تکنولوژی

فانتزي‌هاي بازار ديجيتال

نام نویسنده: ندا لهردي

دنیای اقتصاد – فرقي نمي‌كند، زيبايي و تنوع بين تكنولوژي و مقوله‌هاي ديگر تفاوتي قائل نمي‌شود. ما هم كه انسانيم و طبيعت زيبايي دوستمان بالاخره در هر جايي و هر چيزي رنگ، تنوع و زيبايي را جست‌وجو مي‌كند.

به تمام اين دلايل و موارد ديگري مثل سليقه و مد روز، بازار تكنولوژي و محصولات ديجيتال هم ناچار به تجربه رونق حضور لوازم و تجهيزات تزييني شده‌اند.
در واقع اين موضوع باعث شده است كه بازار لوازم تزييني كامپيوتر هميشه رونق داشته باشد تا جايي كه اين روزها ديگر به حضور دستفروش‌هايي كه كنار پياده‌رو يا پشت چراغ قرمزها اين محصولات را مي‌فروشند هم عادت كرده‌ايم.
به هر حال بازار پررونق اين تجهيزات آن قدر اغوا كننده است كه دستفروش‌ها را هم به اين كار جذب مي‌كند.
كافي است از خانه يا محل كارتان خارج شويد تا انواع كيف و جاي CD كاور كامپيوتر، ماوس پد، سيم‌جمع كن و محصولات هم‌خانواده‌شان در خيابان‌ها و فروشگاه‌ها را ببينيد.
عروسك‌هاي دوست‌داشتني با دلي پر از CD
فانتزي‌ترين بخش بازار لوازم تزييني كامپيوتر در حقيقت در دستان همين عروسك‌ها است.
به دنبال گسترش دستگاه‌هاي ضبط پخش انواع CD با فرمت‌هاي مختلف، هر روز به تعداد CDهاي روي ميز كامپيوتر كاربران هم اضافه شد تا جاي كه CDها به اين آشفتگي نظم بيشتري بدهند.
صرف‌نظر از مدل‌هاي متنوع به طور كلي جاي CDها به دو بخش قابل حمل يا كيف‌هاي CD و ثابت يا جعبه‌هاي CD روميزي تقسيم مي‌شوند.
كيف‌هاي CD معمولا در انواع 10، 12، 24، 40، 48، 59، 76، 136 و … تا 320تايي (براساس تعداد CD كه مي‌توانند در خودشان جا بدهند) در بازار موجود هستند. اما علاوه بر تعداد CDهايي كه در اين كيف‌ها جا مي‌گيرند مدل و طرح اين محصولات هم يكي ديگر از عوامل مهم در خريد آنها است.
در اين مورد مدل‌هاي عروسكي و همبرگري كه فانتزي‌تر هم هستند پرطرفدارترند.
اين مدل‌ها با وجود آنكه CD‌هاي كمتري را هم در خود جا مي‌دهند (حداكثر 40 تا) گران‌ترند.
از طرفي طرح‌هاي ديگر مانند طرح جين، چرم و نقشه جهان كه ارزان‌تر هم هستند طرفداران خاص خودشان را دارند.
نكته مهم اما توجه به جنس محافظ CD‌ها كه بايد ضدخش باشد، است. به طور كلي اما كيف‌هاي CD ايراني كه حدود نيمي از اين بازار را در اختيار دارند، با قيمتي از حدود 800 تا 2000تومان به فروش مي‌رسند.
در مقابل قيمت محصولات خارجي كه معروف‌ترين برند آنها iDataوDr. Data هستند، از 2000 تا 8000تومان متغير است.
البته در اين بازار كيف‌هاي CD آفتاب‌گير كه مخصوص خودرو هستند كه هميشه پرطرفدارند. قيمت اين محصولات هم از 1000 تا 2000 تومان نوسان دارد.
نوبتي هم باشد، نوبت به بانك‌هاي CD روميزي متنوع مي‌رسد. اين محصولات كه به گفته امين‌فر يكي از فعالان بازار كامپيوتر تا 99درصد از كشور چين وارد مي‌شوند، در مدل‌هاي مختلف در بازار موجود هستند. ويژگي مهم بانك‌هاي CD روميزي در واقع ظرفيت زياد آنها براي جا دادن انواع CD است.
قيمت اين محصولات كه اين روزها با طرح‌هاي قوطي نوشابه، تاس و صندوقچه‌هاي قفل‌دار بيشتر طرفدار دارند، از 5000 تا 20000تومان متغير است.
حجابي براي كامپيوتر
سال‌ها است كه كاربران براي جلوگيري از ورود گرد و غبار به دستگاه دوست‌داشتني‌شان، آنها را با پوشش‌هايي از جنس پارچه و پلاستيك مي‌پوشانند.
در حقيقت استفاده از كاور‌ها همزمان با ورود كامپيوتر‌ها رايج شد و اين محصولات همچنان هم خريدارانشان را حفظ كرده‌اند تا جايي كه معمولا با خريد هر كامپيوتر يك كاور هم خريده مي‌شود.
كاورها كه در بازار لوازم تزييني كامپيوتر تنها محصولاتي هستند كه كاملا در داخل كشور توليد مي‌شوند، دو نوع كاورهاي چادري و تكه‌اي را در برمي‌گيرند.
كاورهاي چادري هر چند به دليل پوشش دادن تمام دستگاه مناسبند اما به خاطر ظاهر نه چندان خوشايندشان طرفدار كمتري دارند. پرطرفدارترين كاورهاي بازار اما كاورهاي تكه‌اي هستند كه معمولا شامل 3 كاور كيس، كيبورد و مانيتور هستند. در اين ميان اما مانيتور‌هاي LCD، پرينتر‌ها و اسكنر‌ها كاور‌هاي جداگانه‌اي دارند.
كاور‌هاي 3 تكه‌ كه قيمتي از حدود 1500 تا 3000تومان دارند در دو مدل تمام پارچه (كه معمولا نقره‌اي هستند) و پارچه‌اي – پلاستيكي (كه فقط قسمت روي دستگاه را با لايه پلاستيكي شفاف مي‌پوشانند) در بازار به فروش مي‌رسند.
سيم‌جمع‌كن‌هاي منظم
سيم‌هاي كوتاه و بلند و رنگارنگ پشت كامپيوتر كه هميشه منظره شلوغ و آشفته‌اي داشتند مدتي است كه منظم شده‌اند. سيم‌جمع‌كن‌ها كه به شكل يك كاور بلند، تمام سيم‌ها را در بر مي‌گيرند در رنگ‌هاي صدفي، سفيد، نقره‌اي و مشكي و البته در سايزهاي مختلف در بازار به فروش مي‌رسند. به اين ترتيب كاربران مي‌توانند حتي رنگ سيم‌جمع‌كن‌هايشان را هم با ديگر دستگاه‌ها هماهنگ كنند.
قيمت اين محصولات معمولا از 2500 تا 4000 تومان متغير است.
تله‌موش‌هاي بي‌خطر
يكي از پركاربردترين محصولات بازار لوازم تزئيني كامپيوتر در واقع همين تله‌موش‌هاي بي‌خطرند كه ما آنها را با نام ماوس‌پد مي‌شناسيم.
ماوس‌پدهاي بازار سه مدل مختلف دارند كه شامل مدل‌هاي ساده، طبي و فرشي هستند.
مدل‌‌هاي ساده معمولا قيمتي از 250 تا 1000تومان دارند، در حالي كه قيمت مدل‌هاي طبي و فرشي به ترتيب در حدود 1000 تا 2000 و 1500 تا 3000تومان متغير هستند.
در اين ميان اما ماوس‌پدهاي طبي كه قسمتي براي قرار گرفتن مچ دست دارند پرطرفدارترند و معمولا كاربران حرفه‌اي كه زمان بيشتري را پشت كامپيوتر صرف مي‌كنند، خريداران پروپاقرص اين ماوس‌پدها هستند.
صرفنظر از انواع ماوس‌پدها، اين محصولات تنوع چنداني در طرح نداشته و به خاطر حضور پررنگ ماوس‌هاي نوري (اپتيكال) در بازار معمولا همه در رنگ‌هاي تيره به فروش مي‌رسند.
دستاني براي نگهداشتن كاغذهاي سياه
Copyholderها در واقع همان ابزارهايي هستند كه معمولا روي ميز كار اغلب تايپيست‌ها قرار دارند. اين محصولات كه براي نگهداشتن كاغذ متن‌ها و سرعت بخشيدن به كار تايپ به‌كار مي‌روند در دو نوع اصلي پايه‌دار و چسبي در بازار عرضه مي‌شوند.
در اين بين اما به گفته بابايي يكي از فعالان بازار پايه‌دارها از مدل‌هاي چسبي كه روي كيس يا مانيتور نصب مي‌شوند، پرطرفدارترند.
دليل اين موضوع هم نداشتن محدوديت مكاني براي استفاده از Copyholderهاي پايه‌دار است.
خريداران اين محصولات براي خريد آنها بايد از حدود 1000 تا 3000 تومان هزينه كنند.
با تمام اينها يادتان نرود در بازار لوازم تزئيني نبايد انتظار حضور برندهاي شناخته‌شده را داشته باشيد. آنهايي هم كه نامي را روي بدنه‌شان دارند در واقع تنها يك محصول تبليغاتي هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا