تکنولوژی

دگرگوني فصل و آغاز رونق:در انتظار آخر پاييز

نام نویسنده: مريم عسگري

دنیای اقتصاد- پاييز كه از راه مي‌رسد بازار خريد و فروش خيلي چيزها گرم و پررونق مي‌شود و در مقابل برخي كالاها گوشه عزلت اختيار مي‌كنند.

بسياري از افراد، به ويژه فروشندگان كالاهاي مختلف نيز پاييز را نه تنها به خاطر زيبايي‌هايش، بلكه به دليل بازار پررونق برخي اجناسش دوست دارند.
به غير از فروشندگان لوازم‌التحرير، پوشاك و وسايل گرمايشي و… فروشندگان تجهيزات كامپيوتري، به ويژه قطعات سخت‌افزاري نيز از دسته افرادي هستند كه با آغاز بازگشايي مدارس و شروع فصل پاييز، كسب و كار پررونقي پيدا مي‌كنند.
فروشندگان، پاييز و به ويژه زمستان را بهار خريد و فروش قطعات سخت‌افزاري كامپيوتر مي‌دانند و فصل بهار را خزان آن!

بهار در پاييز
مي‌گويد: پاييز امسال برخلاف سال‌هاي گذشته، بازار خريد و فروش قطعات سخت‌افزاري رايانه گرم و پررونق نيست.
مي‌گويم: هنوز چيزي از پاييز نگذشته است. به قول معروف، جوجه را آخر پاييز مي‌شمارند.
مي‌گويد: مصادف شدن ماه بازگشايي مدارس با ماه رمضان ركود در بازار كالاهاي مختلف را در پي داشته است.
مي‌گويم: هر چه باشد، رمضان بهار قرآن است. حتما با خود خير و بركت مي‌آورد.
مي‌گويد: احتمال دارد اين ركود تا پايان ماه‌رمضان در بازار حاكم باشد. مي‌گويم: رمضان فقط يك ماه است. پنج‌ماه ديگر را كه از فروشندگان نگرفته‌اند.
مي‌گويد: در بازار، يك روز براي فروشندگان دنيايي از سود و ضرر را به همراه دارد.
مي‌خواهم چيزي بگويم ولي مي‌بينم قديمي‌ها راست گفته‌اند كه «درنيابد حال پخته هيچ خام».

بازار هزار رنگ قطعات سخت‌افزاري
طي 10 تا 15 سال اخير كه رايانه يكي از اجزاي لاينفك زندگي تجاري و حتي شخصي اكثر مردم شده است، بازار خريد وفروش قطعات و تجهيزات كامپيوتري نيز رونق گرفته است.
در بازار قطعات سخت‌افزاري كامپيوتر كه در اين گزارش به آن مي‌پردازيم نيز به قول فروشندگان دست بسيار زياد شده است و بازار آن نيز پررونق!
سخت‌افزار شامل تمام سيستم‌هاي فيزيكي كامپيوتر اس كه از اطلاعات درون آن و همچنين از نرم‌افزاري كه دستوراتي براي انجام وظايف سخت‌افزار ارائه مي‌دهد، مجزا است. به طور كلي مي‌توان گفت سخت‌افزار و نرم‌افزار مرز نامشخصي دارند.
ثابت، يك فروشنده تجهيزات كامپيوتري CAS، صفحه نمايش، دستگاه‌هاي ورودي چون كيبورد، موس، اسكنر، وب‌كم و … دستگاه‌هاي خروجي مانند چاپگر، بلندگو، مودم و … را از قطعات سخت‌افزار كامپيوتر معرفي مي‌كند. كه در فصل پاييز و زمستان بازار بسيار گرم و پررونقي دارند.
به گفته وي، بر خلاف سال‌هاي گذشته امسال، به علت مصادف شدن فصل پاييز با ماه رمضان بازار خريد و فروش اين كالاها با ركود مواجه شد‌اند.
فتحي رنجبر، يك كارشناس حوزه سخت‌افزار رايانه نيز مي‌گويد، بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها، ورود مدل‌هاي جديد به بازار و اختصاص بودجه سالانه ارگان‌هاي دولتي به خريدهاي كلان طي نيمه دوم سال از دلايل رشد ميزان خريد و فروش قطعات سخت‌افزاري رايانه است.
وي معقتد است، به طور كلي سه ماه پاياني سال دوران طلايي خريد و فروش قطعات سخت‌افزاري كامپيوتر است كه علت اين امر ورود فناوري‌هاي جديد به بازار و افزايش ميزان خريد شركت‌هاي دولتي است.
اين كارشناس مي‌گويد: روزهاي پاياني سال ميلادي همواره افزايش قيمت قطعات سخت‌افزاري به ويژه رم و مادربورد را در پي داد، چرا كه به علت ورود محدود مدل‌هاي جديد به بازار و افزايش ميزان تقاضا براي اين اجناس، شاهد كمبود قطعات سخت‌افزاري در بازار هستيم.
قائم مقام كميسيون سخت‌افزار سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور نيز در اين رابطه مي‌گويد: به طور كلي ماه رمضان با ركود فعاليت‌هاي اقتصادي همراه است كه اين ركود در بازار قطعات سخت‌افزاري كامپيوتر نيز مشهود است. به گفته بحري، بحث بودجه و مشكلات مربوط به آن از موارد مهمي است كه معمولا باعث از رونق افتادن بازار در تمام صنوف به ويژه حوزه رايانه از اواسط ارديبهشت ماه مي‌شود.

وي مي‌گويد: به طور كلي بازار رايانه و خريد و فروش در اين حوزه معمولا از نيمه دوم مهر ماه رونق مي‌گيرد و اين رونق به صورت پلكاني افزايش مي‌يابد. چرا كه طي اين مدت، به ويژه سه ماه پاياني سال بودجه‌ها به اوج خود مي‌رسند و شركت‌هاي دولتي با خيال راحت بودجه‌اي كه در اختيار دارند، صرف خريد تجهيزات رايانه‌اي مي‌كنند.

از طرفي ورود محصولات جديد به بازار طي روزهاي پاياني سال ميلادي و افزايش تقاضا روند صعودي خريد و فروش اين قطعات را در پي دارد.

اين در حالي است كه برخي از كارشناسان بازار سخت‌افزار ادعاي گروه ديگر را نقض كرده و عقيده دارند، روند خريد و فروش قطعات سخت‌افزاري رايانه تابع جريان عرضه و تقاضا و تغيير فناوري است و فصول سال تاثير چنداني در روند خريد و فروش اين كالاها در بازار ندارد.
يك كارشناس محصول شركت آواژنگ در اين زمينه مي‌گويد: «به طور كلي طي ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد كه ميزان بودجه ارگان‌هاي دولتي مشخص مي‌شود خريد و فروش قطعات سخت‌افزاري رايانه رشد چشمگيري مي‌كند كه اين رشد فروش بيشتر شامل قطعات ارزان‌قيمت مي‌شود.»

به گفته وي، طي ماه‌هاي شهريور، روزهاي آغازين فصل بهار و ايام عزاداري (عاشورا و تاسوعا) ميزان خريد و فروش قطعات رايانه‌اي تا حد قابل توجهي كاهش مي‌يابد كه اين روند در روزهاي پاياني سال شمسي تشديد مي‌شود.
اين كارشناس با اشاره به اينك برخلاف سال‌هاي گذشته شهريورماه امسال بازار خريد و فروش قطعات سخت‌افزاري پررونق بود، گفت:‌ به طور كلي قطعات كامپيوتري در اكثر فصول سال فروش بالايي دارند مگر در مواردي كه قبلا ذكر كرديم.

روند قيمت‌ها
فروشندگان بازار معتقدند عرضه و تقاضا و ورود مدل‌هاي جديد به بازار تاثير زيادي بر روند قيمت قطعات كامپيوتري دارد.
اين در حالي است كه كارشناس محصول شركت آواژنگ مي‌گويد: قيمت قطعات كامپيوتري تابع نوسانات ارزي و قيمت‌هاي جهاني است.
البته ميزان عرضه و تقاضا تاحدودي بر روند قيمت‌ها تاثيرگذار است، اما نوسانات جهاني قيمت نقش مهم‌تري بر قيمت اين كالها در بازار داخلي دارند.
به گفته وي، به طور كلي قطعات كامپيوتري موجود در بازار همواره با نوسانات قيمت مواجه هستند كه ورود مدل‌هاي جديد يكي از عوامل مهم در اين زمينه است.
اين كارشناس ادعاي كارشناسان را در مورد اوج فروش قطعات سخت‌افزاري در فصل زمستان را نقض كرد و گفت: ميزان خريد و فروش و روند قيمت‌ها در بازار قطعات كامپيوتري در فصل زمستان تقريبا ثابت است و اين ادعا كه فصل زمستان دوران طلايي خريد و فروش قطعات كامپيوتري است درست نيست.

اين در حالي است كه بحري، نايب رييس كميسيون سخت‌افزاري سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور، نيز فصل پاييز و به ويژه زمستان را دوران رونق بازار خريد و فروش قطعات رايانه‌اي مي‌داند.
قطعات كامپيوتري از كجا مي‌آيند
به گفته بحري، قطعات كامپيوتري و به‌ ويژه قطعات سخت‌افزاري محصول كشورهاي آسياي شرقي (چين، تايوان، سنگاپور و كره) هستند كه در اين ميان نرخ قطعات چيني پايين‌تر از توليدات ساير كشورها است.

وي با اشاره به وجود قطعات تقلبي بي‌كيفيت در بازار مي‌گويد:‌ در اين حوزه گاه با قطعاتي مواجه مي‌شويم كه خراب هستند و يا فاقد كيفيت مطلوب هستند.
اين كالاها كه از مبادي ورودي قانوني و از طريق نمايندگي‌هاي رسمي وارد كشور نمي‌شوند در واقع قاچاق محسوب شده و با قيمت پاييني به فروش مي‌رسند.
وي به مصرف‌كنندگان توصيه كرد بهتر است از طريق شركت‌هاي معتبر قطعات موردنياز خود را تهيه كنند.

جايگاه توليدكنندگان ايراني
سامسونگ، ال‌جي، فراسو و… از توليدكنندگان داخلي قطعات سخت‌افزاري هستند كه جايگاه ويژه‌اي در بازار دارند.
بحري در اين زمينه مي‌گويد: با توجه به فعاليت توليدكنندگان داخلي در اين عرصه، متاسفانه به دليل وجود كالاهاي چيني در بازار كه با قيمت پاييني به فروش مي‌رسند، كالاهاي ايراني فروش چنداني ندارند.

به عقيده وي، توليدكنندگان ايراني در توليد برخي از اقلام مانند مانيتور و كيس تاحدودي موفق هستند، اما توليدات آنها در ساير اقلام با استقبال چنداني مواجه نمي‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا