تکنولوژی

تلاش گوگل و اينتل براي نجات جو كره زمين

دنیای اقتصاد – شش سال پيش كه خود براي اينترنت يك قرن محسوب مي‌شود، يك تحليلگر مسائل محيط زيست شبكه جهاني را ابزاري ناميد كه بدون مصرف انرژي كارايي بسياري براي بشر دارد.

برخي ديگر حتي مدعي شدند كه شبكه، زيرساخت‌هي «مخابرات كنوني» را بر دوش خواهد كشيد، كابل‌هاي مخابراتي را از ميان برخواهد داشت و الكترون‌ها را در خود فرو خواهد بلعيد.
اما در همان زمان در تحقيقاتي كه در مورد فناوري‌هاي مختص به ايجاد انرژي براي فناوري ديجيتال انجام شد، گزارشي منتشر شد با عنوان «ذغال بيشتري استخراج كنيد چون كامپيوترهاي شخصي آمده‌اند.»
در اين گزارش و مقاله‌اي كه در رابطه با آن در نشريه فوربس منتشر شد، پيش‌بيني شد كه مصرف برق در رابطه با اينترنت رشدي سريع را شاهد خواهد بود. اين پيش‌بيني منجر به سيل عظيمي از اعتصابات شد و در نهايت كنگره آمريكا مجبور شد براي ساكت كردن مخالفان اعلاميهاي صادر كند. اما واقعيت اين بود كه پس از آن اعلاميه تحقيقات ادامه يافت و بودجه‌اي براي آن در نظر گرفته شد. هم‌اكنون در سال 2007 گزارش تازه در مورد مصرف انرژي مراكز نگهداري سايت‌هاي اينترنتي منتشر شد. گوگل و اينتل، دو غول فناوري هم در اين راستا شريك شدند و هدفي جديد را با عنوان «ابتكار عمل رايانه‌اي در نجات جو كره زمين» تعريف كردند. اين هدف در راستاي افزايش ميزان بهره‌وري در بخش فناوري‌هاي يارانه‌اي تعيين شده است.
اما علت اين اقدامات چيست؟ واقعيت اين است كه يك ساختمان براي مركز نگهداري سايت‌هاي اينترنتي در دست ساخت است كه امكانات منحصر به‌فردي را در خود جاي خواهد داد. در اين ساختمان هزينه هر واحد معادل نيم ميليارد دلار خواهد بود. هر يك از اين واحدها چنان الكترون‌ها را در خود مي‌بلعد كه گويي يك كارخانه فولادسازي است. اما خبر مهم اين است كه اين سايت‌ها به انرژي ارزان از ارگون تا اوكلاهوما دسترسي دارند چون مراكز جديد سايت‌هاي اينترنتي براي هر فوت مربع خود ده برابر يك ساختمان تجاري معمولي به انرژي نيازمند هستند و طراحي اين ساختمان جديد هم دو برابر ساير مراكز به انرژي نياز دارند. اما چه اتفاقي روي داده است؟ معلوم شد كه رشد تقاضا براي داده‌ها در تمام چشم‌اندازهاي اقتصادي پيش‌بيني شده كمتر از واقعيت در نظر گرفته شده بد.
اول آنكه تصور مي‌شد ساخت يك رايانه شخصي يا يك سرور با استفاده از روش‌هاي خاص انرژي برق كمتري را مصرف خواهد كرد. اما اين آنچه نبود كه روي داد. مردم از رايانه‌هايي كه برق كمتري مصرف مي‌كنند بيشتر استفاده مي‌كنند. بهره‌وري بيشتر استفاده از رايانه را ارزان‌تر مي‌كند و اين دليل عمده‌اي است براي اينكه بخش ديجيتال يك مصرف‌كننده بزرگ انرژي شده است و مصرف آن از سريع‌ترين رشد برخوردار است.
گذشته از مسائل مقابله با «تغييرات جوي» فهم اين نكته بسيار آسان است كه چرا مقابله با مصرف انرژي تا اين حد افزايش يافته است. براي اپراتورهاي بزرگ مركز سايت‌هاي اينترنتي، ون گوگل به زودي كار به جايي خواهد رسيد كه هزينه برق مصرفي سرورهاي آنها با هزينه خريد سرورها برابري خواهد كرد. به همين دليل جاي تعجب نيست كه بسياري از شركت‌هايي كه از رونق مراكز سايت‌هاي اينترنتي منتفع مي‌شوند. هم‌اكنون يكي از اعضاي گروهي هستند كه هدف «ابتكار عمل رايانه‌اي در نجات جو كره زمين» را در كنار گوگل دنبال مي‌كنند.
برخي ديگر از نام‌هاي بزرگي كه براي اين هدف تلاش مي‌كنند آي‌بي‌ام، اي‌دي‌اس، مايكروسافت و دل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا