تکنولوژی

سومین انفجار بزرگ در راه است

مهم ترین نکته ای که این روزها توجه همه فعالان دنیا را به خود جلب کرده، وضعیت نابسامان اقتصاد جهانی ادامه یافتن جریان رکود اقتصادی است. این جریان که موجب کند شدن پیشرفت و توسعه در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات شده می تواند یکی از بزرگ ترین تحولات را در این صنعت به وجود آورد.سرمایه گذاران «دره سیلیکون»، قطب فناوری دنیا با انجام بررسی های گسترده در تلاشند نقطه اصلی تمرکز صنعت آی سی تی در سال های آتی را مشخص کنند و بتوانند با سرمایه گذاری های بیشتر در این زمینه، بیشترین سود را به دست آورند.

این بررسی ها هم اکنون نشان داده «فناوری های سبز و سازگار با محیط زیست» قطب اصلی صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات در آینده خواهند بود. فناوری های سبز در اصل می توانند روش های جایگزین سوخت های تجدیدنشدنی، دستگاه های کم مصرف، استفاده از مواد سازگار با محیط زیست، روش های جدید ذخیره سازی اطلاعات و… باشند.

در کنار بحران اقتصادی جهانی که همچنان اثرات آن احساس می شود، سرمایه گذاری های شخصی و عمومی در صنعت آی سی تی رو به بهبود است تا شرکت های فعال در این حوزه بار دیگر فرصت رشد و ترقی را به دست آورند. در این میان جریانات سیاسی و اجتماعی نیز به نوبه خود بر رشد فناوری تاثیرگذار خواهد بود اما آنچه کارشناسان از هم اکنون پیش بینی می کنند فناوری های سبز که با افزایش سرمایه گذاری ها گسترش خواهند یافت، سومین انفجار بزرگ در دنیای آی سی تی را ایجاد خواهند کرد.

نخستین انفجار در این صنعت مربوط به دهه 1870 می شود که در آن زمان تلفن ها و گرامافون ها گسترش یافتند و به صورت یک ابزار عمومی در اختیار مردم قرار گرفتند. این جریان در سال های آتی ادامه پیدا کرد و سرانجام در سال 1958 مدار یکپارچه آی سی برای دستگاه الکترونیکی اختراع شد. اختراع بعدی مربوط به رایانه های شخصی می شد که انفجار بزرگ بعدی را در دهه 1980
به وجود آورد و تمام این اختراعات در حالی رخ داد که جهان در جریان رکود اقتصادی به سر می برد.
از اواخر سال 2008 میلادی که بحران اقتصادی بر دنیا سایه افکند از سرعت پیشرفت و نوآوری در صنعت آی سی تی کاسته شد. اما کارشناسان معتقدند این رکود، انرژی تازه ای را برای اتفاقات بزرگ و جدید ایجاد خواهد کرد و باعث ساخت نسل جدید باتری های خورشیدی، ابزارهای هوشمند، خودروهای الکترونیکی و … خواهد شد تا منابع انرژی جدید در دنیا جایگزین انرژی های تجدیدنشدنی شوند.

اگرچه هم اکنون برای پیش بینی دقیق در مورد آینده فناوری های سبز و سازگار با محیط زیست زود است اما کارشناسان معتقدند این جریان باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید، کاهش هزینه استفاده از انرژی، بهبود وضعیت جوی زمین و … خواهد شد. برخی کشورها از هم اکنون سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های گسترده خود را برای بهبود صنعت فناوری آغاز کرد ه اند. به عنوان مثال دفتر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور طی دهه آتی 150 میلیارد دلار در زمینه منابع انرژی مرتبط با فناوری های نوین سرمایه گذاری خواهد کرد و به دنبال آن پنج میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. البته باید توجه داشت سرمایه گذاری در زمینه فناوری سبز ظرف چند سال آینده بخش عمده سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری را به خود اختصاص نخواهند داد و برای درک اهمیت این فناوری ها به زمان بیشتری نیاز است. از سال 2006 تاکنون سرمایه گذاران بزرگ بیش از 7/8 میلیارد دلار در حوزه انرژی و فناوری های وابسته به آن سرمایه گذاری کرده اند.
کارشناسان این روزها به این نتیجه رسیده اند که گسترش صنعت فناوری، محیط زیست را مجبور کرده تاوان رشد سریع لپ تاپ ها و تلفن های همراه را بپردازد . با کمک فناوری، به جای پیمودن نیمی از جهان برای دیدار با یک شریک تجاری می توان یک کنفرانس ویدئویی برگزار کرد یا به جای چاپ و ارسال یک سند، پست الکترونیکی ارسال کرد. اما از سوی دیگر واقعیت پیچیده تری هم وجود دارد زیرا میزان انرژی مورد نیاز صنعت آی سی تی به سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر حدود دو درصد از دی اکسید کربن جهان توسط صنعت آی سی تی تولید می شود که با آلودگی تولید شده توسط صنعت هواپیمایی جهان برابری می کند.

براساس پژوهش جدید صورت گرفته توسط مرکز Climate Group، نرخی که این بخش در آن در حال رشد است به ویژه در کشورهای در حال توسعه ای مانند چین و هند به این معنی است که انتشار دی اکسید کربن بین سال های 2007 تا سال 2020 دو برابر خواهد شد و 4/1 میلیارد تن اکسید کربن را به جو خواهد افزود. البته این ارزیابی ممکن است محافظه کارانه باشد. تحلیل مرکز Climate Group تااندازه ای بر این فرض استوار است که شرکت ها انتشار دی اکسید کربن خود را مورد بررسی قرار داده اند و روی بهره وری سرمایه گذاری می کنند. اکنون به نظر می رسد این فرضیه ها خوشبینانه باشد.

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی گارتنر، بیشتر شرکت ها میزان انتشار دی اکسید کربن خود را اندازه نم گیرند. شرکت های مخابراتی که می توانند بزرگ ترین تاثیر را در سبز کردن بخش فناوری داشته باشند در زمان بحران کمتر احتمال دارد روی بهره وری انرژی، پول صرف کنند. رشد انتشار دی اکسید کربن صنعت فناوری معمولاً بر مبنای انرژی مصرف شده توسط محصولات آن مانند رایانه ها و شدت انتشار دی اکسید کربن ناشی از برق است. اما این تمام مساله نیست. لپ تاپ ها از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه تر می شوند اما این پیشرفت با رشد شمار آنها جبران می شود. لپ تاپ ها که هم اکنون توسط میلیون ها کاربر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند تا سال 2020 میلادی حدود یک چهارم از انتشارات دی اکسید کربن مربوط به فناوری اطلاعات را تشکیل می دهند.

انتشار کربن تلفن های همراه نیز افزایش می یابد تا بازتاب فروش آینده تلفن های هوشمند مانند آیفون اپل شود که نسبت به گوشی های معمولی حدود 60 درصد بیشتر انرژی مصرف می کند. پایگاه های داده در بین زنجیره فناوری اطلاعات بیشترین دلیل نگرانی هستند. پایگاه های داده هزاران رایانه دارند که اطلاعات را ذخیره و میلیاردها محاسبه مورد نیاز برای اداره یک اقتصاد مدرن را پردازش می کنند. آنها نه تنها برای کارکردن رایانه ها بلکه برای سیستم های تهویه هوایی که دمای آنها را همواره خنک نگه می دارند به الکتریسیته نیاز دارند. بیش از 44 میلیون سرور جهان ر حال حاضر 5/0 درصد از کل الکتریسیته را مصرف می کنند.

براساس گزارش موسسه مشاوره مدیریت «مک کنزی»، تقاضا برای ذخیره سازی دیجیتال حدود 60 درصد در سال رشد می کند و تنها در قاره آمریکا الکتریسیته مورد نیاز پایگاه های داده بین سال 2008 و 2010 معادل 10 نیروگاه برق جدید خواهد بود. بدون تلاش برای محدود کردن تقاضا، پیش بینی های فعلی نشان می دهد انتشار کربن جهانی از پایگاه های داده تا سال 2020 چهار برابر خواهد شد.

ظرفیت پهنای باند در اینترنت از نیمه دهه 1990 هر سال دو برابر شده و هیچ نشانی از کند شدن ندارد. این رشد به افزایش فوق العاده هزینه های فناوری اطلاعات منتهی شده است. پایگه های داده معمولاً 25 درصد از کل بودجه فناوری اطلاعات یک شرکت را به خود اختصاص می دهند اما این رقم 20 درصد در سال کاهش یافته و از مجموع سرمایه گذاری فناوری اطلاعات پیشی می گیرد که رشد شش درصدی دارد.

امروزه شرکت های بزرگ الکترونیکی سعی بر تولید نسل جدید محصولات خود به صورت سازگار با محیط زیست دارند. برای مثال، سامسونگ مانیتور جدیدی را با کنتراست دینامیک 50 هزار به یک(50000:1) که تولید کرده که شامل بالاترین میزان کنتراست بین مانیتورهای موجود می شود. دستیابی به چنین نسبت کنتراستی به کمک تنظیم خودکار میزان نور صفحه نسبت به نوع تصویر مورد نمایش به گونه ای امکان پذیر شده که میانگین مصرف انرژی در این محصول را بر اساس نور محیطی کاهش می دهد. این مانیتور 22 اینچی از امکانات خاص دیگری مانند Resolution + بهره می برد که به کاربر امکان می دهد رزولوشن صفحه را تا 1200 در 1920 پیکسل افزایش دهد. مزیت این قابلیت برای کاربران افزایش قابل توجه کیفیت و دقت تصویر و افزایش سطح مورد نمایش تا 24 درصد بیشتر از سایر مانیتورهای هم سایز است. استفاده از فناوری تزریق دوگانه در این مانیتور سبب شده که این محصول بدون استفاده از رنگ های اسپری که دارای ترکیبات مضر برای سلامت هستند، تصاویر را به نمایش بگذارد. همچنین به سبب استفاده از مواد برگشت پذیر به طبیعت، این مانیتور در خنواده محصولات سبز طبقه بندی می شود و از نظر پایین بودن مصرف برق نیز مقرون به صرفه تر از سایر محصولات بازار است.

منبع : سرمایه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا