تکنولوژی

پیشنهاد 46 میلیارد دلاری مایکروسافت برای خرید یاهو

نام نویسنده: علیرضا کاشیان

وبلاگ آی تی ایران – حدود دو ساعت پیش خبر حساس پیشنهاد 46 میلارد دلاری میکروسافت برای خرید سهام یاهو، فضای بورس نییورک را به شدت تحت تاثیر قرارداد تا جایی که به محض باز شدن بورس نیویورک، سهام یاهو با 50% صعود مواجه شد که در دنیای شرکتهای کامپیوتری، یک حادثه بی نظیر محسوب می شود.
خبرگزاری ها و سایتهای تحلیلی بورس در هر دقیقه در حال تولید یک خبر جدید از وضعیت بازار جدید هستند و میزان خرید فروش سهام یاهو در هر دقیقه به بالاترین رقم در طول سالهای گذشته رسیده است. در هر ثانیه صدها هزار سهم یاهو در حال تبادل است و در روبروی آن، سهام گوگل تا این لحظه به 8% سقوط مواجه بوده است. به وضوح پیداست که سهام گوگل در طول باز بودن بورس نیوورک مدام در حال کاهش خواهد بود زیرا عمده سهامداران گوگل در وحشت سقوط ارزش سهام خود، هجوم به فروش سهام آورده اند. در این حال، در خبرها آمده است که میکروسافت قیمت 31$ را برای هر سهم یاهو پیشنهاد داده است که این میزان با ازرش نرمال این شرکت (حدود 20 دلار) فاصله زیادی داشت و همین امر باعث شد که سهام یاهو ناگهان به مبلغ حدودی 28.5 دلار جهش کند و همچنان نیز روند صعودی را طی خواهد کرد.
تحلیل من از وضعیت بازار سهام شرکتهای میکروسافت، یاهو، گوگل و اپل:
خرید سهام یاهو در این لحظه به دلیل صعود بادکنکی آن همچنان منقعت زا خواهد بود زیرا اگر معامله میکروسافت قطعی شود (به احتمال 99%) رقم ارزشی سهام یاهو تا ظرفیت 35$ نیز می تواند افزایش یاید.
سهام گوگل فعلا روند نزولی خواهد داشت ولی مطمئنا مدیران گوگل تمهید جدیدی خواهند یافت و در طول هفته آینده، قطعا اخبار جدیدی از گوگل منتشر خواهد شد که اولا جلوی سقوط گوگل را خواهد گرفت و ثانیا باعث افزایش چند درصدی سهام گوگل خواهد شد. دلیل این امر، هوشمندی بالاتر مدیران گوگل نسبت به مدیران میکروسافت است که در طول سالهای اخیر به اثبات رسیده است.
سایر اطلاعات:
میکروسافت می داند که ارزش کل بازار تبلیغات اینترنتی در حال حاضر 40 میلیارد دلار است و تا 3 سال آینده به 80 میلیارد دلار خواهد رسید.
از دیدگاه یکروسافت و مدیران آن، گوگل یک تهدید و دشمن همیشگی برای آنها محسوب می شود. برای مبارزه با این گوریل 800 پوندی، قطعا همکاری میکروسافت و یاهو موثر خواهد بود.
ضربه جدید میکروسافت به گوگل با خرید یاهو، در شرایطی اتفاق می افتد که گوگل در شرایط بازاری خوبی نیز قرار ندارد و این ضربه در لحظه استراتژیک به گوگل وارد شده است.
حرف ها و احتمالاتی برای اتحادهای جدید بین شرکتهای دیگر برای غلبه بر جو فعلی بازار وجود دارد.
شرکت اپل نیز با تیزبینی در حال بررسی شرایط موجود است و احتمال دارد حرکتهای جدیدی توسط دو شرکت اپل و گوگل برای مقابله با غول میکروسافت و یاهو صورت گیرد.
منابع:
CNNMoney
MarketWatch
InformationWeek

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا