تکنولوژی

پیشگامان اینترنت در پنجمین همایش وب 2

پنجمين همايش وب 2 در روز‌هاي 5 تا 7 نوامبر امسال در سانفرانسيسكو برگزار شد و پيشگامان نوآوري در صنعت اينترنت را گرد هم آورد.

اين همايش همواره به دليل قالب تعاملي‌اش مطرح بوده و پيشگامان فناوري در آن پيرامون آينده وب، مدل‌هاي تجاري مبتني بر وب و تاثيرات وب بر كسب‌وكار به گفت‌وگو و تبادل نظر مي‌پردازند.

محور همايش وب 2 به طور كلي ظهور كسب و كار‌هاي جديد با توسعه فناوري است كه موجب شده وب به عنوان يك پلات‌فورم مطرح شود و تاثيرات آن در آينده تجارت را دربر گيرد.

وب 2 و دموكراس اطلاعاتي

يكي از چهره‌هاي مهمي كه در اجلاس وب 2 امسال سخنراني كرد، ال‌گور، معاون اول رييس جمهوري آمريكا در دوره كلينتون بود كه وي به مقايسه‌اي بين وب 2 و الكتريسيته پرداخت. وي با اشاره به اين كه بيانيه انقلابي آمريكا نشان مي‌دهد همه انسان‌ها با هم برابرند و اين مساله را مي‌توان در پيروزي باراك اوباما در انتخابات رياست جمهوري نيز دريافت، گفت: اين رويداد بدون استفاده از منبع عظيم دانش مدرن، يعني اينترنت ميسر نمي‌شد.

وي افزود: مبارزات انتخاباتي اوباما در حقيقت اثبات كرد كه چگونه ابزار‌هاي جديد اينترنت مي‌توانند براي يك تحول معقول و منطقي به كار گرفته وند.

ال‌گور عنوان كرد: آنچه كه در انتخابات رياست جمهوري امسال روي داد، اين بود كه دامنه كاملا جديدي از «ممكن‌ها» ايجاد شد و هم‌اكنون زماني است كه مي‌توان با سرعت بيش‌تري از اين امكانات استفاده كرد.

وي گفت: الكتريسيته نيز صد سال پيش تنها به كاربرد‌هاي خاص محدود مي‌شد، ولي ما امروزه هر جا كه باشيم، برق هم با ماست و اين پديده به يك امر اساسي براي تمدن بشري تبديل شده است. اين، همان نقطه مشترك برق با وب 2 است. به طوري كه هم‌اكنون در تعاملات خود در شبكه‌هاي اجتماعي آنلاين، ناگزير از استفاده از كاربرد‌هاي وب 2 هستيم.

محور سخنراني ال‌گور به طور كلي پيرامون سه نكته كليدي به اين شرح بود.

بحران دموكراسي

ال‌گور در سخنانش گفت كه تلويزيون به عنوان يك رسانه جمعي، نگرش و ديدگاه‌هاي دموكراتيك صداقت و حقايق را از بين برده ولي تلويزيون تعاملي مبتني بر وب، مي‌تواند صداقت و اعتماد را به رسانه‌ها بازگرداند.

وي با اشاره به اين‌كه انتشار اطلاعات در برنامه‌هاي تلويزيوني، در دست افراد خاص افتاده، اعلام كرد كه از اين‌رو مخاطبان تلويزيوني نيز تنها به بخشي از حقايق دسترسي دارند. در حالي كه وب 2، ابزارهايي در اختيار مردم قرار داده كه مي‌توانند به راحتي به محتوا‌هاي صحيح در اينترنت دسترسي پيدا كنند و در حقيقت اينترنت، حس دموكراسي را دوباره به ارمغان آورده است.

ال‌گور اعلام كرد: اينترنت اطلاعات را دموكراتيزه كرده و به اندازه كافي طراوت و پتانسيل دارد كه بخواهد متحول شود، در حالي كه تلويزيون دوران طلايي خود را طي كرده و رو به زوال مي‌رود.

بحران اقتصادي

ال‌گور بر اين باور است كه مي‌توان اقتصاد را با اجراي يك پروژه 10 ساله مبتني بر ايجاد زير‌ساخت‌ها ملي براي حذف وابستگي آمريكا به نفت و جايگزيني منابع انرژي تجديد‌پذير، احيا كرد كه در اين مسير 10 ميليون شغل جديد نيز ايجاد مي‌شود.

بحران اوضاع جوي

ال‌گور معتقد است كه از كاربردهاي وب 2 مي‌توان براي سازماندهي يك عمليات نجات حتمي براي تعادل اوضاع جوي زمين كه به يك دغدغه بزرگ تبديل شده استفاده كرد.

وي اعلام كرد كه نگهداري و ثبت اطلاعات مربوط به اوضاع جوي ضروري است تا مردم بتوانند در ارايه راهكارهاي لازم در بحران اوضاع جوي شريك باشند.

وي افزود: ما بايد مسايلي را به عنوان ارزش براي مردم كل دنيا تعريف كنيم تا براساس آنها بتوانيم در مورد مسايل بزرگ و جهاني نظير اوضاع جوي زمين تصميم‌گيري كنيم. اگر همه ما ديدگاه‌ها و ارزش‌هاي يكساني براي خود تعريف كنيم، سازمان‌هاي هوشمندي در آينده خواهيم داشت.

هيات رايانش ابري

در كنفرانس وب 2 امسال هياتي از ستارگان و پيشگامن فناوري، به ابعاد رايانش ابري و مدل‌هاي تجاري ممكن در رايانش ابري پرداختند.

اين هيات متشكل از كوين‌لينچ، مدير ارشد فناوري Adobe، مارك بنيوف، مدير اجرايي Salesforce.com، ديو گيروارد، مدير كسب و كارهاي گوگل و پائول مريتز، مدير اجرايي VMWare بود كه رياست آن را تيم اورايلي برعهده داشت.

تيم اورايلي از اعضاي اين هيات درخواست كرد درباره مشكلات مالي شركت‌هاي‌شان در زمينه رايانش ابري و نگرش آنها در مورد كسب و كار‌هاي خود در اين زمينه صحبت كنند.

پائول مریتز اعلام كرد كه شركت وي مي‌تواند زيرساخت‌هاي اساسي براي كسب و كارها را به وجود آورد تا از رايانش ابري بهره‌ ببرد.

كوين لينچ نيز اعلام كرد كه شركت‌اش قادر است با طراحي نسل چهارم نرم‌افزار به كسب و كارها براي همكاري با شركت‌هاي ديگر كمك كرده و همچنين به كاربران، كاربردهاي غني دسكتاپ (با استفاده از Adobe Air) ارايه كند. وي گفت: Adobe قصد دارد يك برنامه كاملا مبتني بر وب روي سايت‌هاي Photoshop.com و Acrobat.com قرار دهد.

ديو گيروارد، مدير كسب و كارهاي گوگل نيز معتقد است كه گوگل كاملا مي‌تواند كاربران را به سمت ابري شدن پيش ببرد و هدف اين شركت تنها ايجاد يك تجربه «ابري مانند» نيست.

مارك بنيوف كلا در مورد اهميت مهندسان طراحي در ساخت كاربردهاي وب‌سايت Salesforce.com به گفت‌وگو پرداخت.

اين هيات ابري، بيش‌تر زمان خود را به صحبت درباره اهميت و ارزش مدل‌هاي تجارت ابري در رايانش ابري پرداختند.

بنيوف با مقايسه شركت خود با شركت‌هاي اوراكل و SAP گفت: اين شركت‌ها از مدل‌هاي تجاري منسوخ شده استفاده مي‌كنند و در مقايسه با شركت Salesforce.com نمي‌توانند عرض اندام كنند.

اكثريت اعضاي اين هيات متفق‌القول بودند كه ورود مايكروسافت به تجارت رايانش ابري، اعتبار آن را در بازار جهاني بالا برده است.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا