تکنولوژی

بررسي فني XpressMusicا 5800 نوکیا

نام نویسنده: صدف اشتري

XpressMusicا 5800، اولین گوشی لمسی نوکیا به صورت حرفه‌ای و پیشرفته است که در اواخر سال گذشته میلادی معرفی و پس از چند ماه در اوایل سال 2009 به صورت انبوه وارد بازار جهانی و ایران شد.

البته شرکت نوکیا تاکنون اقداماتی را در جهت لمسی کردن برخی مشخصه‌های گوشی‌ها انجام داده است اما 5800، اولین گوشی تمام لمسی با قابلیت‌های پیشرفته موزیکال از سری S60 است که راهی بازار تلفن همراه شده است.

بی‌شک از نظر اکثر کارشناسان حوزه ارتباطات، گوشی 5800 در رده گوشی‌های رنج متوسط نوکیا جای دارد و با قیمت مقرون به صرفه و قابلیت‌های موزیکال تا حد زیادی مورد استقبال کاربران قرار گرفت.

اما ناگفته نماند که دغدغه اصلی بیش‌تر خریداران، میزان قابل اعتماد بودن صفحه لمسی این گوشی به عنوان اولین گوشی صفحه لمسی نوکیا و همچنین آگاهی و خبرگی تعمیرکاران برای تعمیر این نوع گوشی‌ها بوده است.

تا جایی که طیف وسیعی از کاربران این گوشی به نابالغ بودن و هوشمند نبودن این گوشی اذعان داشتند.

مشخصه‌های اصلی

از مشخصه‌های اصلی این گوشی می‌توان به صفحه نمایش 2/3 اینچی TFT LCD با وضوح تصویر 640×360 پیکسل، سیستم عامل سیمبیان ویرایش پنجم، پردازنده ARM و حافظه 128 مگابایتی، دوربین 2/3 مگاپیکسلی با قابلیت زوم خودکار و فیلمبرداری، پشتیبانی از شبکه دو باند 3G و HSDPA و چهار بانده GSM، فناوری Wi-Fi، دریافت‌کننده GPS، اسلات کارت میکرو SD با قابلیت ارتقا تا 8 گیگابایت، کابل ورودی تلویزیون، رادیو FM، فناوری ارتباطی بلوتوث و USM، جک صوتی 5/3 میلی‌متری، کیفیت بالای صوتی، صفحه کلید مجازی QWERTY به صورت افقی، نمایشگر اسناد و مدارک office، قیمت مناسب و بسته‌بندی کامل اشاره کرد.

نقاط ضعف

نقاط ضعف و کمبودهای این گوشی شامل محدودیت دسترسی به نرم‌افزارهای 3rd party، واسط کاربر ناپخته، حساسیت پایین صفحه لمسی، نداشتن شماره‌گیر هوشمند، کیفیت پایین عکاسی و نداشتن پورت شارژ USB است.

به هر حال باید این نکته را مدنظر داشت که 5800 اولین گوشی لمسی نوکیا است و مطمئنا خالی از اشکالات فراوان فنی نیست. علاوه بر اینکه با رقبای گردن کلفتی همانند iPhone 3G، HTC Diamond و Touch HD، i900 سامسونگ و بسیاری گوشی‌های قدرتمند در این زمینه باید دست و پنجه نرم کند.

اما برخی کاربران شاید قیمت و برند گوشی مورد نظرشان هم حائز اهمیت باشد که در این صورت 5800 نوکیا از شانس خوبی برخوردار است.

برای مثال در مورد iPhone 3G و 5800 مهم آن است که به صفحه نمایش لمسی قوی رابط کاربری شرکت اپل با قیمت نسبتا بالای آن اهمیت می‌دهیم یا خرید یک گوشی لمسی معمولی شرکت، نوکیا را ترجیح می‌دهیم.

بسته‌بندی گوشی

بسته گوشی 5800 Xpress در مقایسه با دیگر گوشی‌های نوکیا از وسایل جانبی بیش‌تری برخوردار است و کاربر را از خرید این وسایل بی‌نیاز می‌کند. کارت حافظه 8 گیگابایتی، کابل micro USB برای اتصالات دده‌ای، کابل ورودی تلویزیون و جک صوتی 5/3 میلی‌متری از جمله وسایل جانبی این گوشی است.

شرکت نوکیا در ابتکاری جالب، برای محافظت از صفحه لمسی این گوشی جدید، جلد پلاستیکی زیبایی را به همراه آویزی که به عنوان قلم صفحه نمایش هم کاربرد دارد در بسته‌بندی این گوشی قرار داده است.

وسیله جانبی دیگری که به اندازه وسایل دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، جای قرارگیری گوشی بر روی میز است که هنگام گوش دادن به موسیقی به کار می‌آید.

به راستی که قیمت 300 یورویی این گوشی در زمان عرضه با توجه به وسایل جانبی زیادی که به همراه گوشی به کاربر داده می‌شد، بسیار مقرون به صرفه بوده است.

XpressMusic ا 5800ا و چرخش 360 درجه

5800 دارای ابعاد 5/15×7/51×111 میلی‌متر و وزن 109 گرم است. صفحه نمایش بزرگ و لمسی آن و چرخش 360 درجه آن را از حالت عمودی به افقی و بالعکس تغییر داده و برای لمس با انگشتان دست بسیار مناسب است.

طراحی ظاهری 5800 بسیار ساده است و هیچ خلاقیت خاصی در طراحی این گوشی به کار نرفته است. در بالای صفحه نمایش جای ورود هدفون و محل قرار گرفتن دوربین تصویری و پایین آن 3 کلید باریک تماس مکالمه، قطع مکالمه و منو است. در بالای گوشی سمت راست، کلید روشن/خاموش و همچنین کم و زیاد کردن صدا قرار دارد و در پایین گوشی پورت USB، پورت شارژ و جک صوتی 5/3 میلی‌متری واقع شه است. البته درپوشی بر روی کانکتور USB قرار گرفته که از ورود خاک و کثیفی به داخل آن جلوگیری می‌کند.

صفحه نمایش بزرگ

5800 در سری گوشی‌های ارتباطی و در کل خانواده فنلاندی نوکیا بعد از کامپیوتر جیبی 77xx، بزرگ‌ترین صفحه نمایش را دارد. وضوح تصویر این گوشی 640×360 پیکسل است که بعد از مدل E90 نوکیا در رده دوم قرار دارد.

در واقع به غیر از گوشی‌هایی که دارای سیستم عامل ویندوز موبایل هستند هیچ گوشی‌ای حتی iPhone 3G هم وضوح تصویری مشابه این گوشی ندارد.

متاسفانه خوانا بودن صفحه نمایش در زیر نور مستقیم خورشید کمی ضعیف و همانند مدل Touch Diamond شرکت HTC است در حالی که iPhone شرکت اپل از این مشکل مبرا است.

همان طور که گفتیم قدرت لمسی بودن 5800 نسبت به iPhone شرکت اپل و prada شرکت ال‌جی ضعیف‌تر است. بنابراین لازم است هنگام کار کردن با صفحه لمسی آن از فشار دست بیش‌تری استفاده کنید یا از آویز یا قلم صفحه لمسی بهره ببرید.

تحول سیستم عامل S60 سیمبیان

کارآیی 5800 تا حد زیادی به سیستم عامل S60 آن بستگی دارد و از آنجا که سری S60 بالغ‌ترین و نزدیک‌ترین رابط کاربری به کاربر (User-frindly) به حساب می‌آید و در اکثر گوشی‌های هوشمند به کار رفته بنابراین 5800 را از لحاظ کارآیی در رتبه‌ بالایی قرار می‌دهد.

صفحه خانگی گوشی با سیستم عامل نسخه پنجم S60 تفاوت چندانی با سخه قبلی ندارد، باز تمام نشانگرها در بالای صفحه قرار دارند به اضافه ساعت و تقویم که کاربر می‌تواند با یک فشار ساده بر روی ساعت، برنامه کاربردی آن را باز کند و با ضربه بر روی تاریخ، منو باز شده و کاربر می‌تواند وارد برنامه تقویم شده یا پروفایل فعال جاری را تغییر دهد.

منوی اصلی در هر دو حالت افقی و عمودی گوشی ظاهر می‌شود و سرعت چرخش از حالتی به حالت دیگر نسبتا مناسب است.

تنها بخشی از رابط کاربری که نمی‌تواند چرخش پیدا کند، صفحه نمایش در حالت آماده باش (Standby) و رابط دوربین عکاسی است.

یکی دیگر از مشکلات این رابط کاربر سرعت چرخش در هنگام تعویض برنامه است. برای مثال اگر شما در حالت افقی مشغول تایپ با صفحه نمایش کامل QWERTY باشید و برای لحظه‌ای بخواهید به سراغ برنامه دیگری در حالت عمودی بروید باید از مراحل مختلفی گذشته و با چندین کلیک به برنامه مورد نظر برسید.

XpressMusicا 5800 با پردازنده 369 مگاهرتزی ARM 11 و حافظه 128 مگابایتی RAM کار می‌کند.

دفتر تلفن تغییری نکرده است

رابط کاربری نسخه جدید سیستم عامل در 5800 نوکیا، تغییر زیادی در دفتر تلفن این گوشی نداده است. شماره تماس‌ها با نام و نام خانوادگی افراد در حافظه گوشی یا سیم کارت ذخیره شده و هنگام جست‌وجوی شماره، با تایپ بخشی از آن نام برای کاربر نمایان می‌شود.

همچنین کاربران می‌توانند زنگ یا ویدیو کلیپ خاصی را برای هر شماره تنظیم کنند.

اگر شما به برنامه‌های نظارتی (log application) از منوی اصلی دسترسی داشته باشید می‌توانید لیست تماس‌ها و ارتباطات‌تان را در 30 روز گذشته مشاهده کنید که شامل پیامک‌ها، تماس‌ها و انتقال داده‌ها می‌شود.

کارآیی 5800 از نظر کیفیت مکالمات صوتی مناسب بوده و صدا در تماس‌های دریافتی و ارسالی دارای وضوح بالایی است.

تنها مشکل کارآیی تلفن 5800 نبود شماره‌گیری هوشمند است و قابلیت شماره‌گیری صوتی از دیگر قابلیت‌هایی است که اکثر گوشی‌های فعلی و از جمله 5800 دارا است.

میزان بلندی صدای XpressMusicا 5800 با چندین گوشی دیگر مورد مقایسه قرار گرفته که نتایج آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

سیستم پیام دهی ساده

منو پیام دهی این گوشی تغییرات اندکی نسبت به منوهای قبلی گوشی‌های نوکیا داشته است.

سیستم پیام‌دهی 5800 از انواع پیام‌ها نظیر SMS، MMS، ایمیل و پیام‌های صوتی پشتیبانی و برای تمام سرویس‌ها از ویرایشگر متن و صوت هم استفاده می‌کند.

صفحه کلید مجازی QWERTY، دو سوم صفحه نمایش را دربرگرفته و با کلیدهای نسبتا بزرگ تایپ پیامک را بروی آن آسان می‌کند.

به علاوه صفحه کوچک QWERTY هم در حالت عمودی بر روی گوشی قرار می‌گیرد و خوبیش آن است که فضای کمتری از صفحه نمایش را اشغال می‌کند.

پخش‌کننده موسیقی و دوربین

همان‌طور که گفتیم کیفیت پخش کننده 5800 بسیار بالا است زیرا از سری XpressMusic بوده و مشخصه اصلی این سری از گوشی‌ها قدرت بالای پخش موسیقی است حال آنکه این گوشی علاوه بر این مشخصه از صفحه نمایش لمسی هم برخوردار است. 5800 با گارانتی اصلی نوکیا در ایران، کاملا بومی سازی شده و علاوه بر صفحه کلید فارسی، مجموعه منتخبی از آهنگ‌ها و خوانندگان ایرانی را هم در بر دارد.

دوربین 15/3 مگاپیکسلی 5800 با حداکثر وضوح تصویر 1536×2048 پیکسل و لنز کارل زایس و فلاش دو گانه LED، امکان عکسبرداری کیفیت متوسطی را به کاربر می‌دهد.

ضبط فیلم در 5800 نسبت به عکسبداری از کیفیت بالاتری برخوردار است و با کیفیت VGA و سرعت 30 فریم در ثانیه و در فرمت MPEG-4 فیلمبرداری می‌کند.

راه‌های ارتباطی 5800 شامل USB، بلوتوث، Wi-Fi، GPRS، EDGE، 3G و HSDPA می‌شود.

کلام آخر

تا اینجا تا حد زیادی با قابلیت‌های

XpressMusicا 5800 آشنا شدیم. همان طور که گفتیم این اولین گوشی لمسی نوکیا است، بنابراین مشکلات و کمی و کاستی‌هایی دارد اما باید بدانید که گوشی با برند نوکیا و با قابلیت‌های متوسط روبه‌بالایی را با قیمت بسیار مناسبی دارید خریداری می‌کنید و تنها نگرانی‌تان به جز صفحه نمایش لمسی قوی، باید نگهداری از این گوشی باشد، زیرا مطمئنا گوشی‌هایی با صفحات لمسی نیاز به احتیاط و مراقب بیش‌تری داشته و از قدرت ضربه‌پذیری پایین‌تری برخوردارند.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا