تکنولوژی

توليد ۱۲۹ ميليون کتاب الکترونيکی در جهان

همکاران سیستم – براي آن دسته از کاربراني که تمايل دارند از تعداد کتاب‌هاي آنلايني که تاکنون د دنيا منتشر شده است مطلع شوند، “لئونيد تايچر”(Leonid Taycher) يکي از مهندسان ارشد نرم‌افزاري گوگل که در پروژه Google Books نيز مشغول به کار است توضيح داد که تاکنون در دنيا 129 ميليون و 864 هزار و 880 عنوان کتاب به صورت الکترونيکي منتشر شده است.
لازم به ذکر است که مشخص کردن تعداد کتاب‌هاي چاپ شده به صورت الکترونيکي تنها از سر کنجکاوري در شرکت گوگل صورت نگرفته است، بلکه نشان داده که نسخه الکترونيکي کدام يک از کتاب‌ها هنوز توليد نشده است تا از اين طريق گوگل بتواند ضمن ساماندهي اطلاعات الکترونيکي، آن‌ها را نيز به دست کاربران برساند.
تاچر در اين خصوص توضيح داد: «وقتي شما بخشي از شرکتي باشيد که قصد دارد نسخه الکترونيکي تمام کتاب‌هاي وجود در جهان را توليد کند، نخستين سوالي که براي شما مطرح مي‌شود، اين است: “چه تعداد کتاب در دنيا موجود است؟”».
شرکت گوگل براي آنکه بتواند اطلاعات دقيقي در اين زمينه کسب کند، سيستم‌هاي جمع‌آوري اطلاعات مختلفي را به کار گرفت که يکي از آن‌ها جمع‌آوري اطلاعات کتاب‌ها بر اساس شماره ISBN آن‌ها بود. البته بايد توجه داشت که ISBN از دهه 1960 فعاليت خود را آغاز کرد و بيشتر در کشورهاي غربي کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا