تکنولوژی

این 10 بازی دنیا را سرگرم کرد

نام نویسنده: علی ارسلان شهلا

سال 2009 تمام شد و حالا نوبت انتخاب بهترین بازی‌های سال رسیده است. در سال گذشته انتشار عناوین مطرح پرشماری مثل Heavy Rain یا God of War 3 به سال 2010 موکول شد، اما بازی‌های عرضه شده جای خالی این بازی‌های بزرگ را به خوبی پر کرد. مجلات و سایت‌های معتبر بازی‌های کامپیوتری، فهرست‌های جداگانه‌ای از بهترین بازی‌های سال را انتخاب و اعلام می‌کنند که ما به بررسی 10 بازی منتخب سایت GameSpot می‌پردازیم.

Batman: Arkham Asylum

قهرمانان کمیک مثل مرد عنکبوتی، ‌هالک یا پسر جهنمی جای‌شان در کتاب‌های مصور قرص قرص، اما از زمانی که یادمان می‌آید، یک بازی درست و حسابی برای این شخصیت‌ها ساخته نشده است.

اکران فیلم بتمن: شوالیه تاریکی در سال 2008 همه را به انتشار یک بازی برجسته ب اساس این فیلم امیدوار کرد. اما سازندگان ترجیح دادند بی خیال فیلم شوند و روی یکی از داستان‌های قدیمی کار کنند. نتیجه کار یعنی “بتمن: دیوانه‌خانه آرکام” آنقدر خوب بود که نام بتمن به عنوان بهترین شخصیت کمیک در بازی‌های کامپیوتری، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید. بتمنِ دیوانه‌خانه آرکام، یک قهرمان اصیل است که در عین حال جذبه و قلدری شوالیه تاریکی را به ارث برده است.

Dragon Age: Origins

اگر از بازیکنان کهنه‌کار بازی‌های نقش‌آفرینی باشید، حتما اسم Neverwinter Nights به گوش‌تان خورده است. Mass Effect هم یک بازی نقش آفرینی جدید برای Xbox 360 است که انتشار قسمت دوم آن، این روزها ر و صدای زیادی به راه انداخته است. اما وقتی اسم شرکت BioWare سازنده این دو بازی کله‌گنده در یک پروژه در کار باشد، نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. Dragon Age: Origins آخرین اثر این استودیوی بازی سازی، معجونی از ارباب حلقه‌ها و Dungeon & Dragons با کلی جادو جنبل و هیولا و جن و کوتوله است. در وصف Dragon Age همین بس که به آن، شاهکار حماسی بازی‌های کامپیوتری می‌گویند.

Uncharted 2: Among Thieves

کِرش بندیکوت و دکتر کورتکس یادتان هست؟ شرکت Naughty Dog سازنده سری محبوب Crash حالا اثری خلق کرده که به اعتقاد خیلی‌ها، برای اولین بار قدرت واقعی کنسول PS3 را نشان می‌دهد. قسمت اول بازی اکشن و ماجراجویی Uncharted که با ایندیانا جونز هم مقایسه می‌شد، دیدنی و هیجان انگیز بود، اما Uncharted 2 پا از حد انتظار فراتر گذاشت.

این بازی که خیلی‌ها آن را بهترین بازی سال 2009 می‌دانند، گرافیک عجیب و غریبی دارد و روایت داستانی آن بیش‌تر شبیه بلاک باسترهای‌هالیوودی است تا یک بازی کامپیوتری. خلاصه کلام اینکه اگر PS3 دارید، چه بخواهید و چه نخواهید باید Uncharted 2 را بازی کنید.

Forza Motorsport 3

کل‌کل مایکروسافت و سونی در بازی‌های کامپیوتری معروف است و هیچ کدام دوست ندارد از رقیب خود عقب بیفتد. یکی از این چشم و هم‌چشمی‌ها در بازی‌های اتومبیلرانی است که فعلا به نفع مایکروسافت تمام شده است. Forza Motorsport 3 به نوعی گرن توریسموی Xbox 360 است. اما در حالی که سال‌هاست GT5 سونی در مرحله تولید به سر می‌برد، مایکروسافت بدون عجله بازی شبیه سازی اتومبیلرانی خودش را بیرون داد که هم منتقدان را راضی کرد و هم حسابی فروخت. Forza Motorsport 3 بیش از همیشه به واقعیت نزدیک شده و با بیش از 400 اتومبیل واقعی، بهترین بازی اتومبیلرانی 2009 است.

Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

سومین قسمت بازی رچت و کلانک روی PS3 را بهترین قسمت این مجموعه می‌دانند. Ratchet & Clank Future: A Crack in Time یک بازی اکشن و تیراندازی است، اما فضای کودکانه و شخصیت‌های شوخ و شنگ آن حسابی بچه‌ها را به خود جذب می‌کند. راستش را بخواهید، اگر کودک پر شر و شور درون‌تان هنوز زنده است و سر و صدا می‌کند، کمی رچت و کلانک مهمانش کنید. شاید Ratchet & Clank Future: A Crack in Time واقعا در حد و اندازه‌های 10 بازی برتر 2009 نباشد، اما بی شک بهترین بازی پلاتفورمر سال میلادی گذشته است.

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

سالی نیست که بیاید و برود و یک GTA جدید در آن منتشر نشود و اتفاقا بین بهترین بازی‌های سال قرار نگیرد. GTA مثل گوشی موبایل آیفون است که خیلی‌ها سعی می‌کنند از آن تقلید کنند، اما هر کاری کنند، باز هم آیفون چیز دیگری است. Grand Theft Auto: Chinatown Wars آخرین قسمت از سری GTA است که پارسال برای DS و کمی بعد برای PSP منتشر شد. خیلی‌ها معتقدند GameSpot حق بازی Scribblenauts را خورده و Chinatown Wars را فقط به خاطر اسم و رسم GTA به عنوان نماینده کنسول DS در فهرست برترین‌های سال 2010 گنجانده است، اما حقیقت این است که GTA روی DS فوق العاده است و بهتر از این از آب در نمی‌آمد.

Assassin’s Creed II

Assassin’s Creed II از آن عناوینی است که تقریبا تمام سایت‌ها و مجله‌های بازی، به اتفاق آن را در فهرست برترین‌های سال خود برگزیده‌اند. جالب است بدانید IGN این بازی را به عنوان بهترین بازی سال Xbox 360 انتخاب کرده است. اما این انتخاب بی دلیل نیست. در ACII اشکالات قسمت قبلی به خوبی برطرف شده است، اما از این مهم‌تر، تجربه منحصر به فردی را در ایتالیای قرن 15 و 16 میلادی و معماری زیبای آن پشت سر می‌گذارید. به قول نشریه گاردین، وزارت گردشگری ایتالیا به استودیوی یوبی‌سافت، سازنده و ناشر ACII حسابی مدیون است، چون این بازی آنقدر ونیز و فلورانس را زیبا جلوه داده است که دست کمی از یک تور گردشگری منحصر به فرد ندارد.

Killzone 2

خیلی‌ها اولین دموی Killzone 2 در سال 2006 را دست کم گرفتند، اما سه سال بعد این بازی نشان داد چیزی که همه گمان می‌کردند یک دموی خوش آب و رنگ سینمایی است، در واقع خود بازی بوده است. Killzone 2 مانند فیلمی سراسر اکشن و هیجان انگیز است که به درستی قدرت بالای PS3 را به رخ مایکروسافت و نینتندو می‌کشد. این بازی از هر نظر لیاقت عنوان بهترین بازی سال 2009 را دارد، اما عرضه آن در سه ماهه اول سال گذشته و انتشار بازی تیراندازی اول شخص گردن کلفتی به نام Modern Warfare 2 باعث شد Killzone 2 از مرکز توجه کنار برود.

The Sims 3

یک دهه از عمر سری سیمز می‌گذرد و کمتر کسی پیدا می‌شود که حداقل یک بار در عمرش سیمز بازی نکرده باشد. سیمز چند ده بسته مکمل دارد، اما سومین قسمت مستقل این بازی که ساخت آن بعد از انتشار سیمز 2 در سال 2006 شروع شده بود، سال گذشته منتشر شد. به جرات می‌توان گفت یکی از کرسی‌های بهترین بازی‌های سال 2009 از پیش برای سیمز 3 رزرو شده بود. وقتی بدانید سیمز پرفروش‌ترین بازی تاریخ پلات فورم PC است، احتمالا شما نیز همین نظر را پیدا می‌کنید. به علاوه چه کسی بدش می‌آید جای خود مجازی اش بازی کند؟!

Demon’s Souls

خیلی‌ها مطمئن بودند Modern Warfare 2 به راحتی عنوان بهترین بازی سال 2009 را به خود اختصاص می‌دهد، اما برخلاف انتظار، این بازی در فهرست ده تایی GameSpot هم جای نگرفت. از سوی دیگر این وب سایت مثل سال قبل، یک بازی اختصاصی دیگر PS3 به نام Demon’s Souls را به عنوان بازی سال خود برگزید. شاید شما هم جزو گروه عمده‌ای باشید که اسم Demon’s Soul را هم نشنیده‌اید. بسیاری این انتخاب را با وجود نام‌های محبوب و پر اسم و رسم 2009 ناعادلانه دانستند. اما چه خوب و چه بد، Demon’s Souls در سبک خود بهترین است.

با جود این انتخاب، Uncharted 2 با 25 درصد، بیش‌ترین رای کاربران GameSpot را به دست آورده است و پس از آن Dragon Age: Origins، Modern Warfare 2 و Assassin’s Creed II به ترتیب با 20، 13 و 12 درصد به عنوان محبوب‌ترین بازی‌های خوانندگان این وب سایت شناخته شده‌اند.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا