تکنولوژی

ارتقا تا بي‌نهايت

نام نویسنده: مريم عسگري

شركت …، بانك … و … براي استخدام نيروي كار ورزيده و مجرب آگهي استخدام داده است. چه خبر خوشحال‌كننده‌اي!
نگاهي به مدرك موقت ليسانست كه با هزاران جان كندن گرفته‌اي مي‌اندازي و مي‌گويي: «امتحانش بي‌ضرر است، شايد از ميان هزاران متقاضي من انتخاب شوم.»

به دنبال فرم ثبت‌نام تمام كيوسك‌هاي روزنامه فروشي را زير و رو مي‌كني. اما … دست از پا درازتر به خانه برمي‌گردي.

يكي از آشنايان مي‌گويد با پر كردن فرم ثبت‌نام كه در سايت شركت موجود است هم مي‌تواني در آزمون ورودي شركت كني.
ثبت‌نام اينترنتي؟ ولي تو كامپيوتر نداري!
سال گذشته هم براي ديدن ليست نمرات امتحاني كه در سايت دانشگاه درج شده بود، كلي به دوست و آشنا رو انداختي تا موفق شدي، نمرات خود را دريافت كني.
با خود مي‌گويي، اين طور نمي‌شود. بايد كري كرد. بالاخره يك كامپيوتر ولو مدل پايين براي تو لازم است.
عزمت را جزم و پس‌اندازت را در جيب مي‌گذاري و راهي بازار مي‌شوي.
نقش كامپيوتر در دنياي ماشيني امروزاز حدود دو دهه پيش كه استفاده از كامپيوتر تا حدود زيادي عمومي‌ شده است، انجام بسياري از امور كاري و حتي روزمره براي كاربران اين وسيله آسان‌تر شده است.
امروزه ديگر لازم نيست كاربران كامپيوتر كه زمان براي آنها حكم طلا را دارد، براي خريد لوازم مورد نياز به فروشگاه‌هاي مختلف سطح شهر مراجعه كنند، كافي است از طريق اينترنت كد كالاي مورد نظر خود را به شركت ارائه كننده كالا يا خدمات داده و طي مدت كوتاهي لوازم مورد نياز خود را دريافت كنند.
البته اين تنها يك نمونه از خدماتي است كه اين وسيله كارآمد به بشر ارائه داده است. بسياري از كاربران كامپيوتر اين وسيله را يك آچار فرانسه به تمام معنا مي‌دانند كه براي انجام امور مختلفي كارآيي‌هاي منحصر به فرد با سرعت بالايي دارد.اگر شما تاكنون به جمع كاربران اين وسيله ملحق نشده‌ايد، بهتر است فرصت را از دست ندهيد.
انتخاب كامپيوتر
امروزه با توجه به تنوع در قطعات كامپيوتري، نرم‌افزارها و لوازم جانبي انتخاب يك كامپيوتر كار چندان ساده‌اي نيست.احمدي يك فروشنده كامپيوتر در پاساژ پايتخت مي‌گويد: «امروزه تقريبا تمام كامپيوترهاي موجود در بازار، قابليت انجام امور روزمره اداري و شخصي از قبيل واژه پردازي، حسابداري، استفاده از اينترنت و … را دارا هستند و متقاضيان خريد اين كالا مي‌توانند به طور ميانگين با صرف مبلغي حدود 400 تا 800 هزار تومان يك كامپيوتر تقريبا پيشرفته خريداري كنند.»
به گفته اين فروشنده افرادي كه قصد خريد كامپيوتر را دارند در وهله اول بايد بدانند كامپيوتري كه تهيه مي‌كنند براي انجام چه اموري است و يا به عبارتي هدف آنها از خريد كامپيوتر چيست؟

چه كامپيوتري را با چه هدفي بخريم؟

در دنياي امروز بسياري از لوازم از جمله كامپيوتر هرگز با يك كاربرد خاص توليد نشده‌اند.
بنابراين كامپيوتر كه در اصل يك وسيله پركاربرد است تنها از نظر محاسبه اعداد و ارقام، اتصال به اينترنت يا يك وسيله بازي براي كودكان و بزرگسالان كه وقت خود را در برابر نمايشگر آن صرف كنند و يا يك وسيله لوكس در اتاق كار براي كاربران مورد توجه نيست. بلكه كامپيوتر يك وسيله محاسبه كننده است كه از مجموعه‌اي پيچيده و منظم قطعات الكترونيكي تشكيل شده است. لذا هنگام خريد با يك دستگاه ساده و معمولي روبه‌رو نيستيم كه بخواهيم به فروشنده مراجعه كرده و يك وسيله آماده شده را تحويل بگيريم. بلكه هنگام خريد يك كامپيوتر روميزي (P.C) بايد نكاتي را مورد توجه قرار دهيم.
يك فروشنه كامپيوتر در اين باره مي‌گويد: «خريد يك كامپيوتر با اهداف استفاده خانگي- تجاري، تحصيلي و حرفه‌اي‌ و… صورت مي‌گيرد كه اگر استفاده كاربران از كامپيوتر در خانه تنها جنبه آشنايي با كامپيوتر و كاركردن با برنامه‌هاي معمول باشد، مي‌توان يك كامپيوتر معمولي پنتيوم 3 و 4 و يا حتي پنتيوم 2 با قيمتي حدود 150 تا 400هزار تومان تهيه كرد. اما اگر انتظار بيشتري از كامپيوتر خود داريد، بايد مبلغ بيشتري تا حدود 800هزار تومان هزينه كنيد.

البته لوازمي كه در سيستم كامپيوتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند، نقش عمده‌اي در تفاوت قيمت اين كالا دارند. به عنوان مثال، اينكه مانيتور كامپيوت كاربران فلترون يا LCD و در چه سايزي باشد و يا اينكه صفحه كليد، موس و… از چه ماركي باشند در قيمت‌گذاري يك سيستم موثر است.

نحوه انتخاب قطعات كامپيوتر
شايد تا به حال اين ضرب‌المثل معروف كه «هر چقدر پول بدهي همان‌قدر آش مي‌خوري » را بارها و بارها شنيده باشيد. اين ضرب‌المثل قديمي هنگام خريد كامپيوتر نيز مصداقي عيني مي‌يابد. خريداران كامپيوتر بايد توجه داشته باشند كه انتخاب يك پردازنده ارزان قيمت به همراه قطعات هم‌سطح آن بسيار عقلاني‌تر از انتخاب يك پردازنده گران‌قيمت با قطعات جانبي ضعيف يا از رده خارج است. چرا كه كارايي كلي يك كامپيوتر را فقط پردازنده آن تعيين نمي‌كند.

پردازنده (CPU)
به‌گفته يكي از فروشندگان كامپيوتر، CPU يا پردازنده اصلي‌ترين قطعه كامپيوتر است كه هر چقدر قدرت پردازنده يك كامپيوتر بالاتر باشد، سرعت بيشتري دارد.
وي پردازنده‌هاي موجود در بازار را به دو مارك، AMD و intel تقسيم‌بندي مي‌كند كه اين شركت‌ها تنها توليدكنندگان CPU هستند و رقابت شديدي با يكديگر دارند.
وي معتقد است، پردازنده‌هاي AMD سرعت بالاتري دارند تا پردازنده‌هاي intel و در نتيجه از قيمت بالاتري نيز برخوردارند.

وي پردازنده‌هاي AMD را به دو نوع SemPRon و AThlon تقسيم‌بندي كرده و معتقد است، سرعت و قدرت پردازنده‌هاي Athlon در مقايسه ا SemPRon بسيار بالاتر است. به طوري كه يك پردازنده 2500 مگاهرتزي SemPron به هيچ‌وجه قابل رقابت با پردازنده 2500 مگاهرتزي Athlon نخواهد بود. وي همچنين پردازنده‌هاي دو‌هسته‌اي «intel«corol 2 را جديدترين پردازنده‌هاي موجود در بازار معرفي كرده و مي‌گويد: پردازنده‌هاي يك هسته‌اي كه تا قبل از ورود پردازنده‌هاي دو هسته‌اي به بازار فروش بسيار بالايي داشتند، پس از استفاده طولاني مدت هنگ مي‌كردند اما پردازنده‌هاي دو‌هسته‌اي اين مشكل را ندارند. وي قيمت پردازنده‌هاي يك هسته‌اي را حدود 80هزار تومان و نرخ پردازنده‌هاي دو هسته‌اي را حدود 120 تا 150هزار تومان اعلام كرده و مي‌گويد: «اگ چه پردازنده‌هاي دو هسته‌اي بسيار كارآمدتر هستند اما به علت قيمت بالايي كه دارند برخي كاربران همچنان استفاده از پردازنده‌هاي يك هسته‌اي را به دو هسته‌اي‌ها ترجيح مي دهند.» وي پردازنده‌هاي با قدرت 2500مگا هرتز را براي كامپيوتر‌هاي پنتيوم 4 و پردازنده‌هاي دو هسته‌اي 3000، 35000 و 4500 مگاهرتزي را براي نسل پنتيوم 5 مناسب مي داند.

حقيقت پنيتوم 5
اگر چه بسياري از فروشندگان نسل پنتيوم 5 كامپيوترهاي PC را به بازار معرفي و به فروش مي‌رسانند، اما حقيقت اين است كه نسل پنتيوم 5 هنوز به معني واقعي وارد بازار نشده است و فروشندگان كامپيوتر‌هايي را كه با پردازنده‌هاي بالي قدرت 3000 مگاهرتز كار مي‌كنند را با نام پنتيوم 5 به فروش مي رسانند.

مادربرد
پس از CPU، مادربرد اصلي‌ترين قطعه كامپيوتر است كه با قيمت‌هاي مختلفي به فروش مي‌رسد.
ساليان، يكي از فروشندگان كامپيوتر مي‌گويد: هنگام خريد مادربرد بايد به چيپ ست آن توجه بسياري داشت. چرا كه انتخاب مادربرد، علاوه بر تاثير مستقيم بر عملكرد سيستم، بيانگر انعطاف سيستم در زمان ارتقا نيز هست.

به عبارتي قابليت‌هاي يك كامپيوتر و پتانسيل‌هاي ارتقاي آن در آينده به نوع مادربورد بستگي دارد. امروزه روي مادربردها، پورت‌هاي پيشرفته‌اي مانند IEEE1394) Fireware) و يا USB2 و حتي كارت‌هاي صداي 6كاناله‌ و كنترل‌هاي RAID نصب شده‌اند كه مي‌توان از آنها هنگام ارتقاي سيستم بدون نياز به نصب امكانات جانبي ديگر استفاده كرد.

يك فروشنده در مورد مادربرد مي‌گويد: در اكثر موارد تهيه مادربرد جديد خريد پردازنده و حافظه اصلي را نيز به همراه دارد. به همين دليل لازم است بررسي‌هاي لازم در مورد تاثير اين قطعات بر كارايي ماردبرد به عمل آيد.

به گفته وي، هنگام خريد مادربرد فراموش نكنيد كه همواره پردازنده‌هاي جديد و با سرعت بالا، داراي قيمت به مراتب بالاتري نسبت به نمونه‌هاي قديمي هستند.
وي قيمت ماربرد را حدود 48 تا 150هزار تومان اعلام كرد و گيگابايت، AMD و intel را جزو برندهاي اصلي اين كالا معرفي كرد.
حافظه
ميزان RAM براي كامپيوتر شما بسيار مهم است و براي كاركرد بهينه كامپيوتر بايد به ميزان كافي RAM داشته باشيد.RAM علاوه بر مقدار حافظه، يك فاكتور مهم ديگر نيز دارد و آن سرعت پايه است كه نشان‌ مي‌دهد اطلاعات با چه سرعتي مي‌توانند منتقل شوند.نكته مهم ديگر اين است كه هنگام خريد مادربرد به تعداد اسلات‌هاي
(RAM (DIMM بايد توجه داشت تا در آينده هنگام ارتقاي سيستم با مشكل مواجه نشويم.

ديسك سخت (HARD DRive)
هنگام خريد اين كالا دو انتخاب وجود دارد، ميزان حافظه و يا حجمي كه با واحد گيگابايت سنجيده مي‌شود و سرعت كه هر چه بيشتر باشد زما كمتري براي خواندن و نوشتن روي HARD Drive لازم است. اكثر HARD Driveهاي امروز، بيشتر از مقدار مورد نياز، فضا در اختيار كاربران قرار مي‌دهند.
البته اين بستگي به كاربران دارد كه چه نوع اطلاعاتي را بخواهند روي HARD Drive ذخيره كنند.
به عنوان مثال، اگر تعداد زيادي فيلم روي HARD Drive ذخيره شود به فضاي زيادي احتياج است.
به گفته فروشندگان براي اكثر مصارف خانگي فضاي اكثر نمونه‌هاي اين كالا كه قيمت مناسبي نيز دارند بيش از نياز كاربران است.

كيس و پاور مناسب
خريداران هنگام خريد كيس و پاور بايد دقت زيادي به خرج دهند.

چرا كه به اعتقاد برخي فروشندگان بسياري از مشكلات قطعات يگر كامپيوتر مانند CPU و… از پاور نامناسب ناشي مي‌شود.

اگر سري به پاساژ ايرانيان يا رضا بزنيد با انبوهي از كيس و پاورها مواجه مي‌شويد كه اكثرا غيراستاندارد هستند و توانايي پشتيباني مناسب از قطعات كامپيوتر را ندارند.

كيس‌هايي مانند TVM، MEC و Purche از اين دسته‌اند.

طبق اعلام فعالان بازار، در بازار فعلا كيس‌هاي Green از كيفيت مناسبي برخوردارند كه قيمتي بين 20تا 40هزار تومان دارند.
مشخصات پاور مناسب
طبق اعلام فعالان بازار مشخصات يك پاور مناسب عبارت است از، تجهيز به كليد روشن و خاموش سيستم، حداقل داراي استاندارد CE بوده و به كابل برق ورودي استاندارد مجز باشد.
همچنين كابل‌هاي خروجي در شاخه‌هاي 12، 5 و 3/3 حداقل با ضخامت 18 و رنگ‌هاي مشخص تعيين شده در استاندارد باشد.

مانيتور، كيبورد و موس
اين سه قطعه مانند قطعاتي كه قبلا در مورد آنها توضيح داديم از تجهيزاتي هستند كه تمام كامپيوترهاي موجود در بازار به آن مجهز هستند.

به گفته فعالان بازار نوع مانيتور (LCD يا فلترون) و سايز آن تاثير زيادي روي قيمت اين كالا دارد.
در حال حاضر LG و Samsung جزو پرفروش‌ترين مانيتورهاي موجود در بازار هستند كه انواع فلترون و LCD آنها در سايزهاي مختلف قيمتي حدود 57 تا 300هزار تومان دارند.

كيبورد و موس (موشواره) نيز در مارك‌هاي فراسو، جنيوس و … در بازار موجود هستند كه انواع كيبورد با قيمتي حدود 13 تا 40هزار و انواع موس در دو نوع معمولي و حرفه‌اي با قيمتي حدود 5 تا 12هزار و 40 تا 60هزار تومان به فروش مي‌رسند.

موس‌هاي حرفه‌اي گرانقيمت براي انجام امور گرافيكي كاربرد دارند.
مجموع اين قطعات را كه كنار هم بگذاري، به اضافه قطعات ريز و درشت ديگر مي‌شود يك سيستم كامپيوتر براي انجام امور اداري و شخصي كاربران.

صائب يكي از فروشندگان كامپيوتر، به خريداران كامپيوتر توصيه مي‌كند، هنگام خريد كامپيوتر با يك فرد آشنا به فوت و فن‌هاي كامپيوتر به بازار مراجعه كنند چرا كه بسياري از فروشندگان كه سطح كفي قطعات به كار رفته در سيستم براي آنها اهميت ندارد و به دنبال منافع خود هستند از قطعات دست دوم و يا بي‌كيفيت در سيستم‌بندي استفاده مي‌كنند.

به گفته وي، اين اقدام برخي فروشندگان باعث شده است، بازار كار افرادي كه از قطعات اورجينال استفاده مي‌كنند، كساد شود و قطعات اورجينال روي دست فروشندگان بماند. به گفته وي، مهم‌ترين نكته‌اي كه خريداران هنگام خريد كامپيوتر بايد به آن توجه كنند اين است كه كامپيوتري را خريداري كنند كه قابليت ارتقا داشته باشد و قطعات آن از سطح كيفي مطلوبي برخوردار باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا