد یاهو شدید، چطور استخدام شدید و کار اصلی‌تان در آنجا چیست؟

بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته علوم کامپیوتر، کارم را در یاهو با سمت مدیر یانی بخش فناوری اطلاعات شروع کردم، ولی بعد از مدتی بخش فروش ذهنم را به خود مشغول کرد. کارکنان این بخش با کارمندان دیگر متفاوت بودند. آنها پشت ماشین‌های آنچنانی می‌نشستند و باهوش‌تر از افراد دیگر به نظر می‌رسیدند و زمانی که وارد جمعی می‌شدند، توجه همه را به خود جلب می‌کردند. به عنوان جوانی که انگیزه زیادی برای رسیدن به قدرت و پول داشتم، با مدیر بخش فروش یاهو که آن زمان آقای اسکات کیمبل بود، ملاقات کردم و از او پرسیدم که چه عواملی باعث موفقیت یک فروشنده است. اسکات جواب داد: “ما هر روز درگیر موانعی هستیم که خودمان برای خودمان ساخته‌ایم، اما باید از سطحی بالاتر از این موانع به همه چیز فکر کنی. باید شجاع باشی، هرگز از شکست نترسی و زمانی که شکست خوردی، زندگی را دوباره شروع کنی. چون تا زمانی که انسان شکست نخورد، هیچ چیز یاد نمی‌گیرد.”

به این ترتیب، از سمت مدیر اجرایی رده پایین فروش شروع به کار کردم و بعد از چند سال ارتقا پیدا کردم و به سمت مدیر فروش و بازاریابی آفریقای جنوبی و خاورمیانه یاهو انتخاب شدم. از سال 2002 تا 2008 در یاهو فعال بودم.

چه زمانی از ایران رفتید؟ آیا به ایران سفر می‌کنید؟

به دلیل کار پدرم، مدت زمان زیادی در ایران نماندم و بیشتر این سال‌ها را در خارج از ایران گذرانده‌ام. در واقع 3 ماهه بودم که از ایرن سفر کردم، اما دهه دوم زندگی‌ام را بیشتر در ایران بودم. به دلیل سمینارها و کارگاه‌ها و مشتریانی که دارم، به ایران زیاد سفر می‌کنم.

چه موبایلی استفاده می‌کنید و لپ‌تاپ‌تان چیست؟ محبوب‌ترین فناوری‌تان چیست؟

گوشی موبایلم E75 نوکیا و لپ‌تاپم Vio سونی است. باید بگویم که اینترنت بهترین دوستم است و زمان زیادی را در دنیای مجازی می‌گذرانم.

چند نفر ایرانی در یاهو می‌شناسید؟

فقط می‌دانم که آقای ناظم در دپارتمان فناوری اطلاعات یاهو مشغول به کار است و از دو سال پیش که از این شرکت بیرون آمدم، خبر چندانی از آنجا ندارم.

از کدام ابزار یاهو خیلی استفاده می‌کنید و برای چه کاری؟

از اخبار و بخش مالی یاهو استفاده می‌کنم و ایمیل و مسنجر یاهو یکی از محبوب‌ترین ابزارم است.

چند ساعت در روز آنلاین هستید و چند ساعت را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید؟ به نظرتان کدام یک از این شبکه‌ها جذاب‌ترند؟

8 تا 10 ساعت از روز را پشت کامپیوترم هستم که همیشه به اینترنت وصل است، اما به طور میانگین فقط 3 تا 5 ساعت را در اینترنت می‌گذرانم.

من عاشق یوتیوب، فیس‌بوک و توییترم و در این شبکه‌ها با دوستان، خانواده و شرکای تجاری‌ام در سرتاسر جهان تعامل می‌کنم.

چقدر وابسته به وسایل‌تان هستید و چه قوانینی دارید؟ آیا محدودیتی در استفاده از وسایل الکترونیکی‌ یا اینترنت برای خودتان قایلید؟

به نحوی زندگی می‌کنم که خیلی به اشیا و ابزار دور و برم وابسته نباشم و به همین دلیل دوست دارم گاهی به طبیعت بروم. مثلا یک هفته را وسط جنگلی که هیچ وسیله الکتریکی از جمله موبایل در آن وجود ندارد، بگذرانم.

فکر می‌کنم که گاهی اوقات ما بیش از حد به ابزار الکترونیکی وابسته‌ایم و یادمان می‌رود که بدون آنها هم می‌توانیم زندگی کنیم.

چه موردی را در یاهو خیلی می‌پسندید و وجه تمایز این شرکت نسبت به شرکت‌های دیگر را در چه می‌بینید؟

روش زندگی و شرایط کار در یاهو واقعا جالب بود. تمامی بخش‌های یاهو یک نگرش را دنبال می‌کردند و همه کارمندان در عین اینکه بلندپرواز بودند، از کار کردن با برند قدرتمند لذت می‌بردند. این شرکت همیشه از کارمندانش حمایت می‌کرد و همیشه اخبار داغی در این شرکت وجود داشت مبنی بر اینکه یک اتفاق بزرگ در شرف وقوع است.

در یاهو، افراد شایسته‌ای به کار گرفته می‌شوند که بعد از مدتی به کارمندان حرفه‌ای و خبره تبدیل می‌شوند، ضمن اینکه فضایی کاملا دوستانه برای کارمندان ایجاد شده است.

به نظرتان علت موفقیت یاهو چیست؟

اینکه افراد درست در جایگاه درست قرار می‌گیرند و بعد از آن تیم مدیریتی بزرگی که در این شرکت فعالیت می‌کند.

چند کارمند در یاهو کار می‌کنند و چند ساعت در روز کار و چند ساعت استراحت می‌کنند؟

فکر می‌کنم که 15 هزار کارمند که این تعداد با در نظر گرفتن شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بیش از 200 هزار نفر می‌رسد. ساعت کاری آنها هم همانند همه شرکت‌ها از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر است. ضمن اینکه صبح‌های دوشنبه هر هفته کلاس آموزشی و یک‌بار در ماه تشکیل گروه داشتیم.

چه تغییراتی در سیستم بازاریابی و فروش یاهو به منظور تقویت جایگاه آن در برابر رقیب اصلی‌اش، گوگل، لازم است؟

از زمانی که خانم کارول بارتز به یاهو پیوسته، اگرچه درآمد شرکت نسبت به سال ماقبل به شدت کاهش یافت، اما سود ناخالص‌مان افزایش پیدا کرد. امروز، سرمایه‌گذاری و به دست آوردن شرکای تجاری فراوان اهمیت بسیاری دارد، حتی دیگر نمی‌توانی به تنهایی تصمیم بگیری. نکته قابل توجه اینجاست که در ژانویه 2010 یاهو در نمایش تبلیغات آنلاین، بزرگ‌ترین سهام بازار جهان را به خود اختصاص داد. سرویس نتایج مالی جی‌پی مورگان سهم بازار این شرکت در آمریکا را در نمایش تبلیغات آنلاین 17 درصد اعلام کرد که این میزان در مورد مایکروسافت تنها 11 درصد و در مورد AOL فقط 7 درصد بود.

دقیقا در منطقه خاورمیانه و آفریقا چه فعالیت‌های بازاریابی انجام می‌دهید؟

همه کار ما بهبود جایگاه و تصویر برند یاهو و تسعه کاربران از طریق ادغام ارتباطات بازاریابی مختلف بود، همچنان‌که

به دست آوردن مشتریان جدید و توجه به مشتریان فعلی این شرکت برای تبلیغات در اولویت کارمان قرار داشت.

آیا یاهو برنامه‌ای برای حضور در ایران به عنوان یکی از کشورهای بزرگ خاورمیانه خواهد داشت؟

در سال 2007، به دلیل اینکه یاهو سودی از بابت تبلیغات در ایران به دست نیاورده بود (به دلیل قوانین خزانه‌داری آمریکا که براساس آن هیچ شرکت آمریکایی اجازه کار کردن با شرکت‌های ایرانی را نداشت)، بحث‌هایی مبنی بر توقف خدمات‌دهی به کاربران ایرانی پیش آمد. در آن زمان از نفوذ و دلایل منطقی‌ام استفاده کردم و با مقایسه ایران با آفریقای جنوبی بعد از پایان تحریم‌های سازمان ملل- که مردم آنجا فقط به شرکت‌هایی مانند BMW که هنوز در این کشور باقی مانده بودند و با وجود تحریم‌ها همچنان در آنجا فعالیت می‌کردند، اطمینان داشتند- آنها را متقاعد کردم که همچنان خدمات‌دهی خود را در ایران ادامه دهند.

هم‌اکنون ایرانی‌ها می‌توانند مجانی از خدمات یاهو استفاده کرده و به آن اطمینان کنند، با وجودی‌که این کشور هنوز هم هیچ سودی برای یاهو ندارد. البته در آینده پیش بینی می‌شود که وضع تغییر کند.

یاهو بعد از انعقاد قرارداد با مایکروسافت چه تغییرات ساختاری داشته است؟

این قررداد هیچ وقت امضا نشد، چون مایکروسافت برای تصاحب یاهو تنها 6/44 میلیارد دلار پیشنهاد داد که از سوی این شرکت پذیرفته نشد.

اگر به عنوان کارمند یکی از موفق‌‌ترین شرکت‌های اینترنتی دنیا بخواهید فقط یک توصیه به کسب و کارهای ایرانی بکنید، آن توصیه چیست؟

چیزی که همیشه گفته‌ام: آینده را ببین و به مسایل پیش پا افتاده فکر نکن!

یک روز کارتان در یاهو را شرح بدهید.

کار در یاهو همیشه با اشتیاق و سرگرمی‌های بسیار همراه بود. تیم نوآور یاهو باشگاه ورزشی و اتاق استراحت داشتند و با وجودی‌که سالن ورزشی و غذاخوری بزرگی در این شرکت وجود دارد، هیچ کس از موقعیت خود سو استفاده نمی‌کند. در واقع شعار یاهو این بود: اول کار، بعد سرگرمی!

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا