تکنولوژی

سازمان تنظيم فيلترينگ!

نام نویسنده: ايمان بيک

فناوران – وضعيت فيلترينگ اينترنت هنوز در كشور به سامان نشده كه زنگ‌ها براي MMS نيز به صدا در مي‌آيد و اگر چه مسوولان در اظهارنظرهاي پيش‌گيرانه‌ خود، پالايش MMS را رد مي‌كنند و روش نظارت در اين زمينه را مبتني بر شكايت مشتركان بيان مي‌دارند، اما همچنان اين امكان وجود دارد كه خدمات ارزش افزوده موبايل نيز با همان بلايي مواجه شوند كه اينترنت مبتلاي آن است. بنابراين، بايد منتظر MMSهاي نصف و نيمه‌اي بود كه به مقصد نمي‌رسند يا به جاي خودشان، ردي از پيام ممنوعيت را بر صفحه گوشي موبايل گيرنده برجاي مي‌گذارند.

اينترنت هم كه وضعيت‌اش مشخص است، سرورهاي فيلترينگ در شركت‌هاي ارايه خدمات پشته مي‌شوند تا فيلترينگ «دلبخواهي» و «حساس به واژه» راه را بر مايي ببندد كه نه به دنبال ابتذال هستيم و نه با براندازان كار داريم و مثلا مي‌خواهيم درباره ضريب نفوذ اينترنت يا پزشكي و فرهنگ شفاهي و چه و چه مطلبي بخوانيم.

دليل هم مشخص است؛ فيلترينگ سليقه‌اي و از مبادي مختلف اعمال مي‌شود.

اما سخنان سعيد مهديون در همايش «سرويس‌هاي جديد تلفن همراه، روندها و فرصت‌ها» پنجره‌اي جديد به آسمان مبهم فيلترينگ مي‌گشايد. او مي‌گويد: «در تمام دنيا كنترل و نظارت بر محتواي سرويس‌هاي ارزش افزوده،‌ وظيفه نهاد رگولاتوري است».

البته در اين كه شرايط ويژه ايران به عنوان كشوري اسلامي متفاوت است و در چنين فضايي، مسوولان اين حق را براي خود قايلند كه محتواي خاص و در معرض ديد عموم را فيلتر كنند، حرفي نيست. اما بايد از مهندس مهديون خواست كه براي ادعاي خود چند نمونه مطرح كنند و بگويند در كدام كشور دنيا اصلا MMS فيلتر مي‌شود كه وظيفه‌اش به عهده رگولاتور باشد؟

ناگفته پيداست كه MMS رابط‌اي بين دو فرد در دو طرف پيام است، بنابراين نهادهاي نظارتي، چه رگولاتور و چه نهادهاي ديگر اصولاً نبايد به اين حريم خصوصي، بدون شكايت يكي از دو طرف ورود كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا