تکنولوژی

رونق در بازار گوشی‌های ارزان قیمت

نام نویسنده: مريم عسگري

اين روزا نوسانات ارزي بر قيمت كالاهاي مختلف از جمله گوشي تلفن‌همراه تاثير گذاشته است.

بر اساس اعلام فعالان بازار، در پی استمرار افزایش بهای نرخ ارز، قیمت اكثر گوشی‌های موجود در بازار در حدود 10 تا 15 هزار تومان افزايش يافته است و اين افزايش قيمت نيز تا حدودي به كاهش تقاضا منجر شده است.

در همین حال دست‌اندرکاران حوزه بازار تلفن همراه معتقدند کاهش واردات قانونی و غیرقانونی این کالای ارتباطی از دیگر دلایلی است که باعث شده تا قیمت گوشی افزایش یابد. یکی از فعالان بازار در این باره مي‌گويد: طي دو تا سه هفته اخير میزان عرضه انواع گوشی‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته که با استمرار این شرایط پیش‌بینی می‌شود گوشی‌های موجود در بازار نیز با افزایش قيمت روبه‌رو شوند.

برخي از فعالان بازار نيز از افزايش تقريبي تقاضا براي گوشي‌هاي ارزان قيمت و در كنار آن افزايش تنوع مدل‌هاي ارزان قيمت در بازار گوشي تلفن همراه خبر مي‌دهند.

محمد مغربي، يكي از فعالان بازار گوشي تلفن‌همراه، در اين باره مي‌گويد، طي هفته‌هاي اخير با توجه به نوسانات ارزي و كاهش عرضه گوشي تلفن همراه، بسياري از خريداران گوشي به اميد ارزان شدن اين گوشي‌ها از خريد خودداري كرده و گروهي نيز به خريد گوشي‌هاي ارزان قيمت با ميانگين قيمت 80 تا 150 هزار تومان روي آورده‌اند.

براساس اعلام فعالان بازار، نوكيا همچنان در بازار گوشي تلفن همراه جزو پرفروش‌ها است و گوشي‌هاي ارزان قيمت اين برند نيز رتبه اول فروش را به خود اختصاص داده‌اند. سامسونگ، ال جی و سونی اریکسون نیز مقام دوم، سوم و چهارم در بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت را به خود اختصاص داده‌اند. فروشندگان لوازم جانبی گوشی تلفن همراه، همچنين از کاهش تقاضا برای تجهيزات جانبي گوشي تلفن همراه، طی هفته‌هاي گذشته در بازار خبر دادند. فرهادي، يكي از فعالان بازار گوشي تلفن همراه در اين باره مي‌گويد: طی هفته‌ای که گذشت بازار لوازم جانبی گوشی تلفن‌همراه تحت تاثیر کاهش تقاضا از سوی مشتیان بی‌رونق‌تر از گذشته شد.

به گفته وي، به دليل ركود حاكم بر بازار گوشي تلفن‌همراه و همچنين كاهش قدرت خريد مصرف‌كنندگان بازار خريد و فروش لوازم جانبي گوشي تلفن همراه به ويژه هندزفري بي رونق شده است.

فعالان بازار معتقدند، با استمرار شرایط فعلی در ماه‌های آینده، بازاری گرم و پرفروشی برای این کالا پیش‌بینی نمی‌شود؛ چرا که میزان مشتریان این کالای ارتباطی به طور چشمگیری کاهش یافته است.

گوشی‌های پرفروش نوکیا در بازار
مدل‌هاي 2700classic ا ،2730 ،7020xprees، 5130 نوكيا كه با قيمت يكصد هزار تا 110 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسند جزو پرفروش‌ترين گوشي‌هاي ارزان قيمت نوكيا طي هفته گذشته بوده‌اند. همچنين مدل‌هاي
f،fold2720،2680،6220 classic 2330 classic از گوشي‌هاي ارزان قيمت نوكيا با ميانگين قيمت 55 هزار تا 80 هزار تومان هستند كه به دليل ظاهر زيبا و قيمت مناسبي كه دارند مورد توجه خريداران قرار گرفته‌اند.

اگر مايل به خريد گوشي‌هاي ارزان‌قيمت‌تري از اين خانواده هستيد نيز مي‌توانيد به سراغ مدل‌هاي 1202،1203،1208 ،1209،1616،166 ،1800 برويد كه با ميانگين قيمت 35 تا 50 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسند. اين گوشي‌ها از امكانات ارتباطي چنداني برخوردار نيستند، ولي طراحي ظاهري اكثر اين گوشي‌ها و همچنين قيمت مناسب آنها باعث جلب توجه مصرف‌كننگان به سوي اين گوشي‌ها شده است.

اگر هم قصد داريد در اين بازار آشفته به سراغ گوشي‌هاي گران قيمت و تازه‌وارد برويد، مي‌توانيد به سراغ مدل‌هايي نظير
N900،N97،N97 mini،E72 و.. برويد. اين گوشي‌ها با ميانگين قيمت 340 تا 500 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسند.

بر اساس اعلام فعالان بازار مدل 5530XpressMusic نوكيا كه با قيمت 215 هزار تومان به فروش مي‌رسد در صدر پرفروش‌هاي بازار قرار دارد. گوشي‌هاي مذكور به امكانات ارتباطي پيشرفته و جديد، دوربين‌هايي با مگاپيكسل بالا و … مجهزند و اكثرا لمسي هستند.

مدل‌هاي 800carbon arte و 8800gold arte نيز كه به ترتيب با قيمت يك ميليون و 220 هزار توما و يك ميليون و 385 هزار تومان به فروش مي‌رسند از گوشي‌هاي فوق گران‌قيمت بازار هستند كه به دليل اينكه جنس بدنه آنها از فيبر كربن و تيتانيوم و طلاي18 عيار است، قيمت بالايي دارند.
ارزان قیمت سونی‌اریکسون

سوني اريكسون طي ماه‌هاي اخير با توجه به وضعيت بازار، تنوع مدل‌هاي ارزان قيمت خود را افزايش داده است.

به نظر مي‌رسد، این شرکت برای عرضه گوشی‌هایی با امکانات مناسب و قیمت زیر 200 هزار تومان برای بازار ایران برنامه‌ریزی کرده است.

براساس اعلام فعالان بازار، در حال حاضر مدل W205 از گوشي‌هاي ارزان قيمت سوني اريكسون با قيمت كمتر از يكصد هزار تومان در بازار داخلي است كه با قيمت 75 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسد.مدل‌هاي C901،K970،W508،T715 نيز از گوشي‌هاي پرفروش سوني اريكسون با ميانگين قيمت 135 هزار تا 200 هزار تومان است.

دو مدل U5 vivaz و hazel سونی‌اریکسون که به ترتیب به بهای 389 و 230 هزار تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود نيز مورد تقاضای عموم مشتریان قرار گرفته است.

تجهيز صفحه نمایش TFT 3.2 اینچی لمسی، دوربین عکاسی و فیلمبرداری هشت مگاپیکسلی، قابلیت ارتقاي حافظه داخلی تا 32 گیگابایت و مرورگر مستندات آفیس از مشخصات فنی گوشی vivaz و صفحه نمایش tft ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی، قابلیت ارتقاي حافظه داخلی تا 16 گیگابایی از مشخصات فنی گوشی hazel سونی اریکسون به شمار می‌آید.
فريگام، مدیرکل فروش سونی‌اریکسون در ایران اعلام كرده است: در حال حاضر ۱۸‌ درصد از سهم فروش گوشی و ۲۵ ‌درصد سهم ارزشی آن به سونی اریکسون اختصاص یافته است که این شرکت در سال جاری تصمیم به افزایش سهم ارزش فروش گوشی دارد. وي معتقد است، در حال حاضر سونی اریکسون از لحاظ سهم ارزش فروش گوشی در رتبه دوم بعد از نوکیا در بازار تلفن همراه ایران قرار دارد.

ال‌جي
از خانواده ال‌جي مدل GU230 كه با قيمت 80 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسد به عنوان گوشي ارزان‌قيمت اين برند در بازار داخلي معرفي شده است.

فعالان بازار معتقدند: گوشي‌هاي ارزان‌قيمت اين برند در بازار با كمترين ميزان تقاضا مواجهند.
همچنين مدل‌هاي BL20 و GD510 ال‌جی به عنوان پرفروش‌ترین مدل‌های این برند در بازار تلفن همراه معرفی شدند. اين دو مدل گوشی BL20 و GD510 ال‌جی به ترتیب با قیمت 195 و 159هزار تومان به فروش می‌رسند. تجهيز به صفحه نمایش tft 2.2 با قابلیت نمایش 262 هزار رنگ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی و قابلیت ارتقاي حافظه اصلی توسط مموری کارت تا 16گیگابایت از ویژگی‌های BL20 و صفحه نمایش سه اینچی لمسی، قابلیت ارتقاي حافظه داخلی تا 16 گیگابایت و دوربین 15/3 مگاپیکسلی از امکانات تعبیه شده در گوشی GD510 ال‌جی به شار می‌آید.

مدل‌هاي KP500ا ، GD350 و GD330 ال‌جی نیز یکی دیگر از گوشی‌های خوش فروش این برند هستند که به ترتيب با قیمت 125، 110 و 108 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسند.
گوشی‌های پرفروش اچ تی سی

در خانواده اچ‌تي‌سي كمتر مي‌توان سراغي از گوشي‌هاي ارزان‌قيمت گرفت و مدل‌هاي HTC SMART و HTC TOUCH VIVA كه با قيمت 210 هزار تومان به فروش مي‌رسند از ارزان قيمت‌هاي اين برند در بازار معرفي شده‌اند.
فروشندگان همچنين مدل HDmini این برند را به عنوان پرفروش‌هاي گوشی در بازار تلفن تهران معرفی کردند.

HDmini كه با قيمت 473 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسد از گوشي‌هاي پرفروش اين برند است كه به صفحه نمایش 2/3 اینچی لمسی TFT ، جک صوتی 5/3 میلیمتری مجهز است.
PRO2ا، Vivaا، Dia2 و HD2 از دیگر گوشی‌های اچ‌تی‌سی است که با قیمت 512 ، 229 ، 468 و 655 هزار تومانی در بازار عرضه می‌شود، توانست مورد تقاضای بیشتر مشتریان قرار گیرد.
موتورولا
مدل ZN200 كه با قيمت 127 هزار تومان و همچنين مدل AURA كه با قيمت 110 هزار تومان به فروش مي‌رسد نيز از گوشي‌هاي ارزان قيمت موتورولا در بازار داخلي هستند.

براساس اعلام فعالان بازار، مدل AURA به دليل ظاهر زيبا و قيمت مناسبي كه دارد مورد استقبال كاربران خانم موبايل قرار گرفته است؛ اما با اين وجود ارزان قيمت‌هاي برند موتورولا نيز مانند ال جي چندان در بازار مورد توجه قرار نمي‌گيرند.

مدل‌هاي ZN5ا،A45ا،ZN300 نيز از گوشي‌هايي هستند كه با قيمت كمتر از 300 هزار تومان در بازار گوشي تلفن به فروش مي‌رسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا