تکنولوژی

سونی از توشيبا پيشی گرفت

بی‌بی‌سی- در حالی که شرکت های سونی، پاناسونیک و سامسونگ حامی لوح های فشرده دی وی دی بلو-ری بوده اند، شرکت های توشیبا، مایکروسافت و اینتل از اچ دی – دی ی دی حمایت کرده اند.
این شرکت ها در رقابت بوده اند تا هم مصرف کنندگان را به خرید قالب دی وی دی خود ترغیب کنند و هم شرکت های فیلمسازی را قانع کنند که از این نوع قالب استفاده کنند.

شرکت وارنر به طور غیر منتظره ای این هفته اعلام کرد که فیلم های تولیدی خود را با استفاده از لوح های فشرده بلو-ری در بازار پخش خواهد کرد. تقریبا هفتاد درصد فیلم های موجود در بازار دی وی دی متعلق به این شرکت است.
از هفت استودیوی بزرگ فیلمسازی در هالیوود فقط دو استودیوی پارامونت و یونیورسال همچنان موافق قالب اچ دی – دی وی دی شرکت توشیبا هستند.
تحلیلگران می گویند پس از تصمیم برادران وارنر واضح است که بلو-ری قالب دی وی دی آینده است.
کیت نوبل، گزارشگر علمی بی بی سی، می گوید با این که توشیبا و مایکروسافت هنوز به شکست تن در نداده اند اما یقینا با اعلام این خبر سردرگم شده اند. آنها حتی قرارهای مطبوعاتی دو روز گذشته خود در نمایشگاه بین المللی محصولات الکترونیک در لاس وگاس را لغو کردند.
تحلیلگران بر این باورند که اگر صنعت الکترونیک یک قالب واحد را بپذیرد به نفع بازار خواهد بود. مصرف کنندگان تا زمانی که روشن نشود که صنعت دستگاه های پخش تصویر کدام قالب را خواهد پذیرفت از خریدن وسایل الکترونیکی خودداری خواهند کرد.

به همین دلیل فروش این دستگاه ا پایین و در عین حال قیمت آنها بالا بوده است.

قالب های جدید اچ دی – دی وی دی و لوح فشرده بلو-ری می توانند حجم بيشتری از داده ها را در خود جای دهند. اين مشخصه خصوصا برای پخش فيلم های ويديويی وضوح بالا بسيار مهم است.
هر دو فناوری برای نگارش اطلاعات از ليزر آبی استفاده می کنند. اين نوع ليزر دارای طول موج کوتاهتری است و بنابر اين می توان داده های بيشتری را بوسيله آن ثبت کرد.
يک لوح بلو – ری می تواند تا ۵۰ گيگا بايت را در خود جای دهد حال آنکه قالب اچ دی – دی وی دی قابليت حفظ ۳۰ گيگا بايت را دارد. دی وی دی های قبلی تنها می توانند کمتر از ۵ گيگا بايت را در خود جای دهند.
سياری از مردم رقابت بين اين دو تکنولوژی را مانند رقابت بين ويديوهای “وی اچ اس” و “بتا ماکس” در دهه 80 می دانند. در آن رقابت، سونی بازار را به شرکت جی وی سی واگذار کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا