تکنولوژی

گفت‌وگو با فرخ امیری مدیرعامل مركز ماشين‌هاي اداري مادیران

نام نویسنده: مريم عسگري

ماديران از شركت‌هاي خصوصي فعال در زمينه محصولات مختلف حوزه IT و الكترونيك است كه سابقه‌اش به بيش از چهل و پنج سال مي‌رسد.

گروه ماشين‌هاي اداري ماديران متشكل از سه شركت‌، مركز ماشين‌هاي اداري ايران، صنايع ماشين‌هاي اداري و خدمات ماشين‌هاي اداري است كه هر كدام با مديريت مستقل اداره مي‌شوند و طي سال‌هايي كه از فعاليتش مي‌گذرد توانسته گام‌هاي بزرگي در زمينه عرضه و توليد كالاهاي مختلف بردارد و طي يك سال گذشته نيز با محصولات ميوا حضور پررنگ‌تري در بازار داشته است.
همچنين قرار بر اين است كه اين شركت‌، پس از سال‌ها حضور پررنگي در نمايشگاه الكامپ داشته باشد و محصولات جديدي را نيز در اين نمايشگاه براي اولين بار در ايران معرفي كند. به اين بهانه گفت‌و‌گويي با مهندس فرخ اميري‌، مدير عامل اين شركت داشتيم كه مي‌خوانيد.

***
طي يك سال گذشته بازار رايانه و تجهيزات آن با يك ركود بي‌سابقه مواجه بود و اين موضوع باعث شد بسياري از فعالان اين صنف از وضعيت بازار متضرر شوند و حتي برخي از صحنه رقابت محو شدند. اين جريانات تاثيري بر ماديران داشت؟و كلا ماديران با اين ركود چگونه كنار آمد؟

درست است كه بازار ايران در دوران ركود به سر مي‌برد و بسياري از فعالان اين صنف فعاليت خود را طي يكسال گذشته محدود كردند، اما به طور كلي وقتي تغييراتي در بازار رخ مي‌دهد فرصت‌هاي جديدي نيز ايجاد مي‌شوند كه اگر از اين فرصت‌ها استفاده شود مي‌توان به جلو حركت كرد.
ما نيز با استفاده از همين فرصت‌ها و مچنين برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌هاي اصولي‌، از حدود يك سال و نيم پيش كه بازار با ركود مواجه شد مسير برعكسي را طي كرديم و مي‌توانيم ادعا كنيم در شرايطي كه بسياري از شركت‌ها ميزان توليد و عرضه را كاهش دادند يا با كاهش سهم فروش در بازار مواجه شدند، سهم فروش تمام كالاهاي ما در بازار افزايش يافت كه در مورد برخي از كالاها اين افزايش سهم در حد چشمگيري بود و در مورد برخي نيز در حد معمول.

در واقع ما با ارائه كالاهاي جديد توانستيم هم بازار فروش خود را گسترش دهيم و هم توان توليدمان را بالا بريم. افزايش توليد و همچنين سهم فروش در زمينه مانيتور‌هاي توليدي ماديران نمون خوبي در اين زمينه است؛ چرا كه در حال حاضر دو سوم سهم بازار مانيتور را در اختيار داريم.
در زمينه دستگاه‌هاي فتوكپي و دستگاه‌هاي چند منظوره و چاپگر نيز سهم بزرگي از بازار را در اختيار داريم و طي يك سال و نيم اخير در زمينه چاپگرهاي ليزري هم فعاليت بسيار موفقي داشتيم.
علاوه بر اينها ما طي اين مدت، دستگاه‌هاي جديدي را به سبد محصولات ماديران اضافه كرده‌ايم و سعي كرديم فعاليت خود را گسترش دهيم كه موفق هم بوديم.

به عنوان مثال طي اين مدت علاوه بر نت بوك‌هاي ال جي‌، نوت بوك‌هاي DELL و HP را نيز به بازار عرضه كرديم. همچنين قرار بر اين است براي اولين بار در ايران و حتي خاورميانه خط توليد تلويزيون‌هاي LED را راه‌اندازي كنيم.

در زمينه ارائه سيستم‌هاي يكپارچه نيز ما موفقيت‌هايي كسب كرده‌ايم و اين سيستم‌ها را به مدارس‌، آموزشگاه‌ها و‌… ارائه كرديم كه مورد استقبال بخش آموزشي كشور واقع شد. اين سيستم‌هاي يكپارچه شامل MONITOR NETWORKING‌هايي است كه هزينه تهيه آنها يك سوم هزينه خريد يك رايانه است و براي سيستم آموزشي بسيار كارآمد است. علاوه بر اينها در بخش ويدئو پروژكتورها نيز اپتيما به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده DLP توانست سهم بزرگي از بازار را در اختيار بگيرد. همچنين در زمينه كالاهاي بانكداري توانستيم شاهد افزايش تنوع كالاهاي اين حوزه باشيم و در حال حاضر انواع چك اسكن،
MICRO READER و… توسط ماديران عرضه مي‌شود. پس مي‌بينيم كه با وجودي كه اكثر شركت‌ها از شرايط بازار متضرر شدند ماديران توانسته است با برنامه‌ريزي صحيح و همچنين استفاده از فرصت‌ها در جهت افزايش توليد و عرضه محصولات مختلف پيش رود. البته بايد به اين نكته هم اشاره شود كه ريسكي كه ماديران براي افزايش فعاليت خود كرد، آن هم در اين شرايط اقتصادي و شرايط بازار تا حدود زيادي باعث موفقيت آن شد.

در شرايطي كه بازار با كاهش شديد تقاضا مواجه بود، چگونه توانستيد چنين سهمي‌را در بازار كسب كنيد؟ آيا ميزان تقاضا براي اين كالاها،چه محصولات توليدي ماديران و چه محصولات وارداتي‌، در حدي بود كه شما را ترغيب به افزايش ميزان عرضه و توليد كند؟

در مورد مانيتور ميزان عرضه در حدي بود كه ما را ترغيب به توليد كند.زيرا بازار مانيتور از CRT به سمت LCD مي‌رود و علاوه بر اينكه بسياري از كاربران جدید رايانه به سمت مانيتورهاي LCD مي‌روند‌،بسياري از افرادي كه قبلا از مانيتور CRT استفاده مي‌كردند نيز به سمت LCD‌ها مي‌روند. در چنين شرايطي ميزان تقاضا براي مانيتورهاي LCD در حد قابل توجهي افزايش مي‌يابد.
از طرفي قيمت محصولات مختلف از جمله مانيتور روندي رو به كاهش داشته و اين كاهش قيمت‌ها به خودي خود باعث به وجود آمدن بازار جديدي مي‌شود. به عنوان مثال در بازار لپ تپ كاهش قيمت‌ها باعث شد يك بازار دانشجويي براي لپ تاپ به وجود آيد‌. در مورد ساير محصولات نيز همين طور است. اگر بررسي كنيم مي‌بينيم كه قيمت ساير كالاها نيز روند نزولي داشته و همين موضوع باعث افزايش تقاضا شده است‌.به عنوان مثال قيمت انواع درايو طي شش ماه اخير 30 تا 40‌درصد كاهش يافته است.ساير كالاها نيز با حدود 20‌درصد كاهش قيمت مواجه شده‌اند.
از طرفي كشور ما داراي جمعيتي جوان است و IT نيز صنعتي جديد و نوپا در ايران به حساب مي‌آيد. پس نمي‌توان انتظار داشت اگر رشد اين صنعت در ساير كشورها كند شود در ايران هم اين اتفاق مي‌افتد.

شما از افزايش سهم مانيتورهاي LG و AOC طي سال گذشته گفتيد و اينكه در رتبه اول پرفروش‌هاي بازار ايستاده ايد. اين درحالي‌است كه سايرين معتقدند‌،مجموع سهم دو برند AOC و LG در بازار داخلي بيش از برند دوم بازار(سامسونگ)است.

در اين باره چند مرجع اطلاعات وجود دارد كه مي‌توان به آنها مراجعه كرد و صحت و سقم ادعا‌ها را مشخص كرد.يكي از اين مراجع معتبر وزارت صنايع است. زيرا توليدكنندگان بايد كيت‌هاي خود را به اين وزارتخانه ارائه دهند و آمار خود را اعلام كنند.
بر اساس آماري كه داريم سهم ما در بازار داخلي 62‌درصد است.
به عبارتي در رتبه اول LG ايستاده است و پس از آن سامسونگ با يك فاصله در رتبه دوم است.AOC نيز با يك فاصله از سامسونگ در رتبه سوم ايستاده است‌. به عبارتي سامسونگ بين AOC و LG قرار گرفته است.

شما با نمونه‌هاي قاچاق موجود در بازار چگونه برخورد مي‌كنيد؟ آيا وجود چنين كالاهايي ميزان فروش شما را تحت تاثير قرار نمي‌دهد؟
ما با اداره مبارزه با قاچاق كالا و ارز همكاري‌هاي مداومي‌داريم و اطلاعات مربوط به قاچاقچيان را به اين ستاد مي‌دهيم و آنها نيز با قدرت اجرايي كه دارند به سرعت با قاچاقچيان برخورد مي‌كنند.
ما با اين ستاد همكاري مي‌كنيم، اما سايرين به تازگي نسبت به فعاليت قاچاقچيان واكنش نشان داده‌اند و در اين زمينه برنامه‌ريزي كرده‌اند كه شايد دير باشد، اما مي‌تواند تا حدود زيادي باعث كاهش فعاليت قاچاقچيان شود. همچنين ما در ماديران يك بخش مبارزه با قاچاق داريم كه تا حدود زيادي در مقابل قاچاق مانع ايجاد مي‌كند و يكي از دلايلي كه قاچاق در محصولات LG و AOC كمتر از سامسونگ است اقداماتي است كه ما براي مقابله با قاچاق انجام داده‌ايم.

به هر حال قاچاق در محصولات سامسونگ بيشتر از LG و AOC است كه اين نشان دهنده حساسيت ما نسبت به اين مساله و واكنش‌هاي اصولي ما است. قاچاق به صنايع داخلي صدمه مي‌زند و اگر جلوي فعاليت قاچاقچيان گرفته نشود بايد منتظر تعطيلي كارخانه‌هاي تويدي و… باشيم.

در زمينه تلويزيون چطور؟آيا قاچاق تلويزيون‌هاي شارپ و ال جي نيز به‌اندازه سامسونگ است؟
در زمينه تلويزيون LCD سامسونگ حرف اول را مي‌زند و معمولا وقتي در زمينه عرضه محصولي اول هستيد توجه قاچاقچيان هم به نفر اول جلب مي‌شود.زيرا قاچاقچي به سراغ كالايي مي‌رود كه بتواند آن را به راحتي بفروشد و برايش صرف داشته باشد.در مورد سامسونگ هم اين اتفاق افتاد. ولي اخيرا سامسونگ حركت‌هاي خوبي براي مبارزه با قاچاق كرده است‌.

در مورد X.VISION چطور؟آيا ميزان تقاضا در حدي است كه توليد به صرفه باشد؟آيا اين كالاها مي‌توانند با توليدات ساير كشورها رقابت كنند؟

خيلي‌ها معتقدند كه محصولات ايراني به دليل قيمت بالايي كه دارند قابليت رقابت با محصولات چيني را ندارند، ولي اين طور نيست.

ما در شرايطي دست به توليد مي‌زنيم كه بهره بانكي و نرخ تورم بالايي در كشور داريم. در حاليكه نرخ تورم و نرخ بهره بانكي در كشوري مثل چين در حد 7 تا 8‌درصد است‌. به همين دليل قاچاقچي اين كالاها را که در ساير كشورها قيمت كمتري دارند با قيمت پايين خريداري و بدون پرداخت هيچ عوارضي وارد كشور مي‌كند.

اگر ما در شرايط مساوي با ساير كشورها دست به توليد مي‌زديم مي‌توانستيم با محصولات ساير كشورها رقابت كنيم. مي‌توان گفت ما در كشور زير ساخت‌هاي لازم را نداريم تا بتوانيم با چين رقابت كنيم.

به نظر شما تعرفه‌هاي بالاي گمركي عامل اختلاف قيمت كالاها در ايران و ساير كشورها نيست؟ آيا كاهش تعرفه‌ها نمي‌تواند باعث شود كالا با قيمت پايين تري وارد بازار شود و در نتيجه واردات كالاي قاچاق براي قاچاقچي صرف نداشته باشد؟

دولت به منظور حمايت از توليدكننده داخلي تعرفه كالاهايي كه توليد داخلي دارند را افزايش داده تا به اين طريق ورود كالاها محدود شود، اما اتفاقي كه افتاده اين است كه واردات رفته است به سوي قاچاق و شبه قاچاق.

مثلا برخي مي‌روند تلويزيوني را كه ما در 600 يا 700‌قطعه منفصله وارد كشور مي‌كنيم در دو يا سه قطعه وارد مي‌كنند و در كارگاه‌هاي زيرزميني مونتاژ مي‌كنند و اسم خود را مي‌گذارند توليدكننده. يا اينكه واردكنندگان كالاهاي بي‌كيفيت ارزان قيمت را خريداري مي‌كنند و از طريق گمرك وارد كشور مي‌كنند و با قيمت بالا به فروش مي‌رسانند كه اين نوعي شبه قاچاق است. پس قاچاق به روش‌هاي مختلف در كشور رواج دارد و توليدكنندگان و واردكنندگان رسمي ‌را با مشكل مواجه كرده‌است.

شما گفتيد همكاري شما با ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز باعث شده است كه قاچاق محصولات تحت پوشش ماديران محدود باشد. به نظر شما اين وظيفه توليدكنندگان و واردكنندگان است كه اين اقدام را انجام دهد؟ در اين صورت ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز چه اقدامي‌ مي‌كند؟

ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز قدرت اجرايي دارد و ما قدرت اطلاعاتي. به عبارتي ما با امكاناتي كه داريم مي‌توانيم از شرايط و اتفاقاتي كه در نقاط مختلف مي‌افتد مطلع شويم، در حالي‌كه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بودجه و امكانات انجام اين كار را ندارد.پس ما يك همكاري دو سويه با اين اداره داريم وقاچاقچيان را شناسايي و معرفي مي‌كنيم و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اين افراد را دستگير مي‌كند.

بحث توليد گوشي‌هاي LG وطني به كجا رسيد؟آيا عدم استقبال از اين گوشي‌ها عامل توقف توليد اين كالا بود؟و اينكه شنيده مي‌شود پس از توليد گوشي‌هاي وطني با مارك LG‌،گوشي‌هاي وارداتي اين برند هم در بازار با كاهش تقاضا مواجه شدند.در اين باره توضيح دهيد.

در ابتداي امر دولت تعرفه واردات گوشي تلفن همراه را افزايش داد و از سه شركت خواست كه توليد گوشي تلفن همراه را آغاز كند كه ماديران اين مسووليت را تقبل كرد، اما حدود يك ماه پس از آغاز فعاليت خط توليد گوشي‌هاي اين برند، تعرفه‌ها كاهش يافت و ما به عنوان توليدكننده اين گوشي‌ها به شدت متضرر شديم و عملا ناچار شديم از اين عرصه خارج شويم. به عبارتي مي‌توان گفت حمايت‌هاي دولتي از ما در حد حرف بود و هيچ كدام محقق نشد. از طري دولت به ما وعده داده بود كه در صورتي كه خط توليد گوشي را راه‌اندازي كنيم، راهكاري ارائه مي‌دهد تا ورود كالاي قاچاق به بازار قطع شود، اما اين اتفاق نيفتاد و شركت مخابرات اعلام كرد سرور اين شركت گنجايش ثبت تمام IME‌ها را ندارد. در مورد كاهش تقاضا براي گوشي‌هاي وارداتي ال جي هم بايد بگوييم ما با اين موضوع موافق نيستيم و ال جي حدود دو سال است در حوزه گوشي‌هايش در ايران فعاليت جدي در زمينه معرفي محصولات و‌… دارد وطي سال‌هاي گذشته برخلاف ساير برندها روي بخش تبليغات و‌… مانور نداده بود.

از ميوا بگوييد.سال گذشته كه شما ميوا را معرفي كرديد قرار شد طي يكسال 140 كال از اين خانواده به بازار عرضه شود.آيا اين وعده محقق شد؟

در مورد ميوا ما به آن سرعتي كه مي‌خواستيم پيش نرفتيم، ولي به هر حال ورود كالاي ميوا توسعه خوبي داشته است و توانستيم دسته كالاهايي مانند موس و
كي بورد و‌… را افزايش دهيم و در بازار خوب ظاهر شويم.اصولا در مقايسه با سال گذشته ما توانستيم رشد خوبي در زمينه محصولات ميوا داشته باشيم و از روند فروش محصولات ميوا راضي هستيم.

در حال حاضر ميوا چند كالا دارد؟
بيش از صد مدل كالا با برند ميوا در بازار داريم.

در مورد سرويس POINT+ توضيح دهيد.
اين سرويس يك سيستم LOYALTY PROGRAM است كه به معني وفاداري نماينده و مصر كننده است. قرار بر اين بود اين سرويس زودتر از اينها راه‌اندازي شود، ولي راه‌اندازي آن به دليل مشكلات نرم‌افزاري به تعويق افتاده است‌. البته در حال حاضر برخي از بخش‌هاي اين سرويس راه‌اندازي شده است و تنها بخش‌هاي مياني مانده كه آن هم تا پايان سال راه‌اندازي مي‌شود.

در مورد حضورتان در الكامپ پس از سال‌ها بگوييد.چه شد كه تصميم گرفتيد پس از سال‌ها در اين نمايشگاه شركت كنيد؟ آيا برنامه‌هاي جديدي داريد يا پيش بيني شما از الكامپ امسال با سال‌هاي قبل متفاوت است؟

چند اتفاق باعث شد تا ما امسال در الكامپ شركت كنيم. اولين دليل اين بود كه ما با مديريت اين نماشگاه مشكل داشتيم و نگاه متفاوتي كه بايد به ما به عنوان بزرگترين توليدكننده لوازم الكترونيكي مي‌شد، در اين نمايشگاه نمي‌شد.

اما امسال اين ديدگاه به ما عوض شد. از طرفي ما محصولات جديد و خدمات گسترده‌اي داريم و تصميم گرفتيم اين محصولات را به عموم معرفي كنيم. پس در اين نمايشگاه شركت كرديم. علاوه بر اين مجموعه‌اي از ترين‌هاي جهان را در زمينه IT براي اولين بار وارد كشور مي‌كنيم كه در الكامپ معرفي مي‌شوند.

مي‌توان گفت ما امسال قصد داريم بسيار قوي و پررنگ در نمايشگاه حاضر شويم و برنامه‌هاي زيادي هم داريم.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا