تکنولوژی

پاياني براي الكامپ سيزدهم

نام نویسنده: سونيتا سراب‌پور

خيابان‌هاي تهران در آخرين روز از برپايي سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي الكامپ (الكترونيك كامپيوتر و تجارت الكترونيك) و هشتمين نمايشگاه تلكام (صنايع مخابرات، ارتباطات و تكنولوژي اطلاع‌رساني) روز شلوغ و پرازدحامي را پشت‌سر گذاشت.اطراف نمايشگاه به قدري شلوغ و پرازدحام بود كه جايي براي سوزن انداختن هم وجود نداشت؛ تا آنجا كه براي رسيدن به نمايشگاه بايد ساعت‌ها ماندن در ترافيك سنگين را تحمل مي‌كردي.بعد از رسيدن به در ورودي نمايشگاه آنقدر اطرافت جمعيت موج مي‌زند كه نمي‌تواني تصميم بگيري اول از كجا بايد شروع كني.
به هر حال با هر زحمتي كه شده خودت را به اولين سالن نزديك مي‌رساني؛ اما فورا پشيمان مي‌شوي. هواي داخل سالن‌ها آن‌قدر گرم و نامطبوع ست كه تحمل آن در لحظه ورود چندان آسان نيست.
اما رفته‌رفته موج جمعيت تو را به ميانه سالن مي‌كشاند و تو نيز يكي از بازديدكنندگان مي‌شوي در اولين نگاه از استقبال اين همه مراجعه‌كننده خرسند مي‌شوي؛ اما با نگاهي به دست‌هاي پر از ساك و هداياي تبليغي درمي‌يابي اكثر قريب به اتفاق اين جمعيت تنها براي سرگرمي قدم به نمايشگاه گذاشته‌اند.
نكته‌اي كه بسياري از غرفه‌داران از آن گله دارند، تا آنجا كه در اظهارنظرهاي خود مي‌گويند: اگر مجريان براي ورود به نمايشگاه پولي از بازديدكنندگان دريافت مي‌كردند شايد نمايشگاه با بازديدكنندگان كم‌تر و در عين حال متخصص‌تري ربه‌رو مي‌شد، اما براي مسوولان نمايشگاه الكامپ بازديد بيشتر يك برگ برنده است.
الكامپ آنچه بود
تاريخچه برگزاري نمايشگاه‌هاي كامپيوتر و تجهيزات آن در كشور ما به سال 69 برمي‌گردد. درست زماني كه به فاصله هر دو سال يك‌بار نمايشگاه كامپيوتر برگزار مي‌شد. بعد از آن در سال 74 نمايشگاه بين‌المللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي تحت نام الكامپ قدم به عرصه نمايشگاه‌هاي كشور گذاشت.
اگر بخواهيم براي اين دوره‌ها نقطه اوجي را در نظر بگيريم بايد به دوره دهم آن اشاره كنيم.
در اين دوره نمايشگاه الكامپ با همكاري انجمن شركت‌هاي انفورماتيك كه بعدها به نام ازمان نظام صنفي رايانه‌اي تغيير نام داد، برگزار شد.
اين موفقيت تا جايي بود كه بسياري از كارشناسان و صاحب‌نظران بارها در اين خصوص اظهارنظر كرده‌اند.
در جديدترين اين اظهارنظرها مي‌توان به گفت‌وگوي محمدرضا حائري يزدي، مديرعامل مگفا با يكي از خبرگزاري‌ها اشاره كرد.
وي در اين خصوص اظهار داشته است: «با توجه به تجربه موفق الكامپ دهم، چنانچه سازمان نظام صنفي رايانه‌اي مجري برگزاري نمايشگاه بود، به نظر مي‌رسيد نمايشگاه با موفقيت بيشتري برگزار مي‌شد».
به هر حال بعد از دوره دهم بنا بر بعضي شرايط و مشكلات پيش آمده روند فعاليت‌هاي نمايشگاه الكامپ به طور كامل دگرگون شد.
تا آنجا كه پس از اين دوره، نمايشگاه توسط سازمان نمايشگاه‌هاي بين‌المللي برگزار شد و سازمان نظام صنفي و ساير صنوف ترجيح دادند كه در اين رويداد شركت نكنند.
نتيجه اين عمل آن شد كه ضعيف‌ترين دور از نمايشگاه‌هاي الكامپ در دور يازدهم آن رقم خورد.
دور دوازدهم نمايشگاه هم با ادامه تحريم اعضاي صنف نظام رايانه‌اي و ديگر تشكل‌هاي اين عرصه روبه‌رو شد و همين امر باعث شد كه نمايشگاه الكامپ سير نزولي‌تري به خود بگيرد.
دوره سيزدهم الكامپ در حالي برگزار شد كه يكي از رقباي نظام صنفي رايانه‌اي يعني مجمع تشكل‌هاي فناوري اطلاعات و مجمع ناشران الترونيك با نزديك شدن به شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي عملا جاي نظام صنفي رايانه‌اي را پر كرده بود.
اين در حالي است كه در سال‌هاي قبل هيچ‌كدام از اين صنوف در نمايشگاه حضور نداشتند.
درست يك روز مانده به افتتاح نمايشگاه سيزدهم، از سوي مجمع تشكل‌ها كه خود را به نوعي برگزاركننده الكامپ مي‌دانند نمابري به رسانه‌ها ارسال شد كه در بخشي از آن آمده بود: «بسياري از شركت‌هاي كه الكامپ را تحريم كرده بودند، با نام‌هاي مستعار ثبت‌نام كرده‌اند، ارسال اين نمابر اين شبهه را به وجود آورده كه چطور ممكن است شركتي با نام مستعار بتواند در نمايشگاه شركت كند و بازاريابي منسبي داشته باشد.
الكامپ سيزدهم
بالاخره بعد از تمام اين حرف و حديث‌‌ها، سيزدهمين نمايشگاه الكامپ و هشتمين نمايشگاه تلكام در فضايي به وسعت 30هزار مترمربع در 8سالن آغاز به كار كرد، مسوولان شركت نمايشگاهي در گفت‌وگوهاي متعدد خود با خبرنگاران صداوسيما مدعي بودند با وجود تحريم‌هاي بين‌المللي 55 شركت مطرح از كشورهايي مانند آمريكا، فرانسه، آلمان، كانادا، اسپانيا، ژاپن، چين، كره، استراليا، مالزي، تايوان، سنگاپور در اين نمايشگاه حضور دارند.
ستاد خبري مجمع تشكل‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات نيز اعلام كرد تعداد 453شركت نرم‌افزاري در سيزدهمين نمايشگاه بينالمللي الكامپ ثبت‌نام كرده‌اند كه از اين تعداد 55شركت آن خارجي بودند.
براساس اين گزارش از مجموع 325شركت حاضر در نمايشگاه تنها 36شركت نرم‌افزاري مربوط به خارج از كشور بودند.
برخي از غرفه‌داران و كارشناسان عوامل چون تبليغات، خبررساني موثر و افزايش فضاي اشغال شده و حضور تعداد بيشتر شركت‌ها و برندهاي معتبر نسبت به سال‌هاي گذشته را دليل افزايش بازديدكنندگان عادي مي‌دانستند.
«ايمان خاكپور» مسوول امور بازاريابي شركت سوني در اين باره مي‌گويد: به نظر من اين دور از نمايشگاه از نظر كمي و كيفي نسبت به دورهاي قبل رشد داشته است و تعداد بازديدكنندگان هم بسيار افزايش پيدا كرده است.
وي كه حضور سوم خود را در اين نمايشگاه تجربه مي‌كند؛ اعتقاد دارد: اطلاعات مراجعه‌كنندگان نسبت به محصولات عرضه شده بسيار بالا است و آنها با بسياري از تكنولوژي‌هاي ارائه شده آشنايي كامل دارند.
وي همچنين نقاط ضعف اين دوره از نمايشگاه را به عواملي چون ساعت و ايام برگزاري آن ارتباط مي‌دهد؛ چرا كه اگر روزهاي نمايشگاه و ساعت بازديد تمديد مي‌شد به نوعي سبب مي‌شد مراجعه‌كنندگان با آسودگي بيشتري از نمايشگاه بازديد داشته باشند. نبود تهويه مناسب و هواي گرم سالن‌ها يكي ديگر از ضعف‌هاي نمايشگاه بود كه خاكپور به آن اشاره مي‌كند.
اما در مقابل مصطفوي يكي از غرفه‌داران شركت سامسونگ اين دوره از نمايشگاه الكامپ را علاوه ‌بر افزايش تعداد بازديدكنندگان ضعيف ارزيابي مي‌كند، وي معتقد است به دليل تحريم‌ بين‌المللي بسياري از شركت‌هاي بزرگي كه در نمايشگاه جيتكس دبي حاضر بودند در نمايشگاه داخل حضور نيافته‌اند.
وي در ادامه مي‌گويد: اختلافات بسياي هر ساله هنگام برگزاري نمايشگاه الكامپ به وجود مي‌آيد كه سبب ضعف و افت نمايشگاه مي‌شود و بايد در اين خصوص راهكارهايي ارائه شود.
به گفته اين غرفه‌دار، شركت‌هايي كه در اين نمايشگاه حضور يافته‌اند، شركت‌هاي اصلي نبوده‌اند و اغلب همان مغازه‌داران هستند كه براي فروش و ارائه محصولات خود به اين نمايشگاه آمده‌اند.
مصطفوي در پاسخ به اين سوال كه اگر برندهاي معروف به نوعي اين نمايشگاه را تحريم كرده‌اند، چگونه است كه شما در اين نمايشگاه حضور داشته‌ايد مي‌گويد: ما دليلي براي تحريم اين نمايشگاه نمي‌بينيم. چرا كه هدف اصلي حضور شركت ما در اين دوره تنها معرفي و تبليغ محصولاتمان است.
همراهي الكامپ و تلكام
يكي از عجايب الكامپ سيزدهم، همزماني آن با هشتمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع مخابرات، ارتباطات و تكنولوژي اطلاع‌رساني (تلكام) بود. گفته مي‌شود نمايشگاه تلكام با حضور 122شركت داخلي و 40شركت خارجي از 17كشور جهان برگزار شد. به اعتقاد بسياري از كارشناسان برگزاري همزمان دو نمايشگاه الكامپ و تلكام باعث رونق هر چه بيشتر اين نمايشگاه خواهد شد، چراكه حدود 70درصد از بازديدكنندگان نمايشگاه تلكام و الكامپ مشترك هستند. اين موضوع باعث صرفه‌جويي در زمان و هزينه بازديدكنندگان شده و زمينه حضور همه شركت‌هاي كوچك و بزرگ را در حوزه ICT فراهم مي‌كند. گفته مي‌شود حضور اپراتورهاي ايرانسل، همراه اول و تاليا به نوعي مهمترين بخش نمايشگاه تلكام به شمار مي‌رفت. شركت‌هايي كه هر كدام با شيوه‌هاي روزانه بازديدكنندگان زيادي را به سمت خود مي‌كشاند. شركت ارتباطات سيار در غرفه خود نسبت به ثبت‌نام سيم‌كارت‌هاي دائمي اقدام مي‌كرد و امكاني فراهم شده بود كه متقاضي مبلغ مورد نياز را براي تهيه سيم‌كارت از طريق پرداخت الكترونيكي و با تكميل فرم ثبت‌نام سيم‌كارت خود را در همان لحظه تحويل بگيرد.
اين شركت همچنين نام كاربري و كلمه عبوري براي استفاده از خدمات اينترنتي همراه اول را در اختيار بازديدكنندگان قرار مي‌داد كه مشتركان مي‌توانند با استفاده از آن از سرويس‌هاي اينترنتي اين شركت استفاده كنند. البته اين سرويس‌هاي اينترنتي كه براي آن خيلي هم تبليغ مي‌شد از ريزمكالمات و آگاهي از مبلغ آن فراتر نمي‌رفت. عرضه شركت ايرانسل هم با استقبال مواجه بود. ارائه سويس شارژ الكترونيكي سيم‌كارت براي مشتركان سيم‌كارت‌هاي اعتباري اين اپراتور و شارژ دوهزارتوماني سيم‌كارت آنها، قرعه‌كشي براي ارائه يك گوشي تلفن‌همراه از ميان بازديدكنندگان كه فرم‌هاي مربوط را تكميل كرده بودند، معرفي سرويس‌ GPRS از جمله مواردي بود كه باعث توجه بازديدكنندگان به اين غرفه شده بود.
به هر حال همزماني الكامپ و تلكام جزو مواردي است كه موافقان و مخالفان بسياري دارد. چراكه به اعتقاد مسوولان غرفه‌هايي نظير سوني و سامسونگ همزماني اين دو نمايشگاه تاثيري در جلب مراجعه‌كنندگان بيشتري براي الكامپ نداشته است، زيرا الكامپ به تنهايي مي‌تواند مخاطبان بسياري را جذب كند.
از آن سو موافقان اين همزماني همچون مسوول روابط‌عمومي گروه فن‌آوا در اين نمايشگاه بر اين باور بود كه علت اصلي اين افزايش مراجعه‌كننده همزماني آن با نمايشگاه تلكام و اطلاع‌رساني و تبليغات مناسب رسانه‌ها بوده است.
يكي از نقاط ضعف نمايشگاه كه مي‌توان به آن اشاره كرد، عدم حضور مترجم در غرفه‌هاي خارجي بود. يكي از غرفه‌داران يك شركت چيني نيز در اين خصوص گفت: بهتر است هر غرفه يك مترجم براي بازديدكننده‌هاي خارجي داشته باشد، زيرا نام اين نمايشگاه بين‌المللي است، اما اكثر غرفه‌ها مترجم ندارند.
الكامپ سيزدهم فقط از بابت تحريم خصوصي‌ها با مشكل رو‌به‌رو نبود، بلكه حتي دولتي‌ها هم روي خوشي به اين نمايشگاه نشان ندادند. از ميان بخش‌هاي دولتي فقط وزارت‌بازرگاني در نمايشگاه حاضر بود و حتي وزارت ارتباطات هم در غرفه دولتي‌ها غايب بود. از سوي ديگر، اما بازديدكنندگان بالاي الكامپ به هر حال خوشايند تحريم‌كنندگان الكامپ نبود. شايد سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كه سومين سال تحريم الكامپ را تجربه مي‌كرد، امسال بيش از پيش اميدوار به حضور كم بازديدكنندگان بود.
اگر اين حجم بازديدكننده (كه حجم عمده آن را افراد عادي و غيرمتخصص تشكيل مي‌دادند) براي بسياري از شركت‌هاي نرم‌افزاري كه محصولات خاص ارائه ميدادند، چنان فرصتي به حساب نمي‌آيد، اما براي شركت‌هايي كه محصولات عمومي ارائه مي‌دهند و بسياري از آنها در بازار سخت‌افراز ايران صاحب نام هستند، عدم حضور در اين الكامپ به هر حال يك غفلت از فرصت قلمداد مي‌شود. به نظر مي‌رسد در مورد الكامپ حتي همين بازديدها مي‌تواند موضوعي قابل بررسي براي سازمان نظام صنفي باشد كه آيا همچنان بايد به تحريم‌هاي خود با نمايشگاه ادامه دهد يا براي جايگزين كردن الكامپ با حضور در آن تصميمي اتخاذ كند.

منبع : دنيای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا