تکنولوژی

انقلاب در عرصه تلفن همراه

نام نویسنده: مينو‌مومنی

در سال‌های اخیر با تلفیق گسترده تلفن‌های همراه به امکانات کامپیوتری و دیجیتالی این پرسش مطرح مي‌شود که آیا این وسیله‌های ارتباطی نمایی از کامپیوترهای آینده نخواهند بود. حداقل حضور اپل در این عرصه که به عنوان یی از سازندگان بزرگ کامپیوتر جهان به حساب می اید ، این احتمال را تقویت کرده است. تلفن همراهی که اپل تا چند روز آینده و پس از حرف و حدیث‌های فراوان به جهان معرفی خواهد کرد شامل امکانات و قابلیت هایی است که دیگر می توان آن را یک کامپیوتر کوچک به حساب آورد که قابلیت اتصال به شبکه تلفن همراه را نیز دارد. اپل که برای نخستین بار به بازار تلفن همراه گام می گذارد قصد دارد با این محصول جادویی خود عملا تجربه موفق iPod ( محبوب ترین دستگاه پخش موسیقی جهان ) را در یکی دو وزن بالاتر تکرار کند. IPod با فروش بی سابقه خود عملا رقبای متعددی را در عرصه دستگاه‌های پخش موسیقی و فیلم کنار زده است . اگر بیندشیم که iPod دارای امکانات فوق العاده و خاصی برای بردن رقابت پخش کننده‌های موسیقی بوده است راهی به اشتباه رفته‌ایم چرا كه مهمترین ویژگی iPod که منجر به چنین فروش بی سابقه آن شد در واقع تفاوت ساختاری طراحی آن با دیگر پخش کننده‌ها بود. تفاوت شکل منوها و استفاده از یک صفحه چرخان لمسی برای دسترسی به منوها عمده ترین تفاوت iPod با دیگر دستگاه های پخش موسیقی محسوب مي‌شود البته به اين موارد مي‌توان ظرفیت بسیار بالای این دستگاهها ( که تا هشتاد گیگابایت هم ارتقا یافت) و همچنین عمر طولانی باتری و بالاخره از همه اینها مهمتر طراحی ظریف بدنه را اضافه کرد. همه اینها نشن می دهد که اپل مایل نیست در پهنه ای گام بگذارد بدون این که با نوآوری هایی همگان را به شگفتی وادارد. از این جهت برخی حضور iPhone در بازار تلفن همراه را انقلابی در عرصه تلفن همراه نیز به شمار آورده اند.
سلام به جهان
هشتم تیر ماه جاری روز معرفی iPhone به جهان اعلام شده است. تبلیغ های فراوانی از iPhone با عنوان “HELLO” در رسانه ها و رویدادهای مهم مانند مراسم اسکار پخش شده است. علی رغم این که هزاران خبر از دی ماه سال گذشته تاکنون درباره iPhone منتشر شده اما سوالات زیادی نیز درباره این محصول جدید و رویایی اپل بی پاسخ مانده است. استیو جابز مدیرعامل شرکت اپل که از او به عنوان بهترین ارایه گر محصولات دیجیتالی نیز یاد می شود در دی ماه گذشته برای نخستین بار اطلاعاتی را درمورد این دستگاه ارایه داد و از آن زمان تاکنون تنها یکی دوبار دیگر اطلاعات اندكي به آن اضافه شده است.
امکانات این محصول 135 گرمی روی چهار بخش تلفن تصویری، پخش مولتی مدیا، مکالمه تلفنی و سرویس‌های اینترنتی تقسیم شده است. اصلی ترین و جذاب‌ترین نکته ای که iPhone را به مرکز توجه علاقه مندان موبایل و کامپیوتر تبدیل کرده صفحه لمسی آن است. واقعیت این است که برخلاف بسیاری از تلفن های همراه امروزه که مملو از دکمه‌های فراوان هستند ، iPhone فقط یک دکمه روشن و خاموش دارد و سایر ا‌مکانات منوهای آن از طریق صفحه لمسی قابل دسترسی است. این صفحه لمسی (touch screen) البته امروزه چیز چندان جدیدی نیست و خیلی از دستگاه هایی را می شود پیدا کرد که چنین کارآیی د ارند اما تفاوت صفحه لمسی iPhone با صفحات لمسی موجود در بازار همانند تفاوت کیفیت DVD با VCD است. iPhone به گونه ای طراحی شده که بتوان با انگشت اشاره و یا حتی دو انگشتی تمامی فعالیت های آن را انجام داد به همین دلیل با کامپیوترهای جیبی یا PDA های امروزی که اساسا برای کار با قلم طراحی شده اند تفاوت کلی دارد. iPhone از این رو از قلم بی بهره است و بسیاری از منوها و دکمه های روی صفحه نمایش آن ، بزرگ و راحت طراحی شده اند. صفحه نمای این دستگاه دارای امکاناتی است که بتوان یک عکس را با فشاری اندک به صفحه گرفت و به کناری کشید یا مجموعه ای از چند صفحه را با لمس ورق زد و یا با دوبار زدن روی صفحه وب آن را از نزدیک تر مشاهده کرد.
به دلیل این همه تمرکز روی استفاده از انگشت، صفحه نمایش iPhone یکی از بزرگترین صفحات نمایش تلفن همراه را دارا است . صفحه نمایش 5/3 اینچی این دستگاه با قدرت تفکیک 320×480 پیکسل در واقع یک ال سی دی با کیفیت و حساس است. این که همه چیز به یک صفحه نمایش حساس وابسته باشد تا اندازه ای نیز می تواند ترسناک باشد. مشکلاتی مثل ایجاد خش و یا ضربه دیدن از آن جمله است. اپل از این رو چند روز قبل اعلام کرد که قصد دارد iPhone را با صفحه نمایشی عرضه کند که از جنس شیشه ای خاص است که در ساخت عینک و لنزهای میکروسکوپ استفاده می شود. اپل همزمان اعلام کرده که در میان پنج تلفن همراهی که می توانند رقیب iPhone محسوب شوند ( مانند nokiaN95 ، بلک بری و سامسونگ بلک جک ) هیچ کدام صفحه نمایش شیشه ای ندارند و تنها از پلاستیک بهره گرفته اند. iPhone همچنین دارای یک صفحه کلید اختصاصی مجازی نیز هست که می تواند به طور اتوماتیک کلمات اشتباه تایپ شده را نیز اصلاح کند و یا لغت جدیدی را به کاربر پیشنهاد دهد.
نقاط مثبت و ضعف
iPhone از تمامی امکانات معمول یک تلفن امروزی مثل کنفرانس کردن ، نگاه داشتن مکالمه در حالت انتظار، سرویس نمایشگر، فوروارد کردن ، دیدن ایمیل و دهها سرویس معمول دیگر برخوردار است اما نکته اصلی اینجاست که براساس قرارداد اپل با شرکت AT&T Mobility موبایل های iPhone تحت قرارداد دوساله با این شرکت قرار می گیرند به این ترتیب این تلفن ها تنها در مناطقی قابل استفاده است که این شرکت پوشش شبکه ای داشته باشد. اپل قیمت دو نوع iPhone چهار گیابایتی که با سیم کارت های شبکه AT&T Mobility فروخته می شوند را 499 دلار ( با ظرفیت چهارگیگابایت) و 599 دلار ( با ظرفیت هشت گیگابایت) اعلام کرده است.
اپل همچنین گفته است که تاپایان سال جاری میلادی این دستگاه در اروپا و در سال 2008 در آسیا نیز ر بازار قرار خواهد گرفت اما نکته ای که به آن هنوز پاسخ داده نشده این است که آیا می توان از این دستگاه در شبکه های دیگر نیز بهره گرفت و اگر اینگونه است قیمت آن برای استفاده ازاد در شبکه های تلفن همراه دیگر چقدر است؟ انتظار نداشته باشید iPhone با همین قیمت شرکت AT&T Mobility در بازار ازاد هم فروخته شود. مشخص است که بسیاری از امکانات تلفن همراهی مثل iPhone وابسته به سرویس هایی است که اپراتورتلفن همراه ارایه می کند از این رو بخشی از امکانات iPhone مانند سرویس پست صوتی آن ( که بهبود یافته سرویس های پست صوتی فعلی است) وابسته به شرکت خدمات دهنده ( در اینجا AT&T Mobility ) است. یک ویژگی منحصر به فرد iPhone این است که وقتی کاربر تلفن همراه را که شکلی مستطیل گونه دارد را می چرخاند صفحه نمایش نیز متناسب با این چرخش به شکل افقی در می آید . چنین کاری در پیشرفته ترین تلفن های همراه امروزی مستلزم انتخاب یک ویژگی از طریق منوهاست و صرف زمان است. باتری های iPhone نیز ویژگی مثبت آن به شمار می آیند. با وجود انکه صفحه نمایش iPhone در مقایسه با رقبای خود بسیار بزرگتر است اما زمان بیشتری از شارژ را در اختیار کاربران قرار می دهد. iPhone مثلا ا علام کرده که زمان صحبت با تلفن هشت ساعت است و این دقیقا دوبرابر زمان صحبت دیگر دستگاه های رقباست. با iPhone همچنین می توان 24 ساعت مداوم موسیقی گوش داد و یا هفت ساعت ویدیو مشاهده کرد یا شش ساعت در اینترنت پرسه زد.
iPhone همچنین دارای یک دوربین دو مگاپیگسلی است و تعجب آور است که در مرحله ورود این دستگاه به بازار امکان تصویربرداری ویدویی ندارد. البته این تلفن همراه دارای یک نرم افزار خاص برای آپلود، دیدن و ایمیل کردن تصاویر ویدویی نیز هست . چندی پیش هم اعلام شد که iPhone امکان دیدن فیلم های روی شبکه youtube را نیز دارد. اگر همین جا بخواهیم به یک نقطه ضعف دیگر این تلفن همراه اپل اشاره کنیم باید به پشتیبانی نکردن آن از شبکه نسل سوم تلفن همراه ذکر کنیم. در حالی که قرار است این تلفن عملا انقلابی را در عرصه تلفن های همراه ایجاد کند تنها امکان استفاده از شبکه EDGE ( با قابلیت انتقال اطلاعات با سرعت 384 کیلوبیت در ثانیه ) را دارد و همین موضوع احتمالا چالش اصلی ارتقای این دستگاه در آینده خواهد بود. چالش دیگری که کاربران iPhone با آن روبه رو هستند مشخص نبودن رابطه انتقال اطلاعات بین کامپیوترهای شخصی و خانگی و این دستگاه تلفن است. ظاهرا iPhone نمی تواند اطلاعات روی outlook و Microsoft exchange server را دریافت کند به جز این اگر کاربر با فایلی با فرمت ورد یا پاورپوینت در ایمیل خود روبه رو شود نیز عملا قادر به دیدن آن از روی تلفن همراه نخواهد بود. به این اضافه کنید که iPHONE قادر به دیدن فایل های فلش هم نیست و این یعنی بسیار از سایت های اینترنتی عملا با iPhone قابل مشاهده نیستند.
***
iPhone نیامده جنجال‌ها و سروصداهای زیادی به پا کرده است. نخستین جنجال مربوط به نام تجاری این محصول است چرا كه iPhone نامی است که امتیاز تجاری آن هم اکنون در اختیار شرکت سیسکوسیستمز از تولید کنندگان بزرگ تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری قرار دارد. درست در روزی که استیو جابز iPhone را به جهان معرفی می کرد شرکت سیسکو اعلام کرد که به خاطر استفاده اپل از نام تجاری متعلق به این شرکت از آنها شکایت خواهند کرد در مقابل اپل هم بیکار ننشسته و در چند کشور نام iPhone را ثبت کرده است. آخرین توافقات دو شرکت اپل و سیسکو حاکی از آن است ه هر دو شرکت توافق کرده اند که از نام iPhone برای محصولات خود بهره ببرند بنابراین اگر در آینده نام iPhone را روی محصول دیگری دیدید چندان تعجب نکنید. ماجرای جنجالی دیگری که iPhone با آن روبه شده از سوی شرکت LG به میان کشیده شده است. این شرکت کره ای اعلام کرده که iPhone از روی محصول این شرکت تحت عنوان پرادا کپی برداری شده است. البته پرادای ال جی هم هنوز به بازار ارایه نشده اما مسوولان کره ای اعتقاد دارند که مقامات اپل از روی عکس های پرادا که روی اینترنت منتشر شده طراحی iPhone را انجام داده اند. بسیاری حدس می زنند هراس بسیاری از شرکت های تولید کننده تلفن همراه از حضور اپل در این عرصه به طرح شکایت ها و مزاحمت هایی از این دست بینجامد. به هر حال شرکت هایی چون نوکیا ، ال جی ، سونی اریکسون، سامسونگ و موتورلا نمی خواهند بلایی را که ipod بر سر شرکت های تولید کننده پخش موسیقی امد را در حوزه تلفن همراه تجربه کنند. اما مهمترین جنجال شاید حضور اپل در بازار تلفن همراه باشد. رقبای اینجای اپل با رقبای بازار پخش موسیقی قابل مقایسه نیستند و باید دید آیا صرفا وجود تفاوت و پشتیبانی از برند اپل می تواند عامل موفقیت باشد یا به خصوصیات دیگری نیز در این فضای جدید و ناشناخته نیاز هست.

منبع : هم‌ميهن

نوشته های مشابه

‫732 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا